بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی ایران خواستار عالی ترین روابط با همه همسایگان است / خبر ظریف از دوحه به منطقه

    محمدجواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در آخر سفر به عمان و قطر با تاکید براین که کشور عزیزمان ایران خواستار عالی ترین روابط با همه همسایگان خود هست،

    ایران خواستار عالی ترین روابط با همه همسایگان است / خبر ظریف از دوحه به منطقه

    خبر ظریف از دوحه به منطقه:ایران خواستار عالی ترین روابط با همه همسایگان است

    عبارات مهم : ایران

    محمدجواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در آخر سفر به عمان و قطر با تاکید براین که کشور عزیزمان ایران خواستار عالی ترین روابط با همه همسایگان خود هست، بار دیگر سیاست استراتژیک پایتخت کشور عزیزمان ایران در ایجاد روابط دوستانه با کشورهای منطقه را اعلام کرد.

    به گزارش ایرنا، ظریف در شروع به کار دولت دوازدهم توسعه روابط منطقه ای را در کنار راه اندازی معاونت دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از دو ابر اولویت دستگاه دیپلماسی در دولت تازه عنوان کرد، ابراولویتی که ریل گذاری آن البته در دولت یازدهم با سیاست گفت و گو، تعامل و تنش زدایی صورت گرفته است.

    ایران خواستار عالی ترین روابط با همه همسایگان است / خبر ظریف از دوحه به منطقه

    شاید بتوان یکی از خصوصیات سیاست خارجی ایرانی را واکنش‌ها توأم با صبر و حلم عنوان کرد؛ کسانی که ذهنیت پروژه محور دارند حوصله رویکرد های درازمدت و پروسه محور در مناسبات خارجی را ندارند و انتظار دارند در بازه زمانی کوتاه اهداف خود را محقق سازند و همین ذهنیت ریشه بسیاری از انتقادهایی است که به سیاست خارجی وارد می شود.

    حدود ۶ ماه قبل ناظران مسایل منطقه با مشاهده تحرکات رقبای کشور عزیزمان ایران بویژه بعد از قطع روابط ریاض با پایتخت کشور عزیزمان ایران و متعاقب آن قطع رابطه بعضی کشورهای جزیره ای تحت الحمایه ریاض امکانی جهت مانورهای دیپلماتیک وزارت امور خارجه متصور نبودند. با این حال بازتاب رسانه ای سفر رییس دستگاه دیپلماسی به دوحه و مسقط نشان داد که دستگاه سیاست خارجی کشور مسیر درستی را گزینش کرده است.

    محمدجواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در آخر سفر به عمان و قطر با تاکید براین که کشور عزیزمان ایران خواستار عالی ترین روابط با همه همسایگان خود هست،

    وزیر امور خارجه روز دوشنبه در مسقط میهمان سلطان قابوس پادشاه عمان بود؛ انتشار تصویرهای سلطان قابوس و ظریف در رسانه ها بعد از ماه ها بی خبری و وجود نوعی ابهام از اوضاع سلامتی وی حاوی خبر های مهمی بود به طوری که این دیدار و تصویرهای آن دستمایه تحلیل ها و تفسیرهای گسترده ای در نشریات منطقه و حتی بین المللی قرار گرفت.

    روابط تهران- مسقط روابط خاص و منحصر به فردی هست؛ عمان طی سال های اخیر به نوعی محل شروع مذاکرات هسته ای کشور عزیزمان ایران و آمریکا بوده که در دولت دهم در سکوت خبری کلید زده و در نهایت به آخر رسید و ناظران پرسشها منطقه هم این سفر را به نوعی در جهت نقش آفرینی های گذشته عمان ارزیابی می کنند با این حال شرایط سیاسی امروز آمریکا با حضور دونالد ترامپ شرایط پیچیده و منحصر به فردی در تاریخ این کشور است آیا که رفتارهای وی از حدود نرمال سیاست ورزی خارج شده است و غیرقابل آینده نگری بودن و به قول ظریف غیر قابل اعتماد بودن تبدیل به شاخصه های رفتاری ترامپ شده است است از این رو نمی توان تحلیل ها و تفسیرهای ارائه شده است را در جهت نقش آفرینی های گذشته مسقط ارزیابی کرد.

    آن چه از دیدارهای ظریف با سلطان قابوس و یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان منتشر شد بخش عمده مشورت های مدیر دستگاه دیپلماسی در جهت توسعه مناسبات اقتصادی تهران- مسقط بوده هست. یکی از نقدهایی که به روابط خارجی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران وارد می شود این است که روابط سیاسی خوب کشور عزیزمان ایران با سایر کشورها به داشتن روابط اقتصادی خوب ترجمه نمی شود و دستگاه دیپلماسی در دولت دوازدهم با راه اندازی معاونت دیپلماسی اقتصادی به دنبال برطرف این نقیصه است.

    ایران خواستار عالی ترین روابط با همه همسایگان است / خبر ظریف از دوحه به منطقه

    همکاری های بانکی، توریسم در شقوق متفاوت آن، همکاری های حوزه انرژی محورهای مشورت های روز دوشنبه دو طرف در مسقط بود. کشور عزیزمان ایران و عمان در زمینه گاز همکاری هایی را شروع کرده اند و کارشناسان حوزه انرژی اعتقاد دارند این همکاری ها می تواند به همکاری های گازی چند جانبه با کشورهایی همچون هند ارتقا یابد و اتفاقا اراده سیاسی بین دو طرف هم در این خصوص دیده می شود.

    از سوی دیگر دو طرف علاقمند به توسعه همکاری های تجاری هستند؛ در این راستا و به گفته محمدرضا نوری شاهرودی سفیر جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در مسقط قرار است تسهیلاتی به تجار و بازرگانان ایرانی جهت ثبت شرکت در این کشور داده شود گذشته از این قرار است پروازهای بین دو کشور هم زیاد کردن یابد.در هر صورت به نظر می رسد دو طرف برنامه های گسترده ای جهت توسعه همکاری های اقتصادی دارند و در سال های آینده می توانیم شاهد توسعه روابط اقتصادی دو طرف در حوزه های متفاوت باشیم.

    محمدجواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در آخر سفر به عمان و قطر با تاکید براین که کشور عزیزمان ایران خواستار عالی ترین روابط با همه همسایگان خود هست،

    ** خبر های سفر ظریف به دوحه

    حدود چهار ماه از بحران دیپلماتیک بین دوحه با ریاض و متحدانش یعنی مصر، امارات و بحرین می گذرد. بحرانی که تنها چند روز بعد از سفر پر سر و صدای دونالد ترامپ به ریاض و امضای قرارداد تسلیحانی ۴۵۰ میلیارد دلاری آشکار شد. در آن مقطع ریاض لیست بلند بالایی از انواع اتهامات ریز و درشت علیه دوحه انتشار داده است و به کمک متحدانش دوحه را در محاصره زمینی و هوایی قرار داد.

    حمایت از تروریسم ،ارتباط با گروه هایی همچون اخوان المسلمین و حماس و فعالیت های رسانه ای الجزیره از جمله این اتهامات علیه دوحه بود با این حال یکی از اتهامات مهم در این لیست ارتباط دوحه به پایتخت کشور عزیزمان ایران بود.

    ایران خواستار عالی ترین روابط با همه همسایگان است / خبر ظریف از دوحه به منطقه

    ریاض و ابوظبی که دیپلماسی منطقه ای خود را حول منزوی کردن کشور عزیزمان ایران سازماندهی کرده و با راهیابی ترامپ به کاخ سفید انرژی مضاعفی کسب کرده بودند از عدم همراهی شرکای مهم خود در شورای همکاری خلیج فارس به خاص قطر به شدت عصبانی بودند.قطر با وجود اینکه مساحت کمی دارد ابزارهای قدرت را در اختیار دارد؛ این کشور دارای یکی از بزرگترین میادین گازی دنیا است و توانسته سهم قابل توجهی از بازار گاز دنیا را به خود تخصیص داده شده است دهد.

    از سوی دیگر شبکه الجزیره به عنوان یکی از قدرتمندترین شبکه های خبری منبع و منشاء قدرت نرم دوحه در عرصه های متفاوت هست. حقیقت این است که این شبکه به واسطه قدرت فکری اخوان نقش بی بدیلی در سازماندهی به افکارعمومی دنیا عرب ایفا می کند.

    از سوی دیگر «جبر ژئوپلتیک» باعث شده است قطر محل استقرار حدود ۱۰ هزار نظامی آمریکایی در پایگاه العدید باشد.زمانی که بحران دیپلماتیک بین ریاض و متحدانش با دوحه شروع شد کودتا و حمله نظامی به قطر را یکی از سناریوهای محتمل عنوان می کردند به هر علت این سناریو محقق نشد. سناریوی دیگر مصالحه و کوتاه آمدن دوحه بود که با گذشت حدود چهار ماه از شروع بحران چنین چشم اندازی هم حداقل در کوتاه مدت دیده نمی شود کما اینکه میانجی گری کویت بین دوحه و ریاض هم تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

    در ابتدای بروز بحران در حاشیه جنوبی خلیج فارس ریاض امیدوار بود با محاصره زمینی و هوایی قطر بتواند این کشور را مطیع خود کرده و از دیگر شرکای خود در شورای همکاری خلیج فارس هم زهر چشم بگیرد ولی باز کردن آسمان کشور عزیزمان ایران به روی دوحه و کمک های ترکیه برنامه ریزی های ریاض را نقش برآب کرد.

    ** آنچه کشور عزیزمان ایران می خواهد

    طی روزهای اخیر حضور محمد جواد ظریف در دوحه و استقبال گرم امیر قطر از وی زمینه ساز ارائه تفسیرها و تحلیل های گسترده ای در منطقه شده است هست، بخشی از تحلیل ها و تفاسیر حول این عنوان سامان داده شده است بود که جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران به عنوان یک نیروی بیرونی به دنبال ایجاد انشقاق و اختلاف بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

    این در حالی است که ناظران بی طرف حتما تائید می کنند که جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران نه تنها به دنبال ایجاد شکاف در منطقه نیست بلکه به دنبال اتحاد و انسجام بین همه کشورهای منطقه هست. از همین رو شاید بتوان مهمترین پیامی که از دوحه به منطقه مخابره شد را این خبر ظریف بدانیم که جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران به دنبال رابطه خوب با همه همسایگان است.

    تاریخ به خاص تاریخ دهه های اخیر منطقه به خوبی مبین این امر است جمهوری اسلامی به دنبال گسترش همکاری های منطقه ای صلح ثبات در منطقه است و از هر ابتکاری در این زمینه استقبال کرده هست. در سال های اخیر و از وقت روی کار آمدن حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پیامهای واضح و مشخصی به همسایگان داده است که کشور عزیزمان ایران به دنبال توسعه همکاری با کشورهای مسلمان همسایه است.

    شاید بتوان در پاسخ به فضاسازی های بعضی رسانه های منطقه این بخش از سخنان ظریف راجع به رویکرد جمهوی اسلامی کشور عزیزمان ایران به منطقه را مد نظر قرار داد که گفت:« جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران هیچ گاه به دنبال اختلاف در منطقه نبوده هست، همواره سیاست ما این بوده که منطقه ما نیاز به آرامش و گفتگو دارد.منطقه ما نیاز به یک سامانه همکاری و گفتگو جهت امنیت در منطقه دارد و پیشنهاد سامانه گفتگو در خلیج فارس را بارها مطرح کرده ایم و متاسفانه مورد توجه بعضی کشورهایی که آینده خودشان را در تنش ، فشار و تحمیل بر همسایگان می بینند قرار نگرفته و امیدواریم این کشورها هر چه سریعتر منطق گفتگو و ضرورت تفاهم و همکاری و ضرورت دست برداشتن از خیالاتی که جهت تحمیل نظر های خود بر سایرین در منطقه دارند را بپذیرند در آن وقت حتما امکان گفتگو گسترده تر وجود دارد.

    جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران همواره بر تفاهم و حل پرسشها اصرار داشته و هیچ گاه بر تعمیق اختلافات علاقه ای نداشته است به خاطر اینکه آن را در جهت منافع خودمان نمی دانیم.منافع ما در این است که همه کشورهای منطقه با درک واقعیت های این منطقه و با کنار گذاشتن منطق زور و فشار بتوانند به یک راه حل مورد قبول همه دست پیدا کنند».

    واژه های کلیدی: ایران | اسلامی | همکاری | ایرانی | شورای همکاری خلیج فارس | اخبار سیاسی و اجتماعی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار