بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار اجتماعی مشاوره تلفنی رایگان با ۱۴۸۰ ، دلواپس کودک‌آزاری ناشی از مواد مخدریم

    حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی شرکت بهزیستی می‌گوید: سال گذشته ۷۰۰ هزار تماس با اوژانس اجتماعی داشتیم، بیشترین گزارشات راجع به کودک‌آزاری بوده و بعد از آن

    مشاوره تلفنی رایگان با 1480 ، دلواپس کودک‌آزاری ناشی از مواد مخدریم

    دلواپس کودک آزاری ناشی از مواد مخدریم / مشاوره تلفنی رایگان با ۱۴۸۰

    عبارات مهم : خشونت

    حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی شرکت بهزیستی می گوید: سال گذشته ۷۰۰ هزار تماس با اوژانس اجتماعی داشتیم، بیشترین گزارش ها راجع به کودک آزاری بوده و بعد از آن، همسرآزاری.

    «حساسیت نسبت به خشونت زیاد شده است و این نشانه مثبتی در جامعه است.» این نظر معاون امور اجتماعی شرکت بهزیستی كشور به اخبار حوادث هست، اخباری از كودك آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری و سایر خشونت هایی كه این روزها زیاد از قبل با واكنش های اجتماعی در اینترنت مواجه می شود. حبیب الله مسعودی فرید به این اشاره می كند كه باید به فال نیك بگیریم این را كه دیگر مردم فكر نمی كنند هر اتفاقی در منزل ها می افتد به آنها مربوط نیست، این نشان می دهد حساسیت های اجتماعی نسبت به نوع واکنش‌ها با دیگران زیاد شده است و مخصوصا این واكنش ها راجع به كودكان كه قدرت دفاعی كمتری دارند زیاد هست. او البته بر این هم تاكید می كند كه هنوز نیاز به آگاهی رسانی بیشتر، قوانین جامع تر و آموزش های همگانی تری داریم تا كمتر شاهد این خبرهای تلخ باشیم.

    مشاوره تلفنی رایگان با ۱۴۸۰ ، دلواپس کودک‌آزاری ناشی از مواد مخدریم

    او راجع به نقش بهزیستی در كاهش این خشونت ها، پیگیری هایی كه مورد نیاز است از طریق نهادهایی مانند اورژانس اجتماعی انجام شود، نوع مداخلاتی كه در مواجهه با خشونت های خانگی اتفاق می افتد، سیاست هایی كه بهزیستی جهت رسیدن به جامعه ای با خشونت كمتر در نظر دارد، انتقادهایی كه در بعضی موارد به عملكرد ۱۲۳ وارد می شود و …. هم در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین توضیحاتی می دهد.

    گفت وگو با حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی شرکت بهزیستی را در ادامه بخوانید.

    حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی شرکت بهزیستی می‌گوید: سال گذشته ۷۰۰ هزار تماس با اوژانس اجتماعی داشتیم، بیشترین گزارشات راجع به کودک‌آزاری بوده و بعد از آن

    آقای فرید، راجع به این اطلاع رسانی كه گفته می شود زنانی كه تحت خشونت خانگی هستند می توانند با ۱۲۳ تماس بگیرند و در منزل امن اسكان داده شوند، بگویید. این افراد باید شرایط خاصی داشته باشند؟ گاهی گفته می شود عده ای كه تماس می گیرند جواب مناسبی نمی گیرند و حتی به آنها گفته می شود آیا از منزل بیرون آمده اید!

    این عنوان جهت زنانی است كه در منزل زندگی می كنند و در معرض خشونت هستند. آنها می توانند با تماس با ۱۲۳ از طریق اورژانس اجتماعی به منزل امن ارجاع داده شده است و پذیرش شوند. تماس هایی كه با ۱۲۳ در این زمینه گرفته می شود ارزیابی می شوند و اینطور نیست كه تماس ها بدون كارشناسی، رها شوند و به موارد پیگیری نشود؛ شاید تماس هایی كه گرفته شده، مشمول بر افرادی بوده كه تحت خشونت خانگی نبوده اند، افراد معتاد یا بی خانمان بوده اند كه آنها را در منزل امن اسكان نمی دهیم، منزل امن مخصوص زنانی است كه در منزل ممكن است خطری آنها را ترساندن كند.

    یعنی منزل امن مشمول بر افرادی نمی شود كه بی خانمان هستند.

    بله كسانی كه اعتیاد داشته یا بی خانمان باشند باید از طرق دیگری اسكان داده شوند و به اوضاع آنها پیگیری شود. منزل های امن فقط زنانی را پذیرش می كند كه در معرض خشونت خانگی باشند. مسئولیت بی خانمان ها به عهده شهرداری است.

    مشاوره تلفنی رایگان با ۱۴۸۰ ، دلواپس کودک‌آزاری ناشی از مواد مخدریم

    این خشونت باید حتما اتفاق افتاده باشد یا احتمال آن هم جهت تماس كافی است؟

    حتی اگر احتمال خشونت هم بدهند می توانند با ۱۲۳ تماس بگیرند و بعد از كارهای كارشناسی، یا مشاوره بگیرند یا به منزل امن ارجاع داده شوند. سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ نفر از خدمات ما در منزل های امن بهره مند شده است اند. بعضی چند روز اسكان داده شدند و بعضی بیشتر. زنان تحت خشونت تا ۹ ماه می توانند از خدمات منزل امن استفاده كنند. سیاست اولیه ما این است كه این افراد بتوانند به منزل هایشان برگردند ولی حتما ارزیابی های مورد نیاز را انجام می دهیم و دقت می كنیم به منزل هایی برگردند كه خطری آنها را ترساندن نكند.

    شما از زیاد کردن تعداد منزل های امن خبر داده بودید. این زیاد کردن اتفاق افتاده؟

    حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی شرکت بهزیستی می‌گوید: سال گذشته ۷۰۰ هزار تماس با اوژانس اجتماعی داشتیم، بیشترین گزارشات راجع به کودک‌آزاری بوده و بعد از آن

    بله می خواهیم در تمام مراكز استان ها منزل امن داشته باشیم. در زیاد كلانشهرها این منزل های امن را داریم؛ تهران، اصفهان، استان مركزی و بسیاری استان های دیگر. درواقع در ۲۲ استان، منزل های امن داریم كه در هفت استان دولتی هستند و در پانزده استان، غیردولتی. جاهایی كه بتوانیم از ظرفیت دولتی استفاده كنیم این كار را می كنیم و اگر هم امكانات كافی نبود از ظرفیت بخش شخصی كمك می گیریم كه البته تمام آنها استانداردهای خودشان را دارند.

    این استانداردها یعنی چه شرایطی؟

    در این منزل های امن تنها زنان حضور دارند، هیچ مردی حق تردد و فعالیت ندارد و همه مسئولان و كارشناسان، دوره های مورد نیاز را گذرانده اند. افرادی كه در حال حاضر در مراكز غیردولتی فعالیت می كنند سابقه كار در مراكز دولتی و اورژانس اجتماعی و مراكز مرتبط با حوزه زنان را دارند.

    مشاوره تلفنی رایگان با ۱۴۸۰ ، دلواپس کودک‌آزاری ناشی از مواد مخدریم

    افزایش منزل های امن چه زمانی اتفاق می افتد؟

    تا آخر سال جاری.

    راجع به پیگیری به كودك آزاری چطور؟ بودجه بهزیستی جهت زیاد کردن تعداد كارشناسان اورژانس اجتماعی كافی است؟

    تعداد كارشناسان ۱۲۳ در سال های اخیر زیاد کردن خوبی پیدا كرده ولی با توجه به آشنایی زیاد مردم و حجم تماس هایی كه گرفته می شود، باز هم نیاز است این تعداد زیاد کردن پیدا كند. تبلیغاتی كه جهت ۱۲۳ انجام شده است و مردم زیاد با این خدمات آشنا شده است اند باعث خوشحالی است ولی باید به تناسب آن، توانایی های این شرکت را هم زیاد کردن دهیم. ما تا آخر سال ۹۵، ۱۹۷ مركز اورژانس اجتماعی داشتیم.

    امسال هم ۱۵۰ مركز تازه راه اندازی می كنیم كه بسیاری از آنها راه اندازی شده است و می توانم بگویم بالغ بر ۲۷۰ مركز اورژانس اجتماعی در كل كشور داریم. نزدیك به سه هزار نیروی كارشناسی در اورژانس اجتماعی تمام كشور داریم در حالی كه در سال های قبل این تعداد به زحمت به هزار نفر می رسید. اگر شرکت امور استخدامی بتواند به ما مجوز استخدامی بدهد و دست كم چهارهزار نفر نیروی اورژانس اجتماعی را استخدام كنیم، می توانیم خدماتمان را زیاد از این گسترش دهیم. با این حال، اگر افرادی با ۱۲۳ تماس گرفتند و احساس كردند خدمات كافی را نگرفته اند یا تاخیری در پیگیری وجود داشته، می توانند با بهزیستی استان یا شهرستان تماس بگیرند و این موارد را اطلاع دهند.

    روند پیگیری به گزارش هایی كه به ۱۲۳ داده می شود چطور است؟ همه تماس ها ارزیابی می شوند؟

    اولین كاری كه همكاران ما در اورژانس اجتماعی انجام می دهند، ارزیابی خطر هست، به این معنی كه لزوما هر تلفنی به آنها بشود، وارد اقدام عملیاتی نمی شوند و بلافاصله در محل حضور پیدا نمی كنند. كارشناسی كه پشت تلفن نشسته، ارزیابی درجه خطر می كند و با توجه به سوالاتی كه از تماس گیرنده می پرسد، مداخله را تعریف می كند كه چه نوع مداخله ای انجام شود. با این حال دنبال این هستیم كه تا جایی كه می شود اورژانس را تقویت كنیم كه بتوانیم مداخلات سریع تر و مفیدتری داشته باشیم.

    اورژانس اجتماعی چقدر توانسته در كاهش خشونت تاثیر داشته باشد؟

    ببیند الان هیچ مركز استانی نیست كه اورژانس اجتماعی نداشته باشد و طبق برنامه ششم، تمامی شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر، تا آخر امسال اورژانس اجتماعی خواهند داشت. ضمن این كه به خوبی بین مردم شناسانده شده است و مردم تماس های زیادی با این شماره می گیرند. همین آگاهی از این كه جایی است كه می شود خشونت را گزارش داد خودش می تواند در كاهش خشونت نقش داشته باشد.

    ضمن این كه یك خط مشاوره تلفنی هم داریم كه در حوزه پیشگیری هست. مردم می توانند با ۱۴۸۰ تماس بگیرند و در مواردی كه نیاز به مشاوره دارند، از كمك مشاوران ما بهره مند شوند. ما در سراسر كشور پوشش صددرصدی داریم و افراد در هر كجا زندگی كنند می توانند با این شماره ها در ارتباط باشند. ۱۲۳ كاملا رایگان است و ۱۴۸۰ هم هزینه ای جز یك تلفن شهری ندارد بنابراین می توانند موارد حاد و اورژانسی را به ۱۲۳ اطلاع دهند و سایر مواردی كه حالت اورژانسی ندارد را با ۱۴۸۰ در میان بگذارند.

    این مشاوره های تلفنی می تواند زیاد از یك بار باشد؟

    بله مشاورها كدهایی دارند كه می توان در دفعات بعد هم با آنها تماس گرفت و مشاوره را ادامه داد. در عین حال، در صورت نیاز، مشاوران تلفنی می توانند تماس گیرنده ها را به مشاوران حضوری ارجاع دهند و جهت خانواده هایی كه نیازمند هستند «یاری برگ» تخصیص داده شده است داده می شود كه هزینه مشاوره برایشان كاهش پیدا كند.

    همانقدر كه اخبار مربوط به كودك آزاری زیاد کردن پیدا كرده، شما هم این زیاد کردن را در تماس ها دارید كه از طرف خود كودكان یا نزدیكان آنها باشد؟

    در انتشار اخبار كودك آزاری باید به این اشاره كنم كه خوشبختانه مردم به سادگی از كنار این موارد نمی گذرند و جای خوشحالی دارد كه همه افراد در تمام طبقات نسبت به این اتفاقات واكنش نشان می دهند و دلواپس كودكان هستند. این در حالی است كه سال ها قبل تنبیه فیزیكی كودكان چه در مدرسه و چه در خانه، عادی بود ولی الان حتی یك مورد كه در اینترنت پخش می شود با واكنش های زیادی مواجه می شود كه نشان می دهد مردم هیچ حدی از خشونت علیه كودكان را نمی پذیرند و آن را هنجار نمی دانند. این نشان می دهد استانداردها و انتظارات نسبت به نوع واکنش‌ها با كودك زیاد کردن پیدا كرده و همچنین، میزان شناسایی كود ك آزاری هم زیاد کردن پیدا كرده و مردم دیگر نمی گویند به ما ربطی ندارد و در چهاردیواری اختیاری اتفاق افتاده.

    یعنی شما معتقدید انتشار زیاد خبرهای كودك آزاری به این علت است كه حساسیت زیاد کردن پیدا كرده؟

    فكر می كنم تعداد موارد شناسایی زیاد کردن پیدا كرده، ولی موردی كه در بین كودك آزاری ها دلواپس كننده است و نمی تواند ربطی به نحوه آگاهی خانواده ها از واکنش‌ها با كودكان داشته باشد، مواردی است كه مشمول بر مواد مخدر می شود، هنگامی که پدر و مادری مواد مخدر مصرف می كند كه دچار هذیان و توهم شده است و قدرت كنترل افكار و اعمالش را ندارد، كودك آزاری های سخت اتفاق می افتد. همانطور هم كه در موارد اخیر دیده شد، بعضی از شدیدترین كودك آزاری ها در اثر اعتیاد اتفاق افتاده و مورد نیاز است راجع به مواد مخدر چه از نوع سنتی و چه صنعتی و محرك ها، پیشگیری و آگاهی رسانی بیشتری داشته باشیم.

    علاوه بر كودك آزاری جسمی و جنسی، ۱۲۳ به كودك آزاری روانی و عاطفی هم پیگیری می كند؟

    بله این موارد را هم می توانند گزارش كنند و پیگیری می کنیم. ولی در عین حال مواردی مانند تبعیض، مقایسه كردن، غفلت از كودكان و … نكاتی هستند كه مورد نیاز است زیاد روی پیشگیری آنها کار شود و خانواده ها راجع به آنها آموزش ببینند. می شود گفت بیش از ۵۰ درصد كودك آزاری ها از جنس غفلت است كه راجع به آموزش، بهداشت، سلامت، تغذیه و … اتفاق می افتد و بسیاری از والدین حتی نمی دانند که با این رفتارها، بدسرپرست هستند.

    آماری از تماس هایی که با ۱۲۳ گرفته می شود، دارید؟

    سال گذشته ۷۰۰ هزار تماس با اوژانس اجتماعی داشتیم كه ۱۷۰ هزار تماس آن مرتبط با ماموریت های ۱۲۳ و بقیه غیرمرتبط بود. از این تعداد، حدود هشت درصد به كودك آزاری مربوط بود یعنی تقریبا ۱۳ هزار تماس. ولی از بین این تماس ها هم بعضی از موارد صحت نداشته و فقط نیمی از آنها به كودك آزاری مرتبط بود یعنی نزدیك هفت هزار كودك آزاری تایید شده است است.

    هشت درصد به کودک آزاری مربوط بوده، بقیه موارد چطور؟

    بیشترین تماس ها راجع به كودك آزاری بوده و بعد از آن همسر آزاری. ولی درصد بسیاری از تماس ها، مشمول بر تماس های غیرمرتبط بوده به عنوان مثال ترك اعتیاد، موارد غیراورژانسی ، كمك یا نیاز به مشاوره، كه به نهادهای مربوطه یا شماره های مرتبط با عنوان مطروحه ارجاع داده شدند.

    بهزیستی جهت کم کردن این خشونت های خانگی و همین پیشگیری و آگاهی رسانی که چندین بار به آن اشاره کردید چه کاری انجام داده؟

    ما چند استراتژی را در بهزیستی پی گرفته ایم و سیاست های كنترل و كاهش كودك آزاری و بدسرپرستی را تدوین می كنیم كه به كمیسیون اجتماعی هیات دولت ارائه كنیم. یكی از این استراتژی ها، زیاد کردن آگاهی و مهارت آموزی است كه هم مشمول بر خانواده ها و هم مشمول بر كودكان و نوجوانان می شود؛ مورد دیگر شناساندن زیاد نهادهای حمایتی مانند اورژانس اجتماعی و خدمات مشاوره ای است كه افراد بدانند از چه نهادهایی می شود كمك گرفت، همچنین مورد نیاز است افراد، قوانین موجود در این حوزه را بشناسند، الان خیلی از افراد نمی دانند قانونی داریم كه بر اساس آن، مطلع بودن و خبر ندادن از كودك آزاری جرم است.

    كودك آزاری نیاز به شاكی شخصی ندارد و نهاد قضایی موظف است بر اساس گزارشی كه اشخاص می دهند به این عنوان ورود كند. مردم باید بدانند اگر در همسایگی شان، در بین اقوام یا حتی كوچه و خیابان، كودكی در حال آزار دیدن هست، باید آن را گزارش كنند و نگویند به ما ربطی ندارد و نمی توانیم آن را گزارش كنیم. این غفلت، حتی مجازات هم دارد و حبس و جزای نقدی مشمول بر كسانی می شود كه كودك آزاری را گزارش نكنند.

    راهبرد دیگری كه آن را پیگیری می كنیم، توسعه مداخلات انتظامی و قضایی است كه پرونده ها در اولویت پیگیری قرار بگیرند و اشد مجازات جهت این افراد در نظر گرفته شود. مورد دیگر هم پرداختن به عنوان سلامت روان به طور كلی هست. طبق آمار و پژو هش ها ۲۳٫۶ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال كشور، یك اختلال روانشناختی نیازمند مداخله دارند.

    اسكیزوفرنی، اختلالات شخصیت ضداجتماعی، شخصیت مرزی و … بیماری هایی هستند كه مورد نیاز است درمان شوند و اگر نشوند ممكن است به آسیب اجتماعی منجر شود. بنابراین درمان اختلالات روان، از مواردی است كه باید در اولویت طرح تحول سلامت قرار بگیرد و به غربالگری مهمترین اختلالات روان بپردازیم و مداخلات به موقع داشته باشیم. اگر این اتفاق ها در كنار همدیگر بیفتد، می توانیم به جامعه ای سالم و ایمن جهت تمام افراد جامعه ازجمله كودكان برسیم و شاهد اخبار ناگوار كمتری باشیم.

    اخباراجتماعی – خبرآنلاین

    واژه های کلیدی: خشونت | مشاوره | اورژانس | همسر آزاری | کودک آزاری | اورژانس اجتماعی | اخبار اجتماعی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار