بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری نگاهی به حضور بازیگران و صورت های معروف در امور خیریه

    در سال های اخیر بسیاری از بازیگران و صورت های معروف به عنوان فعال اجتماعی در شبکه های مجازی نظیر اینستاگرام، توییتر و کانال های تلگرامی به انواع متفاوت فعالیت

    نگاهی به حضور بازیگران و صورت های معروف در امور خیریه

    نگاهی به حضور بازیگران و صورت های معروف در امور خیریه

    عبارات مهم : خیریه

    در سال های اخیر بسیاری از بازیگران و صورت های معروف به عنوان فعال اجتماعی در شبکه های مجازی نظیر اینستاگرام، توییتر و کانال های تلگرامی به انواع متفاوت فعالیت می کنند. این در حالی است که پیش از این تعداد محدودی از سینماگران در قالب سفیر و با تشکیل خیریه به مردم معرفی شده است بودند. در واقع می توان گفت در حال حاضر اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … مجرای ارتباطی را میان اشخاص مشهور و مشهور ایجاد کرده هست. فارغ از اینکه سازماندهی کمک های مردمی از این طریق تا چه اندازه مثمر ثمر هست، اعتماد مردم به صورت ها قابل چشم پوشی نیست. نمونه این روند را می توان در حرکت های خودجوش مردم به کمک بازیگران و صورت های معروف در زلزله های اخیر و سقوط هواپیما تهران- یاسوج مشاهده کرد.

    هنرمندانی که سفیر شدند
    از جمله هنرمندانی که سال هاست در امور خیریه فعالیت دارند، می توان به مهتاب کرامتی به عنوان سفیر یونیسف و همچنین فعالیت او در کمپین بازیگران و صورت های معروف جهت روز درختکاری، برنامه های خیریه بازارچه های نوروزی، جشنواره های خوراکی خیریه ای با عنوان «با دستان کوچک منزل ای بزرگ بسازیم»، فعالیت در هفته جهانی تغذیه با شیر مادر و همکاری با یونیسف در جهت حمایت از حقوق کودکان در خاورمیانه و شمال، نیوشا ضیغمی سفیر انجمن حامیان کودکان کار و خیابان، الهام حمیدی و پوریا سفیران خیریه «روشنای امید»، آتیلا پسیانی سفیر انجمن خیریه کودکان نقص ایمنی، کتایون ریاحی موسس خیریه «کمک»، بهرام رادان نخستین سفیر ایرانی برنامه جهانی غذا در مبارزه علیه گرسنگی، مهناز افشارسخنگوی کمپین «بدسرپرست تنهاتر است» و حمید فرخ نژاد سفیر حسن نیت بیماری های نادر اشاره کرد.

    همچنین در سال های اخیر بازیگران دیگری نظیر لیلا بلوکات، الهام پاوه نژاد، نیکی کریمی، الهام حمیدی و… به این گروه اضافه شدند. ضمن اینکه همانطور که اشاره شد اینستاگرام به مثابه تریبونی جهت دعوت بازیگران و صورت های معروف در امور خیریه عمل می کند. از دیگر فعالیت های مرسوم در سینما تخصیص داده شده است بخشی از درصد فروش فیلم به امور خیریه است که در ادامه به نمونه هایی از آن ها می پردازیم.

    فیلم هایی که عواید فروششان صرف امور خیریه شد
    محمدحسین لطیفی، کارگردان سریال هایی مانند «وفا» و «صاحبدلان» بعد از تولید فیلم سینمایی «روز سوم»، همراه با تهیه کنندگان این فیلم علیرضا جلالی و حمید آخوندی تصمیم گرفتند بخشی از عواید فیلم را به راه اندازی یک موسسه خیریه تخصیص داده شده است دهند. اینگونه موسسه «روز سوم» در سال ۸۸ از شرکت بهزیستی مجوز فعالیت گرفت و شروع به کار کرد. نشانه این موسسه کمک به تحصیل دانش آموزان و دانشجویان بی سرپرست و بد سرپرست تا مقطع لیسانس هست. همزمان با پخش فیلم « به قید شرط» مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مرکز از اکران این فیلم با نشانه جمع آوری کمک های خیران جهت حمایت از خانواده زندانیان در سینما چارسو خبر داد.

    این انجمن بیش از ۵ هزار خانواده زندانی را تحت پوشش دارد که پیگیری به وضع معیشتی این خانواده ها در نبود سرپرست خانواده با حمایت نیکوکاران مرتبط با انجمن انجام می شود. مورد نیاز به ذکر است که فیلم «آزاد به قید شرط» به زندگی یک زندانی محکوم به ۲۰ سال حبس تخصیص داده شده است دارد که بعد از تحمل ۱۰ سال حبس به صورت مشروط آزاد می شود و بعد از آزادی، زندگی وی و خانواده اش دستخوش پرسشها متفاوت می شود. چندی پیش مستانه مهاجر تهیه کننده فیلم اسرافیل در اکران شخصی فیلم اعلام که بخشی از عواید فروش را به آزادی زندانیان تخصیص داده شده است خواهند داد.

    مهاجر در توضیحات زیاد توضیح می دهد: «از شروع اکران «اسرافیل» نیت کردیم که بخشی از عواید فروش این فیلم را به آزادسازی زندانیان زن تخصیص داده شده است دهیم که یک زن زندانی ۵۶ ساله که جهت خرج بیماری سرطان همسرش وام بانکی گرفته بود به علت ناتوانی در پرداخت سال ۹۳ به زندان رفته بود که خوشبختانه پول پرداخت این وام تهیه آن انجام شد و این زن آزاد شد.

    مستند «صفر تا سکو» به تهیه کنندگی مهتاب کرامتی و منیژه حکمت و کارگردانی سحر مصیبی که روایت از زندگی خواهران منصوریان، قهرمانان ووشو را به تصویر کشیده بود، همزمان با زلزله سر پل ذهاب به اکران عمومی درآمد. در همین جریان مهتاب کرامتی در مراسم اکران شخصی این فیلم اعلام کرد که ۱۰درصد از فروش هفته اول فیلم به زلزله زدگان سرپل ذهاب تقدیم می شود.

    با نگاهی گذرا به روند حرکت های این چنینی پر واضح است که بازیگران و صورت های معروف بیش از پیش به عنوان بازوی کمکی فعالان اجتماعی و خیریه ها به ترغیب مردم جهت شرکت در امور خیریه فعالیت دارند. بنابراین در گفت و گو با یک جامعه شناس وقت ها و ترساندن هایی که بازیگران و صورت های معروف می تواند در انجام امور خیریه ایجاد کنند را بررسی کردیم.

    مردم به ریش سفیدها زیاد اعتماد دارند
    امان الله قرائی مقدم استاد دانشگاه و جامعه شناس حضور جمع کثیری از سینماگران در فعالیت های خیریه ای را اینگونه تحلیل می کند: « از نظر جامعه شناسی هنگامی که اعتماد عمودی به نسبت اعتماد افقی که هر دو بزرگ ترین عنصر سرمایه اجتماعی هست، کم می شود، شاهد حضور معتمدین مردم در عرصه فعالیت های اجتماعی هستیم.بنابراین عدم اعتماد یا کمرنگ شدن اعتماد بین مردم و مسئولان علت مهم حضور پررنگ تر صورت ها است.

    جامعه شناسان بعد از دهه ۲۰ میلادی عنوان کردند که سرمایه جوامع تنها سرمایه طبیعی نیست بلکه سرمایه اجتماعی پیوند دهنده هست. به همین جهت یکی از بااهمیت ترین وجوه سرمایه اجتماعی همدلی، همزبانی، انسجام و از همه مهم تر اعتماد هست. در حال حاضر اعتماد عمومی میان مردم و مسئولان نخ نما شده است هست. به علت اینکه آنچه گفتند عمل نشده هست. تزویر، ریا و دروغ مردم را دلزده کرده هست. در نتیجه کسانی که میان مردم آبرو دارند از قدیم الایام در کشور عزیزمان ایران معتمدان و ریش سفیدان اداره کننده مهم بودند. در آن وقت مرحوم تختی جهت جمع آوری کمک های مردمی داوطلب شدند. در زلزله کرمانشاه هم دیدیم اشخاص هنر، ورزشی و فرهنگی امین مردم بودند.

    در اصطلاح جامعه شناسی به این اتفاق تلقین وجه می گوید. یعنی افراد به تدریج بر اثر تصور مردم از محبوبیت و اعتمادشان مورد وصول قرار می گیرند. البته این روند در تمام دنیا من جمله آمریکا جریان دارد. به عنوان مثال در جنگ جهانی دوم نیز آمریکا در انتخابات و جمع آوری کمک های مردمی از صورت هایی نظیر الویس پریسلی و مایکل جکسن استفاده کردند.»

    قرائی مقدم در پاسخ به اینکه آیا حرکت های خودجوش نیاز به سازماندهی های دولتی دارند، بیان می‏کند: «مشکل در عدم اعتماد مردم هست. به محض اینکه یک شرکت دولتی در صدر امور قرار بگیرد، مردم همکاری نمی کنند. بنابراین باید در رسانه ها مددکاری شرکت نیافته را ترویج دهیم. همانطور که در کشور عزیزمان ایران پیش از انقلاب هم دانشگاه هایی کرمان، سبزوار و بسیاری از مدارس را مردم خیر ساختند. باید بدانیم مددکاری شرکت یافته هرگز مورد اعتماد عموم نخواهد بود. چراکه ریشه فرهنگی ما به مددکاری های شرکت نیافته عادت دارد.»

    نگاهی به حضور بازیگران و صورت های معروف در امور خیریه

    ابتکار

    واژه های کلیدی: خیریه | اعتماد | فعالیت | خانواده | بازیگران | اخبار فرهنگی و هنری

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار