بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی دنبال جا انداختن دلار ۵‌هزار تومانی بودند

    چه اتفاقی دلار را گران کرد؟ هر چند دولت بعد از چند هفته پر التهاب بازار ارز توانست با اتخاذ سیاست هایی جدید، ثباتی نسبی در این بازار ایجاد کند، ولی همچنان بازا

    دنبال جا انداختن دلار ۵‌هزار تومانی بودند

    دنبال جا انداختن دلار ۵ هزار تومانی بودند

    عبارات مهم : ایران

    چه اتفاقی دلار را گران کرد؟ هر چند دولت بعد از چند هفته پر التهاب بازار ارز توانست با اتخاذ سیاست هایی جدید، ثباتی نسبی در این بازار ایجاد کند، ولی همچنان بازار تحلیل ها راجع به گرانی لجام گسیخته دلار در دو ماه اول زمستان امسال ادامه دارد. واقعیت این است که گرانی دلار بر بازار های متفاوت در کشور عزیزمان ایران تاثیر گذاشت و این تاثیرات زودگذر نبوده و بازگشت به قبل اندکی سخت به نظر می رسد.

    در میان تحلیل هایی که راجع به چرایی گرانی دلار وجود دارد، همواره بر این توصیه تاکید می شود که کسانی از این التهابات سود می برند. یک تحلیلگر پرسشها اقتصادی عنوان می کند که با نگاهی به روزنامه های حامی گروه های منتفع از زیاد کردن قیمت ارز در چند ماه گذشته، متوجه می شویم این گروه ها از ماه ها پیش تلاش در آماده کردن افکار عمومی، جا انداختن دلار پنج هزار تومانی و شکل دهی انتظارات عمومی داشته اند و بخش بزرگی از زیاد کردن قیمت ارز نیز ریشه در همین انتظارات القا شده است داشت.

    دنبال جا انداختن دلار ۵‌هزار تومانی بودند

    دلار همچنان در کانال ۴۴۰۰ تومان

    قیمت دلار روند کاهشی دارد، ولی به نظر نمی رسد آب ها از آسیاب افتاده باشد. معاملات دلار در بازار آزاد به مشکل انجام می شود و این هشدار وجود دارد که فنر دلاری که اکنون حدود چهار هزار و ۴۵۰ تومان قیمت خورده، دوباره باز شود و شاهد زیاد کردن قیمت این ارز باشیم. مساله اساسی این است که ساختار اقتصادی کشور باعث می شود گروهی از گرانی دلار نفع ببرند. این گروه که ابزار های مختلفی جهت تاثیر گذاری دارند، به انحای متفاوت دلار گران را تبلیغ می کنند. این تبلیغ گاهی مستقیم و به این شکل است که می گویند دلار گران آنقدر ها هم بد نیست و گاهی نیز با زمینه سازی و آینده نگری اینکه قیمت دلار لاجرم زیاد کردن می یابد، صورت می گیرد. یک اقتصاددان راجع به نوسانات اخیر قیمت ارز و دلایل آن گفت: مهمترین عامل زیاد کردن قیمت ارز در واقع خود دولت و کسری بودجه آن بود.

    چه اتفاقی دلار را گران کرد؟ هر چند دولت بعد از چند هفته پر التهاب بازار ارز توانست با اتخاذ سیاست هایی جدید، ثباتی نسبی در این بازار ایجاد کند، ولی همچنان بازا

    دولت به عنوان محرک مهم از این زیاد کردن غافلگیر شد ولی به تدریج موفق شد با اقداماتی این روند را نزولی کند. به گزارش ایلنا، حسین راغفر افزود: با نگاهی به روزنامه های حامی گروه های منتفع از زیاد کردن قیمت ارز در چند ماه گذشته، متوجه می شویم این گروه ها از ماه ها پیش تلاش در آماده کردن افکار عمومی، جا انداختن دلار پنج هزار تومانی و شکل دهی انتظارات عمومی داشته اند و بخش بزرگی از زیاد کردن قیمت ارز نیز ریشه در همین انتظارات القا شده است داشت. او در پاسخ به این استدلال که زیاد کردن قیمت ارز تا تفاضل قیمت تورم داخلی و خارجی محرک رشد صادرات هست، گفت: ما زیاد کردن قیمت ارز را در سال ۹۱ تا سیصد درصد تجربه کردیم ولی تاثیری بر رشد صادرات نداشت.

    راغفر ادامه داد: در واقع مسئله محوری صادرات ما ریشه در کیفیت پایین تولیدات، پرسشها جدی در عرصه تولید و فساد موجود در اقتصاد ما دارد درغیر این صورت در دوران بعد از جنگ چندین بار کم کردن ارزش پول ملی اتفاق افتاده و ما از دلار هفت تومان به چهار هزار تومان رسیده ایم، ولی درنهایت اتفاق خاصی در صادارت نیفتاد. این استاد دانشگاه کارها اخیر مانند ممنوع کردن ثبت سفارش به دلار یا درخواست خرید بانک مرکزی از صرافی های مجاز را مقطعی و شتابزده دانست. او افزود: این قبیل کارها بدون ارزیابی و محاسبات قبلی می تواند با تاثیر بر انتظارات، پیامدهایی داشته باشد. به عنوان نمونه به افراد اجازه داشتن حساب ارزی را می دهیم ولی بعدا می گوییم برداشت شما ارزی یا ریالی است که موضوعی مبهم است.

    دور زدن دلار

    نوسانات دلار همواره مشکلاتی جهت اقتصاد کشور عزیزمان ایران ایجاد کرده هست. از آنجا که کشور عزیزمان ایران جهت مبادله به دلار مشکلاتی دارد، در سال های اخیر تلاش شده است ارز های دیگر جایگزین دلار شوند. اخیرا بانک مرکزی ثبت سفارش به دلار را ممنوع کرد که این می تواند گامی موثر در کم کردن تاثیر گذاری دلار بر اقتصاد کشور عزیزمان ایران باشد. به گزارش ایرنا، ثبت سفارش به دلار آمریکا درخواست بانک مرکزی از نهم اسفند به روی واردکنندگان بسته شد؛ البته تا پیش از این بانک ها به علت اینکه کشور عزیزمان ایران بر پایه تحریم های اولیه آمریکا از تناوب تسویه دلاری یا همان یوترن (U-TURN) از بین بردن شده است بودند و در عمل تجار در صورتی که خواهان استفاده از ارز از سیستم بانکی بودند، نمی توانستند سفارش خود را به دلار انجام دهند. با این حال با رویکرد تازه بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردکنندگان حتی اگر بخواهند از طریق سیستم صرافی ها ارز مورد نیاز خود را تامین کنند، نمی توانند از دلار آمریکا استفاده کنند. آنگونه که مهدی کسرایی پور، مدیر اداره سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی به ایرنا توضیح داده هست، سهم دلار در سبد تجاری کشور آن چنان اوج نیست و این امر در مراودات تجاری بازرگانان ایرانی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. به گفته او واردکنندگان می توانند در پرداخت ها و معاملات تجاری خود از ارز جایگزین استفاده کنند.

    دنبال جا انداختن دلار ۵‌هزار تومانی بودند

    رویارویی بانک مرکزی و صرافی ها

    بازار ارز در هفته ای که گذشت شاهد رویارویی بانک مرکزی و صرافی ها در قیمت گذاری دلار و یورو بود؛ صرافان قیمت های عرضه شده است بانک مرکزی از طریق صرافی های منتخب بانکی را قبول نداشتند و به بهانه در اختیار نداشتن ارزهای عمده دلار و یورو، از فروش آنها به خریداران امتناع می کردند.

    چه اتفاقی دلار را گران کرد؟ هر چند دولت بعد از چند هفته پر التهاب بازار ارز توانست با اتخاذ سیاست هایی جدید، ثباتی نسبی در این بازار ایجاد کند، ولی همچنان بازا

    برخی از صرافی ها هم قیمت ها را از تابلوی خود پاک کردند و فقط خریدار یورو بودند. همین امر موجب شد تا صرافی های منتخب بانک مرکزی، روزهای شلوغی را در هفته گذشته پشت سر بگذارند لیکن مردم مجبور بودند ارز مورد نیاز خود را تنها از آنها خریداری کنند. این رویه موجب شد تا بر اساس قیمت های فروش صرافی های بانکی، قیمت دلار در محدوده ۴۴۰۰ تومان و یورو ۵۴۰۰ تومان باقی بماند ولی صرافان در قیمت گذاری های بین صنفی خود قیمت دلار را ۴۷۰۰ تومان و قیمت یورو را ۵۷۰۰ تومان اعلام می کردند.

    آرزوی بزرگ

    واژه های کلیدی: ایران | بازار | مرکزی | ایرانی | بانک مرکزی | قیمت گذاری | اخبار اقتصادی و بازرگانی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار