بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی پدرم اين روزها را پيش بيني‌ مي‌كرد / ياسر هاشمي

    وقتي پرسش مي شود يك سال در نبود آيت الله چگونه سپري شد، با صدايي بغض آلود مي گويد سخت گذشت. گويا با گذشت بيش از يك سال از فقدان آيت الله اين زخم هنوز براي ياسر

    پدرم اين روزها را پيش بيني‌ مي‌كرد / ياسر هاشمي

    ياسر هاشمي: پدرم اين روزها را پيش بيني مي كرد

    عبارات مهم : خاطرات

    وقتي پرسش مي شود يك سال در نبود آيت الله چگونه سپري شد، با صدايي بغض آلود مي گويد سخت گذشت. گويا با گذشت بيش از يك سال از فقدان آيت الله اين زخم هنوز براي ياسر فرزند كوچك او تازه هست. هنگام گفتن خاطرات، چشمانش خيس مي شود و با حسرت خاطرات پدر را تعريف مي كند. از نظر ياسر هاشمي شبيه ترين فرزند به آيت الله، مهدي است و دليل اين تشابه را هوش زياد برادر مي داند. گله هايي نيز دارد و مي گويد: «انتظار ما از دولت آن است كه روز رحلت حاج آقا در تقويم رسمي كشور ثبت شود.»

    پدرم اين روزها را پيش بيني‌ مي‌كرد / ياسر هاشمي

    در كنار گله هايي كه دامنه آن به دانشگاه آزاد و واکنش‌ها مديران جديد اين دانشگاه مي رسد؛ از مردم قدر دان هست. مي گويد: «نگاهي كه در جامعه نسبت به ايشان وجود دارد مارا آرام مي كند». ياسر هاشمي راجع به پيش بيني آيت الله از واکنش‌ها هاي امروز احمدي نژاد مي گويد: «رفتار هاي امروز احمدي نژاد براي ما عجيب نيست زيرا آيت الله پيش بيني چنين واکنش‌ها هايي را كرده بودند.»

    در شروع دولت دوازدهم از شما به عنوان گزينه وزارت ورزش و جوانان نام برده مي شد. آيا در اين باره صحبتي شده است بود؟ آيا آمادگي براي اين عنوان داشتيد؟

    مطرح شدن اسم من به عنوان نامزد وزارت ورزش و جوانان در شروع به كار دولت دوازدهم، بيشتر يك عنوان رسانه اي بود نه واقعيت. تيم تركيبي كه در دولت براي گزینش وزرا كار مي كرد تلاش داشت تا بررسي هاي خود را محرمانه نگه دارد به همين دليل تا روز معرفي وزرا به وسیله رييس جمهور به مجلس شوراي اسلامي كمتر كسي از اسامي وزراي پيشنهادي اطلاع داشت. طبيعتا در اين شرايط اگر اسم من مطرح شد، به عنوان يك گزينه پيشنهادي از سوي برخي دوستان در دولت بوده است و اين مهم منوط به گزینش رييس جمهور بود.

    وقتي پرسش مي شود يك سال در نبود آيت الله چگونه سپري شد، با صدايي بغض آلود مي گويد سخت گذشت. گويا با گذشت بيش از يك سال از فقدان آيت الله اين زخم هنوز براي ياسر

    صادقانه بايد بگويم راجع به مطرح شدن اسم من به عنوان وزير پيشنهادي ورزش و جوانان خود من نيز متوجه نشدم كه اين عنوان از كجا شروع شد و كجا به پايان رسيد زيرا پيگير آن نبودم كه اين اتفاق رخ دهد. ولی بايد بگويم در مجموع آمادگي داشتم كه در دولت دوازدهم اگر شرايط مهيا باشد و پيشنهادي داده شود به عنوان ورود كرده و قبول مسووليت كنم ولی تاكنون پيشنهاد مشخصي از طرف دولت به من نشده است.

    پس از مطرح نشدن اسم شما به عنوان وزير ورزش و جوانان زمزمه هايي درخصوص احياي شرکت ملي جوانان شكل گرفت و مجددا اسم شما به عنوان كانديداي رياست اين شرکت بر سر زبان ها افتاد. در صورت تشكيل شرکت آيا علاقه اي داريد در اين شرکت مشغول شويد؟

    در ابتدا قرار بود شرکت ملي جوانان به معاونت تبديل شود. اين عنوان در ابتدا بايد راه پر پيچ و خم خود را طي كند كه تاكنون اين اتفاق رخ نداده هست. من مطالعات بسياري در حوزه جوانان داشته و برنامه هايي نيز در اين زمينه دارم. در مجموع سعي من بر آن است در اين حوزه ارتباط خود با جوانان را حفظ كنم ولی همانطور كه گفتم متوجه نشده ام كه اسم من از كجا مطرح و چه زماني خط خورد.

    پدرم اين روزها را پيش بيني‌ مي‌كرد / ياسر هاشمي

    دولت دوازدهم از ابتداي كار با مشكلات و چالش هاي بسياري رو به رو بوده هست. با توجه به وعده هاي انتخاباتي حسن روحاني، عملكرد دولت دوازدهم را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

    دو شاخص عقلانيت و اميد كه شعار اصلي دولت در ايام انتخابات بود، در اين روزها افت جدي پيدا كرده هست. من هيچگاه احساس نمي كردم اميد به آينده بتواند در تصميم گيري هاي كلان كشور موثر باشد ولی امروز شاهد هستيم كه اميد، ركن اصلي جامعه هست. اميد همان موضوعي است كه آيت الله هاشمي همواره به آن تاكيد داشتند و تلاش مي كردند كه آن را به جامعه تزريق كنند. تا پيش از اين ما اين جملات را فقط شنيده بوديم ولی امروز شاهد هستيم كه جامعه تشنه اميد هست. قصد ندارم به شاخص هاي اقتصادي، گراني و موضوعاتي از اين دست ورود كنم. اين مباحث وجود دارد ولی كارشناس هاي اين حوزه بايد راجع به آن اظهارنظر كنند. آن چيزي كه مشهود است و توقع مي رود دولت به آن ورود كند، عنوان عقلانيت در تصميم گيري ها بر اساس فاكتور هاي منطقي و واقع گرايانه است.

    امروز تنها كسي كه مي تواند به جامعه اميد تزريق كند، رييس جمهور هست. البته انتقادي هم به دولت وارد است كه در اين حوزه كلان، با شعارهاي خود فاصله جدي پيدا كرده است و اميدواريم در سال جديد اين مشكل مرتفع شود. به ياد دارم در وقت جنگ كه كشور با آن مشكلات عديده رو به رو بود آيت الله هاشمي با يك خطبه، چنان اميدي به جامعه تزريق مي كردند كه مردم حتي حاضر بودند مشكلات را تحمل كنند. مردم ما آمادگي مقابله با سختي هارا دارند به شرط آنكه احساس كنند در تصميم گيري ها عقلانيت به خرج رفته و همچنين اميد در جامعه وجود دارد.

    وقتي پرسش مي شود يك سال در نبود آيت الله چگونه سپري شد، با صدايي بغض آلود مي گويد سخت گذشت. گويا با گذشت بيش از يك سال از فقدان آيت الله اين زخم هنوز براي ياسر

    خبرهايي راجع به كمرنگ شدن نقش اسحاق جهانگيري در دولت دوازدهم به گوش مي رسد. به نظر شما آيا در واقعيت نيز نقش او كمرنگ تر شده است است؟

    من نيز اين عنوان را شنيده ام ولی واقعيت ندارد. آقاي جهانگيري بسيار استوار در جايگاه خود ايستاده و پرسشها سياسي، اقتصادي و اجتماعي دولت را پيگيري مي كند و ارتباط خوبي هم با رييس جمهور دارد. البته بعد از حضور ايشان در انتخابات ٩٦ و واضح تر شدن مواضع، توجه مردم بيش از پيش به ايشان جلب شد و همين عنوان باعث افزايش فشارها نسبت به ايشان بود. با اين حال همچنان شاهد هستيم كه آقاي جهانگيري بر مواضع خود پافشاري كرده و عقب نشيني نكرده هست. موضوعاتي از قبيل تضعيف جايگاه او يا كم شدن رابطه ايشان با دولت و مسائلي از اين دست، خبرهايي است كه بيشتر جنبه تضعيف دولت را دارد و نبايد به آن دامن زد. بر اساس اطلاعاتي كه من دارم آقاي جهانگيري همچنان مانند دولت يازدهم نقش تاثير گذاري در دولت دارند.

    پدرم اين روزها را پيش بيني‌ مي‌كرد / ياسر هاشمي

    محمود احمدي نژاد يكي از صورت هاي خبر ساز اين روزهاي كشور هست. آيت الله هاشمي در وقت حيات خود تذكر هايي را راجع به واکنش‌ها احتمالي احمدي نژاد در آينده داده بودند كه اين روز ها درحال وقوع هست. تحليل شما از کارها اخير احمدي نژاد چيست؟

    اقدامات اخير آقاي احمدي نژاد براي ما اتفاق تازه اي نيست. ما كه در طرف ميز افرادي مانند آيت الله هاشمي نشسته بوديم، شاهد بوديم ايشان اين روز ها را پيش بيني كرده بود. در سال هاي گذشته احمدي نژاد با کارها خود نشان داد كه با بخش بزرگي از نظام مشكل دارد و متاسفانه امروز او همان برخورد ها را با بخش ديگري از نظام انجام مي دهد. اين عنوان را بزرگان پيش بيني كرده بودند به همين دليل واکنش‌ها هاي اخير او براي ما عجيب نيست و منتظر اين واکنش‌ها ها بوديم. کارها اخير احمدي نژاد يك نكته روشن نيز دارد.

    اينكه ايشان با توجه به رويكرد برعكسي كه نسبت به نظام و شخصيت هاي نظام دارد به راحتي توانست نامه بنويسد، تريبون بگيرد و در سمت هاي متفاوت مشغول شود را به فال نيك مي گيرم. به فال نيك مي گيرم چون نظام خط قرمز خود را تا حدي اوج برده است كه اجازه مي دهد فردي به اين صورت در داخل كشور موضع اپوزيسيون اتخاذ كند. من اين عنوان را مي پسندم و آرزو دارم عمل متقابلي كه در گذشته نسبت به برخي منتقدان صورت گرفت مانند محروميت از برخي حقوق و امتياز ها و همچنين حضور در دادگاه تكرار نشود. اگر اين نوع نگاه نسبت به همه انتقاد ها وجود داشته باشد اتفاق خوبي رخ داده هست. عملكرد احمدي نژاد از ديد كساني كه از گذشته با او مخالف بودند، جاي تعجب ندارد. در جبهه اصولگرايي نيز متوجه شده است اند كه حمايت از احمدي نژاد اشتباه بوده است.

    در روز هاي نزديك به سالگرد رحلت آيت الله هاشمي شما موضوعي را راجع به فوت ايشان مطرح كرديد كه بازخورد رسانه اي زيادي داشت. راجع به آن توضيح مي دهيد؟

    پس از فوت آيت الله هاشمي سوالات و ابهامات زيادي راجع به فوت ايشان در جامعه شكل گرفت. راجع به علت فوت آيت الله هاشمي، ابهاماتي وجود دارد. اين ابهام هم مربوط به جامعه و هم مربوط به خانواده ايشان هست. بنا نداريم بگوييم علت فوت آيت الله هاشمي يك اتفاق ويژه و خاص بوده است ولی به دليل شخصيت آيت الله و شرايط حفاظتي ويژه اي كه ايشان داشتند، اينكه علت فوت ايشان در هاله اي از ابهام قرار داشته باشد براي جامعه خوشايند نيست. خواستار آن هستيم كه هرچه سريع تر نسبت به برطرف اين ابهام اقدام شود. ترجيح خانواده بر اين است كه اين عنوان در فضايي منطقي پيگيري شود و خانواده تلاش دارد از اين عنوان در يك فضاي دور از احساس برطرف ابهام شود. اين ابهام براي نظام نيز وجود دارد ونظام هم پيگير اين عنوان است زيرا اگر اين عنوان روشن بود راجع به آن اطلاع رساني مورد نیاز صورت مي گرفت. آقاي هاشمي بعد از فوت مظلوميت بيشتري پيدا كرده است.

    در بسياري از موارد اتفاقاتي رخ داده است كه مظلوميت ايشان بيشتر شده است هست. ما بايد به واکنش‌ها ايشان تاسي كنيم و همان رويكرد صبوري كه ويژگي اصلي ايشان بود را نسبت به اتفاقات بعد ازرحلت داشته باشيم و نبايد در بررسي اين عنوان عجولانه واکنش‌ها كنيم. اعضاي خانواده همان رويه اي كه آيت الله در مواجهه با مشكلات كشور داشته اند را در پيش گرفته و در اين عنوان نيز با صبوري و با در نظر گرفتن مصلحت نظام برخورد خواهد كرد زيرا آيت الله هاشمي هيچگاه نظام را در برابر هيچ اتفاقي نمي فروخت. اگر ايشان در قيد حيات بودند، به دنبال غوغاسالاري نمي رفت؛ درست است كه ايشان با مردم صادق بود و بدون تعارف مباحث را مطرح مي كرد ولی همواره مصلحت را نيز مد نظر داشتند. آيت الله همواره به دنبال آن بود كه يك چيزي به مردم، نظام و كشور بيفزايد نه اينكه چيزي از نظام بردارد. وقتي هم در اين باره از ايشان پرسش مي كرديم همواره يك پاسخ مي دادند و مي گفتند من خيلي به اين نظام بدهكار هستم.

    اين ويژگي اخلاقي در ميان فرزندان و اعضاي خانواده نيز وجود دارد؟ در فضاي سياسي امروز كشور آيا اشبه الناس به آيت الله هاشمي داريم؟

    پاسخ اين پرسش كمي سخت هست. خود من كه امروز بخشي از كارهاي مراسم سالگرد را انجام داده و مطالعات بسياري راجع به شخصيت ايشان داشته ام، امروز به جاهايي رسيده ام كه در دوران حيات ايشان چنين ديدگاهي نداشتم. در اين مدت نقاط متفاوت و عجيبي در زندگي ايشان ديده ام كه مي توان گفت شخصيت آيت الله هاشمي در تاريخ سياسي ايران كم نظير هست. البته اين عنوان را بايد آيندگان بگويند ولی فكر مي كنم اين عنوان عنوان خواهد شد و تاريخ در اين باره قضاوت روشني خواهد داشت.

    كدام يك از فرزندان بيشترين شباهت را از نظر خلق و خوي به آيت الله هاشمي دارند؟

    مهدي به دليل هوش اوج و مظلوميتي كه دارد.

    آخرين جلسه ديدار آيت الله هاشمي با حسن روحاني در جزيره كيش كه نزديك به ٨ ساعت به طول انجاميد بر سر چه موضوعاتي بود؟

    ٨ ساعت كمي اغراق است ولی به دليل وقت كافي جلسه طولاني بود. بخشي از اين جلسه در خاطرات آيت الله هاشمي آمده است كه به زودي منتشر خواهد شد.

    محسن هاشمي در گفت وگويي اعلام كرد بخشي از خاطرات آيت الله هاشمي بنابر برخي ملاحظات منتشر نخواهد شد. منظور ايشان چه ملاحظاتي است؟ چون خاطرات ايشان به عنوان معمار انقلاب مي تواند بسياري از مباحث را روشن كند.

    در بخشي از خاطرات آيت الله پرسشها شخصي برخي افراد وجود دارد كه انتشار آن درست نيست. ايشان نيز خاطرات را مي خواند و اصلاحاتي را انجام مي داد تا با آبروي اشخاص بازي نشود. هرچند اين موارد كم بود و شايد به ٢درصد هم نمي رسيد ولی ايشان اين مورد را لحاظ مي كردند. در برخي موارد پرسشها امنيتي وجود دارد كه انتشار آن در اين شرايط صلاح نيست. در وقت حيات حاج آقا ١٢ جلد از خاطرات ايشان منتشر شد و دست خط خاطرات ايشان نيز موجود است و مي توانيد انطباق دهيد. شايد ماكسيمم ٢ درصد از خاطرات حاج آقا صلاح نبوده كه منتشر شود كه آن هم به دليل آبروي افراد بوده هست. به عنوان مثال در خاطرات دهه ٦٠ حاج آقا بخش هايي است كه فردي نزد ايشان آمده و گله يك نفر ديگر را مي كند. ممكن بود براي آن شخص با توجه به موقعيت هايي كه داشته مشكل به وجود بيايد به همين دليل حاج آقا مي گفتند آن بخش ها از بین بردن شود. كما اينكه اين دلخوري ها در بخش هايي از خاطرات دهه شصت به وجود آمد و بعد از آنكه خاطرات آن دوران چاپ شد عده اي از حاج آقا بابت مطرح شدن برخي مباحث گلايه كردند. ايشان بسيار راز دار بودند و به هيچ عنوان راز دل خود را عنوان نمي كردند.

    يعني برخي مباحث را حتي با حاج زن نيز در ميان نمي گذاشتند؟

    خير. ايشان به معناي واقعي كلمه رازدار بودند.

    پس از روي كار آمدن آقاي ولايتي تغييراتي در دانشگاه آزاد به وجود آمده هست. شايد برخي انتظار داشتند كه حداقل مراسمي براي آيت الله هاشمي كه بنيانگذار دانشگاه آزاد بودند، برگزار شود كه اين مهم رخ نداد؛ آيا از اين عنوان ناراحت شديد؟

    توقع داشتيم مراسمي برگزار شود ولی اين اتفاق نيفتاد. به نظر من اين عنوان به بركات رفتاري حاج آقا باز مي گردد كه تمام مراسم هاي ايشان جنبه مردمي داشت و ختم و بزرگداشت دولتي براي ايشان گرفته نشد و اين مهم را به فال نيك مي گيرم. هرچند هنوز از اين عنوان دلخور هستيم ولی اين عنوان را به فال نيك مي گيريم زيرا اين اتفاق يكي ديگر از جلوه هاي مظلوميت آيت الله هاشمي بود. به عنوان مثال وقتي يك هنرمند فوت مي كند، تاريخ فوت او در تقويم رسمي كشور ثبت مي شود ولی با وجود گذشت يك سال از رحلت حاج آقا كه از بنيانگذاران انقلاب بودند هنوز اين اتفاق در تقويم رسمي كشور ثبت نشده و حداقل انتظار ما از دولت آن است كه اين رحلت را در تقويم رسمي كشور ثبت كند.

    چرا دانشگاه آزاد براي جريان اصولگرا اهميت ويژه اي دارد؟

    به نظر مي رسد اين جريان و آقاي ولايتي تلاش دارند با استفاده از ظرفيت هاي دانشگاه آزاد كادرسازي علمي كند. در دوران احمدي نژاد ريزش اساتيد و دانشجو ها در دانشگاه هاي دولتي زياد بود در حالي كه اين اتفاق در دانشگاه آزاد رخ نمي داد. هرچند فضا در دانشگاه آزاد باز تر بود ولی با اين اوصاف آيت الله هاشمي همواره انتقاد جدي به چك ليست اساتيد داشتند. دانشگاه آزاد مجموعه اي با ١ ميليون دانشجو و ٥ ميليون فارغ التحصيل از ظرفيت ويژه اي برخوردار است و همين عنوان باعث شده است است توجه ها به سمت اين دانشگاه جلب شود. ملك دانشگاه آزاد ملك شخصي خانواده ايشان نيست. اين دانشگاه كاري بود كه حاج آقا براي مردم كرد و وقت هاي آزاد خود را صرف آن مي كردند. اين دانشگاه پايه هاي علمي كشور را ارتقا داد. توقع آن است كه حرمت موسس دانشگاه آزاد حفظ شود. آقاي هاشمي برنامه هاي بسياري براي سال هاي آتي دانشگاه آزاد داشتند و همان برنامه ها مي توانست سرمنشا بسياري از اتفاقات خوب در كشور شود. اينكه روساي دانشگاه جارو شوند يا نيروهايي كه به حاج آقا نزديك بودند از سيستم دانشگاه ازاد اخراج شوند، درست نيست.

    انتظار چنين رفتاري از آقاي ولايتي داشتيد؟

    بله، من توقع همچين برخوردي داشتم زيرا قبلا با آقاي ولايتي همكاري داشتم.

    اين يك سال براي شما و اعضاي خانواده چگونه سپري شد؟

    واقعيت آن است كه بسيار سخت هست. اين عنوان مربوط به من نيست بلكه هر فرزندي كه پدر خود را از دست مي دهد، سختي مي كشد. براي ما شخص آيت الله استوانه جدي بود و از اين منظر نبود ايشان واقعا سخت هست. در تنهايي ها وقتي كتابي مي خوانم يا عكسي مي بينم عمدتا در بغض هستم ولی در واقعيت محبتي كه مردم نسبت به ما از تشييع جنازه ايشان داشتند و نگاهي كه در جامعه نسبت به ايشان وجود دارد ما را آرام مي كند. به نظر من فوت آيت الله نقطه اوج ديگري در زندگي ايشان بود. وقتي مي بينم آقاي هاشمي در اوج، همراه مردم و با عزت دنيا را ترك كرده است به ما تسكين مي دهد. راحت تر بگويم فقدان حاج آقا با دوستی مردم برطرف مي شود.

    اقدامات احمدي نژاد عجيب نيست

    اقدامات اخير آقاي احمدي نژاد براي ما اتفاق تازه اي نيست. ما كه در طرف ميز افرادي مانند آيت الله هاشمي نشسته بوديم، شاهد بوديم ايشان اين روز ها را پيش بيني كرده بود. در سال هاي گذشته احمدي نژاد با کارها خود نشان داد كه با بخش بزرگي از نظام مشكل دارد و متاسفانه امروز او همان برخورد ها را با بخش ديگري از نظام انجام مي دهد. اين عنوان را بزرگان پيش بيني كرده بودند به همين دليل واکنش‌ها هاي اخير او براي ما عجيب نيست و منتظر اين واکنش‌ها ها بوديم.

    علت فوت اتفاقي خاص نبوده است

    پس از فوت آيت الله هاشمي سوالات و ابهامات زيادي راجع به فوت ايشان در جامعه شكل گرفت. راجع به علت فوت آيت الله هاشمي، ابهاماتي وجود دارد. اين ابهام هم مربوط به جامعه و هم مربوط به خانواده ايشان هست. بنا نداريم بگوييم علت فوت آيت الله هاشمي يك اتفاق ويژه و خاص بوده است ولی به دليل شخصيت آيت الله و شرايط حفاظتي ويژه اي كه ايشان داشتند، اينكه علت فوت ايشان در هاله اي از ابهام قرار داشته باشد براي جامعه خوشايند نيست.

    تلاش براي كادرسازي علمي

    جريان اصولگرا و آقاي ولايتي تلاش دارند با استفاده از ظرفيت هاي دانشگاه آزاد كادرسازي علمي كنند. در دوران احمدي نژاد ريزش اساتيد و دانشجو ها در دانشگاه هاي دولتي زياد بود در حالي كه اين اتفاق در دانشگاه آزاد رخ نمي داد. هرچند فضا در دانشگاه آزاد باز تر بود ولی با اين اوصاف آيت الله هاشمي همواره انتقاد جدي به چك ليست اساتيد داشتند. اين دانشگاه كاري بود كه حاج آقا براي مردم كرد و وقت هاي آزاد خود را صرف آن مي كردند. توقع آن است كه حرمت موسس دانشگاه آزاد حفظ شود.

    تزريق اميد به وسيله رييس جمهور

    دو شاخص عقلانيت و اميد كه شعار اصلي دولت در ايام انتخابات بود، در اين روزها افت جدي پيدا كرده هست. من هيچگاه احساس نمي كردم اميد به آينده بتواند در تصميم گيري هاي كلان كشور موثر باشد. اين مباحث وجود دارد ولی كارشناس هاي اين حوزه بايد راجع به آن اظهارنظر كنند. آن چيزي كه مشهود است و توقع مي رود دولت به آن ورود كند، عنوان عقلانيت در تصميم گيري ها بر اساس فاكتور هاي منطقي و واقع گرايانه هست. امروز تنها كسي كه مي تواند به جامعه اميد تزريق كند، رييس جمهور است.

    اعتماد

    واژه های کلیدی: خاطرات | دانشگاه | اتفاق خوب | اخبار سیاسی و اجتماعی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار