بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار پزشکی کالبدشکافی اجساد در پارکینگ!

    مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان می‌گوید: اجساد در سنندج در پارکینگی که به آن سالن تشریح می‌گویند کالبدشکافی می‌شوند! 

    کالبدشکافی اجساد در پارکینگ!

    کالبدشکافی اجساد در پارکینگ!

    عبارات مهم : پزشکی

    مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان می گوید: اجساد در سنندج در پارکینگی که به آن سالن تشریح می گویند کالبدشکافی می شوند!

    به گزارش ایسنا، غلامرضا همایون پور در گفت وگو با کشور عزیزمان ایران تصریح می کند: شرایط استان کردستان به خاطر پرسشها اعتقادی و بافت عشایری با دیگر نقاط کشور تفاوت می کند. اینجا باید اجساد سریع دفن شوند. اگر فردی فوت کند از زمانی که مراحل قانونی جهت تشییع و دفن انجام شود چند روز طول می کشد ولی اگر به آخر هفته بخورد باید تا شنبه صبر کنند آن هم با مشکلاتی که در مسیرها و بزرگراه ها جهت مناطق دوردست وجود دارد. مسئله دیگر که استان کردستان را نسبت به جاهای دیگر متفاوت می کند اوضاع راه هاست. مراکزی که در آن باید اجساد معاینه و تشریح شوند فضا، تجهیزات و امکانات خاصی می خواهد که در استان ما این امکانات نیست. به عنوان نمونه اگر قرار باشد جنازه از مسیر بزرگراه سقز به سالن تشریح این شهرستان انتقال یافته شود باید ۳ ساعت در راه باشد. با این حال در شهرستان هایی که نماینده پزشکی قانونی داریم سالن تشریح با کمترین امکانات خدمات ارائه می دهد، حتی شهر بانه سالن تشریح ندارد. اگر خدمات می خواهیم امکانات را هم باید مهیا کنیم. گرچه اخیرا در شرایط ابتدایی بسیاری از اجساد را در بانه کالبدشکافی می کنیم ولی تجهیزاتش استاندارد نیست.

    کالبدشکافی اجساد در پارکینگ!

    او با اشاره به کمبود نیروی دکتر در پزشکی قانونی سنندج و شهرستان ها می گوید: تعداد دکتر بسته به جمعیت تعریف می شود. تعداد دکتر های ما استاندارد نیست. کمبود نیرو منجربه فرسودگی آنها شده است هست. علاوه بر این مسئله بعدی استان کردستان مسیرهای کوهستانی و بزرگراه های نامناسب هست، از این جهت در تمام مراکزی که پزشکی قانونی داریم بحث کالبدشکافی را پیاده کردیم. به عنوان نمونه در بانه با کمترین امکانات اجساد کالبدشکافی می شوند در غیر این صورت جنازه ها را جابه جا می کنند.

    مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان این را هم به حرف هایش اضافه می کند که با توجه به اعتقاداتی که مردم این استان دارند پذیرفته نیست چنانچه در تعطیلات آخر هفته فردی ساعت ۹ شب فوت کند به علت اینکه خارج از ساعت اداری امکان تشریح وجود ندارد تشریح جنازه به وقت اداری اول هفته موکول شود. فرهنگ غالب این است و ما هم باید در این راستا خدمات دهی کنیم، به همین خاطر پزشکان با فشار مضاعف کار می کنند که منجربه فرسودگی نیروها می شود.

    مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان می‌گوید: اجساد در سنندج در پارکینگی که به آن سالن تشریح می‌گویند کالبدشکافی می‌شوند! 

    به گفته او، در شهرستان سقز با ۲۷۰ هزار جمعیت تنها یک دکتر در سالن تشریح سقز و یک دکتر در بانه اجساد را کالبدشکافی می کنند در حالی که حداقل استاندارد دکتر در سقز باید دو دکتر مرد و یک دکتر زن باشد. در بانه نیز حداقل دو دکتر نیاز است.

    او در پاسخ به اینکه مسئله کجاست که تعداد پزشکان پزشکی قانونی کم هست، به یک کلمه بسنده می کند؛ دریافتی پایین: «کار پزشکان قانونی بسیار سخت است و حقوق آنها یک چهارم پزشکان دانشگاه علوم پزشکی هست. حداکثر دریافتی پزشکان اینجا با حساب کشیک و اضافه کاری بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است.»

    کار سخت پزشکان پزشکی قانونی، دریافتی پایین آنها و انتظارات بالای مردم سه ضلع دافعه پزشکی قانونی استان کردستان هست. آن طور که این مقام مسئول تأکید می کند: چنانچه منطقه کوهستانی نبود و مردم ساعت های طولانی در بزرگراه ها معطل نمی شدند مراکز پزشکی قانونی در یک شهرستان متمرکز می شد و دو دکتر در یک مرکز مستقر می شدند و این گونه تکریم ارباب رجوع به نحو بهتری انجام می گرفت. با وجود این، ما نمی توانیم فردی را که در بانه فوت می کند با پیمودن چند کیلومتر راه آن هم در مسیرهای سخت به سقز انتقال یافته کنیم. جهت مثال چند روز پیش ۴ مورد تصادفی منجربه فوت در سقز داشتیم که دکتر سقز از روز قبل مرخصی بود مجبور شدیم دکتر بانه را به سقز بفرستیم و به طور موقت سالن تشریح بانه را تعطیل کنیم.

    کالبدشکافی اجساد در پارکینگ!

    او با اشاره به اینکه کارها پایه ای جهت جبران کمبود دکتر قانونی در درازمدت جواب می دهد، می گوید: اینکه مسئله کمبود دکتر قانونی مرتفع شود لازمه اش زیاد کردن اعتبارات هست. ما حتی هیچ گونه وسیله نقلیه ای جهت جابه جایی دکتر و اجساد از بانه به سقز نداریم.

    همایون پور در پاسخ به اینکه صدور جواز دفن از وقت فوت تا تشریح فرد متوفی چقدر وقت می برد، اضافه می کند: گاهی خانواده ها پرسشها اداری قوه قضائیه، سردخانه و بیمارستان ها را به پای ما می گذارند. خیلی وقت ها جسد به ما انتقال یافته می شود که کارها اولیه و مجوز قضایی صادر نشده است ما نمی توانیم جسد را تشریح کنیم مجبوریم جسد را در سردخانه نگه داریم تا مکاتبات اداری انجام شود. مردم این را متوجه نمی شوند که شرح ماوقع کارها درمانی از بیمارستان یا دیگر داده هایی را که به ما می رسد، باید آنالیز و بعد از آن جسد را معاینه و برگه دفن صادر کنیم. چنانچه مدارک بالینی و مجوز قضایی حاضر باشد به طور میانگین هر جسد بین نیم تا یک ساعت جهت کالبدشکافی وقت نیاز دارد.

    مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان می‌گوید: اجساد در سنندج در پارکینگی که به آن سالن تشریح می‌گویند کالبدشکافی می‌شوند! 

    او می افزاید: به طور میانگین در یک ماه یک دکتر به تنهایی در شهرستان سقز بین ۱۵ تا ۲۰ جسد را کالبدشکافی می کند البته کار عمده این دکتر معاینه سرپایی است که به طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۵ نفر در روز معاینه سرپایی می شوند. در سنندج نیز ۳ دکتر در روز قریب به ۸۰ نفر را سرپایی معاینه می کنند و یک دکتر به تنهایی ۵۰ جسد را در ماه تشریح می کند. البته باید در نظر داشت که این توزیع همگن نیست. جهت مثال اگر تصادفی منجربه فوت داشته باشیم یک دکتر به تنهایی باید همه اجساد را تشریح کند که وقت بر است و خانواده ها این مسأله را نمی پذیرند.

    مدیر کل پزشکی قانونی استان کردستان با بیان اینکه از ۱۰ سال پیش جایی را جهت ساخت سالن تشریح پزشکی قانونی در سنندج مکان یابی کردیم که تنها ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، می گوید: دو سال است به علت نبود اعتبار، طرح ساخت سالن تشریح تعطیل هست. بنویسید تا به گوش مسئولان برسد که سالن تشریح سنندج در واقع پارکینگی است که در مرکز شهر قرار دارد؛ حال وای به حال شهرستان های دیگر مثل دیواندره و بانه که اوضاع به مراتب اسفناک تری دارند. جنازه هایی که به مرکز استان ارجاع داده می شوند موجب تجمع بیش از حد مردم در وسط خیابان می شود. ما هر روز شاهد دعوای همسایه ها با خانواده های متوفیان هستیم. مگر می شود پزشکی قانونی سالن انتظار نداشته باشد؟

    کالبدشکافی اجساد در پارکینگ!

    واژه های کلیدی: پزشکی | پزشکان | قانونی | کردستان | استاندارد | اخبار پزشکی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار