بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی واکنش سه‌گانه به دلار گران

    در روزهای اخیر دلار در دو بازار ارزی با وجود تغییرات و گاها گرانی در مجموع نوسان چندانی نداشت، ولی با واکنش‌های متفاوتی از سوی دولت همراه بود. در حالی دو مقام د

    واکنش سه‌گانه به دلار گران

    واکنش سه گانه به دلار گران

    عبارات مهم : بازار

    در روزهای اخیر دلار در دو بازار ارزی با وجود تغییرات و گاها گرانی در مجموع نوسان چندانی نداشت، ولی با تصویر العمل هایی متفاوتی از سوی دولت همراه بود. در حالی دو مقام دولتی خود را متمایل به ارزانی دلار و شکستن قیمت ۴۰۰۰ تومانی نشان می دهند که در برابر سیاستگذار ارزی به صراحت در مورد تعدیل دلار حدود ۴۲۰۰ تومانی سخن گفته و اظهاراتش نشان از کمتر از ۴۰۰۰ تومان ندارد.

    به گزارش ایسنا، با وجود روند تا حدی تند که قیمت دلار طی چند ماه اخیر طی کرد در هفته نهایی آذرماه شرایط نسبتا آرامی داشت. دلار در بازار آزاد از اواسط مهرماه به بیش از ۴۰۰۰ تومان زیاد کردن یافت و رشد آن در حالی ادامه پیدا کرد که حدود دو هفته ای می شود در کانال ۴۲۰۰ تومان وارد و از آن خارج نشده هست. زیاد کردن قیمت دلار یکی از پرسشها پرحاشیه مدت اخیر بوده است.

    واکنش سه‌گانه به دلار گران

    دولت مستقیم دلار فروشی نمی کند اما…

    با وجود اینکه عوامل فصلی(از جمله تقاضای ارز ژانویه و کم کردن عرضه پتروشیمی ها) می تواند موجب زیاد کردن قیمت دلار در بازه زمانی فعلی شود ولی مواضعی مانند ورود دولت جهت فروش دلار با قیمت بالاتر جهت تامین مالی نیز وجود دارد. موضوعی که در روزهای اخیر با تصویر العمل نوبخت -رئیس شرکت برنامه و بودجه- پرحاشیه تر شد.

    در روزهای اخیر دلار در دو بازار ارزی با وجود تغییرات و گاها گرانی در مجموع نوسان چندانی نداشت، ولی با واکنش‌های متفاوتی از سوی دولت همراه بود. در حالی دو مقام د

    وی اعلام کرد که دولت به طور مستقیم وارد بازار ارز نمی شود و دخالتی در آن ندارد. حتی در اظهاراتی دیگر بیان کرد که قیمت بازار ارز را دولت به رسمیت نمی شناسد و عوایدی از گرانفروشی دلار نصیب آن نمی شود! این بیانات نوبخت در حالی به گونه ای عنوان می شود که نشان می دهد دولت و ارزهای دولتی در برابر جریان بازار ارز کاملا بی تفاوت بوده و گرانی دلار هیچ عایدی جهت آن به همراه ندارد که درهر صورت بانک مرکزی که خریدار دلار دولت است از عرضه کنندگان و فروشندگان مهم دلار در بازار آزاد محسوب شده است و کنترل آن را انجام می دهد و روالی تا حدی طبیعی به شمار می رود.

    بانک مرکزی از کانال صرافی بانک ها تقریبا هر روز نسبت به عرضه ارز در بازاراقدام کرده و همین بانک است که قیمت پایه دلار را در صرافی بانک ها تعیین و بر اساس آن دلار تا میزانی مشخص به صرافی ها آزاد ارائه شده است و آنها هم با اختلافی حدود ۱۰ تا ۱۵ تومان در هر دلار معاملات را انجام می دهند .بنابراین حتی اگر بانک مرکزی دلار را با قیمت مبادله ای که حدود ۶۰۰ تومان کمتر از قیمت بازار است از دولت خریداری کند، این بانک عرضه را تنها با حدود ۱۰ تا ۲۰ تومان کمتر از قیمت بازار به وسیله صرافی بانک ها انجام می دهد که اختلاف قیمت آن قابل توجه است.

    بازهم تصویر العمل هایی دلاری کرباسیان

    واکنش سه‌گانه به دلار گران

    در سویی دیگر کرباسیان – وزیر اقتصاد – بار دیگر تصویر العمل هایی دلاری داشت. در جلسه ای با بخش شخصی عنوان صادرات و زیاد کردن قیمت ارز را مورد اشاره قرار داد و به گونه ای اعلام کرد که تمایلی جهت زیاد کردن قیمت ارز وجود ندارد. وی به صراحت به صادرکنندگان گفت که هنگامی که قیمت ارز اوج رفت باهم صادرات رشدی نکرد.، در نتیجه این استدلال را نیاورید که با زیاد کردن قیمت ارز صادرات زیاد می شود.

    کرباسیان البته در حدود دو ماه گذشته گفته بود که هیچ تصمیمی در دولت جهت نگهداری قیمت دلار در بالاتر از ۴۰۰۰ تومان نیست، ولی علی رغم اعلام او دلار نه تنها ۴۰۰۰ تومان بلکه ۴۲۰۰ تومانی باقی مانده است.

    در روزهای اخیر دلار در دو بازار ارزی با وجود تغییرات و گاها گرانی در مجموع نوسان چندانی نداشت، ولی با واکنش‌های متفاوتی از سوی دولت همراه بود. در حالی دو مقام د

    نشانی از دلار کمتر از ۴۰۰۰ تومان نیست

    با اینکه مقامات دولتی در تلاشند تا نشان دهند قرار نیست دلار در قیمت های فعلی مانده و حتی بالای ۴۰۰۰ تومان را قبول ندارند ولی سیاست گذار ارزی در اظهاراتش تا کنون کم کردن دلار به کمتر از این قیمت را مورد اشاره قرار نداده هست. اعلام سیف- مدیر کل بانک مرکزی- براین است که قیمت ۴۲۰۰ تومان جهت دلار واقعی نیست و تعدیل خواهد شد. از این بیانات مدیر کل بانک مرکزی به عنوان مقام ارشد ارزی اینگونه بر می آید که باید در انتظار کم کردن قیمت دلار بود ولی بسیار اندک. با این حال فعلا در همین حد هم اتفاقی رخ نداده است.

    واکنش سه‌گانه به دلار گران

    این در حالی است که کارشناسان قیمت واقعی دلار را زمانی که در کانال ۳۰۰۰ تومان قرار داشت حدود ۴۰۰۰ تومان می دانستند و راجع به نگه داشتن قیمت دلار به صورت غیرواقعی و دستوری انتقاد داشتند.

    بازار دیگر ارزی در تناوب چند نرخی ارز کشور عزیزمان ایران مرکز مبادلات ارزی است که بانک مرکزی خود قیمت گذاری را برعهده دارد، روند عوض کردن قیمت دلار افزایشی بود هرچند که حدود دو ماه گذشته از شیب رشد کم شده است هست. قیمت ارز دلار مبادله ای اکنون به ۳۵۷۵ تومان رسیده که موجب اختلاف قیمت بیش از ۶۳۰ تومانی در بازار آزاد است.

    دلار تضعیف شد

    اما این جریان بازار ارز در کشور عزیزمان ایران چندان دور از شرایط دلار در بازارهای جهانی نیست به طوری که در هفته گذشته ارزش دلار در برابر ین تا ۰.۷۶ و در برابر فرانک سوئیس تا ۰.۱۹ درصد تضعیف شده است است در همین مدت ارزش یورو ۰.۲۲ درصد و پوند ۰.۴۶ درصد در برابر دلار کم کردن داشت. براساس اعلام بانک مرکزی خبر نهایی شدن قانون کم کردن مالیات ها در کمیته تخصصی کنگره به وسیله یکی از نمایندگان عامل تقویت دلار بود، ولی دو عامل مهم جهت کم کردن قیمت ارز وجود دارد. اول عدم زیاد کردن قابل توجه تورم ماه نوامبر در آمریکا و دیگری درخواست اعمال تغییراتی در قانون کم کردن مالیات ها به وسیله دو تن از سناتورهای جمهوری خواه کنگره آمریکا.

    واژه های کلیدی: بازار | تصویر | مرکزی | بانک مرکزی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار