بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی سپر محافظ بورس در شوک جهانی

    شاخص بازارهای جهانی سهام افت شدیدی را طی یک هفته گذشته تجربه کردند. در ریشه‌یابی ریزش اخیر قیمتی سهام و شاخص بازارهای کالایی موارد مختلفی مطرح می‌شود.به دنبال ا

    سپر محافظ بورس در شوک جهانی

    سپر محافظ بورس در شوک جهانی

    عبارات مهم : ایران

    شاخص بازارهای جهانی سهام افت شدیدی را طی یک هفته گذشته تجربه کردند. در ریشه یابی ریزش اخیر قیمتی سهام و شاخص بازارهای کالایی موارد مختلفی مطرح می شود.به دنبال افت شدید شاخص بازار سهام آمریکا دیگر بورس ها نیز در شیب تند نزولی قرار گرفتند.

    شاخص S&P۵۰۰ طی یک هفته گذشته افت بیش از ۶ درصدی را به ثبت رسانده هست. خروج سرمایه از بازارهای سهام و کالایی به سمت مکان های امن سرمایه گذاری و همچنین بازارهای رقیب مانند اوراق ، ریزش شاخص بازارهای سهام را به دنبال داشته هست. در این میان عوامل مختلفی از سوی کارشناسان بازارهای جهانی درخصوص علت شروع ریزش شاخص بازارهای سهام و بازارهای کالایی مطرح می شود که بار دیگر بر عدم قطعیت موجود تاکید دارد.

    در شروع هفته گذشته «دنیای اقتصاد» به این عنوان اشاره کرده بود که ثبات در اوضاع متغیرها می تواند رونق دوباره بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران را به دنبال داشته باشد. از آنجا که بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نسبت به حمایت متغیرهای بنیادی به خصوص رشد مداوم قیمت کالاها در بازار جهانی و همچنین رشد قیمت دلار کم تصویر العمل بود، با اطمینان از اوضاع مناسب متغیرها این امکان وجود داشت که سهام بار دیگر در مسیر صعودی قرار گیرد. طی روزهای اخیر آخر انتظار فعالان بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از اصلاح قیمتی کالاها در بازار جهانی محقق شد و قیمت کالاها با ترک سطوح بالای خود مسیر اصلاحی را در پیش گرفتند. بر این اساس سناریوی رونق بورس با ثبات متغیرها در شرایط کنونی با تردید مواجه است و نگرانی از افت قیمتی سهام از سوی بعضی از اهالی بازار مطرح می شود.

    سپر محافظ بورس در شوک جهانی

    علاوه بر بازارهای کالایی، ناپایداری قیمت دلار در بازار ارز در سطوح کنونی نیز همچنان مطرح هست. در این خصوص دلار در روزهای نهایی هفته و از عصر روز چهارشنبه با فشار شدید بازارساز مواجه شد. رویه قیمت دلار در روزهای نهایی هفته بار دیگر بر این عنوان تاکید داشت که سیاست گذار سطوح کنونی قیمت ارز را برنمی تابد و از هر فرصتی جهت سرکوب قیمت استفاده خواهد کرد. فعالان بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران طی هفته های اخیر به شدت از لحاظ قیمت های بالای دلار و سطوح بالای قیمت کالا در انتظارات از سودآوری شرکت ها تردید داشتند، به دنبال احتیاط معامله گران بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز از این عنوان چندان منتفع نشد.

    با شدت یافتن اصلاح بازار جهانی تصویر العمل شاخص سهام داخلی نیز قابل توجه خواهد بود. در این خصوص در موج نخست ریزش بازارهای سهام دنیا که از ابتدای هفته گذشته در بازار جهانی شروع شد، بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روند نسبتا کم واکنشی را در پیش گرفت. باید دید با زیاد کردن هراس در بازارهای جهانی آیا همچنان بورس بی اعتنا به این عنوان مطابق با ماه های اخیر عمل خواهد کرد یا خیر؟ در یک جمله می توان گفت این عنوان با ابهام شدید همراه است و نمی توان اظهار نظر قطعی در این خصوص داشت با این حال در نگاه نخست اگر سناریو موقتی بودن اصلاح بازارهای جهانی مورد انتظار باشد، شاید بورس در ادامه مسیر قبلی بی تفاوت به اتفاقات کوتاه مدت در بازار جهانی و همچنین بازار ارز در انتظار ادامه کار این بازارها باشد.

    شاخص بازارهای جهانی سهام افت شدیدی را طی یک هفته گذشته تجربه کردند. در ریشه‌یابی ریزش اخیر قیمتی سهام و شاخص بازارهای کالایی موارد مختلفی مطرح می‌شود.به دنبال ا

    تداوم بی واکنشی بورس تهران؟

    به منظور بررسی اثر اصلاح شدید قیمتی در بازار جهانی در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران باید علت این ریزش ها را دنبال کرد. در ماه های اخیر بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در مواجهه با سیگنال های حمایتی از بازار جهانی و همچنین افزایش قیمت دلار مسیر کم نوسانی را در پیش گرفت. درخصوص علت کم واکنشی بورس نسبت به سیگنال های جهانی موارد مختلفی مطرح می شود که یکی از این موارد تردید فاحش میان فعالان بازار درخصوص ثبات بازارهای جهانی به خصوص در سایه احتمال بازگشت ریسک سیستماتیک بود. گرچه قیمت سهام به صورت مقطعی با حمایت این عوامل مسیر صعودی را در پیش می گرفت ولی نگرانی ها مانع از آن شد که بورس به سمت حبابی شدن پیش برود. بر این اساس برآورده شدن انتظارات از بازار جهانی و اصلاح قیمتی اخیر ممکن است تصویر العمل تند فعالان را به همراه نداشته باشد. رشد حبابی قیمت سهام در بازار جهانی عمدتا ناشی از انتظارات مازادی که از رشد سودآوری شرکت ها در آینده وجود داشت، رخ داد و در شرایط کنونی عوامل منفی مانند احتمال فشار هزینه ای ناشی از رشد قیمت بهره و همچنین تردید چشم انداز رشد تورم و اغراق در اثر طرح کم کردن مالیات ها، میان معامله گران تظاهر کرده و عقب نشینی سرمایه ها را به دنبال داشته است.

    این در حالی است که به نظر می رسد عمده رشد قیمتی سهام در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران ناشی از تصویر العمل نسبت به سودآوری محقق شده است شرکت ها بود (گذشته نگر). نگاهی به رویه ماه های اخیر به خصوص در شرکت هایی که با جهش قابل توجه سودآوری نیز مواجه شده است اند می تواند این عنوان را تایید کند. علی رغم اظهارنظرهای موجود به نظر می رسد بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در ماه های اخیر واکنش‌ها محتاطانه ای در پیش گرفته و به شدت از ورود به محدوده حبابی اجتناب کرده هست. در این خصوص می توان مثال های متفاوتی از گروه های متفاوت کالایی عنوان کرد. با این فرض باید گفت افت تا سطوح کنونی قیمت فلزات گرچه اثر منفی بر قیمت سهام در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران خواهد داشت ولی شدت آن در مقایسه با ریزش اخیر در بازار جهانی کمتر خواهد بود. شدت این اثر بیش از هر چیز دیگری به ادامه رویه بازارهای جهانی وابسته هست. بر این اساس جهت ریشه یابی احتمالی فعالان بازار به ریزش شاخص بازارهای سهام و کالایی باید به دنبال پاسخ این پرسش بود که سقوط کنونی بازارهای جهانی حرکت در مسیر اصلاح و تخلیه حباب قیمتی بوده یا اینکه آغازگر بحران دیگری در اقتصاد جهانی است؟

    سپر محافظ بورس در شوک جهانی

    اصلاح یا بحران بازار جهانی؟

    شاخص بازارهای سهام و همچنین کالایی جهانی مسیر اصلاحی پرشتابی را در یک هفته گذشته تجربه کردند. اصلاح شدید، موج هراس میان معامله گران این بازارها به وجود آورده و بار دیگر عوامل منفی شروع به تظاهر کرده اند. احتمال خروج آمریکا از ثبات با سیاست های اخیر اقتصادی این کشور و همچنین احتمال ادامه این رویه موضوعی است که از سوی نشریات بین المللی مانند اکونومیست مطرح می شود. بر این اساس کارشناسان بر لزوم توجه بیش از پیش به تصمیمات اقتصادی آتی تاکید دارند.

    بلومبرگ نیز در مقاله ای به مواردی که می تواند نشانه های رکود در بازار جهانی باشد پرداخته هست. سه عامل ریزش شدید ارزش دارایی ها مانند سهام که منجر به از بین رفتن سرمایه عظیمی شده است در کنار زیاد کردن پرشتاب قیمت بهره و همچنین ریزش شدید قیمتی در بازارهای کالایی به خصوص نفت از عوامل آغازکننده دوره های پیشین بحران اقتصادی در دنیا بوده هست. با این حال توصیه ای که جهت هر یک از این عوامل ذکر می شود حاکی از این عنوان است که گرچه نمی توان از نگرانی در این خصوص چشم پوشی کرد ولی به نظر می رسد احتمال رخداد عوامل آغازگر بحران جهانی (مطابق با رویه سنتی)، ریزش شدید قیمت نفت، حباب ارزش دارایی ها مانند سهام و زیاد کردن قیمت بهره چندان قدرتمند نیست و در نتیجه احتمال گذرا بودن رویه کنونی وجود دارد. در این خصوص قیمت نفت طی روزهای اخیر به واسطه زیاد کردن ارزش دلار آمریکا و همچنین رکوردزنی تولیدات نفتی آمریکا در آخرین گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی این کشور (EIA) مسیر نزولی را در پیش گرفته هست؛ در کنار این عنوان احتمال زیاد کردن تولید نفت کشور عزیزمان ایران نیز در بازار جهانی مطرح هست. در این میان مطابق با رویه سنتی در مسیر نزولی قیمت ها سایر عوامل منفی نیز بار دیگر در حال تظاهر هست، با این حال به عقیده بسیاری از کارشناسان کم کردن کنونی قیمت ها موقتی است و تا شیوع بحران فاصله زیادی وجود دارد. درخصوص قیمت بهره آمریکا نیز به نظر می رسد فدرال رزرو از اتخاذ تصمیم عجولانه در رشد پرشتاب قیمت بهره در امسال میلادی با توجه به عدم حصول نشانه تورمی خودداری کند.

    شاخص بازارهای جهانی سهام افت شدیدی را طی یک هفته گذشته تجربه کردند. در ریشه‌یابی ریزش اخیر قیمتی سهام و شاخص بازارهای کالایی موارد مختلفی مطرح می‌شود.به دنبال ا

    بر این اساس احتمال رشد مداوم ارزش دلار آمریکا در مقایسه با دیگر ارزها نیز با توجه به رویه سیاست های اقتصادی انقباضی در دیگر کشورها چندان محتمل نیست و در ادامه سیاست های پیشین دولت آمریکا احتمالا شاخص دلار قدرت چندانی در حرکت پایدار در مسیر صعودی نخواهد داشت. درخصوص بازارهای سهام نیز بعضا کارشناسان بر این عقیده اند که اصلاح اخیر بازارهای سهام به دنبال تخلیه حباب قیمتی بوده که در اثر مازاد انتظارات از آینده سودآوری شرکت ها ایجاد شده است است و به تدریج با تخلیه این حباب بازارها به مدار آرامش بازمی گردند.

    با این حال تمامی این عوامل با عدم قطعیت همراه هست. همچنان انتظار جهت سیاست های اقتصادی آتی اقتصادهای بزرگ مانند چین و آمریکا وجود دارد. تصمیمات بانک مرکزی آمریکا با ریاست تازه در این رویه از اهمیت بالایی برخوردار هست. در این میان بار دیگر نگرانی از اقتصاد چین نیز میان کارشناسان بازار جهانی تظاهر می کند. به عقیده بسیاری از کارشناسان چین همچنان با خطر بحران اقتصادی که در سال های قبل نیز با آن مواجه بود، دست و پنجه نرم می کند و احتمال شدت یافتن سیاست های انقباضی جهت جلوگیری از شیوع این بحران وجود دارد. بر این اساس سیاست های انقباضی می تواند بر تقاضای کالاها اثر منفی داشته باشد. از سوی دیگر عنوان محدودیت های تولیدی نیز در این کشور مطرح می شود که می تواند از سطوح کنونی قیمت کالاها حمایت کند. بر این اساس نمی توان درخصوص روند آتی بازارهای جهانی اظهار نظر قطعی داشت و همچنان ولی و اگرهای بسیاری در این میان مورد توجه هست. با این حال در حالت کلی فضای کنونی از نظر کارشناسان می تواند موقتی باشد که در ادامه بازگشت نسبی آرامش را شاهد خواهیم بود.

    سپر محافظ بورس در شوک جهانی

    در این میان قیمت کالاها در بازار جهانی نیز به شدت از اوضاع اقتصاد جهانی تبعیت می کند. در ماه های قبل کارشناسان به اصلاح نسبی اوضاع اقتصاد جهانی اشاره کرده بودند. در گزارش های پیشین به این عنوان اشاره شده است بود که نمی توان با عدم قطعیت موجود در شرایطی که فضای بازار جهانی مثبت هست، چشم بسته به آینده خوشبین بود. در شرایط کنونی نیز با شدت یافتن فضای منفی در بازارهای جهانی همچنان باید به عدم قطعیت موجود توجه کرد و اظهار نظرهای بعضا تندی که در این خصوص مطرح می شود نمی تواند کاملا صحیح باشد. البته این عنوان به معنای از بین بردن نگرانی ها از از بین بردن بحران از بازارها نبوده هست، با این حال تنها راه جهت تشخیص آینده اقتصاد جهانی رصد رویه آتی به خصوص در کوتاه مدت هست. درخصوص بازار کالایی نیز اوضاع عوامل بنیادی مانند ذخایر انبارها و همچنین انتظارات از تقاضای کالاها در آینده مثبت به نظر می رسد و این عنوان می تواند از قیمت کالاها حمایت کند. با این حال بازپس گیری سطوح پیشین چندان مورد انتظار نیست.

    بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران به استقبال سال تازه می رود

    اگر چشم انداز، موقتی بودن روند اصلاحی قیمت ها در بازارهای جهانی باشد احتمالا تصویر العمل تندی از سوی معامله گران بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در این قبال مشاهده نشود. با این حال از سوی دیگر در مواجهه با ریسک جهانی نمی توان انتظار جهت زیاد کردن تقاضای سهام را داشت. در این شرایط ممکن است تحت تاثیر سیگنال های منفی از بازار جهانی فعالان بازار در لاک احتیاط فرورفته و این عنوان مسیر کم نوسانی در قیمت سهام را رقم بزند. طی روزهای اخیر مشابه با انتظارات گزارش های مثبتی از عملکرد شرکت هایی کالایی در گروه های متفاوت مانند پتروشیمی زاگرس و همچنین فولاد مبارکه مطابق با انتظارات مشاهده شد . پیش از این به این عنوان اشاره شد که تصویر العمل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در ماه های اخیر بیش از آنکه بر اساس انتظارات از آینده باشد ناشی از سودآوری محقق شده است شرکت ها بوده هست. بر این اساس معامله گران با مشاهده جهش سودآوری یک شرکت به استقبال سهام رفته و با توجه به ریسک های موجود در تصمیم گیری جهت خرید سهام تأنی بیشتری به خرج می دادند.

    این عنوان به معنای بی توجهی فعالان بازار به آینده نبوده بلکه بیش از هر لحظه معامله گران بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران رویه آتی متغیرهای اثرگذار را دنبال می کردند. این عنوان به خصوص در مواجهه با احتمال بازگشت ریسک سیستماتیک ناشی از کارشکنی ترامپ درخصوص برجام پررنگ تر از قبل شده است بود. در شرایطی که بازار جهانی رویه اصلاحی را در پیش گرفته است و همچنان انتظار جهت سرکوب قیمت دلار در هفته های آتی وجود دارد، واکنش‌ها محتاطانه هفته های اخیر معامله گران می تواند به عنوان ضربه گیر در برابر ضعف کنونی متغیرها عمل کند. در شرایط کنونی انتظار جهت رویه آتی شاخص بازارهای کالایی وجود دارد. عدم قطعیت باعث می شود که معامله گران بیش از پیش متغیرها را دنبال کنند. ولی این عنوان به معنی ریزش قیمتی سهام در شرایط کنونی نیست. در صورتی باید اصلاح شدید بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران را انتظار داشت که رویه قیمت ها در بازار جهانی کالاها با ادامه شیب تند کم کردن کنونی به دنبال شکستن کف های حمایتی باشند، در غیر این صورت ترساندن زیادی از این ناحیه بورس را ترساندن نمی کند. در حالی که در هفته های نهایی سال مالی شرکت ها به سر می بریم و اطمینان نسبی از سودآوری امسال شرکت ها ایجاد شده است هست، بااهمیت ترین عامل برآورد سودآوری سال آتی شرکت ها هست. در شرایط کنونی احتمالا بار دیگر بعضی به عدم ارائه آینده نگری سود از سوی شرکت ها نقد داشته باشند. این در حالی است که با عدم قطعیت کنونی بازارهای جهانی هر گونه آینده نگری سود می تواند با تغییرات زیادی همراه شود. این موضوعی است که بارها موافقان از بین بردن آینده نگری درآمد بر آن تاکید کرده اند که با عدم قطعیت موجود نمی توان به آینده نگری شرکت ها دل بست و در معاملات سهام از آنها استفاده کرد.

    در این شرایط معامله گران بیش از هر لحظه به دنبال کف قیمتی کالاها در بازار جهانی هستند. این کف قیمتی احتمالا قیمت آغازین سال ۹۷ خواهد بود. بر این اساس در نظر گرفتن قیمت های تازه جهت فروش شرکت های کالایی که نقش مهم را در رشد شاخص بورس در سال ۹۶ داشته اند، بسیار موثر خواهد بود. این عنوان درخصوص قیمت دلار نیز صادق هست. به نظر می رسد بانک مرکزی وقت چندانی جهت رسیدن به نشانه خود در کم شدن قیمت دلار تا آخر سال نداشته باشد (با نزدیک شدن به آخر سال و ثبات در سطوح کنونی سرکوب قیمت دشواتر از قبل خواهد بود). بر این اساس طی هفته های آتی مسیر قیمت دلار در سال ۹۷ نیز مشخص خواهد شد و به این ترتیب با تعیین وظیفه دو بازوی سودآوری شرکت های کالایی می توان چشم انداز دقیق تری از اوضاع قیمتی سهام یافت. با مشخص شدن اوضاع بنیادی شرکت ها، معامله گران احتمالا سایر عوامل اثرگذار مانند روند سوددهی در بازارهای رقیب و همچنین مواجهه با ریسک ترامپ در ماه های آتی را در قیمت سهام لحاظ خواهند کرد.

    دنیای اقتصاد

    واژه های کلیدی: ایران | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار