بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی اعتدال در اصلاحات یا اصلاحات در اعتدال؟

    این روزها تشکیل کابینه دغدغه مهم دلسوزان شده است هست، کابینه ای که قرار است تا سال ۱۴۰۰ در تحقق اهداف دولت اعتدالی و مطالبات مردم بکوشد، دولتی که حاصل ائتلاف ا

    اعتدال در اصلاحات یا اصلاحات در اعتدال؟

    اعتدال در اصلاحات یا اصلاحات در اعتدال؟

    عبارات مهم : انتخابات

    این روزها تشکیل کابینه دغدغه مهم دلسوزان شده است هست، کابینه ای که قرار است تا سال ۱۴۰۰ در تحقق اهداف دولت اعتدالی و مطالبات مردم بکوشد، دولتی که حاصل ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون در سال ۹۲ بود، دولتی که توانست گره پرونده هسته ای را باز کند؛ پرونده ای که سال ها کشور را تحت تحریم قرار داده بود در توافقی به نام «برجام» و با تلاش وزیر امور خارجه گشوده شد.

    اعتدال در اصلاحات یا اصلاحات در اعتدال؟

    بدون شک هر دولتی که در کشور عزیزمان ایران بر سر کار آمده از پشتیبانی گروه های سیاسی برخوردار بوده است ولی در این دوره شرایط تفاوت دارد و ظاهرا تعامل با اصلاح طلبانی که مدعی ایفای بااهمیت ترین نقش در پیروزی روحانی در انتخابات اردیبهشت گذشته هستند، چیزی جز مشورت نخواهد بود.

    جریان اصلاحات خود را در رأی ۲۴ میلیونی در سال ۹۶ و رأی به او در سال ۹۲ صاحب نقش بزرگی می داند و انتظار استفاده از افراد این طیف در کابینه خواسته ای منطقی و معمول در سیاست است ولی ظاهرا کسانی که درچیدن لیست وزرای کابینه نقش داشته اند به آن توجه کافی نداشته اند و هر روز که وقت معرفی کابینه نزدیک می شود نگرانی فراموش شدن حامیان مهم روحانی شدت می گیرد.

    این روزها تشکیل کابینه دغدغه مهم دلسوزان شده است هست، کابینه ای که قرار است تا سال ۱۴۰۰ در تحقق اهداف دولت اعتدالی و مطالبات مردم بکوشد، دولتی که حاصل ائتلاف ا

    سعید حجاریان از وقت قبل از انتخابات ۹۶ تا امروز تحلیل هایی راجع به رویکرد روحانی در دولت دوازدهم و نقش اصلاح طلبان در آن دولت مطرح کرده است و می توان مواضع او را که به عنوان تئوریسین جریان اصلاحات آشنا می شود، در چند بخش بازخوانی کرد.

    اپیزود اول: آزمون و خطا

    این دوره به سال های ابتدایی دولت یازدهم باز می گردد و سال های آزمون و خطای روحانی و بررسی عملکرد او از سوی اصلاح طلبان هست. اصلاح طلبان در آن برهه توجه داشتند که نباید عملکرد روحانی را به نحوی مورد بررسی قرار دهند که گویی او یک اصلاح طلب و وفادار به آرزوی بزرگ های اصلاح طلبی است.

    اعتدال در اصلاحات یا اصلاحات در اعتدال؟

    بر همین اساس بود که سعید حجاریان در سال ۹۳ اظهار داشت: «روحانی چند ماه دیگر گرفتاری های عجیب و غریبی خواهد داشت؛ بی پولی، پروژه های عمرانی، اخراج کارگران، ناتوانی در پرداخت یارانه و حتی بخشی از حقوق دیگران. او (روحانی) تلاش می کند مساله ما را با آمریکا حل کند تا از آن طریق در اقتصاد هم تحول ایجاد شود.» و البته در همان وقت تاکید کرد: «چاره ای جز دفاع از روحانی نداریم. شکست روحانی شکست ما نیست. او اصلاح طلب نبوده است.» تکرار بر اصلاح طلب نبودن روحانی به علت آن است که اشتباهات احتمالی و یا عدم نتیجه گیری کابینه در مجموع صددرصد به پای جریان اصلاحات نوشته نشود. هر چه باشد روحانی خاستگاهی غیر از اصلاح طلبی داشته و در سال ۹۲ بخشی از ایده هایی که مطرح می کرد با خواست اصلاح طلبان همسو بود.

    اپیزود دوم: حمایت و گله

    اصلاح طلبان در سال ۹۶ اعتقاد بودند که باید از روحانی حمایت شود تا او بتواند برنامه های باقیمانده از دولت یازدهم را به آخر برساند. اصلاح طلبان در این سال ها جز حمایت از روحانی در اندیشه دیگری نبودند و مدیر جمهور هم با اصلاحاتی در حوزهای فرهنگی و سیاسی گام هایی در جهت خواست اصلاح طلبان برداشت ولی بعد از آن لبخندهای اصلاح طلبان به روحانی کمرنگ شد.

    این روزها تشکیل کابینه دغدغه مهم دلسوزان شده است هست، کابینه ای که قرار است تا سال ۱۴۰۰ در تحقق اهداف دولت اعتدالی و مطالبات مردم بکوشد، دولتی که حاصل ائتلاف ا

    چندی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بود که سعید حجاریان وارد فاز دوم تعامل با روحانی شد و گفت: «اصلاح طلبان چاره ای جز حمایت از روحانی ندارند و حتی اصولگرایان نیز کم کم به سمت آقای روحانی می آیند و چاره ای جز حمایت از او ندارند، آیا که اصولگرایان نیز کسی را ندارند که در انتخابات ۹۶ مطرح کنند.» این بیانات بدان معنا بود که گلایه هایی از روحانی وجود دارد. حجاریان هم به آن اشاره کرد: «دولت هم نقاط ضعف داشته و هم نقاط قوت.» زمانی که تئوریسین اصلاحات تاکید می کند اصولگرایان هم فردی جز روحانی ندارند که از او حمایت کنند، یعنی حمایت از روحانی در انتخابات ۹۶ کمرنگ تر از سال۹۲ است.

    اپیزود سوم: آخر تعامل بی گلایه

    اعتدال در اصلاحات یا اصلاحات در اعتدال؟

    فاز سوم روابط اصلاحات و روحانی از نگاه حجاریان در مرداد ۹۶ توضیح داده شد. حجاریان در این مقطع بعضی موانع و موارد آینده نگری نشده در تعامل اصلاحات و روحانی را به صورت مختصر شرح داد. البته او در سال ۹۳ حدس می زد که در سال ۹۶ چه تغییراتی در این تعامل رخ خواهد داد. حجاریان با این آگاهی که مردم به خاطر اعتمادی که اصلاح طلبان داشتند در سال ۹۲ به روحانی رأی دادند، از بیان دستاوردها در کنار تفاوت ها خودداری نکرد.

    تئوریسین اصلاحات گفت: «همین که دولت فعلی بتواند شرایط مشکل را که جهت اصلاحات ایجاد شد به روال عادی برگرداند، ما کلاهمان را اوج می اندازیم.» و زمانی که با این پرسش مواجه می شود که دولت آقای روحانی اصلاح طلب نیست که بخواهد جهت شما فضا را باز کند، پاسخ داد: «بله، ولی بااهمیت ترین مدافعش، اصلاح طلبان هستند و خودش به خودی خود آدم ندارد! باید باور کنیم که آقای روحانی در دولت یازدهم زمین سوخته تحویل گرفت. شما نمی دانید اوضاع کشور چگونه بود؛ من خبر دارم. به قول خودشان چند سال طول کشید تا خرابی های گذشته را آواربرداری کنند.» او با صراحت تاکید کرد پیروزی روحانی و نشستن او بر کرسی ریاست جمهوری در نتیجه حمایت اصلاح طلبان است و این عنوان را نمی توان فراموش کرد. شاید این جملات حجاریان صریح ترین نوع مواجهه با روحانی از سوی اصلاح طلبان باشد که بی تردید یکی از دلایل چنین صراحتی عدم استفاده از اصلاح طلبان در ترکیب کابینه می تواند باشد.

    در نهایت…

    در نهایت به نظر می رسد طی سال هایی که حسن روحانی بر مسند ریاست جمهوری نشسته بود هر دو طرف تا حدودی مواضع خود را تعدیل کردند و از داشته های یکدیگر بهره بردند، چنان که حجاریان می گوید: «مگر این وزرایی که الان سرکار هستند در آن هشت سال فضای عرض اندام داشتند یا به عنوان نمونه مجلس های اصولگرا با آنها همراهی می کردند؟» این بیانات نشانگر تغییرات مثبت در جریان اصلاحات بعد از روی کارآمدن روحانی هست. از سوی دیگر روحانی هم مواضع خود را تعدیل کرده و در بعضی مباحث نمی توان او را با روحانی دهه ۷۰ مقایسه کرد. بنابراین اکنون هم اصلاحات به سمت اعتدال رفته و هم اعتدالیون پذیرای اصلاحات شده است اند.

    اخبار سیاسی – آرزوی بزرگ

    واژه های کلیدی: انتخابات | اصلاح طلب | انتخابات ۹۶ | حسن روحانی | اصلاح طلبان | انتخابات ریاست جمهوری | اخبار سیاسی و اجتماعی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار