بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی بازار شایعه داغ‌تر از گرانی دلار

    بازار شایعه این روزها در اینترنت و اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … راجع به گرانی دلار داغ است.از سیاسیون که توهم توطئه از سوی جناح رقیب را علم کر

    بازار شایعه داغ‌تر از گرانی دلار

    بازار شایعه داغ تر از گرانی دلار

    عبارات مهم : ایران

    گروهی می خواهند فضایی حاکم کنند که به جامعه بقبولانند دولت بد عمل می کند

    بازار شایعه این روزها در اینترنت و اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … راجع به گرانی دلار داغ است.از سیاسیون که توهم توطئه از سوی جناح رقیب را علم کرده اند،تا گروهی که شایعه پراکنی می کنند که چه نشسته اید که بانک مرکزی دلاری در بساط ندارد.

    گروهی تصور می کنند،بانک مرکزی دلار نقدی یا اسکناس جهت فروش ندارد که قیمت ارز گران شده،این در حالی است که آنچه باعث گرانی دلار یا یورو شده است اسکناس نیست،بلکه فشار نقدشوندگی حواله ارزی است.

    بازار شایعه داغ‌تر از گرانی دلار

    بررسی ریشه آنچه بازار ارز را این روزها هیجانی کرده و عددها بر روی تابلوی صرافی ها اوج می رودT نشان می دهد که اگرچه به گفته کارشناسان اقتصادی بخشی ناشی از تصمیم های دیرهنگام بانک مرکزی است،اما بخش بزرگی ازآنها خارج از اختیارات بانکی مرکزی و در بیرون از مرزها رخ داده است.

    سنگ اول چون نهد …

    بازار شایعه این روزها در اینترنت و اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … راجع به گرانی دلار داغ است.از سیاسیون که توهم توطئه از سوی جناح رقیب را علم کر

    در طول چهار دهه گذشته،مقصد مصارف ارزی کشور عزیزمان ایران دوبی بود. یعنی طبق نقشه ارزی بانک مرکزی از سالهای گذشته-که به دولت کنونی هم مربوط نیست- جهت سالهای سال این بوده که ارز حاصل از صادرات را در بازار دوبی مصرف کرده است.در واقع حدود ۷۰ درصد تسویه ارزی کشور که به وسیله صرافی ها انجام می شود،از طریق دوبی مصرف می شد.اما به علت اتفاق های سیاسی سالهای گذشته،این بازار عملا از دست رفت و به سایر بازارها که این روزها به نام ارز سلیمانیه یا هرات آشنا می شود،منتقل شد.البته حواله های ارزی که به این بازارهای می رود،عمدتا قاچاق است و نمی تواند همه تقاضای ارزی کشور عزیزمان ایران را پوشش بدهدو

    بعد از سفر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به عربستان سعودی پیمانی بین عربستان بین عربستان،ابوظبی و آمریکا تشکیل شد که اعلام شد، نشانه آن مبارزه با تامین مالی تروریسم است،اما در واقع کشور عزیزمان ایران را نشانه قرار داده بودند.این پیمان موجب شد تا پذیرش حواله های ارزی کشور عزیزمان ایران در دوبی جلوگیری شود. از آنجا که طی چند دهه گذشته مقصد حواله های ارزی کشور عزیزمان ایران جهت مصرف دوبی بوده و فشارهای سیاسی به امارات متحده عربی بعد از صدور قعطنامه های شورای امنیت(پیش از توافق برجام) موجب شد تا این بازار عملا نیازهای ارزی کشور را تامین نکند.به همین علت حواله های ارزی به ترکیه،سلیمانیه و هرات انتقال یافته شد که البته این سه بازار به علت حجم بالای مصرف ارزی کشور،توانایی پاسخگویی به تقاضای تازه ارزی را ندارند.

    در این میان بعضی ها پیشنهاد می کنند که بانک مرکزی باید به سرعت نقشه ارزی کشور عزیزمان ایران را عوض کردن دهد.

    بازار شایعه داغ‌تر از گرانی دلار

    فرصت طلبان وارد بازار شدند

    همزمان با زیاد کردن تقاضا در بازار ارز،گروهی از سرمایه داران یا به عبارتی سفته بازان وارد بازار ارز شدند و بخشی از بازی را در دست گرفته اند. این گروه که عمدتا در داخل کشور زندگی می کنند و قصد انتقال سرمایه و ارز خود را به خارج از کشور هم ندارند،وقتی می بینند که ارز در حال گران شدن هست، شروع به خرید آن می کنند تا زمانی که گران تر شد بفروشند. این گروه ممکن است سود کنند و یا بالعکس کارشان ضرر داشته باشد.

    در میان دلایلی که این روزها جهت زیاد کردن قیمت ارز مطرح شده،تنها یک بخش آن به نقش بانک مرکزی برمی گردد.موضوعی که بسیاری از کارشناسان بارها بر آن تاکید کردند که آیا بانک مرکزی چنین تصمیمی را اجرایی کرد. ۱۱ شهریور ۹۶ زمانی که بانک مرکزی بانکها را ملزم به رعایت قیمت سود بانکی ۱۵ درصدی می کرد،شاید گمان نمی کرد که این تصمیم یکی از عوامل زیاد کردن قیمت ارز شود.

    بازار شایعه این روزها در اینترنت و اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … راجع به گرانی دلار داغ است.از سیاسیون که توهم توطئه از سوی جناح رقیب را علم کر

    الزام بانک مرکزی به بانکها جهت رعایت قیمت سود ۱۵ درصدی موجب شد تا بخشی از نقدینگی موجود در بانکها علاقه ای به ماندن نداشته باشند.این بخش که به گفته کارشناسان عمدتا شبه پول بود،با این تصمیم ناگهانی بانک مرکزی از بانکها خارج شد.هرچند بخشی از سپرده ها باقی ماند،اما رقم قابل توجهی از پولی که وارد بازارهای دیگر از جمله ارز شد،بر زیاد کردن قیمت ارز از شهریور را دامن زد.

    بنا به گفته کارشناسان زیاد کردن حجم نقدینگی در سالهای گذشته باعث شده است تا نسبت نقدینگی به GDP به ۱۲۰ برسد،رقمی که بانک مرکزی در سالهای گذشته با کم کردن سرعت گردش پول از حضور این پول قدرتمند در سایر بازارها از جمله بازار ارز جلوگیری کرده بود.اما به تدریج موجب کم کردن رشد اقتصادی و بهم ریختگی حساب ترازنامه سود و زیان بانکها شده است بود،به همین علت هم بانک مرکزی ناچارشد جهت حل این مسئله سراغ کم شدن قیمت سود بانکی برود.

    بازار شایعه داغ‌تر از گرانی دلار

    مجید شاکری کارشناس اقتصادی در این رابطه می گوید:« در شهریور ۹۶ مشخص بود که اوضاع متلاطم تحریمی و ارزی در آخر سال خواهیم داشت، در واقع تصمیم که بانک مرکزی در شهریور ماه اخذ کرداگرچه تصمیم درستی بود،اما در وقت غلط و به شیوه غلط انجام شد وبه دنبال بسته شدن حساب های سه ماهه و شش ماهه در بانکها حجم نقدینگی بسیار سیالی باقی ماند.»

    هرچند تبدیل حساب های کوتاه مدت به بلند مدت در همان شهریور ماه موجب شد تا حدود ۲۳ درصد نقدینگی در بانکها حفظ شود،اما بعضی گزارش ها نشان می دهد رقمی در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد هم از تابستان از بانکها خارج شد و به تدریج وارد بازارهایی مثل ارز و سکه شده است است.

    نقش خروج سرمایه

    اتفاق دیگری که این روزها کاشناسان اقتصادی به آن اشاره می کنند، شدت گرفتن خروج سرمایه هست. بررسی ترازنامه بانک مرکزی در سالهای اخیر نشان می دهد که سالهای ۸۹ و ۹۰ بیشترین خروج سرمایه از کشور صورت گرفته و مشخص است به علت تحریم های بین المللی علیه کشورمان صورت گرفت.اما از سال ۹۲ به بعد حساب سرمایه کشور رو به مثبت شدن گذاشت.از زمستان ۹۵ به تدریج حساب سرمایه رو به کم کردن گذاشته است.

    به گفته احمد حاتمی یزد،کارشناس بانکی از زمانی افتاد که ترامپ اعلام کرد ممکن است از برجام خارج شود، در نتیجه بعضی سرمایه داران در کشور فکر می کنند مانند زمانی که تحت فشارهای شدید قبل برجام بودیم باید ثروتشان را تبدیل به ارز کنند و به خارج از کشور ببرند. این عده که احساس ناامنی می کنند تعدادشان کم ولی پولشان زیاد است.

    او اضافه می کند:«بانک مرکزی و دولت هم واقعا نمی دانند در برابر این قشر از مردم چکار باید کنند. اگر ما حس وطن پرستی نیرومند ای داشتیم حتما علیه کسانی که می خواهند ثروتشان را از کشور خارج کنند موجی راه می انداختیم تا همه ارز را خارج نکنند ولی متاسفانه بخش اعظم این جو در اختیار همین قشر هست. آن ها به آسانی می توانند فضایی حاکم کنند تا با متقاعد کردن باقی جامعه به آن ها بقبولانند که دولت بد عمل می کند. بنابراین تا جایی که ما دچار بی ثباتی اقتصادی هستیم بانک مرکزی نمی تواند نظارتی داشته باشد. »

    خبرآنلاین

    واژه های کلیدی: ایران | بازار | مرکزی | اقتصادی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار