بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار علمی و آموزشی دیزل ژنراتور چیست؟

    دیزل ژنراتور ترکیبی از موتور دیزل، ژنراتور و انواع متعلقات فرعی از قبیل شاسی، اطاقک پوشاننده جهت محافظت و کم کردن صدا، سیستم های کنترل، قطع کننده های اضطراری

    دیزل ژنراتور چیست؟

    دیزل ژنراتور چیست؟

    عبارات مهم : سیستم

    دیزل ژنراتور ترکیبی از موتور دیزل، ژنراتور و انواع متعلقات فرعی از قبیل شاسی، اطاقک پوشاننده جهت محافظت و کم کردن صدا، سیستم های کنترل، قطع کننده های اضطراری مدار، سیستم مولد گرما، سیستم استارت اتومات و غیره است که به منظور تولید برق استفاده می شود. نشانه از این ترکیب تولید الکتریسیته یا همان برق از سوخت دیزل (گازوئیل) هست. یعنی این دستگاه نیروی مکانیکی حاصل از سوخت دیزل به وسیله موتور را به ژنراتور انتقال داده و در خروجی جریان برق را به ما می دهد.

    دیزل ژنراتورها می توانند از ۱ تا ۲۰ کیلو ولت آمپر (KVA) جهت منازل، فروشگاهها، ادارات کوچک و دیزل ژنراتورهای توان اوج تاKVA۲۰۰۰ قابل استفاده جهت مجتمع های اداری بزرگ و کارخانه ها برق تولید کنند. یک ژنراتور ۲۰۰۰ کیلو ولت آمپر را می توان درون یک اطاقک ایزوله قابل حمل قرار داد. ژنراتورهای ۵ مگاوات جهت ایستگاههای کوچک تولید برق استفاده می شوند و جهت این منظور می توان از چندین دستگاه ژنراتور استفاده کرد. ژنراتورها در سایزهای بزرگتر به صورت مجزا به محل راه اندازی حمل شده است و در آنجا مونتاژ و تجهیزات فرعی به آنها اضافه می گردد.

    دیزل ژنراتور چیست؟

    برای گزینش دیزل ژنراتور در دو مرحله عمل می کنیم:
    اول: محاسبه بار الکتریکی مصرفی
    هدف از محاسبه بار الکتریکی مصرفی ، رسیدن به یک مقدار عددی تاحدودی دقیق جهت محاسبه توان الکتریکی ژنراتور هست. برآورد نادرست میزان بار مصرفی می تواند منجر به گزینش دیزل ژنراتورنامناسب شده است که در صورت کمتر بودن توان آن از توان مورد نیاز واقعی، نیاز ما را برآورده نمیکند و اگر زیاد باشد توان آن از توان مورد نیاز واقعی، باعث تحمیل هزینه اضافی اولیه جهت خریداری آن و تحمیل هزینه سوخت و استهلاک اضافی در طول مدت بهره برداری میگردد.

    اگر دیزل ژنراتور قرار است فقط در مواقع اضطراری، تنها هنگام قطع برق شبکه استفاده گردد معمولا لزومی ندارد بطور کامل جانشین برق شبکه شود و میتواند تنها به مصرف کننده های مهم برق بدهد. آن وقت توان دیزل ژنراتور مورد نیاز کمتر و سایز آن کوچکتر خواهد شد. بعد ابتدا باید تعیین کنید که دیزل ژنراتوربرای تامین برق بصورت دائمی استفاده میشود یا فقط جهت مواقع اضطراری.

    جهت تعیین میزان بار الکتریکی مصرفی، لیستی از مصرف کننده ها تهیه کرده و سپس آنها را به دو دسته ی سه فازو تک فاز تقسیم بندی می کنیم. بعنوان مثال جهت ساختمان های مسکونی، مصرف کننده ها میتوانند موتور آسانسور (معمولا سه فاز)، الکتروپمپ های سیستم آبرسانی و آتش نشانی (تک فاز یا سه فاز)، لامپ های سیستم روشنایی(تک فاز) و مصارف داخلی آپارتمان ها مانند یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اتو، جاروبرقی، لامپ ها و غیره (همگی تک فاز) باشد و جهت واحد های صنعتی، مصرف کننده ها معمولا مشمول بر الکتروموتورهای راه اندازی شده است بر روی دستگاه ها و ماشین آلات ، الکتروپمپ ها (تک فازیاسه فاز)، دستگاههای جوشکاری (تک فازیا سه فاز) هستند.

    سپس، به مشخصات الکتریکی آنها مراجعه کرده و میزان شدت جریان مصرفی بر حسب آمپر آنها را یادداشت می کنیم. بعضی از مصرف کننده ها (مصرف کننده های القایی مانند موتور های الکتریکی – الکتروموتور ها) بطور موقت و در لحظه استارت، مقدار آمپری که مصرف میکنند (جریان راه اندازی) چند برابر مقدار آمپر نامی آنهاست که بر روی پلاک مشخصات فنی آنها درج شده است است و این زیاد کردن آمپر آنها در محاسبات باید لحاظ شود.

    دیزل ژنراتور ترکیبی از موتور دیزل، ژنراتور و انواع متعلقات فرعی از قبیل شاسی، اطاقک پوشاننده جهت محافظت و کم کردن صدا، سیستم های کنترل، قطع کننده های اضطراری

    حالا مقادیر بدست آمده در هر دو حالت سه فاز و تک فازرا به صورت مجزا یعنی تک فاز ها با هم و سه فازها با هم را با یکدیگر جمع می کنیم. سپس حاصلجمع بدست آمده در حالت تک فازرا تقسیم بر سه نموده و با مقدار بدست آمده در حالت سه فازجمع می کنیم. این همان ماکزیمم شدت جریان (آمپر) مصرفی مجموع بارهای الکتریکی مورد نیاز ما در سیستم برق سه فازاست که دیزل ژنراتورباید آنراتامین کند. حالا باید این مقدار آمپر را به کیلووات یا کاوآ (کیلو ولتآمپر) تبدیل کنیم:
    KW = A / 1.8
    KVA = A / 1.44
    از روابط اوج مقدار توان الکتریکی مورد نیاز بر حسب کیلووات یا کاوآ در سیستم برق سه فاز بدست می آید که دیزل ژنراتورباید بتواند آنرا تامین کند.

    بخش دوم: گزینش دیزل ژنراتور
    پس از تعیین توان الکتریکی مورد نیاز وقت آن است که به کاتالوگ سازندگان دیزل ژنراتور مراجعه نموده و مدل مناسب را گزینش نماییم. در این مرحله توجه به نکات زیر مهم است.
    توان اعلام شده است در کاتالوگ دیزل ژنراتورها بر اساس شرایط استاندارد است یعنی در ارتفاع سطح دریا و در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد و استفاده از سوخت مصرفی مناسب و با کیفیت. میزان ارتفاع از سطح دریا و دمای هوای محیط بر روی توان مکانیکی تولید شده است به وسیله موتور دیزل اثر می گذارند. از آنجا که کمتر پیش میاید که دیزل ژنراتورها در شرایط استاندارد کار کنند، بنابراین با توجه به محل راه اندازی دیزل ژنراتورمعمولا مقادیر توان عملی قابل دستیابی کمتر از توان های اعلام شده است در کاتالوگ است.

    دیزل ژنراتور نو یا کارکرده کدام جهت شما مناسب تر است؟
    دیزل ژنراتور نو
    دلیل اول جهت خرید یک دیزل ژنراتور نو ، این است که گارانتی تولیدکننده را به همراه دارد. شرایط این گارانتی می تواند بسیار متفاوت باشد، ولی بسته به کاربرد مورد نظر از ژنراتور و یا موتور، معمولاً بین یک الی دو سال می¬باشد. با این حال، این ضمانت¬ به بهای زیاد کردن قیمت ارائه می ¬شود. و معمولاً بسته به وقت ساخت و تولیدکننده، ممکن است وقت انتظار طولانی یا دسترسی (موجودی) محدود، باعث شود که وقت طولانی ¬تری جهت خرید آن صرف شود، به خاص در هنگام خرید دیزل ژنراتورهای بزرگتر. جهت شرکت¬هایی که وقت کافی جهت انتظار دارند و واقعاً به امنیت یک یا دو ساله¬ ی گارانتی نیاز دارند، دیزل ژنراتور نو می¬تواند عالی ترین گزینه باشد. مشابه هر دستگاه سنگین دیگر، مورد نیاز است به سادگی همه ی مزایا و معایب اوضاع خاص خود را سبک و سنگین کنید تا بتوانید عالی ترین گزینه را جهت نیاز خود تعیین نمایید.

    دیزل ژنراتور کارکرده
    دیزل ژنراتور کارکرده با اینکه معمولاً گارانتی ندارند، به دلایل متعددی، مزایای قابل توجهی دارند. یکی از این دلایل کلیدی بدون شک این است که دیزل ژنراتور کارکرده، معمولاً با قیمت¬های جالب توجهی ارائه می شود ، که از قیمت¬های بسیار بالای خرده¬ فروشی یک دستگاه نو هم به شدت پایین¬تر هست. حتی ممکن است با خرید یک ژنراتور کم کارکرده به جای یک نمونه¬ ی نو، بتوانید تا ۵۰% و یا زیاد صرفه¬ جویی کرد.

    مزیت کلیدی دیگر این است که به سادگی در دسترس است و می¬توان آنها را به سرعت خریداری کرده و راه اندازی نمود. هیچ وقت انتظاری به خاطر محدودیت موجودی و وقت هدایت کارخانه وجود ندارد، و به این ترتیب شما می¬توانید به سادگی آن را خریداری کرده و بلافاصله آن را به محل مورد نظر انتقال یافته کنید. بسیاری از فروشنده¬ها حتی هزینه¬ی نقل و انتقال را نیز در قیمت محصول از پیش لحاظ کرده اند.

    به علاوه، به علت اینکه بسیاری از تولیدکنندگان برند دیزل و ژنراتور، دستگاه¬های پر قدرت صنعتی، تولید می¬کنند، ریسک آن قابل چشم¬ پوشی هست. دیزل ژنراتورها توان به نحوی ساخته می شوند که عمر طولانی داشته باشند و در هر وقت مورد نیاز کار کنند، در واقع بسیاری از موارد این عملکرد واقعی آنهاست که ، هنگامی که به آنها نیاز دارید، در دسترس شما باشند (مثلاً در هنگام قطعی برق) و بسته به عمر دستگاه، ممکن است هنوز دارای گارانتی باشند، و یا حداقل نوعی گارانتی از جانب فروشنده (واسطه) داشته باشند. در صورت امکان، یافتن ژنراتوری که پیشتر تنها جهت بک¬آپ اضطراری یا توان آماده¬باش (استندبای) به کار می¬رفته هست، عالی ترین گزینه هست. دیزل ژنراتورهای بک¬آپ تنها زمانی به کار می¬افتند که توان مهم افت می¬کند (خاموش می¬شود) و بسیاری از آنها به ندرت مورد استفاده قرار گرفته اند و عمر بدون تعمیر طولانی¬ای در پیش رو دارند.

    دیزل ژنراتور چیست؟

    تنها عیب واقعی خرید یک ژنراتور کارکرده مسئله اطمینان هست. این که مالکیت آن در اختیار شخص دیگری هست. بنابراین، شما باید در خصوص کاربری قبلی، سابقه، و شرایط فعلی ژنراتور و موتور با فروشنده صحبت کنید، و به این صحبت اعتماد کنید. به همین علت مهم است که هر لحظه خرید از یک شرکت معتبر که زیرساخت و تخصص فنی جهت تست، تعمیر، یا بازسازی مناسب و یا همه ی آنها را جهت این ماشین¬های صنعتی دارند، در نظر بگیرید. بسیاری از مؤسسات فروش، تمام دیزل ژنراتورهای کارکرده خود را با بارهای متفاوت آزمون می¬کنند، ولی بسیاری از افراد و واسطه¬ های کوچک منابع مناسب را در اختیار ندارند. روشن است که آزمون کردن و سرویس کردن، هر دو حائز اهمیت هستند. بسیاری از تستها با یک گواهی تأیید در خصوص شرح عملکرد هر واحد همراه هستند. دیزل ژنراتورکم¬ کارکرد، با توان بین ۳۵ kW تا ۲ MW معمولاً به سادگی در دسترس هستند. کم¬ کارکرد به این معنی است که ژنراتور جهت تعداد منطقی و کمی از ساعات مورد استفاده قرار گرفته هست. به وضوح قیمت¬ها شدیداً به توان بر حسب کاوا و ساعات کارکرد، برند تولیدکننده و غیره بستگی دارند.

    واژه های کلیدی: سیستم | موتور | دستگاه | استفاده | الکتریکی | اخبار علمی و آموزشی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار