بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی پشت پرده زیاد کردن یکباره قیمت ارز چه بود ؟

    هرچند که سرعت زیاد کردن قیمت ارز در هفته های گذشته ، چند روزی است مدیریت شده است و بازار به سمت ثبات نسبی در حرکت هست، ولی آنچه که پیوسته نگرانی های را در میان

    پشت پرده زیاد کردن یکباره قیمت ارز چه بود ؟

    پشت پرده زیاد کردن یکباره قیمت ارز چه بود ؟

    عبارات مهم : بازار

    هرچند که سرعت زیاد کردن قیمت ارز در هفته های گذشته ، چند روزی است مدیریت شده است و بازار به سمت ثبات نسبی در حرکت هست، ولی آنچه که پیوسته نگرانی های را در میان مردم ایجاد می کند ، تاثیر این نوسانات بر روی سایر بخش های اقتصادی است .

    به گزارش ایرنا، با وجودی که نوسانات قیمت رز در فصل زمستان و سال تازه میلادی به علت زیاد کردن تقاضا جهت تسویه حساب شرکت ها با طرف و شرکای تجاری است امری پذیرفته است ولی امسال تغییرات قیمت ارز از روند معمول پذیرفته شده است فاصله گرفت و در مواردی غیر قابل کنترل به نظر می رسید .

    پشت پرده زیاد کردن یکباره قیمت ارز چه بود ؟

    در عین حال که بعضی کارشناسان معتقدند دخالت تعمدی دولت در بازار ارز ، عواملی چون کم شدن قیمت سود بانکی و روانه شدن نقدینگی به سمت بازار سکه و ارز بر روند افزایشی قیمت ارز تاثیر بسیاری داشته است .

    «عباس هُشی» کارشناس حوزه پولی بانکی و «مجید محمدعلی زاده آرانی» کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش خبری ایرنا به واکاوی دلایل نوسانات بازار ارز در هفته های گذشته پرداختند.

    هرچند که سرعت زیاد کردن قیمت ارز در هفته های گذشته ، چند روزی است مدیریت شده است و بازار به سمت ثبات نسبی در حرکت هست، ولی آنچه که پیوسته نگرانی های را در میان

    ** هشی: فساد در اقتصاد کشور نهادینه است.

    هشی می گوید : یکی از دلایلی پرسشها اقتصادی کشور اتکاء بیش از حد به درآمدهای نفتی هست. هرچند که در این زمینه دولت با ارائه آمار اعلام کرد صادرات غیر نفتی زیاد کردن پیدا کرده ولی بخش بزرگی از این صادرات فرآورده های نفتی است.

    مشکل دوم اقتصاد کشور عزیزمان ایران دولتی بودن است ، دولت ها قانون لغو تصدی گری بر اقتصاد را اجرایی نکردند ، در کنار تصدی گری دولت، مسئله دیگر اقتصاد کشور فساد است که با وجود قانون های مصوب سال ۵۸ و ۸۵، فساد اقتصادی در کشور وجود دارد این قانون ها نیز کامل اجرایی نشده است.

    تصدی گری دولتی و فساد در کنار اعلام کمبود ارز از سوی بعضی مسوولان موجب شد تا قیمت ارز در کف بازار زیاد کردن پیدا کند. این اعلام موجب شد تا قشرهایی از مردم که جهت تجارت، سفر و درمان نیاز به ارز دارند جهت خرید به بازار هجوم آورده و میزان تقاضا را اوج ببرند.

    پشت پرده زیاد کردن یکباره قیمت ارز چه بود ؟

    از نگاه وی ، سود سپرده نیز تاثیر فراوانی در تلاطم بازار ارز دارد هنگامی که که سود سپرده کم کردن پیدا کند مردم به جای نگه داشت آن در بانک دست به خرید دلار می زنند و این تقاضا موجب ایجاد بازار حبابی جهت ارز می شود.

    در کنارعوامل داخلی نباید از پرسشها خارجی نیز چشم پوشی کنیم لیکن در چند روز گذشته مساله برجام، اصلاح آن و مذاکرات موشکی از سوی بعضی کشورهای غربی مطرح شده است که این عوامل هم می توانند بازار ارز کشور را جنبش کند.

    هرچند که سرعت زیاد کردن قیمت ارز در هفته های گذشته ، چند روزی است مدیریت شده است و بازار به سمت ثبات نسبی در حرکت هست، ولی آنچه که پیوسته نگرانی های را در میان

    هشی عنوان کرد: تولید کنندگان نخستین گروهی هستند که از نوسانات قیمت ارز آسیب می بینند لیکن آنان انتظار دارند قیمت ارز با پول ملی تفاوت زیادی نداشته باشد و در سوی دیگر به علت قاچاق کالا تولید کننده با شرایط کنونی دچار رکود خواهد شد.

    این کارشناس پولی بانکی در ادامه گفت وگوی خود با گروه تحلیل ، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا با طرح این پرسش که آیا با وجود شعار اوج رفتن ارزش پول ملی، در کمتر از دو ماه دلار از ۳ هزار و ۵۰۰ هزار تومان به ۴ هزار و ۵۰۰ برسد و یک سوم کم کردن پول ملی داشتیم؟، گفت: ابتدا باید نگاه تیم اقتصادی دولت مساله را مورد بررسی قرار دهد لیکن بسیاری از اعضای اقتصادی دولت در زمینه بنگاه داری فعال هستند که درپاره ای از مواقع شخص رییس جمهوری نیز از آنان گلایه مند است.

    پشت پرده زیاد کردن یکباره قیمت ارز چه بود ؟

    در کنار این عنوان نباید از تفاوت سلیقه ای مشاوران اقتصادی قوه مجریه و قوه مقننه به آسانی گذر کنیم. لازمه حل مسئله قیمت ارز، هماهنگی و همگامی دولت و مجلس شورای اسلامی است که در این زمینه باید بگویم که هماهنگی مورد نیاز بین مشاوران این دو قوه وجود ندارد.

    ** محمد علیزاده آرانی: سرمایه های سرگردان باید مدیریت شوند

    علیزاده آرانی می گوید: نوسانات بازار ارز اتفاق تازه ای نیست بلکه در سال ها و دهه های پیشین، اقتصاد کشور عزیزمان ایران چنین نوساناتی را تجربه کرده هست. تفاوت زیاد کردن قیمت ارز در دوره کنونی با دوره های پیشین محدودیت ها و شرایطی است که جهت بانک ها وجود دارد.

    در زمینه تفاوت شیوه گرانی ارز در دولت کنونی با دولت دهم باید گفت: در دولت دهم قیمت ارز به صورت دستوری چندین سال کنترل و مسوولان وقت اجازه گرانی و شتاب زیاد جهت رشد قیمت ندادند. ولی در این دولت کنترل دستوری شکل نگرفته و این خود موجب می شود قیمت ارز به آسانی اوج و پایین شود.

    وی گفت: عامل تاثیر گذار در زمینه گرانی و هجوم مردم جهت خرید ارز سرمایه های سرگردان است که در بعضی سال ها به نوسانات بازار ارز تبدیل می شود. نبود ثبات در این سرمایه ها و زیاد کردن نقدینگی از جمله آسیب های سرمایه سرگردان در جامعه هست. دولت ها تاکنون اراده ای جهت مدیریت چنین سرمایه ای برنامه نداشته اند و چون این سرمایه درست مدیریت نمی شود برحسب وقت و سود بیشتر، به سمت تولید، بانک و خرید ارز یا طلا می رود.

    این کارشناس افزود: در زمینه تاثیر پذیری قیمت ارز از عوامل داخلی و خارجی هر چند که نباید از تاثیر عوامل خارجی در گرانی ارز چشم پوشی کرد ولی عوامل داخلی مانند سیستماتیک نبودن اقتصاد و انجام ریسک های غیر سیستماتیک بیشترین تاثیر را بر روی گرانی قیمت ارز دارد لذا جهت بیان علت مهم گرانی قیمت ارز باید زیاد برروی محرک های داخلی تمرکز کرد .

    وی ادامه داد : اینکه دولت مقصر چنین گرانی است یا دلالان و صراف ها، بحثی مهم نیست به نظر من آنچه در شرایط کنونی چنین تلاطمی در بازار ارز را رقم زده تقاضای مردم جهت خرید دلار است که تقاضای کاذب محسوب می شود؛ این تقاضا از سوی کسانی ایجاد می شود که دنبال سود ناسالم هستند.

    تجربه گذشته نشان داده زیاد کردن قیمت ارز هیچ گاه موجب رفاه و اصلاح اوضاع مردم جامعه نیست بلکه این گرانی زیاد بر روی تورم تاثیر می گذارد که در نهایت قدرت خرید جامعه را به شدت کم کردن خواهد .

    صادرکنندگان و وارد کنندگان نیز از این نوسان قیمت بی تاثیر نخواهند ماند. وارد کنندگان کالا از جمله کسانی هستند که به خاطر گرانی ارز از این نوسانات زیان خواهند دید ولی این گرانی ممکن است با استقبال صادرکنندگان همراه شود.

    براساس آنچه گفته شد سیر صعودی قیمت ارز بی شک بر تمام حوزه های اقتصادی که تأمین کالاهای آن مرتبط با کالاهای خارجی و قیمت ارز است تاثیر منفی خواهد گذاشت.در این زمینه بخش هایی مانند لوازم خانگی، پوشاک، مواد اولیه جهت تولید، ماشین آلات و قطعات یدکی، خدمات، صنایع پزشکی، گردشگری و… به شدت به از این نوسان تاثیر پذیرفته و ممکن است بازار داخلی کشور را با تورم مواجه کند.

    واژه های کلیدی: بازار | اقتصاد | اقتصادی | تاثیر گذار | فساد اقتصادی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار