بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز بازار خودرو عوامل افزاینده قیمت ماشین در سال ۹۷

    شواهد و قرائن نشان می‌دهد بازار ماشین کشور سال آینده روزهایی همراه با زیاد کردن قیمت را نسبت به امسال تجربه خواهد کرد، چه آنکه خودروسازی کشور با پیش‌بینی تحقق ل

    عوامل افزاینده قیمت ماشین در سال ۹۷

    عوامل افزاینده قیمت ماشین در سال ۹۷

    عبارات مهم : بازار

    شواهد و قرائن نشان می دهد بازار ماشین کشور سال آینده روزهایی همراه با زیاد کردن قیمت را نسبت به امسال تجربه خواهد کرد، چه آنکه خودروسازی کشور با آینده نگری تحقق لایحه بودجه ۹۷ دولت، تورم عمومی، بازگشت احتمالی بعضی محدودیت های بین المللی و همچنین از بین بردن خودروهای قدیمی روبه رو خواهد بود.

    به گزارش دنیای اقتصاد :هرچند طی چند سال گذشته و با رای شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی اوج رفته و سال آینده نیز شاهد تکرار آن به رسم هر سال خواهیم بود، با این حال جدای از این موضوع، احتمالا عوامل دیگری نیز فتیله قیمت ها را بالاتر از آنچه متعارف هست، خواهد کشید. به عبارت بهتر این احتمال وجود دارد که طی سال آینده و با توجه به عوامل مطروحه، قیمت خودروهای داخلی صعودی شدید را تجربه کرده و بازار روزهایی همراه با زیاد کردن قیمت (در مقایسه با چندینه سال گذشته) را به خود ببیند.

    عوامل افزاینده قیمت ماشین در سال ۹۷

    در این بین، لایحه بودجه ای که دولت دوازدهم جهت سال ۹۷ تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده، به تنهایی می تواند سهمی زیاد از زیاد کردن قیمت ماشین را طی سال آینده به خود تخصیص داده شده است دهد. از جمله عواملی که در بودجه سال ۹۷ از آن به عنوان افزاینده قیمت ماشین یاد می شود، قیمت ارز هست، چه آنکه دولت این قیمت را اوج برده هست. اگرچه زیاد خودروهای تولیدی در کشور عزیزمان ایران از داخلی سازی بالایی برخوردارند، با این حال خودروسازان کشور جهت ساخت آنها هنوز هم به بعضی قطعات خارجی وابسته هست؛ بنابراین ارزبری دارند. اوضاع به شکلی است که گفته می شود در حال حاضر ارزبری تولید بعضی خودروهای داخلی بین پنج تا شش هزار دلار در سال است که طبعا رقم قابل توجهی به شمار می رود. این را هم باید در نظر گرفت که این رقم زیاد مربوط به خودروهای فعلی بوده و با ورود تدریجی محصولات پسابرجامی، با ارزبری بیشتری مواجه خواهیم بود.

    طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروهای پسابرجامی باید با ۴۰ درصد ساخت داخل اولیه به تولید برسند و با فرض اینکه این رقم محقق شود (که البته تردیدهای زیادی در مورد آن وجود دارد)، بازهم ۶۰ درصد قطعات از خارج تامین خواهند شد و این به معنای ارزبرتر شدن صنعت ماشین کشور طی سال های آینده است.بنابراین ازآنجاکه خودروهای پسابرجامی به شدت وابسته به ارز هستند و قیمت ارز هم در بازار آزاد و هم در لایحه بودجه ۹۷، افزایشی بوده، قطعا این عنوان روی هزینه تولید آنها اثر گذاشته و باعث می شود قیمت نهایی ارزش اوج برود. البته هنوز مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال آینده را تصویب نکرده، با این حال حتی اگر قیمت رسمی ارز نیز اوج نرود (که بسیار بعید است)، قیمت آن در بازار آزاد بر هزینه تولید خودروها اثرگذار خواهد بود. این عنوان از آن جهت است که به هر حال خودروسازان مدعی اند بخشی از خرید خارجی خود را با استفاده از ارز آزاد تامین می کنند و از همین رو همواره این عنوان را در قیمت نهایی محصولات خود در نظر می گیرند.از سوی دیگر ولی خودروهای بخش شخصی نیز بدون تردید از ناحیه قیمت ارز در امان نخواهند بود، چه آنکه تمام محصولات آنها در کشور مونتاژ می شود و این یعنی هزینه تولیدشان زیاد کردن خواهد یافت.

    شواهد و قرائن نشان می‌دهد بازار ماشین کشور سال آینده روزهایی همراه با زیاد کردن قیمت را نسبت به امسال تجربه خواهد کرد، چه آنکه خودروسازی کشور با پیش‌بینی تحقق ل

    نکته دیگر ولی اینجاست که زیاد کردن قیمت ارز قطعا بر قیمت مواد اولیه مورد استفاده قطعه سازان نیز اثر خواهد گذاشت لیکن آنها نیز خرید خارجی دارند؛ بنابراین وابسته به قیمت ارز هستند. از بودجه ۹۷ و قیمت ارز که بگذریم، دیگر عامل افزاینده قیمت ماشین طی سال آینده، بازگشت احتمالی بعضی محدودیت های بین المللی هست. با توجه به مواضع ضدبرجامی دونالد ترامپ، مدیر جمهوری ایالات متحده آمریکا، آینده نگری ها از احتمال بازگشت بعضی محدودیت ها (مثلا در حوزه نقل و انتقال پول و یا همکاری های خارجی صنعت خودرو)، حکایت دارند و طبعا اگر این اتفاق رخ بدهد، خودروسازی کشور (البته نه به اندازه دوران تحریم)، به سمت زیاد کردن هزینه های تولید خواهد رفت. این عنوان ولی بدون شک بیشترین اثر را در خودروهای پسابرجامی خواهد گذاشت، به نحوی که ممکن است خودروسازان (چه غول های بزرگراه مخصوص و چه شرکت های بخش خصوصی)، مجبور شوند بازهم جهت تامین قطعات موردنیاز، زیر بار هزینه های اضافی و واسطه ای بروند. طبعا اینکه خودروسازان داخلی بخواهند در پی بازگشت محدودیت های احتمالی، قید همکاری های خارجی ارزش را بزنند، بعید هست؛ بنابراین جهت حفظ آنها چاره ای جز به جان خریدن هزینه ها ندارند و این عنوان عاملی اثرگذار در قیمت نهایی خودروها به شمار می رود.

    پس از برجام، خودروسازانی مانند پژو و رنو و هیوندایی، با داخلی ها قرارداد همکاری یکسان امضا کرده و در پی آنها تولید چند محصول در کشور عزیزمان ایران شروع و خودروهایی دیگر نیز در آینده روانه کشور خواهند شد و با توجه به پرسشها مطروحه، به شدت در معرض زیاد کردن هزینه های تولید هستند.البته عوامل افزاینده قیمت ماشین در سال ۹۷ به مواردی دیگر نیز مربوط می شود که در این بین می توان به زیاد کردن تورم کلی اشاره کرد. معمولا با توجه به تورم کلی، تورم در صنعت ماشین نیز افزایشی می شود به طوری که سال آینده نیز خودروهای داخلی متاثر از این ماجرا با اوج رفتن هزینه های تولید مواجه خواهند شد. تورم بخشی را هر ساله بانک مرکزی در اختیار شورای مسابقه قرار می دهد و این شورا با در نظر گرفتن عواملی دیگر مانند بهره وری و سطح کیفی خودروها، قیمت نهایی را مشخص می کند، قیمتی که در این سال ها همواره افزایشی بوده است.

    اما از بین بردن خودروهای قدیمی از خط تولید خودروسازان نیز دیگر عاملی است که می تواند طی سال آینده باعث زیاد کردن قیمت ها در بازار شود. طبق اعلام شرکت ملی استاندارد، خودروهایی که نتوانند استانداردهای تازه را پاس کنند، از زمستان سال آینده امکان تولید نداشته و از بین بردن خواهند شد. در این شرایط، به نظر می رسد خودروسازان داخلی از همین حالا قید دو محصول پرتیراژ یعنی پراید و پژو ۴۰۵ را زده و این خودروها از زمستان سال آینده به تولید نخواهند رسید.با از بین بردن پراید و پژو ۴۰۵ که به تنهایی حدود یک چهارم از تیراژ هر سال ماشین را در کشور تشکیل می دهند، بازار با خلأ محصولات ارزان قیمت مواجه و با توجه به تقاضای اوج جهت این مدل خودروها، می توان آینده نگری کرد که قیمت ها در این بخش از بازار اوج خواهد رفت. هرچند گفته می شود خودروهایی جایگزین جهت پراید و ۴۰۵ معرفی خواهد شد، با این حال بسیار بعید به نظر می رسد جانشینان بتوانند به لحاظ قیمتی جای خالی قبلی ها را پر کنند.هرچه هست، با توجه به عوامل مطروحه، احتمال اینکه بازار خودروهای داخلی در سال آینده دورانی گران تر را تجربه و با زیاد کردن قیمتی فراتر آنچه معمول هست، مواجه شوند، بسیار اوج است.

    عوامل افزاینده قیمت ماشین در سال ۹۷

    واژه های کلیدی: بازار | ماشین | سال آینده | لایحه بودجه | خودروهای داخلی | خودروسازان داخلی | قیمت خودروهای داخلی | بازار خودرو

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار