بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار اجتماعی از باجگیری دلال‌ها تا اسباب‌کشی مافیای ویزا

    بخشی از اعتبار و احترامی که به پاسپورت شهروند هر کشوری گذاشته می‌شود به روابط سیاسی و دیپلماتیک ، جایگاه آن کشور در منطقه و سطح تعاملات اقتصادی آن با سایر کشوره

    از باجگیری دلال‌ها تا اسباب‌کشی مافیای ویزا

    از باجگیری دلال ها تا اسباب کشی مافیای ویزا

    عبارات مهم : ایران

    بخشی از اعتبار و احترامی که به پاسپورت شهروند هر کشوری گذاشته می شود به روابط سیاسی و دیپلماتیک ، جایگاه آن کشور در منطقه و سطح تعاملات اقتصادی آن با سایر کشورها بازمی گردد و می توان گفت کشورهایی که به نحوی در سرمایه داری جهانی ادغام شده است اند، عمدتاً پاسپورت های معتبرتری دارند.

    ایسنا نوشت:گشودن درها جهت سفر گردشگران و تامین نیازهای آنها، تسهیل روادید به صورت متقابل، تشویق و جلب اعتماد سرمایه گذاران جهت ورود به بازارهای ایران، تلاش جهت هرچه کمتر شدن تنش با همسایگان و… همگی می توانند در زیاد کردن احترام به پاسپورت ایرانی موثر باشند.

    با وجود انتشار اخباری مبنی بر مشورت ها و مذاکرات کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان با همتایان آسیایی و اروپایی خود و توافق های انجام شده است بین طرفین در خصوص اصلاح اوضاع صدور روادید همچنان تغییرات محسوسی در این زمینه و همچنین در برخورد با اتباع ایرانی که جهت دریافت ویزا به سفارت های خارجی در کشورمان مراجعه می کنند دیده نمی شود.

    از باجگیری دلال‌ها تا اسباب‌کشی مافیای ویزا

    برخی از مراجعه کنندگان به نمایندگی ها و دفاتر کنسولی سفارت منزل های خارجی و حتی دفاتر شخصی صدور ویزا در کشورمان که متاسفانه تعداد آنها کم هم نیست از مواردی که موفق به گرفتن وقت مصاحبه نشدند، بعضی رفتارهای نامناسب کارمندان داخل دفاتر و یا زیاد کردن واسطه در اطراف این محل ها گله مند هستند

    بعضی شهروندان در تماس با ایسنا مدعی شدند که با وجود تلاش های فراوان حتی نمی توانند وارد سایتی که از سوی سفارت جهت تعیین وقت مصاحبه معرفی شده است هست، بشوند. در حالی که افرادی به آنها پیشنهاد می کنند که در قبال دریافت وجهی می توانند از طریق همان سایت وقت بگیرند، بعضی از این افراد به وسیله کسانی که در گذشته از همین طریق موفق به گرفتن ویزا شدند به سایرین معرفی می شوند.

    بخشی از اعتبار و احترامی که به پاسپورت شهروند هر کشوری گذاشته می‌شود به روابط سیاسی و دیپلماتیک ، جایگاه آن کشور در منطقه و سطح تعاملات اقتصادی آن با سایر کشوره

    سوالی که از سوی این شهروندان مطرح می شود این است که مگر می شود پولی از طریق واسطه ها گرفته شود، وقت مصاحبه تعیین یا وقت آن به خواستشان عوض کردن کند و دستی به این واسطه ها یاری نرساند؟

    الهام دانشجوی ۱۸ساله ای است که می گوید: باوجود دریافت بورس از دانشگاه معتبری در آلمان نه تنها برایش ویزا صادر نمی شود بلکه پاسخی مبنی بر قبول یا رد درخواست او هم داده نشده و در نهایت بعد از مدت ها بلاتکلیفی، یک ترم مرخصی گرفته است و به احتمال زیاد مجبور است جهت ترم دوم هم درخواست مرخصی کند. او دلواپس است وقت و هزینه زیادی که جهت دریافت این بورس صرف کرده بی نتیجه مانده و اول مهر که همسالانش به دانشگاه می روند از رفتن به دانشگاه باز بماند و این عنوان تبدیل به کابوسی برایش شده است است.

    قطعا سفارت ها هم در رابطه با بحث صدور ویزا نظرات خود را دارند ولی عنوان نکردن آن به متقاضی یا اینکه آیا جهت چند بار وقت مصاحبه او را به تاخیر می اندازند و در نهایت هم پاسخ روشنی ارائه نمی کنند، شبهاتی را در ذهن مراجعه کنندگان ایجاد می کند.

    از باجگیری دلال‌ها تا اسباب‌کشی مافیای ویزا

    داشتن دعوتنامه از سوی موسسه یا فرد معتبر عاملی است که لزوما جهت دریافت ویزای همه کشورها مهم نیست ولی می تواند دریافت آن را تسهیل کند. تعدادی از بازیگران و صورت های معروف و عکاسان هم این گلایه را مطرح می کنند که دعوتنامه های آنها جهت حضور در جشنواره ها و فستیوال ها یا شرکت در مراسم دریافت جایزه عموما یک ماه و نیم سریعتر به دستشان می رسد و در این مدت یا سایت سفارت ها بسته است و اوج نمی آید یا وقت سفارت زمانی به آنها داده می شود که دیگر به دردشان نمی خورد.

    خانم جمشیدی در تماسی که با خبرنگار ایسنا داشت از دعوت جهت دریافت جایزه عکاسی اش از سوی فستیوالی که قرار است در ایتالیا برگزار شود گفت و تاکید کرد که یک ماه زیاد وقت ندارد، سفارت از او خواسته ایمیلی به بخش فرهنگی که آدرسش روی سایت واقع شده است است ارسال کند و او هم همین کار را انجام داده ولی در نهایت بعد از چهار روز ایمیلی دریافت کرده که در آن خواسته شده است از طریق لینکی که برایش ارسال کردند جهت گرفتن وقت اقدام کند، به گفته او سایتی که لینکش را ارسال کردند هم مسئله داشته و باز نمی شده است است.

    بخشی از اعتبار و احترامی که به پاسپورت شهروند هر کشوری گذاشته می‌شود به روابط سیاسی و دیپلماتیک ، جایگاه آن کشور در منطقه و سطح تعاملات اقتصادی آن با سایر کشوره

    این عکاس جوان همچنین اضافه می کند که حتی به دلال ها هم جهت گرفتن وقت سفارت مراجعه کرده و آنها به او گفته اند که سایت سفارت بعد از وقت مورد نظر او باز می شود و آنها می توانند آن موقع برایش وقت بگیرند.

    مراجعه به دلال ها و واسطه ها راهکاری است که امروز به علت سخت و وقت بر بودن گرفتن ویزا کاملا در دسترس هست. ولی مراجعه کنندگان از چنین مراجعاتی تجربیات خوبی ندارند.

    از باجگیری دلال‌ها تا اسباب‌کشی مافیای ویزا

    مریم که سال پیش جهت دیدار با خانوانده اش جهت سه ماه ویزای اتریش را دریافت کرده ولی بیش از این وقت در این کشور اقامت کرده بود، وحشت از رد درخواست سفر مجدد به اتریش را عامل تماس با دلال هایی عنوان می کند که پیش تر جهت دوستانش هم از طریق سفارت فرانسه ویزا گرفته بودند.

    او تصمیم می گیرد از طریق دلال ها جهت فرانسه ویزا گرفته و سپس جهت دیدار خانواده اش به اتریش برود.

    مریم از روزی می گوید که جهت دریافت ویزا با یکی از واسطه ها تماس گرفته و در صحبت با خانمی قرار می شود مدارک شناسایی اش را به او تحویل داده و در قبال دریافت ۳۰ میلیون تومان، هتلی در فرانسه رزرو و جهت صدور ویزا جهت او اقدام کند. ولی مریم از وحشت اینکه درخواست ویزایش رد شده است و نه تنها کارش در سفارت راه نیفتد بلکه با برملا شدن مراجعه او به دلال ها جهت اخذ ویزا احتمال سفر او به اتریش به صفر برسد، با همان زن واسطه تماس گرفته و عوض کردن نظرش را به او اطلاع می دهد.

    خانمی که قرار بود شرایط صدور ویزا را جهت مریم فراهم کند به او می گوید که یا پول را به طور کامل پرداخت کند یا پاسپورت را به فرد دیگری خواهد فروخت. مریم که از طریق دوستانش به واسطه معرفی شده است و به همین علت پولی پرداخت نکرده بود می گوید، چند روز بعد با دلال ها تماس گرفتم تا به بهانه اینکه می خواهم وارد سفارت شوم مدارک را از آنها تحویل بگیرم.

    قرار گذاشته می شود و یک زن حدودا ۲۸ ساله با همراهی چهار ماشین که در اطراف محل پارک بودند بر سر قرار حاضر می شوند. مریم مدارک را تحویل گرفته داخل سفارت می شود و دلال ها به او می گویند که وقت خروج باید مدارکش را دوباره تحویل دهد.

    مریم می گوید طبق قرار قبلی چند لحظه قبل از خروج از سفارت به یکی از آشنایان خود به نام مهدی زنگ زده و او آماده گرفتن مدارک می شود در همین لحظه فردی غریبه به مهدی نزدیک شده است و اسمش را صدا می زند، در حالی که او با هیچ یک از دلال ها صحبت نکرده یا نامی در تماس ها از او برده نشده بود.

    در نهایت با خروج مریم، مهدی مدارک را گرفته و هردو پا به فرار می گذارند و مدتی تعقیب و گریز ادامه داشته تا در نهایت به گفته وی، باوجود اینکه به وسیله چند خودور، موتور سوار و افرادی پیاده دنبال می شدند موفق به فرار می شوند. هر چند آنها از دست دلال ها فرار کرده و مدارک شناسایی بعد می گیرد ولی تا مدت ها تماس ها و تهدیدهای دلال ها ادامه داشته است.

    جدای از پرسشها دریافت ویزا که داخل سفارت منزل ها در جریان هست، خارج از این مراکز دیپلماتیک هم واسطه ها از کمبود نیرو، نفوذ بعضی شرکت های گردشگری خاص و… استفاده کرده و یکه تازی می کنند.

    نکته مهمی که متقاضیان دریافت ویزا مطرح می کنند این است که هنگامی که افرادی در پشت درهای سفارت منزل ها یا دفاتر شخصی صدور ویزا که با سفارت ها در ارتباط هستند می توانند وقت مصاحبه گرفته یا وقت آن را جلو بیاندازند و از طریق سایت اینترنتی وقت مصاحبه ای بگیرند که دیگر مراجعان با صرف وقت بسیار حتی نمی توانند وارد سایت مورد نظر شوند و در صدور سریعتر ویزا هم نقش داشته باشند، قطعا با فرد یا افرادی در داخل سفارت ها در ارتباط هستند، به طور کلی هنگامی که پولی گرفته و کاری انجام می شود یعنی دلالی و واسطه گری وجود دارد و همین امر شاید همکاری نهاد ها یا شرکت های مختلفی را طلب کند تا شاهد جمع آوری کامل سودجویان و دلال ها و مقابله با تنش هایی باشیم که آنها جهت مردم به وجود می آورند.

    در همین راستا به نظر می رسد که تاسیس دفاتر شخصی که با سفارت منزل ها طرف قرار داد هستند با نظارت مراجع ذی ربط می تواند بسیار بافایده باشد و گامی مثبت در جهت جمع آوری صف های طولانی برابر سفارت ها به حساب بیاید. اینکه هموطنانمان در سنین متفاوت در گرما و سرما در پیاده روها بایستند تصویری است که جدای از ناراحت کننده بودن، ارزش و جایگاه کشور عزیزمان ایران و ایرانی را هم زیر سئوال می برد. در شرایطی که سفارت منزل ها بحث کمبود نیرو و بودجه را علت کندی روند بررسی درخواست ها و صدور روادید عنوان می کنند، بازگشایی دفاتر شخصی این امید را می دهد که متقاضیان ویزا بتوانند در فضایی سرپوشیده با امکانات رفاهی مناسب منتظر نوبت بمانند و رفتارهایی معقول تر را شاهد باشند.

    به تازگی سفارت فرانسه در پایتخت کشور عزیزمان ایران چنین دفتری را بازگشایی کرده و مدت ها است که بسیاری از کشورها از خدمات چنین شرکت های شخصی بهره می برند، ولی مورد نیاز است تا بررسی جدی در مورد مسابقه تنگاتنگ دلال ها و اسباب کشی آنها از پشت در سفارت منزل ها به برابر این شرکت های شخصی انجام شود.

    علاوه بر عنوان وجود دلال ها بعضی شهروندان ادعا می کنند که بعضی سفارت منزل ها به آنها توصیه می کنند جهت گرفتن ویزا به یکی از دفاتر مسافرتی که آنها پیشنهاد می کنند مراجعه کنند، همچنین شرکت های مسافرتی هم هستند که می پرسند آیا درخواست ویزا در بعضی سفارت ها تنها از سوی چند موسسه یا شرکت گردشگری پذیرفته می شود؟

    در همین راستا احمدرضا، مسئول یکی از شرکت های گردشگری در مشهد گفت که از اول امسال حدود ۸۰ مسافر متقاضی ویزا جهت فرانسه بودند ولی تنها ۱۰درصد آنها موفق به دریافت ویزا شدند که آمار نامطلوبی برایشان محسوب می شود. به ادعای این فرد تنها سه آژانس مسافرتی هستند که به آسانی می توانند جهت سفر مراجعان ارزش به فرانسه ویزا بگیرند.

    او تاکید می کند که اگر بحث آنها گارانتی جهت بازگشت افراد است ما هم می توانیم این گارانتی را بدهیم، سئوال من این است که آیا نماینده هایی که بعضی از سفارت منزل ها جهت گرفتن ویزا معرفی یا پیشنهاد می کنند فقط باید در پایتخت کشور عزیزمان ایران باشد ؟ در حالی که مشهد به عنوان دومین شهر پرجمعیت کشور بخش زیادی از متقاضیان سفر به اروپا را به خود تخصیص داده شده است داده است.

    احمدرضا در این گفت و گو خاطرنشان کرد که به عنوان مسئول یک شرکت گردشگری انتظار دارم شرکتمان بتواند در خواست ویزای مشتریان خود را به سفارت ارائه و جهت آنها وقت مصاحبه بگیرد و هیچ مسئله ای هم جهت دریافت گارانتی بازگشت از آنها وجود ندارد.

    پیشنهاد او به سفارت منزل ها این بود که به جای فراهم کردن امکان گرفتن وقت مصاحبه جهت چند شرکت خاص در تهران، به شرکت های گردشگری بیشتری در سرتاسر کشور عزیزمان ایران این وقت را بدهند.

    در کنار تجربیات ناموفق بعضی از متقاضیان ویزا در کشور افراد زیادی هم هستند که در لحظات حساسی مانند بیماری خود یا یکی از نزدیکانشان و یا گذراندن دوره ای علمی برخورد حرفه ای و انسانی سفارت منزل های خارجی در کشور عزیزمان ایران را تجربه کردند. بعضی دیگر هم سکوت وزارت خارجه در قبال رفتارها و تخلفات مربوط به امور کنسولی در بعضی سفارت منزل ها را عامل استمرار و یا حتی زیاد کردن این تخلفات یا بی توجهی ها می دانند و می گویند که از بخش های کنسولی وزارت خارجه یا قضایی کشور انتظار پیگیری جدی در خصوص صدور ویزا در سفارت ها و وجود دلال ها در اطراف آنرا دارند.

    امین یکی از افرادی است که هنگامی که برادرش در ایتالیا به کما رفته بود از بخش کنسولی سفارت این کشور در پایتخت کشور عزیزمان ایران جهت پدر و مادرش در خواست ویزا کرده و آنها بعد از بررسی مدارک ارسالی از سوی بیمارستان و دکتر برادرش در ایتالیا همان روز ویزای آنها را صادر و پدر و مادر او می توانند در کوتاه ترین وقت ممکن در کنار فرزندشان حاضر و پیگیر روند درمانی او بشوند.

    خبری مبنی بر بعد فرستادن جایزه یک طراح ایرانی به ایتالیا را انتشار داده است که در آن این طراح مدعی شده است بود که بدلیل عدم موفقیت در گرفتن وقت سفارت از سفر به این کشور منصرف شده است و جایزه خود را بعد فرستاده است.

    پس از انتشار این خبر یکی از مخاطبان ایسنا، در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری گفت که مشابه این اتفاق جهت او هم پیش آمده بوده ولی او مسئله مهم را برخوردهای کارمندان ایرانی سفارت و رعایت نکردن قوانین از سوی بعضی هموطنان خودمان می داند.

    او خاطرنشان کرد که قصد دارد مجددا در خواستی جهت صدور ویزا به سفارت داده و پیگیری کند تا بتواند سال آینده در جشنواره مورد نظرش شرکت کند.

    آنچه مسلم است هزینه اعلام شده است از سوی سفارت منزل ها جهت دریافت ویزا به صورت پروتکلی رسمی و متقابل بوده و جهت مثال یک گردشگر خارجی جهت سفر به کشور عزیزمان ایران باید همان مبلغی را پرداخت کند که یک شهروند ایرانی جهت سفر به همان کشور می پردازد و در نتیجه هیچ دولتی نمی تواند به صورت یک طرفه تغییری در روند یا قیمت ویزا داشته باشد. آنچه جهت متقاضیان ویزا در کشورمان دغدغه ایجاد کرده هست، وجود اختلال در سایت های وقت دهی در بعضی سفارت منزل ها و از همه مهمتر وجود واسطه هایی است که بعضی مواقع به گفته مراجعان به علت کمبود یا عدم موفقیت در گرفتن وقت سفارت چاره ای جز مراجعه به آنها ندارند.

    وزارت امور خارجه کشورمان تا امروز وعده هایی درخصوص پیگیری معضل دلال های برابر سفارت و دادن اخطار به بعضی از این سفارت منزل ها داده و در تازه ترین موضع گیری خود نیز اعلام کرده است که در صورت نیاز از طریق سیستم قضایی اقدام خواهند کرد.

    هرچند دادن اخطار به سفارت منزل هایی که برخورد مناسبی با مراجعان نداشتند یا در زمینه صدور ویزا تخطی کرده اند مهم است ، ولی باتوجه به حجم انتقادهای مردم نسبت به نحوه پذیرش، سایت های نوبت دهی و از همه مهم تر مانور واسطه ها و دلال های ویزا قطعا برخورد جدی و فوری تر وزارت امور خارجه و سایر دستگاههای مربوط مورد نیاز است تا دیگر هیچ ایرانی جهت سفر، تجارت، تحصیل و یا بودن در کنار عزیزانش وقت و هزینه ای که می تواند آن را جهت آینده یا درمان بیماری اش صرف کند، را از دست ندهد.

    از سوی دیگر هموطنان عزیزی که در سفارت منزل های خارجی در کشور عزیزمان ایران مشغول خدمات دهی به مراجعان هستند هم می توانند با وجود تمام مشکل ها، فشار کاری و حجم بالای مراجعان برخوردی مناسب تر داشته باشند و در برابر افرادی که در انتظار نوبت خود هستند هم باید به مقرارت محل احترام بگذارند؛ آیا که در مواقعی رعایت نکردن نوبت و بی توجهی به مقرارت می تواند بهانه ای جهت برخورد با آنها باشد.

    در مجموع ارزش و جایگاه کشور عزیزمان ایران و ایرانی می طلبد تا هرچه سریعتر صف های برابر سفارت منزل ها یا به دفاتری داخل محل های سربسته با امکانات مطلوب، بدون وجود باندها و مافیای ویزا انتقال یافته شود یا مشورت های مورد نیاز با سفارت ها جهت زیاد کردن نیرو به منظور تسریع بررسی درخواست ها انجام شود و توجهی خاص به سایت های معرفی شده است از سوی سفارت ها که گفته می شود در مواردی دسترسی به آنها امکان پذیر نیست، بشود .

    واژه های کلیدی: ایران | ایرانی | دریافت | اخبار اجتماعی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار