بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی قوانین حقوقی جهت زیاد کردن جمعیت پیری در کشور عزیزمان ایران آماده نیست / مولاوردی

    دستیارویژه مدیر جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: جمعیت پیر کشور عزیزمان ایران رو به زیاد کردن هست؛ این در حالی است که قوانین حقوقی هنوز جهت این زیاد کردن جمعیت و

    قوانین حقوقی جهت زیاد کردن جمعیت پیری در کشور عزیزمان ایران آماده نیست / مولاوردی

    مولاوردی: قوانین حقوقی جهت زیاد کردن جمعیت پیری در کشور عزیزمان ایران آماده نیست

    عبارات مهم : ایران

    دستیارویژه مدیر جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: جمعیت پیر کشور عزیزمان ایران رو به زیاد کردن هست؛ این در حالی است که قوانین حقوقی هنوز جهت این زیاد کردن جمعیت و پرسشها حقوقی حول این عنوان آماده نیست.

    به گزارش ایسنا شهیندخت مولاوردی، دستیار خاص ریاست جمهوری در امور حقوق شهروندی در مراسم افتتاحیه نخستین دوره آموزشی پروژه کشوری راه اندازی کلینیک های اختلالات آشنایی و حافظه اظهار کرد: خیلی خرسندم که وقت حضور در افتتاحیه نخستین پروژه کشوری راه اندازی کلینیک های اختلالات آشنایی و حافظه برایم فراهم شد. ضمن ارج نهادن بر این کار ارزشمند و به موقع که بی تردید با توجه به اوضاع پنجره جمعیتی کشور که هر لحظه باز نخواهد بود، یادآوری می کنم این عنوان به سیاستگذاری درست در این حوزه کمک خواهد کرد و پیگیر تحقق آن سیاستها خواهد بود.

    قوانین حقوقی جهت زیاد کردن جمعیت پیری در کشور عزیزمان ایران آماده نیست / مولاوردی

    وی ادامه داد: جهت سال ۲۰۴۰ که جمعیت سالمندان کشور از کودکان زیاد خواهد بود باید از همین حالا آماده شد و با انجام اصلاحات مورد نیاز در نظامات سلامت و بهداشتی و حقوقی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به پیشواز آن رفت. سخنان من در این فرصتی که در اختیارم قرار گرفته زیاد حول محور حقوق شهروندی سالمندی و بسترهای قانونی آن خواهد بود.

    مولاوردی در ادامه تصریح کرد:جمعیت سالمندی در همه جای دنیا و کشور عزیزمان ایران رو به ازدیاد هست. از این رو عقل سالم حکم می کند تبعات آن در برنامه ها به درستی دیده شود و سیاست گذاری درستی در این راستا انجام شود، نه اینکه به مصداق هر چه پیش آید خوش آید دست روی دست گذاشته شود تا کار از کار بگذرد.

    دستیارویژه مدیر جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: جمعیت پیر کشور عزیزمان ایران رو به زیاد کردن هست؛ این در حالی است که قوانین حقوقی هنوز جهت این زیاد کردن جمعیت و

    وی با اشاره به لزوم توجه به طب سالمندی افزود: توجه به طب سالمندی و تقویت این بخش، با در نظر گرفتن بیماریهای مخصوص این دوره ، مثل دمانس ، اختلالات آشنایی ، حافظه و آلزایمر، آب مروارید و پوکی استخوان و … باید از سوی نهادهای متولی جدی گرفته شود تا تبعات جبران ناپذیر بی توجهی به آن در سالهای آینده کم کردن یابد.

    دستیارویژه مدیر جمهوری در امور حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: سازمانهای بیمه گر بایست پوشش کافی و مناسبی جهت سالمندان از لحاظ قدرت خرید دارو، انجام عمل های جراحی مورد نیاز، تهیه وسایلی از قبیل عصا، ویلچر و سمعک و … که از ابتدایی و مهم ترین نیازهای سالمندان است در نظر بگیرند.

    مولاوردی سپس گفت: رغم اینکه در کشور ما استفاده از منزل های سالمندان به نسبت بسیاری از کشورها، محدود هست؛ ولی با توجه به کم کردن نفرات خانوار و عوض کردن سبک زندگی و بطورکلی عوض کردن ساختار و کارکرد خانواده، نیاز به منزل های سالمندان رو به زیاد کردن است و چتر حمایتی خانواده رو به جمع شدن می رود، لذا کیفیت کنونی منزل های سالمندان مطابق استانداردها و پروتکل های جهانی باید اصلاح و ارتقا یابد تا وحشت افرادی که ناگزیر به زندگی در منزل سالمندان هستند کم کردن یابد و به آنها احساس آرامش خاطر بدهد.

    قوانین حقوقی جهت زیاد کردن جمعیت پیری در کشور عزیزمان ایران آماده نیست / مولاوردی

    وی افزود: زیاد ساکنین منزل های سالمندان را زنان تشکیل می دهند که علاوه بر اوج بودن سن امید به زندگی در زنان به نسبت مردان، میراث زوجه از زوج مطابق قانون مدنی نیز در این اوضاع موثر است و اغلب موارد فرزندان به آسانی با پرداخت سهم یک هشتمی مادر او را راهی منزل های سالمندان می کنند که بازبینی در این موارد که نص صریح قرآنی هم ندارد ضرورت می یابد.

    دستیار خاص مدیر جمهوری در حقوق شهروندی با اشاره به اینکه مبلمان شهری ما مناسب سالمندان نیست گفت: معابر و مبلمان شهری نیاز به ایمن سازی مناسب دارند تا سالمند بتواند با خطر کمتری تردد کند، فروشگاهها، معابر، اتوبوسها فروشگاه باید به سالمندان همراه با ویلچر و شرایط خاص سرویس و خدمات دهد. حق شهروندی سالمندان است که حضورشان در سطح شهر تسهیل شود و از بین بردن نشوند. این که در وسایل حمل و نقل عمومی جای خاص ای به سالمندان داده شود، در مجامع عمومی به فضاهای امن آنها فکر شود تا منزل نشین نشوند و افسردگی و بیماری های دیگر آسیب های بیشتری به آنها وارد نکند، در یک کلام حق بر شهر و حق بر حمل و نقل عمومی حق شهروندی آنهاست، که این حقوق فصل مشترکشان با زنان و افراد دارای توانایی های خاص هم هست.

    دستیارویژه مدیر جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: جمعیت پیر کشور عزیزمان ایران رو به زیاد کردن هست؛ این در حالی است که قوانین حقوقی هنوز جهت این زیاد کردن جمعیت و

    وی به همین جهت ادامه داد: بسیار مهم است که سالمندان به سرویسی ساده جهت دریافت خدمات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند تا زمانی که فرزندی ندارند یا فرزندانشان وقت کافی ندارند، جهت برطرف پرسشها و نیازهایشان بتوانند از مرکزی امن و در دسترس کمک بگیرند.

    مولاوردی در بخش دیگری از سخنان خود به سکوت قانون مدنی در ارتباط با اوضاع سالمندان پرداخت و گفت: افرادی که دچار بیماری آلزایمر می شوند، طی سه سال اول نشانه مشخصی نخواهند داشت، ولی طی همین مدت، در معرض غلط های مالی خطرناک و جبران ناپذیری خواهند بود. این افراد متوجه ارزش واقعی اعداد و ارقام نیستند و ممکن است خرید و فروشی ناعادلانه انجام دهند و در نتیجه به پرسشها حقوقی برخورد کنند.

    قوانین حقوقی جهت زیاد کردن جمعیت پیری در کشور عزیزمان ایران آماده نیست / مولاوردی

    وی ادامه داد: اصلاحات قانونی مورد نیاز است تا افراد در رده سنی بالای ۸۰ سال جهت معاملات مالی گواهی سلامت داشته باشند و جلوی کلاهبرداریها و سوء‎ استفاده های احتمالی گرفته شود. در مواردی حتی دیده شده است است که متأسفانه سالمند از سوی پرستار و یا حتی خانواده مورد آزار و خشونت قرار می گیرد (دارو نمی دهند یا ضرب و شتم می شود و …)، در این موارد نیز خلا مداخلات قانونی به شدت دیده می شود.

    دستیار خاص مدیر جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: مساله حجر سالمندانی که اختلالات شناختی و حافظه ای دارند در قانون مدنی کشور عزیزمان ایران دیده نشده هست. حجر این گروه جمعیتی عمدتا با سفه و جنون یکی پنداشته می شود و جداگانه مدنظر قرار نگرفته است.شاید علت آن این باشد که در وقت تدوین قانون مدنی این بیماری شیوع چندانی نداشته و یا به عنوان بیماری آشنا نمی شده است هست، بر خلاف شروع زندگی که قانونگذار با پذیرش صغر سن و عدم اهلیت از او حمایت کرده هست، در مورد این سالمندان چنین نکرده است و لذا امروزه از کنار سکوت قانون که می تواند به حقوق این بخش از جمعیت جامعه لطمه وارد نماید نمی توان گذشت.باید باب جدیدی در باره جایگاه سالمندان و یافته های علمی مربوط به انواع اختلالات آنان در نظام حقوقی کشور باز شود و قالب های سنتی آن به روز گردد.»

    مولاوردی با اشاره به مساله تنهایی زنان سالمند و لزوم توجه به این افراد تصریح کرد: در همه جای دنیا زنان سالمند نیازمند توجه خاص هستند، هم آمار فوت و میر زنان کمتر است و سن امید به زندگیشان بالاست و هم مردها معمولا بعد از فوت همسر ازدواج می کنند، ولی زنان بعد از فوت شریک زندگی خود کمتر تن به ازدواج می دهند و تنها می مانند که در برنامه ریزی ها به این اقتضائات باید توجه خاصی داشت.در مسئولیت سابقم در معاونت امور زنان و خانواده تلاشمان بر این بود با حساس سازی و جلب توجه به نیازها و شرایط خاص زنان سالمند ظرفیتهای موجود را شناسایی و مدیریت و هماهنگ کنیم و با دبیرخانه شورای ملی سالمندان و شورای عالی رفاه و شرکت بهزیستی پروژه ها و برنامه هایی را در دستور کار خود قرار دادیم.

    واژه های کلیدی: ایران | جمعیت | قانون | سالمند | سالمند | قانونی | سالمندان | سالمندان | حقوق شهروندی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار