بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار بین الملل تعیین مدیر جمهوری موقت زیمبابوه ، موگابه در بازداشت است

    ارتش زیمبابوه اعلام کرد، رابرت موگابه از ریاست جمهوری بر کنار و در بازداشت قرار گرفته و “امرسون منانگاگوا” به عنوان مدیر جمهور موقت جای او را گرفته است. 

    تعیین مدیر جمهوری موقت زیمبابوه ، موگابه در بازداشت است

    موگابه در بازداشت است/ تعیین مدیر جمهوری موقت زیمبابوه

    عبارات مهم : انتخابات

    ارتش زیمبابوه اعلام کرد، رابرت موگابه از ریاست جمهوری بر کنار و در بازداشت قرار گرفته و “امرسون منانگاگوا” به عنوان مدیر جمهور موقت جای او را گرفته هست.

    به گزارش ایسنا، به نقل از دیلی میل و مالاوی ۲۴، ارتش زیمبابوه اعلام کرده امرسون منانگاگوا، معاون برکنار شده است سابق رابرت موگابه وارد پایگاه هوایی مانیامه شده است تا کنترل دولت این کشور را به دست بگیرد و رابرت موگابه نیز در یک “انتقال قدرت بدون خونریزی” برکنار و در بازداشت قرار گرفته است.

    تعیین مدیر جمهوری موقت زیمبابوه ، موگابه در بازداشت است

    گزارش های تاییدنشده ای انتشار یافته مبنی بر اینکه موگابه ۹۳ ساله به همراه همسرش “گریس” و دیگر اعضای حلقه سیاسی نزدیک به او در بازداشت خانگی قرار گرفته اند.

    منانگاگوا مشهور به “کروکدیل” جهت چندین دهه یک هم پیمان رابرت موگابه محسوب می شد و از او به عنوان کسی یاد می شد که از رئیسش مخوف تر است و موگابه کارهای کثیف را به او می سپارد.

    ارتش زیمبابوه اعلام کرد، رابرت موگابه از ریاست جمهوری بر کنار و در بازداشت قرار گرفته و “امرسون منانگاگوا” به عنوان مدیر جمهور موقت جای او را گرفته است. 

    منانگاگوا بعد از درگیری پیدا کردن با گریس، همسر موگابه متهم به خیانت و اخراج شد. با این حال او توانست حمایت مخالفان و ارتش زیمبابوه را به خود جلب کند.

    ناظران اقدام موگابه در اخراج منانگاگوا را هموار کردن راه جهت جانشینی گریس به جای او می دانستند. بعد از آن منانگاگوا که از حمایت ارتش برخوردار بود از کشور فرار کرد.

    بعد از این رویدادها بود که سه شنبه عصر یک روز بعد از آنکه ژنرال کنستانتینو چیونگا، فرمانده ارتش زیمبابوه ترساندن به مداخله جهت حل تنش های سیاسی در حزب حاکم “زانو- پی اف” کرد، گزارش هایی مبنی بر استقرار خودروهای زرهی در شهر هراره پایتخت زیمبابوه منتشر شد.

    تعیین مدیر جمهوری موقت زیمبابوه ، موگابه در بازداشت است

    زیمبابوه شب گذشته در پی تحرک ارتش بعد از مناقشه بین همسر مدیر جمهوری این کشور و معاونش که به برکناری معاون موگابه منجر شد، شب ناآرامی را شاهد بود.

    در پی شنیده شدن صدای تیراندازی شدید و آتش توپخانه در نزدیکی شهر شمالی هراره، پایتخت زیمبابوه، در ساعات نخست صبح چهارشنبه گمانه زنی راجع به این که ارتش دست به تحرک نظامی جهت کودتا علیه رابرت موگابه مدیر جمهوری این کشور زده اوج گرفت هر چند که افسران ارتش در بیانیه ای که از تلویزیون رسمی قرائت کردند وقوع کودتای نظامی را در پی تسلط بر مقر رادیو و تلویزیون ملی این کشور تکذیب کردند.

    ارتش زیمبابوه اعلام کرد، رابرت موگابه از ریاست جمهوری بر کنار و در بازداشت قرار گرفته و “امرسون منانگاگوا” به عنوان مدیر جمهور موقت جای او را گرفته است. 

    ارتش این کشور در ابتدا در بیانیه خود که از شبکه زی بی سی پخش شد، اعلام کرد، به دنبال “کودتای نظامی” علیه حکومت رابرت موگابه نیست و این که فقط “مجرمان را نشانه گرفته است.”

    در بیانیه ارتش آمده است: می خواهیم با کسانی مقابله کنیم که “مرتکب جرایمی شده است اند که باعث زحمت اجتماعی و اقتصادی در کشور شده است هست. به محض دست یافتن به این اهداف، انتظار بازگشت اوضاع به حالت عادی را داریم.”

    تعیین مدیر جمهوری موقت زیمبابوه ، موگابه در بازداشت است

    طبق این بیانیه، موگابه و خانواده اش در سلامت هستند و امنیت آنها تضمین شده است است.

    طبق اعلام یک منبع دولتی وزیر دارایی دولت موگابه نیز به وسیله ارتش به منظور ریشه کنی جنایتکاران اطراف موگابه که باعث زحمت و عذاب اقتصادی و اجتماعی مردم شده است اند بازداشت شد.

    ایگناتیوس چومبو، وزیر دارایی از اعضای برجسته جناج جی۴۰ از حزب زانو پی اف است.

    سفارتخانه های آمریکا و انگلیس از شهروندان این دو کشور خواسته اند مواظب باشند و در منزل های خود بمانند.

    پیشتر شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته بودند، تیراندازی شدیدی را صبحگاه امروز (چهارشنبه) در نزدیکی مقر اقامت رابرت موگابه مشاهده کرده اند.

    یک شاهد عینی که در نزدیک مقر اقامت موگابه زندگی می کند، گفت: ما صدای ۳۰ تا ۴۰ گلوله را از سمت منزل مدیر جمهور طی سه تا چهار دقیقه شنیدیم.

    اخیرا مسابقه میان گریس موگابه، همسر مدیر جمهور و معاون سابق او در جریان بوده است.

    پیشتر حزب حاکم زیمبابوه فرمانده ارتش را به “رفتار خائنانه” متهم کرد که بعد از هشدار او در مورد مداخله نظامی بود.

    بعد از آنکه موگابه معاونش را اخراج کرد، ژنرال کنستانتینو چیونگا او را به چالش کشید و گفت ارتش آماده است جهت آخر پاکسازی ها در داخل حزب زانو پی اف وارد عمل شود.

    منانگاوا قبلا جانشین ریاست جمهوری تلقی می شد ولی حالا گریس موگابه همسر مدیر جمهور در این موقعیت قرار دارد.

    رقابت میان زن موگابه و منانگاوا باعث شکاف در حزب زانو پی اف شد.

    زندگی نامه رابرت موگابه

    رابرت گابریل کاریگامومبه موگابه زاده ۲۱ فوریه ۱۹۲۴ صورت انقلابی و سیاست مدار زیمبابوه ای است که از ۱۹۸۷ به عنوان مدیر جمهور، و پیشتر از ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۷ به عنوان نخست وزیر بر زیمبابوه حکومت کرد. او از نظر ایدئولوژیک یک ملی گرای آفریقایی و یک سوسیالیست هست، که از سال ۱۹۷۵ حزب اتحادیه ملی آفریقایی زیمبابوه-جبهه میهنی ملقب به “زانو پی اف” را رهبری کرد.

    موگابه در سوم اوت ۲۰۱۳ در انتخابات ریاست جمهوری با ۶۱ درصد آرا پیروز و جهت هفتمین بار مدیر جمهور زیمبابوه شد، در این دوره مورگان چانگیرای، نخست وزیر زیمبابوه و رهبر حزب جنبش جهت عوض کردن دموکراتیک ــ که رقیب مهم موگابه به شمار می رفت ــ نزدیک به ۳۴ درصد آرا را کسب کرد. وی در سال ۲۰۱۵ به عنوان مدیر اتحادیه آفریقا برگزیده ش. موگابه ۹۳ ساله پیرترین مدیر جمهور دنیا محسوب می شود.

    او که در ۱۹۵۱ مدرک لیسانس خود را از دانشگاه فورت هاره دریافت کرده، شش مدرک لیسانس دیگر را از راه آموزش از دور گرفت. او دو تا از مدارک حقوقش را در زندان به دست آورد. هنگام ریاست جمهوری، فوق لیسانس حقوق را دریافت کرد.

    رابرت موگابه، به علت سیاست های اقتصادی و سرکوب مخالفان سیاسی اش، همواره تحت انتقاد محافل جهانی قرار داشته است.

    پس از دخالت نظامی زیمبابوه به رهبری رابرت موگابه در جنگ دوم کنگو، که به سلب مالکیت انبوه زمین های سفیدپوست ها انجامید، بسیاری از کشورهای غربی وی را متهم به «تبعیض نژادی» و نفرت پراکنی نسبت به اقلیت سفیدپوست ساکن در زیمبابوه کردن. براثر تحریم های اقتصادی، اقتصاد زیمبابوه با پرسشها بسیار جدی روبرو شد. کمبودهای جدیِ نفتی و غذایی منجر به مهاجرت گستردهٔ اهالی زیمبابوه به کشورهای همسایه، بخصوص آفریقای جنوبی شد.

    موگابه، مخالفینش را «تازه متولدین استعمارگر» خوانده و اعتقاد بود که پرسشها زیمبابوه، «میراث استعمار» است.

    موگابه در سال ۲۰۰۸ در پی فشار داخلی و بین الملی بر او، ناچار به تقسیم قدرت با مورگان چانگیرای، نخست وزیر کنونی شد. در پی این تقسیم قدرت، اقتصاد زیمبابوه بعد از دهه ها رکود، به آرامی روند اصلاح به خود گرفت.

    جنجال ها

    در پی انتقاد گوردون براون، نخست وزیر انگلیس از «وجود تقلب» در انتخابات ۲۹ مارس ۲۰۰۸ زیمبابوه، موگابه وی را «یک نقطهٔ ریز بر روی کُرهٔ زمین» خواند.

    همچنین سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا، و بان کی مون، دبیرکل شرکت ملل متحد، که میزبان کنفرانسی در ژوئن ۲۰۰۸ میلادی جهت مقابله با «بحران جهانیِ غذا» بودند از رابرت موگابه، مدیر جمهور زیمبابوه جهت مراسم تشریفاتیِ شام که به افتخار رهبران حاضر در کنفرانس برپا شده است بود، دعوت نکردند.

    در سال ۲۰۱۳ و در مراسم خوش حالی تولد ۸۹سالگی اش، موگابه، ضمن رد گزارش هایی مبنی بر اوضاع جسمانیِ بدش، مأموریت خود در ادارهٔ زیمبابوه را «آسمانی» توصیف کرد.

    زندگی شخصی

    وی در سال ۱۹۶۱ میلادی با سالی هیفران ازدواج کرد. خانواده سالی متعلق به «جنبش ملی گرایان غنا» بودند. سالی هیفران که زن اول او بود در ۱۹۹۲ براثر نارسایی کلیه درگذشت. تنها پسر آنها در ۱۹۶۶، هنگامی که موگابه در زندان بود، درگذشته بود. بعضی منتقدان می گویند موگابه بعد از فوت او زیمبابوه را بد اداره کرد.

    موگابه در ۱۷ اوت ۱۹۹۶ با منشی سابقش، گریس ماروفو، که ۴۱ سال از خودش جوان تر بود و از او دو فرزند داشت، ازدواج کرد. موگابه و گریس در یک مدرسهٔ میسیونری کاتولیک به شیوهٔ کاتولیک ازدواج کردند . نلسون ماندلا و نیز دو فرزند موگابه از گریس، از جمله مهمانان بودند. در حال حاضر آنها سه فرزند دارند: بونا، رابرت پیتر جونیور و بلمارین چاتونگا.

    گریس، به علت ولخرجی در خریدهای اروپایی اش «گوچی گریس» خوانده شده است و مورد انتقاد قرار گرفته است.

    انتخابات سال ۲۰۱۳

    رابرت موگابه در سوم اوت ۲۰۱۳ در انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه با ۶۱ درصد آرا پیروز و جهت هفتمین بار مدیر جمهور زیمبابوه شد. در این دوره، مورگان چانگیرای، نخست وزیر زیمبابوه و رهبر حزب جنبش جهت عوض کردن دموکراتیک، که رقیب مهم موگابه به شمار می رفت، نزدیک به ۳۴ درصد آرا را کسب کرد. حزب حاکم زانو پی اف، حزب رابرت موگابه، بیش از دوسوم کرسی های مجلس این کشور را به خود تخصیص داده شده است داد. بعد از انتخابات، چانگیرای نتیجه های اعلام شده است را نپذیرفت و گفت این آرا را در دادگاه به چالش خواهد گرفت. هرچند مسئول ناظران انتخاباتیِ اتحادیه آفریقا، انتخابات عمومی در زیمبابوه را آزاد، منصفانه و معتبر دانست، ولی گروه موسوم به حامیان انتخابات زیمبابوه، بزرگترین گروه داخلیِ ناظر بر انتخابات این کشور، اعتقاد بود که انحرافات جدی در این انتخابات صورت گرفته هست. اتحادیه اروپا درمورد انحراف و تقلب در انتخابات زیمبابوه ابراز نگرانی کرد.

    در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ نیز موگابه و چانگیرای هر دو به دور دوم راه یافتند، ولی بعد از انتشار گزارش هایی مبنی بر فشار بر طرفداران حزب جنبش جهت عوض کردن دموکراتیک و کشته شدن شماری از آنان، مورگان چانگیرای از ادامهٔ مسابقه صرف نظر کرد.

    واژه های کلیدی: انتخابات | زیمبابوه | ریاست جمهوری | انتخابات ریاست جمهوری | اخبار بین الملل

    تعیین مدیر جمهوری موقت زیمبابوه ، موگابه در بازداشت است

    تعیین مدیر جمهوری موقت زیمبابوه ، موگابه در بازداشت است

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار