بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی آرامش۴ساله بازار به هم می خورد؟ ، آیا کم شدن قیمت سود بانکی، فروش دلار در چهارراه استانبول را زیاد کردن داد؟

    زمزمه ارز تک نرخی و قرار بانک ها جهت کم کردن سود سپرده های بلندمدت و کوتاه مدت به ۱۵ و ۱۰ درصد، فضای اقتصادی را کمی ملتهب کرده؛ فعالان بازار از سودای گرانی ارزه

    آرامش4ساله بازار به هم می خورد؟ ، آیا کم شدن قیمت سود بانکی، فروش دلار در چهارراه استانبول را زیاد کردن داد؟

    آیا کم شدن قیمت سود بانکی، فروش دلار در چهارراه استانبول را زیاد کردن داد؟/آرامش۴ساله بازار به هم می خورد؟

    عبارات مهم : ايران

    زمزمه ارز تک نرخی و قرار بانک ها جهت کم کردن سود سپرده های بلندمدت و کوتاه مدت به ۱۵ و ۱۰ درصد، فضای اقتصادی را کمی ملتهب کرده؛ فعالان بازار از سودای گرانی ارزهایی چون دلار و یورو حکایت می کنند و به نظر می رسد که عرضه و تقاضا در این بازار حسابی به هم ریخته است.

    آرامش۴ساله بازار به هم می خورد؟ ، آیا کم شدن قیمت سود بانکی، فروش دلار در چهارراه استانبول را زیاد کردن داد؟

    در يک طرف سپرده گذاراني قرار دارند که براي جبران کم کردن سودهاي بانکي، چاره اي جز رفتن به بازار ارز و حتي مسکن ندارند و در طرف ديگر با خريد دلار هر چه بيشتر، فعالان از آشفتگي اين بازار و افزایش بي پرواي قيمت اين ارز خبر مي دهند.

    با همه اينها، ارز بايد تک نرخي شود؛ اين وعده مدت هاست که از سوي مردان دولتي مطرح مي شود ولی اظهارنظرات مختلفي در اين باره مطرح است و تحليل هاي زيادي مبني بر مخالفت ها و موافقت هاي کارشناسان با ارز تک نرخي وجود دارد. به گفته بسياري از کارشناسان اقتصادي، هنوز فضاي اقتصادي ايران اجازه تک نرخي شدن ارز را نمي دهد و موانع زيادي براي رسيدن به اين نشانه مهم دولتي ها وجود دارد.

    زمزمه ارز تک نرخی و قرار بانک ها جهت کم کردن سود سپرده های بلندمدت و کوتاه مدت به ۱۵ و ۱۰ درصد، فضای اقتصادی را کمی ملتهب کرده؛ فعالان بازار از سودای گرانی ارزه

    آن طور که مصطفي خانزادي، يکي از فعالان بازار ارز به «وقايع‎اتفاقيه»، مي گويد: «رسيدن به ارز تک نرخي به اين زودي ها امکان پذير نيست و رسيدن به آن تنها در حد صحبت و وعده است.» به گفته اين فعال بازار ارز: «به دليل پرسشها سياسي و کم شدن قیمت سود بانکي، فضاي بازار اين روزها کمي هيجاني هست؛ چون برخي از اقشار ترجيح مي دهند تا براي جبران کم شدن قیمت سود بانکي، دلار بخرند.» به گفته خانزادي: «زمزمه هاي کم شدن قیمت سود بانکي باعث شده است تا مردم بيشتر به خريد دلار پرداخته و سرما يه هاي خود را در اين بازار به گردش درآورند، همين هم باعث شده است تا عرضه و تقاضا در بازار به هم بخورد و با مشکلاتي چون کم کردن عرضه و افزايش تقاضا مواجه باشيم.» خانزادي در ادامه از بالاتررفتن قيمت دلار و حتي يورو در هفته هاي اخير خبر داده و مي گويد: «از زماني که قرار شده است قیمت سود بانکي کم کردن يابد، دلار و يورو افزايشي شده است اند؛ حتي در يک هفته دلار ۵۰ تومان بالاتر رفته و در کنار اين ارز، يورو هم صعودي شده است است.»

    او در ادامه به رسيدن دلار به کانال سه هزار و ۸۷۵ اشاره کرده و از استقبال خوب مردم از خريد آن خبر مي دهد. به نظر مي رسد که خبر کم شدن قیمت سود در کنار خبرهاي ارز تک نرخي، اوضاع دلار و يورو را بيش از ديگر ارزها هيجاني کرده هست. اين درحالي است که عده اي از فعالان بازار هم تحريم هاي جديد آمريکا عليه ايران را عامل اصلي افزایش ارزها مي دانند.

    مخالفان و موافقان ارز تک نرخي

    آرامش۴ساله بازار به هم می خورد؟ ، آیا کم شدن قیمت سود بانکی، فروش دلار در چهارراه استانبول را زیاد کردن داد؟

    نرخ ارز همچنان يکي از سوژه هاي پرحاشيه در اقتصاد ايران هست. چه آن وقت که در سال ۹۲، با اعمال تحريم ها، ارزش پول ملي به يک سوم رسيد و آشفتگي در بازار ارز خبرساز شد و چه حالا که زمزمه هاي ارز تک نرخي به گوش مي رسد و بازار اولين تصویر العمل را به اين حواشي نشان مي دهد. حتي سال گذشته هم اين آشفتگي در بازار ارز خبرساز شد و رسيدن دلار به کانال چهار هزار توماني، التهاب عجيبي را در ديگر بازارها ايجاد کرد، قيمت بسياري از کالاهاي اساسي اوج رفت و داستان با نگاه دلواپس عده زيادي از مردم همراه شد. اين در حالي بود که به اعتقاد بسياري از کارشناسان، قيمت ارز در آن روزها تازه منطقي شده است بود و تا به حال بانک مرکزي قيمت آن را به صورت اجبار پايين نگه داشته بود. هر بار که ارز بالاتر رفته، همين اتفاق افتاده و با دستپاچگي بازار اين قضيه گره خورده است.

    اين درحالي است که طي سال هاي گذشته، فعالان اقتصادي بارها از بانک مرکزي خواسته بودند تا قیمت ارز را به صورت دستوري پايين نگه ندارد و اجازه دهد تا بازار و فعاليت هاي اقتصادي، در تعيين قيمت ارز نقش داشته باشند. پايين نگه داشتن دستوري قیمت ارز تا جايي پيش رفته که به گفته کارشناسان، ميلياردها دلار از سرمايه کشور را هدر داده هست. ارز بايد تک نرخي شود ولی با چه قيمتي يا در چه زماني، همچنان معمايي حل نشده در اقتصاد ايران هست. درست از زماني که کابينه دولت دوازدهم شکل گرفته و وزراي تازه نفس از ارز تک نرخي حکايت مي کنند، تأثير اين عنوان به بازار رفته و خريد دلار باز هم افزايشي شده است است.

    زمزمه ارز تک نرخی و قرار بانک ها جهت کم کردن سود سپرده های بلندمدت و کوتاه مدت به ۱۵ و ۱۰ درصد، فضای اقتصادی را کمی ملتهب کرده؛ فعالان بازار از سودای گرانی ارزه

    آن طور که خانزادي مي گويد: «ارز تک نرخي، هنوز در فضاي اقتصادي ايران جايي ندارد؛ اين عنوان حتي اگر بخواهد اتفاق بيفتد وقت زيادي را مورد نیاز دارد و به نظر مي رسد که دلار در روزهاي آينده به سه هزار و ۹۰۰ تومان هم برسد.» او راجع به اين سؤال که ارز با چه قيمتي بايد تثبيت شود، هم اين طور توضيح مي دهد: «بانک مرکزي بايد تعيين کند که قیمت ارز چه رقمي باشد ولی به نظر مي رسد که قیمت ارز خيلي بالاتر از قیمت فعلي است و اگر شرايط اقتصادي ايران اجازه دهد، اين قیمت بايد بالاتر برود.» به گفته اين فعال بازار، ايران درحال حاضر در شرايطي نيست که بخواهد به اين عنوان فکر کند.

    ارز با همه موانع بايد تک نرخي شود

    ارز براي تک نرخي شدن، موانع زيادي دارد، بايد نفع صادرکننده و وارد کننده را براي اين نشانه در نظر گرفت و فضاي اقتصادي را با کنارزدن تحريم ها به خوبي براي آن آماده کرد. حالا اين وعده در حالي از سوي دولتي ها مطرح مي شود که بعد از سال ها بحث و مذاکره هنوز هم چالش هاي زيادي در اين راه وجود دارد. با اين همه همچنان اين وعده را مي توان در ميان سخنان دولتي ها شنيد.

    آرامش۴ساله بازار به هم می خورد؟ ، آیا کم شدن قیمت سود بانکی، فروش دلار در چهارراه استانبول را زیاد کردن داد؟

    از آنجايي که حالا ارز تک نرخي به يکي از وعده هاي مهم وزير اقتصاد دولت دوازدهم تبدیل شده است و اظهارنظرهاي زيادي با اين وعده در میان سخنان کارشناسان به گوش مي رسد. آن طور که غلامحسين شافعي، رئيس اتاق بازرگاني ايران به ايسنا گفته است: اين عنوان شايد وعده اي چندين بار مطرح شده است از سوي دولت باشد. در آخرين مرحله در اسفند سال گذشته، رئيس کل بانک مرکزي اعلام کرد که تا آخر سال ارز تک نرخي مي شود. به هرصورت ما بايد به اين سمت حرکت کنيم و ارز، قیمت منطقي يکساني داشته باشد.

    دو نرخي بودن ارز سال ها زمينه را براي رانت و فساد در اقتصاد فراهم کرده، بر همين اساس است که به گفته کارشناسان، با وجود موانع زياد بر سر راه اين نشانه بزرگ، بايد ارز را تک نرخي کرده و بر اساس فعاليت هاي اقتصادي قيمت آن را تعيين کرد. شافعي با اشاره به اينکه بايد از دونرخي بودن ارز خارج شويم، افزود: دو نرخي بودن ارز باعث استفاده از رانت هاي ويژه مي شود. اگر هم در مورد کالاهاي استراتژيک قرار است کاري انجام شود، آنها استثناهاي بسيار کمي هستند که در مورد آن مي شود فکر ديگري کرد؛ بنابراين در شرايط فعلي ما بايد به دنبال جذب سرمايه هاي خارجي باشيم. در اين شرايط آزادي براي همه، يک عامل جذب کننده به منظور پرداختن به ورود سرمايه هاي خارجي و توسعه بخش توليد کشور هست.

    بازار آرام ۴ ساله

    آرامش بازار ارز حالا ديگر چهار ساله شده، ديگر خبري از شوک هاي ناگهاني در اين بازار نيست و تثبيت قيمت ارز در طول چهار سال آرامش را به اين بازار هديه کرده؛ آن توصیه اي است که حالا رئيس اتاق بازرگاني هم به آن اشاره کرده و مي گويد: «دولت در اين چهار سال گذشته به خوبي عمل کرده است.» به گفته شافعي: «در حوزه اقتصاد کلان شاهد يک آرامش کلي در پرسشها اقتصادي کشور هستيم. همچنين در مورد پرسشها ارزي نيز شوک هاي ناگهاني رخ نداد. اگر به طور منطقي از همان مدلي که در برنامه سوم توسعه مطرح شد، استفاده شود و قیمت ارز از تفاوت قیمت تورم داخلي و خارجي پيروي کند، مطمئنا به سمت منطقي شدن اقتصاد پيش خواهيم رفت و از شوک هاي ناگهاني در حوزه ارز جلوگيري خواهد شد.»

    اخبار اقتصادی – وقایع اتفاقیه

    واژه های کلیدی: ايران | بازار | اقتصاد | اقتصاد | اقتصادی | اخبار اقتصادی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار