بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی دو علامت مثبت از سهام و دلار

    به گزارش دنیای اقتصاد ؛ بعد از دو روز نوسان هیجانی در بازارها، روز گذشته آرامش بیشتری را در بورس و ارز شاهد بودیم؛ به طوری که شاخص سهام با رشد ۴۰۷ واحدی بخشی ا

    دو علامت مثبت از سهام و دلار

    دو علامت مثبت از سهام و دلار

    عبارات مهم : ایران

    شدت نوسانات ارزی کم کردن یافت

    به گزارش دنیای اقتصاد ؛ بعد از دو روز نوسان هیجانی در بازارها، روز گذشته آرامش بیشتری را در بورس و ارز شاهد بودیم؛ به طوری که شاخص سهام با رشد ۴۰۷ واحدی بخشی از افت های ابتدای هفته را جبران کرد. هرچند هنوز نشانه های احتیاط مشهود بود، ولی فشار فروش بورس بازان کم کردن یافته بود و خریداران فعالیت بیشتری داشتند. قیمت دلار نیز رشد محدود ۱۵ تومانی را زیر سطح ۴۷۰۰ تومانی تجربه کرد. اوضاع اشباع خرید در بازار ارز و کم کردن تقاضای تکنیکالی موجب احتیاط خریداران دلار شد. همزمان علی رغم روزهای شنبه و یکشنبه عرضه بیشتری از سوی صرافی ها صورت گرفت.

    دو علامت مثبت از سهام و دلار

    بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران بعد از اوج گیری هیجانات منفی و افت شاخص کل طی دو روز متوالی، روز گذشته به مدار صعودی بازگشت و با رشد ۴۰۷ واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد) همراه شد. از نکات مورد توجه روزهای اخیر بازار سهام، سردرگمی معامله گران بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران به علت زیاد کردن محسوس قیمت دلار بود. تلاطم بازار ارز که از عوامل غیراقتصادی نشات می گرفت، نوعی نگرانی در میان سهامداران ایجاد کرده بود. این اوضاع ولی طی معاملات روز گذشته و در پی آرامش نسبی در بازار ارز، تا حدودی کم کردن یافت. در این میان واکنش‌ها معامله گران نشان می دهد همچنان رویکرد محتاطانه ای در میان سهامداران وجود دارد. حجم و ارزش کم معاملات دیروزخود گواه این عنوان است.

    بی توجهی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران به رشد دلار

    همان طور که در گزارش روز یکشنبه «دنیای اقتصاد» تحت عنوان «سرگیجه بورس بازان» عنوان شد، فضای هیجانی موجود در بازار ارز در پی عوامل غیراقتصادی عامل ایجاد سردرگمی در میان معامله گران بود و مانع از اتخاذ استراتژی مشخص جهت ماندن یا خروج از دادوستد سهام شده است است.دلار از ابتدای دی ماه به واسطه تحولات گوناگون همچون بعضی ناآرامی های داخلی و همچنین قبل و بعد از اعلام نظر ترامپ درخصوص برجام رفتاری هیجانی در پیش گرفته هست؛ به طوری که در این بازه زمانی شاهد رشد حدود ۱۲ درصدی این ارز بوده ایم.

    به گزارش دنیای اقتصاد ؛ بعد از دو روز نوسان هیجانی در بازارها، روز گذشته آرامش بیشتری را در بورس و ارز شاهد بودیم؛ به طوری که شاخص سهام با رشد ۴۰۷ واحدی بخشی ا

    هر چند در شرایط عادی، زیاد کردن قیمت دلار اثرات مثبتی بر اوضاع سودآوری شرکت های صادرات محور بازار سهام به جا می گذارد، ولی در حال حاضر فعالان بازار سهام بر این اعتقادند که رشد کنونی قیمت دلار تحت تاثیر عوامل غیراقتصادی بوده هست. موضوعی که باعث بی واکنشی بازار به این عامل شده است هست. به عبارتی دیگر در وقت تاثیرگذاری یک عامل غیراقتصادی بر بازارها، رابطه همبستگی که باید به طور مستقیم ایجاد شود، بر هم خورده و زیاد کردن ریسک گریزی (کاهش ریسک پذیری) فعالان بازاررا در پی داشته هست. در این حالت نه تنها این موضوع، اثر مثبتی بر بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نمی گذارد، بلکه می تواند برعکس عمل کند؛ آیا که در این وقت سرمایه گذاران دارایی خود را به سمت بازارهای کم ریسک تر یا به اصطلاح امن تر همچون دلار و سکه انتقال می دهند. موضوعی که طبیعتا باعث شدت یافتن فشار فروش در بازار سهام می شود. تصویر العمل منفی بورس به جهش قیمت دلار در بازار ارز در جریان معاملات روز یکشنبه خود تاکید کننده سنگینی سایه ریسک های سیستماتیک بر سر بازار است.

    روز گذشته ولی شاهد آرام شدن نسبی فضای بازار ارز بودیم. این آرامش نسبی به بازار سهام نیز تسری پیدا کرد و این بازار تا حدودی با کم کردن التهاب همراه شد. این عنوان ولی به معنای تخلیه کامل استرس از بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نیست. شرح معاملات دیروز بازار سهام نیز نشان می دهد همچنان نگرانی ها وجود دارد. در این خصوص می توان به دو دسته از معامله گران یعنی خریداران و فروشندگان در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران اشاره کرد. در بررسی دادوستدهای این دو گروه ۴ مدل رفتاری قابل شناسایی است که نشان می دهد با وجود کم کردن التهابات در بازار، همچنان نگرانی هایی وجود دارد که عمدتا از ریسک های سیستماتیک نشات می گیرد. در واقع به خاطر ابهامات زیادی که همچنان وجود دارد، با قطعیت نمی توان درخصوص آینده سخن گفت. در هر حال آنچه عیان است وابستگی شدید آینده بازار به آرامش در فضای سیاسی کشور است که به طور خاص به صحبت های شب گذشته مدیر جمهور و همچنین فضای آتی بازار ارز ارتباط دارد.

    مدل رفتاری فروشندگان سهام

    دو علامت مثبت از سهام و دلار

    ۱- در یک نگاه معامله گرانی دیده می شوند که با هراس از ریسک های موجود، سراسیمه به جمع فروشندگان سهام پیوسته اند. در شرایط کنونی ولی شاهد کم کردن این دسته از فروشندگان هستیم. موضوعی که نشان می دهد التهابات بازار تا حدودی کم کردن یافته و سرمایه گذار حاضر به فروش هیجانی سهام خود در قیمت های پایین نیست. بنابراین این دسته از فروشندگان یا پیش از این از بازار سهام خارج شده است اند یا از میزان نگرانی هایشان تا حدود زیادی کاسته شده است است.

    ۲- دسته دیگر ولی معامله گرانی هستند که با رشد محدود قیمت سهام و فاصله گرفتن آن از کف های روانی متداول در میان فعالان بازار سهام، اقدام به فروش می کنند. این گروه از فروشندگان نیز تایید کننده این عنوان هستند که همچنان هیجان و التهاب موجود در بازار سهام به طور کامل تخلیه نشده است و هنوز نگرانی هایی وجود دارد.

    به گزارش دنیای اقتصاد ؛ بعد از دو روز نوسان هیجانی در بازارها، روز گذشته آرامش بیشتری را در بورس و ارز شاهد بودیم؛ به طوری که شاخص سهام با رشد ۴۰۷ واحدی بخشی ا

    مدل رفتاری خریداران بورسی

    ۱- خریدارانی که تا حدودی ریسک پذیرتر بوده و در سهام بنیادی تر به فعالیت می پردازند، هنوز به حالتی که احساس کنند از روند صعودی پرشتاب جا مانده اند، نرسیده و به همین علت همچنان در خریدهای خود رفتاری محتاطانه اختیار کرده اند. این دسته از معامله گران ترجیح می دهند دست نگه داشته و در کف های قیمتی یا کمترین قیمت ممکن به جمع خریداران سهام اضافه شوند.

    ۲- گروهی دیگر را عمدتا سرمایه گذارانی تشکیل می دهند که با نگاهی کوتاه مدت و سفته بازانه وارد گردونه معاملات بازار سهام شده است اند. این دسته از معامله گران بر این اعتقادند که با وجود کاسته شدن از التهابات بازار ارز، قیمت های کنونی نیز جهت بعضی از سهام موجود در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از جذابیت بسیار بالایی برخوردار هست. این سرمایه گذاران با فرض پایداری دلار در قیمت های فعلی، روی سهامی که قیمت دلار از اهرم سنگین تری جهت زیاد کردن سودآوری برخوردار هست، وارد می شوند. خریدارانی که البته از سیگنال های تکنیکال نیز بهره می گیرند. (در معاملات روز گذشته نیز بخش عمده رشد بورس در این دسته از سهام همچون پتروشیمی ها دیده شد.)

    دو علامت مثبت از سهام و دلار

    مروری بر بازگشایی بازارهای جهانی

    همان طور که اشاره شد رشد قیمت فلزات در بازارهای جهانی، بااهمیت ترین عامل حمایت کننده سهام طی روز گذشته بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران بود. موضوعی که موجب شد به دنبال اصلاح قیمتی روزهای اخیر نمادهای کالایی (کامودیتی ها) حالا شاهد زیاد کردن جذابیت این نمادها جهت سرمایه گذاران باشیم. روز گذشته با بازگشایی بازارهای جهانی، فلزات اساسی در قیمت های مناسبی معامله شدند. در این خصوص شاخص های اقتصادی نشان از شروع یک هفته مطلوب جهت کامودیتی ها همراه با تضعیف شاخص دلار دارد. در هفته جاری بانک های مرکزی ژاپن (BOJ) و اروپا (ECB) جلسه دارند که می تواند بر قیمت ین و یورو اثرگذار باشد.

    تغییر قیمت یورو و ین بر شاخص دلار اثرگذار خواهد بود. نوسان شاخص دلار نیز روند قیمت ها در بازارهای جهانی را دستخوش تغییراتی خواهد کرد. قیمت مس دیروز با رشد ۸/ ۰ درصدی همراه شد و به ۷۱۰۰ دلار در هر تن رسید. بهای روی نیز با رشد ۲۵/ ۰ درصدی تا سطوح ۳۴۱۵ دلار در هر تن زیاد کردن یافت. همچنین دیروز آلومینیوم با رشد ۸/ ۰ درصدی، ۲۲۳۸ دلار در هر تن معامله شد. قیمت سرب نیز با زیاد کردن ۶/ ۰ درصدی به سطوح ۲۶۰۳ دلار در هر تن در بورس لندن رسید.در این میان اگرچه روند تغییرات قیمتی فلزات پایه و محصولاتی همچون نفت همچنان قطعیتی ایجاد نمی کند، با وجود این رشد نسبی محصولاتی همچون مس و روی در بازارهای جهانی، از اخبار مساعدی است که همچنان اعتبار رشد سودآوری شرکت های مرتبط به حساب می آیند.

    در بازار چه گذشت؟

    همان طور که اشاره شد، در دادوستدهای روز گذشته شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران ۴۰۷ واحد (معادل ۴/ ۰ درصد) رشد کرد و به رقم ۹۸ هزار و ۶۲۸ واحد رسید. در این روز نماد معاملاتی شرکت های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی جم، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی خارک و پتروشیمی پردیس در صدر نمادهای با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بازار سهام قرار گرفتند. در برابر ولی نماد معاملاتی شرکت های بانک ملت، سایپا و توسعه معادن و فلزات مانع از رشد زیاد این نماگر شدند.

    همان طور که اشاره شد هر چند روز گذشته شاهد کم کردن التهاب و هیجان در بازار سهام بودیم ولی همچنان نگرانی هایی از عوامل غیراقتصادی در فضای معاملاتی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران سایه افکنده است که باعث رفتاری احتیاطی در میان سرمایه گذاران شده است هست. بازتاب این عنوان را می توان در حجم و ارزش کم معاملات مشاهده کرد. به این ترتیب دیروز ارزش معاملات خرد سهام با کم کردن ۳۵ درصدی نسبت به میانگین نیمه اول دی، به ۱۵۲ میلیارد تومان رسید. ۳۸ درصد از این رقم نیز روز گذشته در اختیار ۱۰ نماد با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت.

    بررسی روند صنایع بورسی در روز گذشته نشان می دهد از ۳۸ صنعت مورد بررسی، شاخص ۱۵ صنعت با رشد همراه شد و ۱۸ صنعت نیز معاملات روزانه خود را با افت پشت سر گذاشتند. (شاخص ۵ صنعت عوض کردن نکرده ماند). بیشترین بازدهی های دیروز بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از آن صنایع تک نماد شد. به این ترتیب در این میان گروه زغال سنگ به واسطه رشد قابل توجه تک نماد خود (کطبس) بیشترین بازدهی را (۸۸/ ۴ درصد) در میان صنایع بورسی کسب کرد. بعد از آن نیز گروه زراعت با تک نماد «زمگسا» با رشد ۶/ ۴ درصدی همراه شدند.

    در برابر ولی انبوه سازی ها با تحمیل زیان حدود ۷/ ۱ درصدی به سهامداران خود در قعر جدول بازدهی روز گذشته صنایع بورسی قرار گرفتند. در عین حال روز گذشته خودرویی ها با دادوستد ۶۱ میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات را به خود تخصیص داده شده است دادند. بیشترین ارزش معاملات نیز به میزان ۳۱ میلیارد تومان به نام پتروشیمی ها ثبت شد.

    این گروه علاوه بر در اختیار داشتن بیشترین ارزش معاملات، ۴ نماینده نیز در فهرست نمادهای با بیشترین اثر بر رشد شاخص داشت. در این میان نماد «فارس» در پی حضور پررنگ حقوقی ها در دو سمت دادوستد در صدر نمادهای موثر بر شاخص قرار گرفت. «جم» نیز در پی پوشش مناسب سودآوری در ۹ ماه ابتدایی سال، روز گذشته در پی زیاد کردن تقاضا از جانب حقیقی های بازار به این فهرست راه یافت.

    در مجموع دیروز شاهد رشد قیمتی بیش از ۷۰ درصدی نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی بودیم.بیشترین زیاد کردن قیمت روز گذشته بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز به نماد معاملاتی شرکت های شهد، پارس دارو، صنایع جوشکاب یزد، معادن منگنز کشور عزیزمان ایران و نگین طبس تخصیص داده شده است پیدا کرد. در برابر ولی نماد معاملاتی شرکت های داروسازی زهراوی، بین المللی توسعه ساختمان، کشت و صنعت پیاذر و کارخانجات تولیدی شیشه رازی بیشترین کم کردن قیمت دوشنبه بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران را تجربه کردند.

    همگام با بازیگران بازار

    روز گذشته خالص عوض کردن مالکیت میان بازیگران مهم بازار حدود ۲۹ میلیون سهم و در مسیر حقیقی به حقوقی بود. این جابه جایی رقمی معادل ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله گران حقیقی به پرتفوی حقوقی ها انتقال یافته کرد. بیشترین میزان خالص خرید در معامله گران حقوقی ولی به نماد معاملاتی گروه صنعتی پاکشو تخصیص داده شده است داشت. به این ترتیب دیروز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار سهم «پاکشو» به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به پرتفوی حقوقی ها انتقال یافته شد. بعد از «پاکشو»، بیشترین خالص خرید حقوقی ها در نماد معاملاتی تامین سرمایه امید شکل گرفت. به طوری که خالص خرید حقوقی ها در نماد «امید» به حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید.

    در آن سوی بازار نیز حقیقی ها بیشترین تحرک خود را در نماد معاملاتی شرکت های نفت سپاهان، سرمایه گذاری غدیر و کالسیمین دیدند. به این ترتیب دیروز حدود ۵/ ۳ میلیون سهم «شسپا» به پرتفوی سهامداران حقیقی انتقال یافته شد. این جابه جایی رقمی معادل ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به پرتفوی این گروه از معامله گران انتقال یافته کرد. «وغدیر» نیز دیروز مورد توجه سهامداران حقیقی قرار گرفته هست. نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری غدیر در این روز شاهد عوض کردن مالکیت ۳ میلیارد تومانی به نفع این معامله گران بود.

    در «فاسمین» نیز ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم به ارزش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی انتقال یافته شد.در میان صنایع ۳۸ گانه بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز بیشترین معاملات سهامداران حقیقی بازار روی نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی متمرکز شد. به این ترتیب دیروز خالص عوض کردن مالکیت پتروشیمی ها افزون بر ۶/ ۵ میلیارد تومان و به نفع معامله گران حقیقی بازار رقم خورد. بعد از پتروشیمی ها نیز بیشترین خرید حقیقی ها در میان گروه چند رشته ای صنعتی و پالایشی ها صورت گرفت.در آن سوی بازار ولی معامله گران حقوقی بیشترین خرید خود را در نمادهای زیرمجموعه گروه بانک ها به میزان یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان انجام دادند.

    واژه های کلیدی: ایران | بازار | میلیون | روز گذشته | اخبار اقتصادی و بازرگانی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار