بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی نمی‌توانم راجع به پیش‌بینی‌های پدر بگویم ، پشیمان نیستم، آیت‌الله هاشمی توصیه به صبوری می‌کرد

    فاطمه هاشمی با اشاره به حاشیه‌سازی‌های مخالفان آیت‌الله هاشمی جهت او و خانواده ‌اش گقت: حاشیه‌ها حتی قبل از ریاست‌جمهوری پدر وجود داشت؛ به عنوان نمونه به من و ف

    نمی‌توانم راجع به پیش‌بینی‌های پدر بگویم ، پشیمان نیستم، آیت‌الله هاشمی توصیه به صبوری می‌کرد

    آیت الله هاشمی توصیه به صبوری می کرد/پشیمان نیستم/نمی توانم راجع به آینده نگری های پدر بگویم

    عبارات مهم : ایران

    فاطمه هاشمی با اشاره به حاشیه سازی های مخالفان آیت الله هاشمی جهت او و خانواده اش گقت: حاشیه ها حتی قبل از ریاست جمهوری پدر وجود داشت؛ به عنوان نمونه به من و فائزه بدحجاب می گفتند چون روسری رنگی سر می کردیم، ولی پدر در برابر این فشارها به ما می گفت که به خاطر خدا و نظام اسلامی، صبوری کنید.

    فاطمه هاشمی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این که «پدر اعتقاد داشت که در دعواها هرچه کمتر جواب بدهیم، بهتر است چون عده ای هستند که کارشان ایجاد دعواست»، اظهار کرد: تندروهای اصلاح طلب و اصولگرا چون با مشی اعتدالی پدر مخالف بودند، اوایل با خود وی مخالفت می کردند، ولی دیدند چون به نتیجه نمی رسند، سراغ خانواده رفتند.

    نمی‌توانم راجع به پیش‌بینی‌های پدر بگویم ، پشیمان نیستم، آیت‌الله هاشمی توصیه به صبوری می‌کرد

    وی همچنین افزود: به محسن گفتم که اشتباه کردی که گفتی فرزندان آیت الله هاشمی ممکن است با جنبش دیگران، موضع گیری می کنند. به محسن گفتم ما اعتقادات خود را بیان می کنیم و به وسیله دیگران جنبش نمی شویم.

    متن کامل گفت و گوی ایسنا با فاطمه هاشمی راجع به تاثیر درگذشت آیت الله هاشمی بر خانواده، دولت و تحولات سیاسی کشور عزیزمان ایران به شرح زیر است:

    فاطمه هاشمی با اشاره به حاشیه‌سازی‌های مخالفان آیت‌الله هاشمی جهت او و خانواده ‌اش گقت: حاشیه‌ها حتی قبل از ریاست‌جمهوری پدر وجود داشت؛ به عنوان نمونه به من و ف

    این روزها در آستانه سالگرد فوت آیت الله هاشمی هستیم. درگذشت آیت الله چه تاثیری بر خانواده ایشان گذشته است؟

    خیلی سخت است جهت این که پدرمان همه زندگی ما بود. خود من روزی نمی شد که پدر را نبینم و با وی صحبت و مشورت نکنم. پدر در زندگی همه اعضای خانواده حتی نوه ها تاثیرگذار بود. ما به آسانی راجع به پرسشها متفاوت با پدر صحبت می کردیم. الان هر جا می رویم چه در خیابان های تهران، چه شهرستان، چه منزل از پدر خاطره داریم به خاطر همین نبودش جهت ما خیلی سخت است.

    در خانواده شما چه کسی زیاد از همه با پدر مشورت می کرد و چه کسی زیاد حرف پدر را گوش می داد؟

    همه ما به حرف پدرمان گوش می دادیم البته پدر هم هیچ وقت چیزی را به ما تحمیل نمی کرد. از دوران کودکی یادم نمی آید پدر چیزی به ما تحمیل کرده باشد. هیچ وقت از وی تحکم، دعوا و برخوردی ندیدم. تذکراتش هم با شوخی و خنده بود. یادم می آید ظهر وقت نماز به ما می گفت من رفتم نماز بخوانم، او دوست داشت همه ما نماز اول وقت بخوانیم ولی نمی گفت بروید نماز اول وقت بخوانید یا این که پدر به مطالعه خیلی علاقه داشت و هر لحظه جهت ما کتاب می خرید. هنگامی که ما کتاب نمی خواندیم فقط می گفت فرزند ها دست تان کتاب نمی بینم. در همین حد.

    نمی‌توانم راجع به پیش‌بینی‌های پدر بگویم ، پشیمان نیستم، آیت‌الله هاشمی توصیه به صبوری می‌کرد

    هر کس هم که حرفی با پدر داشت با وی در میان می گذاشت و مشورت می کرد. پدر هم نظرش را می گفت و در آخر بیان می کرد که نظر من این است ولی شما هر اقدامی که مورد نیاز می دانید انجام دهید. به عنوان نمونه من مصاحبه های خود با رسانه ها را به پدر می دادم تا آن ها را بخواند. ایشان می گفت بخش هایی از مصاحبه را از بین بردن کن ولی من می گفتم به این علت می خواهم این گفته در مصاحبه بماند. پدر هم می گفت نظر من خلاف نظر شماست و اگر شما به نظر خود پایبند هستید همانگونه عمل کنید. پدر با همه ما فرزند ها، مادر و حتی نوه ها هم همین گونه واکنش‌ها می کرد.

    رویکرد پدر در مسایل سیاسی هم همین گونه بود؟

    در پرسشها سیاسی هم چیزی به ما تحمیل نمی کرد، پدر پرسشها سیاسی را جهت ما تحلیل کرده و نظر خود را بیان می کرد و بعد می گفت خودتان تصمیم بگیرید.

    فاطمه هاشمی با اشاره به حاشیه‌سازی‌های مخالفان آیت‌الله هاشمی جهت او و خانواده ‌اش گقت: حاشیه‌ها حتی قبل از ریاست‌جمهوری پدر وجود داشت؛ به عنوان نمونه به من و ف

    از وقت ریاست جمهوری آیت الله هاشمی، حاشیه سازی مخالفان جهت خانواده وی شروع شده است بود. در تحلیل این اتفاق گفته شد که مخالفان جهت انتقام گرفتن از آیت الله هاشمی سراغ خانواده او رفتند. پدر به فرزندان توصیه ای مبنی بر این داشت که به گونه ای واکنش‌ها کنید که مخالفان بهانه ای جهت هجمه به من نداشته باشند؟

    این حاشیه ها حتی قبل از ریاست جمهوری پدر و زمانی که رییس مجلس هم بود وجود داشت. به عنوان نمونه من و خواهرم آن وقت روسری رنگین سر کرده و جوراب سفید پا می کردیم به همین علت به ما می گفتند بدحجاب ولی هر روز که می گذشت حاشیه سازی ها هم زیاد می شد چون تندروهای اصلاح طلب و اصولگرا با مشی اعتدالی پدر مخالف بودند. اوایل با خود وی مخالفت می کردند ولی دیدند چون به نتیجه نمی رسند، سراغ خانواده رفتند. به قول محمدرضا بهشتی، آنها خانواده هاشمی را گروگان گرفتند. پدر هم در برابر این فشارها به ما می گفت به خاطر خدا و نظام اسلامی صبوری کنید.

    نمی‌توانم راجع به پیش‌بینی‌های پدر بگویم ، پشیمان نیستم، آیت‌الله هاشمی توصیه به صبوری می‌کرد

    به نظر شما رویکرد سکوت ایشان در برابر هجمه ها جواب داد؟

    بالاخره ایشان اعتقاد داشت که در دعواها هر چه کمتر جواب بدهیم بهتر است چون عده ای هستند که کارشان ایجاد دعواست. در خاطرات ایشان هم اشاره شده است است که اوایل بین دولت، مجلس و سپاه هر لحظه دعوا بوده است و به جای انجام وظایف باید این دعواها را حل می کردیم.

    شما اشاره کردید که هر لحظه با پدر راجع به مسایل متفاوت صحبت و مشورت داشته اید. آیا به آیت الله هاشمی انتقاد هم می کردید؟

    قابل انتقاد نبود، چیزی ندیدم که انتقاد کنم.

    یکی از شاخصه های آیت الله هاشمی این بود که چیزی جهت مخفی کردن نداشت و در خاطراتش به سفرها و تفریحات هم اشاره می کند. این شاخصه در میان افراد خانواده ایشان هم وجود دارد؟

    سایر اعضای خانواده هم همین خصیصه را دارند به خاطر همین هم این حرف ها را علیه ما می زنند. پدر با ریاکاری و زهدفروشی مخالف بود و اعتقاد بود زهد این نیست که آدم روی گلیم بنشیند بلکه زهد این است که آدم منابعی در اختیار داشته باشد ولی به آن وابسته نباشد. پدر اعتقاد به خلق ثروت و توزیع درست آن بین مردم بود و این را هم به ما یاد داده بود. شما اکنون اگر به منزل اکثر علما بروید می بینید آنجا اندرونی و بیرونی وجود دارد ولی ما در منزل مبلی داشتیم که کارگر پدر که از رفسنجان می آمد روی همان مبل می نشست و امیرعبدالله هم که به منزل ما آمد روی همان مبل نشست. دروغ می گفتند که ما در کاخ زندگی می کنیم. هنگامی که هم که پدر فوت کرد همه آمدند منزل و زندگی ما را دیدند.

    تبدیل شدن منزل جماران به موزه هم می تواند به خوبی بیانگر سبک زندگی آیت الله هاشمی باشد.

    خودشان می درخواست کردند که منزل ما به موزه تبدیل شود. می گفت ۳۰ سال زندگی سیاسی من اینجا بوده و خوب است که به موزه تبدیل شود.

    منزل جماران شخصی است؟

    نه، به دولت متعلق است و پدر اجاره می داد و الان تحویل دفتر نشر آثار امام خمینی (ره) شده است است چون منزل در محوطه جماران بود. امام خمینی(ره) به خاطر پرسشها امنیتی و در خطر بودن جان پدر از وی درخواست کردند که به جماران بروند. البته بعضی از منزل های جماران مصادره ای بود و پدر گفت به منزل مصادره ای نمی رود. این منزل ای که پدر در آن مستقر شد متعلق به فردی بود که خودش می خواست آن را بفروشد چون به خاطر رفت و آمدها و ملاقات ها اذیت می شد. پدر سه بار با صاحب منزل صحبت کرد که خودتان مایل به فروش هستید یا به زور می خواهند منزل را از شما بخرند؟ که طرف گفت خودم می خواهم بفروشم و به وی هم منزلی در خیابان عمار دادند ولی باز هم پدر به من گفت بررسی کنم آیا این فرد از منزل خود رضایت دارد؟ و هنگامی که رضایت این فرد را به پدر اعلام کردیم سپس پدر به منزل جماران آمد.

    اخیرا برادرتان محسن در مصاحبه ای گفته بود که بعضا فرزندان آیت الله هاشمی بخاطر جنبش دیگران بعضی موضع گیری هایی دارند. این گفته برادرتان صحت دارد؟

    نه، من به محسن گفتم خیلی اشتباه کردید چنین حرفی زدید. همان جا که مصاحبه پخش می شد من به محسن خبر دادم که این حرف اشتباهی است که گفتید.

    خب شاید شما این گونه نیستید. سایر اعضای خانواده شاید جنبش شوند.

    نه، محسن من و فائزه را می گفت. من به محسن گفتم ما اعتقادات خود را بیان می کنیم و به وسیله دیگران جنبش نمی شویم.

    پس از فوت آیت آلله هاشمی، چه کسی طرف مشورت فرزندان آیت الله است؟

    هیچ کس. قبل از فوت پدر جمعه ها در منزل وی جمع می شدیم ولی من دیگر جمعه ها به آنجا نمی روم چون جهت من زجرآور است و همه آن خاطرات جهت من تکرار می شود. زمانهایی که با هم هستیم در مورد پرسشها متفاوت صحبت کرده و مشورت می کنیم ولی قرار نیست که هر لحظه با هم در همه پرسشها مشورت کنیم. شنبه ها هم که جهت ملاقات مهدی به زندان می رویم، یکدیگر را آنجا می بینیم.

    پس از فوت آیت الله هاشمی آیا مسئله یا محدودیتی در فضای سیاسی، اجتماعی جهت فرزندان وی ایجاد شده است است؟

    نه واقعا جهت ما فرقی نکرده هست. فقط دوستی مردم به ما خیلی زیاد شده است هست. به خاطر مظلومیت پدر و اعتباری که از پدر گرفته ایم نگاه مردم خیلی به ما تفاوت کرده هست. البته بعضی از اعضای خانواده را ممنوع الخروج کرده اند که وقت حیات پدر هم این کار انجام شده است هست. چهار نفر ممنوع الخروج بودند که به دو نفر پاسپورت ها را بازگرداندند ولی دوباره هر دو نفر را ممنوع الخروج کردند.

    علت ممنوع الخروجی را اعلام کرده اند؟

    گفته اند ممنوع الخروجی به علت شکایت در دادگاه فرهنگ و رسانه است.

    شاید علاقه دارند فرزندان آیت الله در کشور عزیزمان ایران بمانند و جایی نروند.

    ما که جایی نمی رویم، مطمئن هستم خیلی ها از کشور عزیزمان ایران می روند ولی فرزندان هاشمی اینجا می مانند. یادم است اوایل انقلاب دشمن های بهشتی می گفتند بالاخره بهشتی از کشور عزیزمان ایران فرار می کند ولی من گفتم این بنی صدر است که فرار می کند نه بهشتی لیکن بهشتی ریشه در این خاک دارد. ما همه ریشه در این خاک داریم و هر اتفاقی بیفتد در کشور عزیزمان ایران می مانیم.

    در حال حاضر آیا همه اعضای خانواده آیت الله هاشمی در کشور عزیزمان ایران حضور دارند؟

    دو نفر در خارج از کشور تحصیل می کنند. سایر اعضای خانواده در کشور عزیزمان ایران هستند.

    این روزها شاهدیم که آینده نگری های آیت الله هاشمی راجع به آینده احمدی نژاد محقق شده است هست. آیا پدر آینده نگری های سیاسی دیگری هم دارد که هنوز محقق نشده باشد؟

    بله، آینده نگری های دیگری هم داشتند که من نمی توانم آنها را بگویم. پدر بالاخره سیاستمداری با مطالعه بود و کسی می تواند تحلیل و آینده نگری درستی داشته باشد که اطلاعات کافی نسبت به عنوان در اختیارش باشد. پدر مطالعه زیادی می کرد. تمام اخبار سایت ها و روزنامه ها را می دید و فرد باهوشی بود و مسئولیت های فراوانی هم در کشور داشت بنابراین پرسشها را به درستی تحلیل می کرد. به عنوان نمونه در عنوان گروگان گیری پدر نزد امام (ره) رفت و گفت که عنوان را به مجلس واگذار کنند تا حل شود یا راجع به جنگ همه می گفتند راه قدس از کربلا می گذرد ولی پدر تحلیل واقع بینانه ای به امام ارائه داد مبنی بر اینکه با این روش نه تنها نمی توانیم قدس را آزاد کنیم بلکه جهت کشور هم ممکن است پرسشها زیادی درست شود. امام (ره) هم فردی نبود که هر صحبتی را قبول کند. افرادی می آمدند که خودشان اعتقادی به جنگ نداشتند ولی می گفتند باید بجنگیم. ولی امام چون اطمینان کامل به آقای هاشمی داشتند و می دانستند کارشناسانه پرسشها را تحلیل می کنند نظر ایشان را قبول کردند.

    نبود ایشان چه تاثیری بر فضای سیاسی کشور داشته است؟

    ایشان محور اعتدال بود. هر وقت بین چپ و راست درگیری شدیدی ایجاد می شد یا یکی بر دیگری حاکم می شد پدر می توانست اعتدال را حفظ کرده و کشور را از تک محوری نجات دهد. در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ هم تاثیر حضور پدر را دیدیم. در آن مقطع پدر، گروه و دسته ای نداشت ولی هنگامی که حمایت خود را از روحانی اعلام کرد تحول بزرگی در رای روحانی ایجاد شد لیکن تا پیش از آن آرای روحانی خیلی پایین بود. در انتخابات خبرگان هم جناح راست همه اعتبار خود را جهت سه نفری که در لیست امید نبودند خرج کرد ولی نتیجه کار را دیدید.

    پدر در عرصه بین المللی به عنوان یک صورت اعتدالی آشنا شده است بود و همین اعتدال در تصمیمات بین المللی تاثیر داشت. از هنگامی که ایشان فوت کردند می بینیم چه مسائلی در حال رخ دادن هست. در دوران خودش روابط کشور عزیزمان ایران و عربستان را خوب کرد ولی الان این روابط در بدترین شرایط قرار دارد. یک بار از پدرم پرسیدم چگونه توانستید رابطه کشور عزیزمان ایران و عربستان را درست کنید؟ پدر در پاسخ گفت با تواضع. هنگامی که سنگال بودیم ولیعهد عربستان از من خواست به اتاقشم بروم من هم قبول کردم. در پاکستان هم چنین اتفاقی رخ داد و هنگامی که به او گفتم به اتاق شما می آیم ولیعهد عربستان دست مرا گرفت و گفت من به اتاق شما می آیم در واقع با یک تواضع رابطه دو کشور برقرار شد. پدر تاکید داشت در همه زمینه ها باید این تواضع را داشته باشیم.

    آیت الله هاشمی به عنوان بزرگ ترین حامی دولت روحانی آشنا می شد و در مقاطع متفاوت از دولت حمایت کرده و البته به رییس جمهور هم توصیه داشت. فوت ایشان آیا تاثیری بر عملکرد دولت داشته است؟

    فوت پدر تاثیر منفی بر دولت داشته است به هر حال پدر اشراف کاملی بر پرسشها دولتی داشت. دولت وی هنگامی که سر کار آمد که جنگ تازه تمام شده است بود و شرایط از حالا خیلی بدتر بود ولی پدر تمام زیرساخت ها را احیا کرد و تولید را گسترش داد. بسیاری از این تجارب می توانست به دولت روحانی انتقال یافته بشود.

    برای مدتی هشتکی با عنوان پشیمانی از دولت در اینترنت مطرح شده است بود. نظر شخصی شما راجع به این هشتک چیست؟

    من پشیمان نیستم. روحانی عالی ترین گزینه بین کاندیداهای موجود بود بعد دلیلی جهت پشیمانی از گزینش او ندارم. البته درست است که روحانی آنچه مردم انتظار داشتند انجام نداد ولی فشار بر روی روحانی خیلی زیاد هست. همین تجمعات هم به این علت است که می خواهند فشار را بر روحانی زیاد کنند و افرادی پشت این قضایا هستند. شعارها هم در این تجمعات ابتدا علیه روحانی داده شد.

    روحانی با توجه به این فشارها نتوانسته است همه وعده های خود را محقق کند البته تیمی هم که گزینش کرده است باید بهتر از این گزینش می شد. از اینکه اتفاق تازه نیفتاده است ناراحتم ولی از اینکه ایشان را گزینش کردم پشیمان نیستم.

    واژه های کلیدی: ایران | سیاسی | خانواده | خانواده | دولت روحانی | اخبار سیاسی و اجتماعی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار