بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار پزشکی پرسشها مالی طرح تحول سلامت برطرف می‌شود / هاشمی

    وزیر بهداشت با اشاره به بعضی پرسشها مالی طرح تحول نظام سلامت گفت: امیدواریم در دولت دوازدهم این پرسشها تکرار نشود و قرار است که دغدغه‌های مالی طرح تحول نظام سلا

    پرسشها مالی طرح تحول سلامت برطرف می‌شود / هاشمی

    هاشمی: پرسشها مالی طرح تحول سلامت برطرف می شود

    عبارات مهم : پزشکی

    وزیر بهداشت با اشاره به بعضی پرسشها مالی طرح تحول نظام سلامت گفت: امیدواریم در دولت دوازدهم این پرسشها تکرار نشود و قرار است که دغدغه های مالی طرح تحول نظام سلامت در آینده برطرف شود. البته مدیر جمهور بنا دارند تا خودشان به این بحث ورود کنند.

    به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی در برنامه گفتگوی خاص خبری ضمن تبریک روز دکتر به جامعه پزشکی کشور راجع به تعداد دکتر در کشور گفت: باید توجه کرد که سرانه تعداد دکتر متناسب با جمعیت کشور نیست یعنی پزشکان اعم از دکتر عمومی و به خاص دکتر متخصص در کشور کم است و این شکایتی است که مردم به خاص در مناطق محروم دارند.

    پرسشها مالی طرح تحول سلامت برطرف می‌شود / هاشمی

    وی با بیان اینکه ما در منطقه کمترین تعداد دکتر را داریم، افزود: بر این اساس در این کشور ۵۲ هزار دکتر عمومی و ۴۰ هزار دکتر متخصص فعالیت می کنند البته شاخص دکتر عمومی در کشور ۷.۶ است و توزیع پزشکان عمومی نسبتاً عادلانه است ولی در زمینه دکتر متخصص کمبود زیادی داریم به طوری که شاخص دکتر متخصص در کشور ۲.۵ متخصص در هر ۱۰ هزار جمعیت هست. البته در کشور امکانات مورد نیاز جهت تربیت متخصص وجود دارد و متقاضی هم زیاد است ولی مشکلمان این است که در طی سه دهه گذشته بیمارستان آموزشی نساخته ایم بنابراین نمی توانیم میزان پذیرش را بدون داشتن فضا زیاد کردن دهیم.

    وزیر بهداشت تاکید کرد: حال اگر این امکان فراهم شود و بتوانیم ۲۰ هزار تخت آموزشی در اختیار گروه های آموزشی مان قرار دهیم می توانیم این کمبودها را جبران کنیم.

    وزیر بهداشت با اشاره به بعضی پرسشها مالی طرح تحول نظام سلامت گفت: امیدواریم در دولت دوازدهم این پرسشها تکرار نشود و قرار است که دغدغه‌های مالی طرح تحول نظام سلا

    وی راجع به امکان بیکاری پزشکان گفت: ممکن است در تخصص های متفاوت پزشکی، دکتر بدون کار داشته باشیم که به علت عدم علاقه به تخصصش یا محدودیت جهت حضور در مناطق سخت نتواند کار کند و ممکن است کسی بخواهد فقط در مرکز استان ارائه خدمت کند.

    هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر به طور میانگین درآمد یک دکتر عمومی بین چهار و نیم تا هفت میلیون تومان هست، گفت: بنابراین با این درآمد میانگین جهت پزشکان کار وجود دارد البته من اعتقاد دارم که نباید دکتر بدون کار داشته باشیم مگر اینکه خودشان بخواهند.

    وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی راجع به خبرهایی که گاهی اوقات مبنی بر درآمدهای نجومی پزشکان رد و بدل می شود، گفت: نباید حرفه پزشکی و پزشکان را متهم کنیم و بگوییم چون آنها درآمدهای نجومی دارند علاقه مردم هم به ورود به این رشته ها زیاد کردن پیدا کرده هست. خوشبختانه در حوزه پزشکی هیچ گاه بی مهابا به سمت تربیت نیرو نرفتند و همه وزرای قبلی به کیفیت در آموزش پزشکی اهمیت می دادند. بر این اساس در آموزش پزشکی اجازه شخصی سازی را به میزان زیاد ندادیم و این علی رغم اتفاقی بود که متاسفانه در آموزش مهندسی افتاد.

    پرسشها مالی طرح تحول سلامت برطرف می‌شود / هاشمی

    حرفه پزشکی علاقه و علاقه می خواهد

    وزیر بهداشت با بیان اینکه پزشکی علاقه و علاقه هست، گفت: اگر کسی وارد این رشته شود و علاقه ای به آن نداشته باشد نمی تواند در این حرفه بماند. باید بدانیم که پزشکی به معنی پول نیست.

    وی تاکید کرد: البته باید توجه کرد که در تخصص های متفاوت میزان درآمدها تفاوت دارد به عنوان مثال درآمدهای رشته های جراحی زیاد از رشته ها و تخصص های غیرجراحی هست. در عین حال درآمد در حرفه پزشکی مانند سایر صنوف هست. به عنوان نمونه ممکن است در معماری چند معمار برجسته برند شوند و درآمدهایشان اصلا با سایر همکارانشان قابل قیاس نباشد. در پزشکی نیز این عنوان صدق می کند ولی تعداد چنین افرادی در حرفه پزشکی در کشور شاید به ۵۰۰ نفر هم نرسد.

    وزیر بهداشت با اشاره به بعضی پرسشها مالی طرح تحول نظام سلامت گفت: امیدواریم در دولت دوازدهم این پرسشها تکرار نشود و قرار است که دغدغه‌های مالی طرح تحول نظام سلا

    وزیر بهداشت با بیان اینکه پزشکی جدای از دانش و مهارت، علاقه و دوستی نسبت به مردم را می خواهد، گفت: من مطمئنم که مردم هم با همه وجودشان این عنوان را لمس کرده اند چراکه پزشکانی هستند که اصلا به خودشان فکر نمی کنند و فقط به مردم فکر می کنند حتی اگر پزشکی به دنبال درآمد زیاد هم باشد باید جهت کسب آن سلامتی خود را به خطر بیندازد. ما پزشکانی داریم که در شبانه روز حداکثر چهار ساعت استراحت می کنند و من دیده ام که اصلا طمع مادی در آنها نیست. آنها در مناطق محروم به مردم خدمت رسانی می کنند. من به همه آنها افتخار می کنم چراکه کم نظیرند.

    هاشمی در پاسخ به اینکه آیا گاهی آمارهایی از درآمدهای پزشکان ایرانی منتشر می شود که نشان می دهد درآمد آنها از پزشکان کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز زیاد هست، گفت: به هر شکلی می توان با آمارها بازی کرد ولی واقعیت چیز دیگری هست. به عنوان نمونه بعضی میزان درآمد یک دکتر در یک بیمارستان را درمی آورند و آن را با ضعیف ترین بیمارستانی که در آمریکا و اروپا وجود دارد مقایسه می کنند و می گویند پزشکان در کشور عزیزمان ایران چنین درآمدهای بالایی دارند ولی هر مقایسه ای باید براساس مهارت و تبحر فرد با یک دکتر دیگر در کشوری دیگر باشد. اگر چنین مقایسه ای را انجام دهیم می بینیم که میزان درآمد پزشکانمان نسبت به پزشکان در سایر کشورها اصلاً قابل مقایسه نیست لیکن در کشورهای آمریکایی و اروپایی تعرفه دکتر براساس مهارتش تعیین می شود.

    پرسشها مالی طرح تحول سلامت برطرف می‌شود / هاشمی

    وی ادامه داد: در عین حال میزان عرضه ما در حرفه پزشکی کمتر از تقاضا است ولی راه حل برطرف این عنوان تحقیر نیست بلکه باید به سمت تولید و توزیع زیاد برویم چراکه هنگامی که عرضه زیاد شود توزیع درآمد و توزیع بیمار نیز بهتر می شود.

    روایت وزیر بهداشت از دستیارانی که ردیف حقوقی ندارند

    هاشمی راجع به اوضاع پرداختی دستیاران گفت: واقعاً دستیاران و گروه های ماقبل آنها از نظر معیشتی شرایط مناسبی ندارند ولی به زبان آوردن این پرسشها کافی نیست بلکه عملاً باید کاری را انجام دهیم. متاسفانه جهت این گروه ها از نظر پرداختی ردیف حقوقی وجود ندارد و بیمارستان باید از درآمد خودش به آنها پرداخت کند. بر این اساس بیمارستان ها با ۱۲۰ هزار پرسنل قراردادی مواجه اند که باید از درآمد خودشان به آنها حقوق بدهند. از طرفی متاسفانه دستیاران جزء آخرین گروه هایی هستند که مورد توجه قرار می گیرند البته ما تلاش کردیم که در این دولت شرایط ارزش را بهتر کنیم و امیدواریم در دولت دوازدهم بتوانیم هیات امنای بیمارستان ها را راضی کنیم که بیش از این به دستیاران توجه کنند. ما نهایتاً به آنها ماهیانه یک میلیون تومان پرداخت می کنیم که حتی یک دهم حقوق واقعی آنها هم بیش از این است.

    توزیع ۱۲ هزار متخصص و دکتر عمومی در سراسر کشور

    وزیر بهداشت راجع به توزیع دکتر در کشور و به خاص در مناطق محروم گفت: اتفاق خوبی که در دولت یازدهم افتاد این بود که توانستیم ۱۲ هزار متخصص و دکتر عمومی در سراسر کشور توزیع کنیم به طوری که تقریباً در دکتر عمومی در مناطق متفاوت کم نداریم. البته این پزشکان به اجبار به مناطق متفاوت می روند یعنی اضطراری دارند و به همین جهت پرسشها زیادی برایشان ایجاد می شود. ما باید تلاش کنیم که به تدریج این اجبار را برداریم و از طرح تنها جهت آموزش استفاده کنیم. البته در دولت یازدهم این کار را شروع کردیم به طوری که ۱۰ رشته را مورد نظر قرار دادیم و در بعضی از آنها کاملا طرح را برداشتیم و در مواردی هم ۲۰ درصد از دوره را کم کردیم.

    وی همچنین گفت: البته کمبود دکتر در کشور وجود دارد ولی نمی توان پزشکان را با زور به مناطق متفاوت فرستاد بلکه باید ظرفیت آموزشمان را گسترش دهیم.

    هاشمی با بیان اینکه در نقاط محروم توزیع دکتر بسیار خوب بوده هست، گفت: ولی اعتراف می کنم که بعضی از پزشکان جوان از ما ناراضی هستند چراکه به آنها اجازه ندادیم مطب تاسیس کنند. در ابتدای دولت یازدهم تنها ۵ درصد این پزشکان در بخش دولتی خدمت می کردند و ۹۵ درصدشان در بخش شخصی حضور داشتند. بنابراین ما طبق قانون تاسیس مطب را ممنوع کردیم و گفتیم شما در بخش دولتی کار کنید و ما پولش را می دهیم. حال هرچند که پرداخت پول به آنها با تاخیر همراه شد ولی سودش به جیب مردم رفت.

    وی تاکید کرد: ما جهت برداشتن طرح اضطراری اقداماتی را انجام داده ایم و در حال حاضر ۳۰ درصد از ظرفیت مان را به این عنوان تخصیص داده شده است دادیم تا در آینده کسانی که از این ظرفیت استفاده کردند باید سه برابر سنوات تحصیلی ارزش را در شهری که تعهد داده اند، ارائه خدمت کنند.

    بشارت برطرف دغدغه های مالی طرح تحول

    وزیر بهداشت با اشاره به پرسشها مالی طرح تحول سلامت و تاخیرهایی که در پرداخت مطالبات بیمارستان ها وجود دارد، گفت: باید کاری کنیم تا خریدار خدمت بتواند حداکثر با یک ماه تاخیر مطالباتش را پرداخت کند. البته در دولت دوازدهم قرار است دغدغه های مالی طرح تحول نظام سلامت برطرف شود. آنچه که ما می خواهیم و مدیر جمهور هم اعلام کرده اند این است که مشخص شود هر سال چقدر اعتبار خواهیم داشت. چراکه ما باید سفره مان را متناسب با درآمدمان پهن کنیم.

    هاشمی با بیان اینکه برنامه هایی جهت محدود کردن بعضی موارد طرح تحول نظام سلامت وجود دارد، گفت: مدیر جمهور در نظر دارند که خودشان به این بحث ورود پیدا کنند بر این اساس قرار است که جلسه ای را با حضور دکتر نوبخت و دکتر کرباسیان داشته باشیم تا این عنوان را مشخص کنیم. البته امیدوارم این محدودیت ها زیاد جهت ما باشد چراکه قطعا اجازه نمی دهیم آسیبی به مردم وارد شود. نظر مدیر جمهور هم این است که نه تنها در طرح تحول کاستی ای ایجاد نشود بلکه کیفیت خدمات نیز زیاد کردن یابد.

    هاشمی تاکید کرد که ما باید اشتباهات را اصلاح کرده و بهره وری را زیاد کردن دهیم و در عین حال صرفه جویی هم داشته باشیم. با این کار مطمئنم که تغییرات جدی ایجاد می شود. البته در بخشی که مربوط به مردم هست، جای نگرانی وجود ندارد. لیکن این کارها حق مردم است و افتخار می کنیم که در دولت یازدهم آن را شروع کردیم و در دولت دوازدهم هم با کیفیت بالاتری کار را ادامه می دهیم.

    وی همچنین گفت: در عین حال ممکن است محدودیت هایی هم جهت پزشکان ایجاد شود و الزاماتی از سوی خریداران خدمت یا عمل به راهنماهای بالینی برایشان ایجاد شود تا جهت بیمه ها هزینه های غیرضرور در بخش های تصویربرداری، آزمایشگاه ها و خدمات قشنگی ایجاد نکنند. البته ممکن است جهت دفترچه های بیمه نیز سقف قایل شویم و در عین حال باید نظام ارجاع را هم مستقر کنیم و در نتیجه هزینه ها کنترل شوند تا هم ارایه کننده و هم دریافت کننده خدمت دچار مسئله نشوند.

    هاشمی همچنین راجع به میزان اشتباهات پزشکی در کشور و بازتاب آن در فضای مجازی، گفت: از نظر اماری وضع ما در این زمینه نسبت به دنیا بسیار بهتر هست. البته دقت ثبت این خطاها در کشور ما به دقت کشورهای پیشرفته نیست. در عین حال امروزه به برکت وجود فضای مجازی، اشتباهات پزشکی زیاد از قبل دیده می شود، ولی این طور نیست که قبلا به این میزان اشتباه رخ نمی داد، بلکه به واسطه اینترنت زیاد منعکس می شود.

    وی با بیان اینکه ممکن است خطاهایی نیز رخ بدهد که رسانه آنها را نبیند، ادامه داد: البته آنچه در این حوزه به سمت دامن زدن به این خطاها و ایجاد نگرانی هست، کار صحیحی نیست. بالاخره خطای انسانی وجود دارد. دکتر باید تشخیص بدهد، تصمیم بگیرد، جراحی کند و بعد مواظبت را انجام بدهد. حال ممکن است در این بین اشتباهی در تشخیص اتفاق بیفتد. البته تا حدی از این اشتباه قابل قبول هست، ولی از حدی به بعد را سیستم های نظارتی پیگیری می کنند.

    وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر هماهنگ تر عمل کنیم، می توان این خطاها را به حداقل رساند، گفت: نباید در آموزش کوتاهی کرد و همچنین نباید در خرید خدمت به نحوی عمل کرد که حق واقعی پزشکان نادیده گرفته شود. در عین حال هم باید توجه کرد که همه مسئله یک کشور ۸۰ میلیونی، بهداشت و درمان نیست و گرفتاری های بسیار با منابع محدود وجود دارد؛ در نتیجه نمی توان کاریکاتوری خدمات را گسترش داد، بلکه باید به صورت واقعبینانه نگاه کنیم و توقع مان ملی باشد، نه بخشی.

    واژه های کلیدی: پزشکی | پزشکان | بهداشت | اخبار پزشکی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار