بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی آرایش بورس در فصل تازه

    بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از امروز وارد فصل جدیدی از ارائه گزارش دهی از سوی شرکت ها می شود. بنا به دستورالعمل تازه شرکت بورس ارائه مستقیم آینده نگری درآمد

    آرایش بورس در فصل تازه

    آرایش بورس در فصل جدید

    عبارات مهم : بازار

    بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از امروز وارد فصل جدیدی از ارائه گزارش دهی از سوی شرکت ها می شود. بنا به دستورالعمل تازه شرکت بورس ارائه مستقیم آینده نگری درآمد از سوی شرکت ها در سامانه «کدال» از بین بردن شده است و گزارش تفسیری مدیریت جایگزین این آینده نگری درآمدها می شود. این دستورالعمل نظرات مخالف و موافق زیادی را به دنبال داشته است.

    آرایش بورس در فصل تازه

    برخی از نقدهای هوشمندانه به نگرانی از باز شدن فضا جهت عده ای در ظاهر تحلیلگر و زیاد کردن رانت اطلاعاتی اشاره می کنند. حامیان این دستورالعمل نیز این گام را گامی مثبت جهت زیاد کردن کارآیی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران می دانند و با وجود ریسک های موجود امکان تعمیق فضای تحلیلی معاملات بورس را نتیجه این اقدام مثبت مدیران شرکت می دانند.

    آرایش بورس در فصل جدید

    بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از امروز وارد فصل جدیدی از ارائه گزارش دهی از سوی شرکت ها می شود. بنا به دستورالعمل تازه شرکت بورس ارائه مستقیم آینده نگری درآمد

    اما واقعا از بین بردن آینده نگری سود از سوی مدیران شرکت ها اتفاق مثبتی محسوب می شود یا خیر؟ تقریبا عمده کارشناسان بر زیاد کردن توان تحلیلی بازار اتفاق نظر دارند ولی خطرهایی که از این ناحیه مطرح می شود نیز کاملا قابل درک است.آنچه مشخص است از بین بردن آینده نگری درآمد باید زیاد کردن میزان مطالعه و تحلیل را به دنبال داشته باشد و بسیاری از معامله گرانی که تا پیش از این حداکثر مدت زمانی که صرف مطالعه صورت مالی ارائه شده است از سمت شرکت می کردند یادداشت آینده نگری سود هر سهم بود، باید وقت بیشتری را جهت کسب اطلاعات حداقلی صرف کنند؛ این عنوان تنها به معامله گران حقیقی محدود نمی شود و معامله گران حقوقی و سکانداران سرمایه های کلان بسیاری را که سالیان درازی با اتکا بر آینده نگری درآمد سود از سوی شرکت ها سپری می کردند، مشمول بر می شود.

    بر این اساس در یک مکانیزم اقتصادی تقاضا جهت تحلیل زیاد کردن می یابد. در این شرایط ارزش واقعی تحلیل مشخص می شود و احتمالا زیاد کردن مسابقه در این بازار می تواند زیاد کردن عمق تحلیلی بازار را به دنبال داشته باشد. ولی این عنوان به طور قطع ریسک های بسیاری را جهت سرمایه گذاران به همراه خواهد داشت.

    شاید بتوان گفت بخشی از ریسکی که مدیران شرکت ها و همچنین مدیران نظارتی برعهده داشتند، در یک گام مثبت رو به جلو بر دوش سرمایه گذار قرار می گیرد. سرمایه گذار است که باید با سنجش توان پذیرش ریسک و همچنین میزان بازدهی مورد انتظار با ریسک های پیش روی شرکت آشنا باشد.از سوی دیگر منتقدان، این طرح و دستورالعمل تازه از بین بردن آینده نگری درآمد از سوی شرکت ها را نه تنها عاملی جهت زیاد کردن عمق تحلیلی نمی دانند بلکه این افراد با نگاهی به تجربه خود از بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از بین بردن این بخش را تنها عاملی جهت جولان هر چه زیاد سفته بازان و زیاد کردن رانت می دانند.

    آرایش بورس در فصل تازه

    شدت اثر «پیش بینی درآمد»

    پیش بینی درآمد ارائه شده است از سوی شرکت ها در سال های اخیر را تنها می توان یک آینده نگری از سوی یک تحلیلگر (در اینجا مدیران شرکت) دانست. گرچه درجه اعتبار این تحلیل باید بر اساس تجربه بازار از آینده نگری های پیشین مدیران شرکت سنجیده می شد ولی انتشار این عدد روی «کدال» به عنوان سامانه ای بسیار معتبر باعث می شد که بازار از وزن دهی صحیح به این تحلیل خودداری کند و از واقعیت ها غافل شود.

    در مرحله نخست و پیش از اینکه اثر از بین بردن گزارش دهی آینده نگری سود از سوی مدیران شرکت مطرح شود باید دید آینده نگری مدیران یک شرکت چه تاثیری بر واکنش‌ها معامله گران در بازار سهام داشته هست. نمونه ای از اثر ارائه آینده نگری بر واکنش‌ها معامله گران و نوسانات قیمت در امسال مشاهده شده است هست. نمونه این واکنش‌ها در گروه فلزات اساسی به عنوان گروهی که حتی با توجه به عیان بودن روند قیمتی فلزات در بازار جهانی امکان ارائه تحلیل دقیق وجود داشت نیز بسیار بود. مثال ها در این خصوص بسیار زیاد است و شاید مثال بارز این عنوان جهت فعالان بازار سهام در امسال سهام فولاد مبارکه است که با وجود مشخص بودن روند سودآوری، ارائه آینده نگری درآمد از سمت این شرکت عمده فعالان بازار و حتی تحلیلگران را غافلگیر کرد.

    بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از امروز وارد فصل جدیدی از ارائه گزارش دهی از سوی شرکت ها می شود. بنا به دستورالعمل تازه شرکت بورس ارائه مستقیم آینده نگری درآمد

    اعتباردهی بیش از اندازه به «پیش بینی سود»

    «فولاد» نخستین آینده نگری درآمد هر سهم جهت امسال را ۲۵۳ ریال عنوان کرده بود. در آینده نگری شرکت بر اساس عملکرد واقعی ۳ ماهه این آینده نگری به ۳۰۲ ریال رسید و روند تعدیل مثبت فولاد مبارکه ادامه یافت تا اینکه در عملکرد ۶ ماهه مدیران این شرکت با تعدیل ۷۸ درصدی آینده نگری سود هر سهم را روی «کدال» قرار دادند.

    آرایش بورس در فصل تازه

    عمده فعالان بازار به صورت قابل توجهی به آینده نگری درآمد شرکت ها توجه دارند.به نظر می رسد در روندی که آینده نگری درآمد این شرکت از بین بردن می شد روند تغییرات قیمتی این سهم بازار را تا حدود زیادی سردرگم می کرد و بر این اساس در ارزش گذاری این سهم با مسئله مواجه می شد. در این گزارش تحلیل صورت های مالی فولاد مبارکه مورد نظر نیست بلکه تنها از این مثال به بررسی اثر آینده نگری درآمد پرداخته شده است هست. در این خصوص بعد از ارائه عملکرد ۳ ماهه نخست بسیاری از تحلیلگران بر انتظار جهت رشد سودآوری این شرکت تا سطح ۵۰ تومان تا آخر سال تاکید داشتند (در این خصوص آرشیو تحلیل های سایت «دنیای بورس» این عنوان را تایید می کند).

    در حالی که بسیاری از تحلیلگران بازار به این عنوان باور داشتند ولی مدیران این شرکت تا ارائه عملکرد واقعی نیمه نخست و بر حسب وظیفه قانونی از ارائه آینده نگری درآمد سود خودداری کردند (در این خصوص باید به مدیران یک شرکت حق داد لیکن آینده نگری بالای درآمد تنها بار مسوولیت ناشی از نوسانات بازار جهانی را به دوش مدیران خواهد انداخت). در عملکرد ۶ ماهه نیز پوشش تقریبا ۱۰۰ درصدی آینده نگری شرکت در نیمه نخست بار دیگر بر این عنوان تاکید کرد که نباید به آینده نگری ارائه شده است از سمت شرکت اتکا کرد. آینده نگری تنها روند را مشخص می کند و در این بین متغیرهای بسیاری هستند که این روند را عوض کردن داده و می توانند این آینده نگری را که در بازه های زمانی طولانی (چندین ماهه) تکرار می شوند، دستخوش عوض کردن کنند.

    در این میان آیا واقعا مدیران این واحد تولیدی که اتفاقا سال بسیار خوبی را جهت سهامداران رقم زده اند باید سرزنش شوند یا اینکه نهاد ناظر به علت عدم نفع معامله گران (فروش در سطوح قیمتی پایین سهام حتی از سمت صندوق های بزرگ سرمایه گذاری) باید محاکمه شوند؟ جواب این سوالات قطعا منفی است.مدیران یک شرکت بنا به انتظارات خود از بازار و ریسک های موجود به تحلیل شرایط آتی می پردازند. نظر این مدیران را تنها می توان به عنوان یک تحلیلگر اوضاع شرکت که از اوضاع داخلی شرکت نیز آگاه هست، پذیرفت. ولی این عنوان به این معنا نیست که نظر این افراد کاملا درست است.

    این نظرات باید بعضا وزن بیشتری داشته باشند ولی این عنوان به این معنا نیست که کاملا مورد اطمینان هستند. آنچه در آینده نگری درآمد شرکت ها در سال های اخیر منعکس شده است است تنها نظرات تحلیلی مدیران یک شرکت بوده است که بر اساس انتظاراتشان از آینده شرکت انتشار یافته هست. در این میان بعضی از این نظرات با گذر وقت درجه اعتبار بالاتری کسب کرده اند، بعضی نیز گرچه در هیچ کدام از این سال ها محقق نشده اند ولی در کمال تعجب سرمایه گذارانی وجود داشته اند که این اعداد را مبنای سرمایه گذاری قرار داده اند.

    فاجعه ای که با آینده نگری درآمد شروع شد

    پیش بینی درآمد شرکت از سوی مدیران آن مسوولیت های سنگینی را جهت مدیران به دنبال داشته هست. این عنوان باعث شده است که حالت محافظه کاری میان مدیران کاملا رعایت شود. بعضی از موارد نیز مشاهده شده است که مورد سوءاستفاده مدیران قرار گرفته هست. مثال بارز این عنوان کنتورسازی کشور عزیزمان ایران بود.

    آغاز تلاطم کنتورسازی کشور عزیزمان ایران در بازار سهام زمانی رخ داد که مدیران این شرکت در حالی که در عملکرد ۹ ماهه ۱۵۱ تومان محقق کرده بود جرات ارائه آینده نگری سود هر سهم ۱۵۰۸ تومانی را به خود دادند. این نماد به اعتبار این آینده نگری درآمد قیمت خورد (جهش ۲۴۵ درصدی) و بحث های اطراف «آکنتور» از همان وقت در دامان بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران باقی مانده هست. گرچه در ادامه صورت های مالی واقعی و مورد تایید حسابرس نیز عمق این افتضاح را زیاد کردن داد ولی در واقع اگر امکان ارائه اعداد این چنینی از سمت مدیران این شرکت وجود نداشت شاید توهم تحقق این سود در ذهن مدیران این شرکت پرورش نمی یافت و کار به جایی نمی رسید که مدیران این شرکت نیز خود این دروغ بزرگ را باور کنند.

    از بین بردن آینده نگری درآمد چه تبعاتی دارد؟

    بر این اساس مشاهده شد که آینده نگری درآمدی که شرکت ها جهت یک سال ارائه می دهند چندان قابل اطمینان نیست. در نتیجه معامله سهام بر اساس این داده در بسیاری از نمادها کاملا اشتباه بود. با این حال نمی توان از این واقعیت چشم پوشی کرد که بسیاری از فعالان حقیقی و حقوقی به همین آینده نگری درآمد دل بسته اند. بر این اساس نگرانی منتقدان از از بین بردن آینده نگری درآمد نیز در گمراهی بیش از پیش این معامله گران نیز صحیح است.

    منتقدان سیاست تازه شرکت بر این عنوان تاکید دارند که از بین بردن آینده نگری درآمد، همان نور اندکی که جهت راهنمایی سرمایه گذاران وجود داشت را نیز از بین می برد. این عنوان فضا را جهت سوءاستفاده بسیاری از افراد باز می کند. در این خصوص باید نگاهی به اوضاع فعالیت این افراد در بازار طی سال هایی که آینده نگری درآمد از سوی شرکت ها ارائه می شد، داشت. آیا در زمانی که آینده نگری درآمد از سوی شرکت ها ارائه می شد شایعات عمدتا بی اساس از جهش سودآوری شرکت ها نیز مورد استقبال قرار می گرفت. نگاهی به اوضاع معاملات نمادهای خودرویی در زمستان ۹۴ ناشی از انتظارات مازادی بود که عمدتا در آینده نگری درآمد شرکت ها نیز منعکس نشده بود.

    چرا بازار ناگهان سهام خودرویی را به سمت حباب قیمتی برد که همچنان سهام این شرکت ها از تلاطم ناشی از تخلیه این حباب زحمت می برند و فضای معاملات این گروه همچنان سرشار از نوسان گیرانی است که به دنبال داغ کردن سهام این گروه هستند. در آن وقت بعضی از نمادهای خودرویی آینده نگری های خلاف واقع دادند، بعضی نیز بر اینکه همچنان اتفاق خاصی جهت آنها رخ نداده تاکید کردند. به جای ارائه آینده نگری درآمد اگر همان وقت مدیران شرکت ها به ارائه چشم انداز خود به صورت شفاهی می پرداختند و از مدت وقت مورد انتظار جهت بهره برداری از همکاری های یکسان با شرکای خارجی می گفتند یا اینکه از پرسشها شدید تامین مالی در قیمت بالای اقتصاد می گفتند احتمالا بازار را وادار به مطالعه زیاد کرده و بازار جهت خرید این نمادها تانی بیشتری از خود نشان می داد.

    تکیه اشتباه بر شالوده پوشالی «پیش بینی سود»

    پیش بینی درآمد سهام از سمت مدیران یک شرکت اثر قابل توجهی بر واکنش‌ها فعالان بازار داشته هست. بر این اساس از بین بردن آن می تواند امکان جولان سایرین را باز کند. در این میان تحلیل گران تلاش بیشتری می کنند تا از قافله تحلیلی بازار جا نمانند. افرادی که پیش از این نیز به تحلیل اعتقادی نداشتند و بر اساس آینده نگری درآمد یک شرکت (برخی درست و بعضی غلط) دست به معامله می زدند نیز یا باید در جهت زیاد کردن توان تحلیلی خود تلاش کنند یا اینکه در انتظار نظر دیگر تحلیلگران باقی بمانند. حرکت در خلاف این مسیر در فضای رقابتی ایجاد شده است می تواند به از بین بردن تدریجی آنها منجر شود.

    بیان این عنوان که آینده نگری درآمد سهم از سمت شرکت ها اطلاعات کاملی جهت سرمایه گذاری در اختیار معامله گران قرار می داده کاملا اشتباه هست. لیکن داده های تاریخی از بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران این عنوان را تایید می کند که در بسیاری از موارد آینده نگری درآمد از سوی مدیران یک شرکت نه تنها سرمایه گذار را به سمت تصمیم درست راهنمایی نکرده است بلکه بعضا موجبات اشتباه سرمایه گذاران را به وجود آورده هست. حال اینکه در کوتاه مدت احتمال از بین بردن آینده نگری درآمد از سوی شرکت ها باعث می شود بعضی افراد امکان جولان جهت داغ کردن سهم را داشته باشند.

    در این شرایط وظیفه نهاد ناظر این است که در این راه سواد تحلیلی خود را اوج برده و به جای اینکه گوش به فرمان بعضی از افراد که خود سابقه تیره و تاری در بورس دارند، باشند در پی به روز کردن قوانین نظارتی خود و عزم راسخ در بخش اجرا باشند. با انجام این عنوان در میان مدت و در ادامه بلندمدت به طور قطع از بین بردن آینده نگری درآمد شرکت ها بر زیاد کردن توان تحلیلی می افزاید. اثرات حرکت به سمت بورس حرفه ای به طور قطع در فضای کلان اقتصاد کشور و مطالباتی که جهت ارائه گزارش از سوی نهادهای دولتی و عمومی وجود دارد قابل رصد خواهد بود.

    در مسیر بورس حرفه ای

    برخی از قوانین و موارد غلط در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران وجود دارند که نیت های دلسوزانه ممکن است روند برطرف این موانع را کند سازد. شاید از بین بردن دامنه نوسان معاملات سهام نیز در نگاه اول این گونه به نظر آید که شدت نوسانات را زیاد کردن خواهد داد و ریسک سرمایه گذاری را زیاد کردن می دهد. این عنوان به منزله مثبت دانستن اثر دخالت های بی جای دولت در اقتصاد هست. در حالی که اثرات سوء دخالت های نابجای دولتی در اقتصاد کاملا اثبات شده است هست، این نوع دخالت ها در یک بازار آزاد نیز در این قالب قرار می گیرد. کاملا مشخص است که دست نامرئی اقتصاد به مراتب اثر بهتری در اصلاح اوضاع عرضه و تقاضا خواهد داشت.

    حذف آینده نگری درآمد از لیست الزامات منتشره از سوی ناشر نیز گرچه در نگاه اول ریسکی جهت فعالان بازار محسوب می شود ولی در اصل با از بین بردن دخالت های بی جا در تصمیم گیری سرمایه گذاران به تدریج زیاد کردن کارآیی بازار را به دنبال خواهد داشت. باید به این عنوان نیز توجه کرد که گزارش کامل مدیران شرکت به صورت فصلی جایگزین آینده نگری درآمد سهم می شود. بر این اساس اگر واقعا مفاد دستورالعمل شرکت در ارائه این گزارش ارائه شود اطلاعاتی بیش از آنچه آینده نگری درآمد در اختیار بازار قرار می داد گزارش مدیران شرکت ارائه خواهد داد.

    در این میان تنها یک عدد آینده نگری درآمد که جهت معامله گران حرفه ای بازار هیچ وقت اعتبار قدرتمندی نبوده است و از سمت دیگر مبنای اشتباهی جهت سرمایه گذاری بوده است از این لیست از بین بردن خواهد شد. بر این اساس از بین بردن آینده نگری درآمد سود از سوی مدیر یک شرکت می تواند با نظرات متفاوت تحلیلی جایگزین شود و در این فضای رقابتی اظهار نظرهای اشتباه و سفته بازانه به تدریج غربال شده است و بازار به صورت خودکار وزن صحیحی به تحلیل خواهد داد. تحلیل های تازه احتمالا سطح مطالعه بیشتری را می طلبد ولی به طور قطع اطلاعات کامل تری را جهت سرمایه گذاران فراهم می کند.

    واژه های کلیدی: بازار | سرمایه گذار | سرمایه گذاری | سرمایه گذاری | اخبار اقتصادی و بازرگانی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار