بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری او در دل‌ها جا دارد ، دلیل محبوبیت محمدرضا شجریان علیرغم غیبت طولانی/ هوشنگ کامکار

    هوشنگ کامکار سرپرست گروه موسیقی «کامکار» نیاز به معرفی ندارد. هم‌زمان با اول مهر، زادروز استاد محمدرضا شجریان با کامکار راجع به خسرو آواز کشور عزیزمان ایران گفت

    او در دل‌ها جا دارد ، دلیل محبوبیت محمدرضا شجریان علیرغم غیبت طولانی/ هوشنگ کامکار

    دلیل محبوبیت محمدرضا شجریان علیرغم غیبت طولانی/ هوشنگ کامکار: او در دل ها جا دارد

    عبارات مهم : ایران

    هوشنگ کامکار سرپرست گروه موسیقی «کامکار» نیاز به معرفی ندارد. هم وقت با اول مهر، زادروز استاد محمدرضا شجریان با کامکار راجع به خسرو آواز کشور عزیزمان ایران گفت وگو کردیم. .

    استاد شجریان مدتی است نه آلبومی منتشر کرده و نه کنسرتی گذاشته اند؛ بااين حال مدام در محافل متفاوت و بین آحاد مردم از ایشان یاد می شود و حالا که به اول مهر رسیده ایم، خیلی ها به روش های متفاوت برایشان مراسم خوش حالی تولد می گیرند و برایشان آرزوی سلامتی می کنند. از نظر شما راز مانایی و این حد از محبوبیت بالای ایشان در چیست؟

    او در دل‌ها جا دارد ، دلیل محبوبیت محمدرضا شجریان علیرغم غیبت طولانی/ هوشنگ کامکار

    استاد شجریان دیگر شهرت عام و خاص دارد و از عالی ترین خوانندگان موسیقی سنتی ایران، به نظر شخص من است و البته جهت رسیدن به این جایگاه می شود گفت آشنایی اش با گروه شیدا و چاوش بر کیفیت کارش تأثیرگذار بوده است و در این ارتباط کاری، به قول معروف خودشان را نشان دادند. آدم های آنجا نقش بسیار مهمی داشتند و تمام فرزند های گروه شیدا و حتی گروه عارف و تمام نوازنده هایشان هر لحظه جزء عالی ترین های موسیقی سنتی ما بودند و یکی از بااهمیت ترین اجراهایشان را ارائه می کردند و سبک خاص خودشان را داشتند. بنابراین نقش آنها بسیار مهم بوده و محمدرضا لطفی نیز نقش خاص ای در کارهای شجریان داشته اند و به نظرم ایشان عالی ترین کارهایشان را بعد از انقلاب ارائه کرده اند که همه آن کارها ارزشمند بوده و همین دلیلی است که در دل مردم جا داشته باشند و شهرتشان در موسیقی سنتی ما به علت داشتن صدای زیبایشان است که از خلاقیت در اجرای ردیف برخوردار است.

    این خلاقیت را چگونه شرح می دهید؟

    در اجرای موسیقی سنتی، اجرای ردیف خالی شاید اهمیت نداشته باشد ولی بداهه خوانی هر دفعه باعث ایجاد قشنگی خاص می شود و این خود تبدیل به تبحر خاصی خواهد شد که ارزشمندی آن در ارائه موسیقی مشهودتر خواهد بود.

    هوشنگ کامکار سرپرست گروه موسیقی «کامکار» نیاز به معرفی ندارد. هم‌زمان با اول مهر، زادروز استاد محمدرضا شجریان با کامکار راجع به خسرو آواز کشور عزیزمان ایران گفت

    ارزیابی تان راجع به شخصیت هنری ایشان چگونه است؟

    به هرحال استاد شجریان علاوه بر توانمندی خاص در موسیقی از شخصیت هنری برخوردارند و به نظرم اگر هر نوازنده، خواننده یا موزیک ساز ٦٠ درصد کارش دارای اهمیت باشد، حتما ٣٠ تا ٤٠ درصد هم شخصیت هنری اش اهمیت دارد و استاد شجریان همواره این شخصیت هنری را حفظ و با این شخصیت در دل مردم جا باز کرده اند.

    آیا خودتان با استاد همکاری داشته ايد؟

    من خودم همکاری نداشته ام ولی دو گروه شیدا و عارف که مشمول بر اعضای خانواده ام هم می شوند، با او همکاری کرده اند.

    او در دل‌ها جا دارد ، دلیل محبوبیت محمدرضا شجریان علیرغم غیبت طولانی/ هوشنگ کامکار

    آشنایی تان با او چگونه شکل گرفته؟

    زمانی که انقلاب شد و دومین هواپیما از آمریکا به مقصد فرودگاه مهرآباد پرواز کرد، من در آن هواپیما بودم که تازه درسم را در آمریکا تمام کرده و هنوز هم مدرکم را نگرفته بودم که به پایتخت کشور عزیزمان ایران آمدم و در آنجا محمدرضا لطفی و استاد شجریان به استقبالم آمدند. تازه آلبومی را هم راجع به انقلاب منتشر کرده بودند که شجریان می خواند: برادر کاکلش آتشفشونه… به نظرم این یکی از شاهکاری اوست که تحت تأثیرش هم قرار گرفتم و لطفی هم مدام می گفت: هوشنگ این را گوش بده و… این خوب است! و به خاطر دارم یک روز ابری بود و انقلاب شده است بود و مردم می آمدند و خیابان ها شلوغ بود و به هر روی این آلبوم ماندگار شد و در تاریخ موسیقی کشور عزیزمان ایران از آن هر لحظه یاد می شود

    هوشنگ کامکار سرپرست گروه موسیقی «کامکار» نیاز به معرفی ندارد. هم‌زمان با اول مهر، زادروز استاد محمدرضا شجریان با کامکار راجع به خسرو آواز کشور عزیزمان ایران گفت

    ارزیابی تان از آن موسیقی ها و روزهای آغازین انقلاب و دهه ٦٠ که شجریان هم تبدیل به صدای ماندگار شد، چيست؟

    ما باید نسبت به شرایطمان از وقت و مکان، آثار هنری را ارزیابی کنیم و در آن وقت این نوع موسیقی باارزش بود و به همین علت هم ماندگار شده است است ولی امروزه جوانان ما آثار قشنگی را خلق می کنند که آثار هنری و جدیدی هستند و این آثار هم نسبت به وقت و مکان ارزشمند خواهند بود ولی در آن وقت آنچه محمدرضا لطفی و گروهش تولید می کردند، ارزشمند بود.

    راجع به رابطه دوستی و خانوادگی تان با شجریان برایمان بگویید؟

    او در دل‌ها جا دارد ، دلیل محبوبیت محمدرضا شجریان علیرغم غیبت طولانی/ هوشنگ کامکار

    ایشان در گروه چاوش بودند که در آنجا برادرانم نیز حضور داشتند و این همکاری و هم گروه بودن باعث ایجاد ارتباطاتی می شد و ما را به هم نزدیک تر می کرد و اگر ارتباط خانوادگی هم بود، در چارچوب هم گروه بودن بود و در همین حد با هم ارتباطمان برقرار می شد.

    آیا در چاوش ٢ با ایشان همکاری داشتید؟

    خودم نه، ولی برادرانم با او در چاوش ٢ به عنوان نوازنده همکاری کرده اند.

    در آلبوم دود عود که در سال ٦٧ تولید شده، همکاری کرده اید؟

    نه، باز هم گروه شیدا و محمدرضا لطفی که شوهرخواهرم بود و از سنندج این گروه را قبل از انقلاب شکل داده و آن را به پایتخت کشور عزیزمان ایران بعد از انقلاب آورده بودند، باعث شکل گرفتن این همکاری و تولید این آلبوم شدند و در ارکستر شجریان حضور داشتند ولی خودم زیاد با ایشان در شورای عالی منزل موسیقی دیدار و همکاری داشته ام.

    به نظرتان با توجه به اینکه دو سال استاد شجریان نه کنسرتی داشته و نه آلبوم تازه ای منتشر کرده آیا سکوتش مدام شکسته و صدایش شنیده می شود؟

    هنرمند مردمی در دل مردم هر لحظه جا دارد و این رابطه از بین نمی رود و می دانیم که تا تاریخ موسیقی کشور عزیزمان ایران وجود داشته باشد، استاد شجریان هم نامش وجود دارد و اگر امروز هم اجازه خواندن نداشته یا بیماری مانع از آن شده است هست، که فکر می کنم بیشترین دلیلش همین بیماری باشد، ولی در دل مردم جاودانه است و هر آنچه تاکنون خوانده در میان مردم تکرار می شود و تحت هیچ شرایطی هیچ چیزی نمی تواند مانع از این پیوند با مردم شود چون او پیوسته به درستی کار کرده و من هیچ گاه کار بی ارزشی در کارنامه اش ندیده ام ولی هنگامی که راجع به محمدرضا لطفی از من سؤال می کنند، با آنکه رابطه فامیلی هم با هم داشته ایم، می گویم تا لطفی به آمریکا نرفته بود، در نوازندگی ساز و موزیک سازی اش هنرمند بسیار مهمی بود و همه کارهایش ارزشمند بود ولی بعد از رفتن به آمریکا کارهایش دیگر بی ارزش شدند ولی شجریان هر لحظه کارهایش باارزش بوده است.

    سخن پایانی؟

    من امیدوارم استاد شجریان سلامتی خودشان را به دست بیاورند و من هم از اینجا زادروز تولدشان را تبریک می گویم و می دانم به هر حال نقش بسیار مهمی در موسیقی سنتی کشور عزیزمان ایران داشته اند که هرگز فراموش نخواهد شد.

    روزنامه شرق

    واژه های کلیدی: ایران | شجریان | همکاری | انقلاب | موسیقی | محمدرضا | استاد شجریان | محمدرضا شجریان

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار