بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار گوناگون چند واقعیت جالب راجع به فیل‌ها

    واقعا چقدر فیل ها را می شناسید؟ جهت حیوانات کمی روی زمین به اندازه فیل های آفریقا و آسیا سوگواری شده، افسانه پردازی شده است و اسطوره شده است اند. در این مطلب با

    چند واقعیت جالب راجع به فیل‌ها

    چند واقعیت جالب راجع به فیل ها

    عبارات مهم : استفاده

    واقعا چقدر فیل ها را می شناسید؟ جهت حیوانات کمی روی زمین به اندازه فیل های آفریقا و آسیا سوگواری شده، افسانه پردازی شده است و اسطوره شده است اند. در این مطلب با چندینه واقعیت جالب راجع به فیل ها آشنا می شوید.

    چند واقعیت جالب راجع به فیل‌ها

    سه گونه فیل متفاوت وجود دارد

    تمام فیل های دنیا به سه دسته تقسیم می شوند: فیل بوته زار آفریقایی، فیل جنگلی آفریقایی و فیل آسیایی. فیل های آفریقایی بزرگ تر هستند و نر بالغ آن ها شش یا هفت تن وزن دارد که آن ها را بزرگترین پستانداران روی زمین می کند، ولی فیل های آسیایی تنها چهار یا پنج تن وزن دارند. زمانی تصور می شد که فیل جنگلی زیرگونه ای از فیل آفریقایی می باشد، ولی تحقیقات ژنتیکی نشان داد این دو فیل حدود دو تا هفت میلیون سال پیش از هم تفکیک شده است و به دو گونه تبدیل شده است اند.

    واقعا چقدر فیل ها را می شناسید؟ جهت حیوانات کمی روی زمین به اندازه فیل های آفریقا و آسیا سوگواری شده، افسانه پردازی شده است و اسطوره شده است اند. در این مطلب با

    خرطوم فیل یک ابزار همه کاره است

    علاوه بر اندازه بزرگ، قابل توجه ترین چیز راجع به فیل ها خرطوم آن هاست که ترکیبی جالب از بینی و لب بالایی آن هاست. فیل ها از خرطوم خود نه تنها جهت نفس کشیدن، بوییدن و خوردن بلکه جهت گرفتن شاخه های درختان، برداشتن اشیایی به وزن ۳۰۰ کیلوگرم یا بیشتر، اظهار دوستی به فیل های دیگر، کندن زمین جهت پیدا کردن آب و شستن خودشان استفاده می کنند. خرطوم ها حاوی بیش از ۱۰۰ هزار دسته تار ماهیچه ای هستند که آن ها را تبدیل به ابزار ظریف و دقیقی می کند. به طور مثال فیل می تواند از خرطوم خود جهت کندن پوست یک بادام زمینی استفاده کند بدون اینکه به مغز داخل آن آسیب برساند.

    فیل ها از گوششان جهت خنک شدن استفاده می کنند

    باتوجه به اندازه بزرگ گوش ها و آب و هوای گرم و مرطوبی که در آن زندگی می کنند، منطقی است که فیل ها راه حلی جهت مقابله با گرمای بیش از حد پیدا کرده باشند. فیل ها نمی توانند با حرکت دادن گوش های بزرگشان پرواز کنند، ولی سطح بزرگ گوش ها با شبکه ای متراکم از عروق خونی پوشیده شده است که گرما را به محیط اطراف انتقال یافته کرده و به خنک شدن آن ها کمک می کنند. گوش بزرگ ها یک مزیت تکاملی دیگر هم دارد: در شرایط ایده آل، یک فیل آسیایی یا آفریقایی می تواند صدای فیل های دیگر و هم چنین شکارچیان یا هرچیز دیگری که ممکن است جوانان گله را ترساندن کند از فاصله ۸ کیلومتری بشنود.

    چند واقعیت جالب راجع به فیل‌ها

    فیل ها حیوانات بسیار باهوشی هستند

    فیل های بالغ مغز بزرگی دارند. مغز فیل های نر بالغ حدود ۵.۵ کیلوگرم وزن دارد، در صورتی که مغز انسان حداکثر ۱.۸ کیلوگرم هست، ولی مغز فیل ها در مقایسه با اندازه کلیشان بسیار کوچک هست. فیل ها نه تنها می توانند به وسیله خرطومشان از ابزارهای اولیه استفاده کنند، بلکه هوش زیادی از خود نشان می دهند به عنوان نمونه خودشان را در آینه می شناسند و نسبت به سایر اعضای گله ارزش اظهار همدردی می کنند. دیده شده است بعضی فیل ها استخوان های همراهان مرحوم خود را نوازش می کنند، اگرچه مشخص نیست که آن ها مفهوم فوت را درک کرده باشند.

    واقعا چقدر فیل ها را می شناسید؟ جهت حیوانات کمی روی زمین به اندازه فیل های آفریقا و آسیا سوگواری شده، افسانه پردازی شده است و اسطوره شده است اند. در این مطلب با

    گله فیل ها تحت سلطه ماده ها است

    فیل ها ساختار اجتماعی منحصر به فردی دارند: اساسا نر ها و ماده ها کاملا جدا از هم زندگی می کنند، و فقط مدت کوتاهی در فصل جفت گیری با یکدیگر هستند. سه یا چهار فیل ماده با فرزند هایشان گله هایی مشمول بر ۱۲ عضو یا زیاد را تشکیل می دهند در حالی که نر ها یا تنها زندگی می کنند یا گله های کوچکتری با سایر نر ها تشکیل می دهند (فیل های نر بوته زار آفریقایی گروه های بزرگ صدتایی دارند) گله های ماده را بزرگترین مادر خانواده هدایت می کنند و هنگامی که او مرد، جایگاهش به بزرگترین دخترش می رسد. مادر باتجربه بسیار عاقل است و گله ها را از خطرات احتمالی دور می کند و به سوی منابع غذا و پناهگاه هدایت می کند.

    چند واقعیت جالب راجع به فیل‌ها

    بارداری فیل ها حدود دو سال طول می کشد

    فیل های آفریقایی طولانی ترین دوره بارداری (۲۲ ماه) را در میان پستانداران زمینی دارند. فیل های تازه متولد شده است حدود ۱۱۰ کیلوگرم وزن دارند و باید چهار تا پنج سال منتظر بمانند تا خواهر یا برادر داشته باشند. آن ها در این مدت تحت مواظبت شدید مادرانشان هستند. به همین علت وقت بسیار زیادی طول می کشد تا جمعیت گله ویران شده است آن ها دوباره زیاد شود و همین عنوان آن ها را نسبت به شکار به وسیله انسان ها آسیب پذیر می کند.

    فیل ها در یک دوره ۵۰ میلیون ساله تکامل یافته اند

    فیل ها و اجدادشان در گذشته بسیار زیاد از امروز بوده اند. با توجه به شواهد فسیلی جد بزرگ همه فیل ها یک «Phosphatherium» کوچک شبیه به خوک بوده که حدود ۵۰ میلیون سال پیش در شمال آفریقا زندگی می کرده است.

    فیل ها اجزای حیاتی اکوسیستمشان هستند

    فیل ها به همان اندازه که بزرگ هستند، تاثیر زیادی هم روی زیستگاهشان دارند. آن ها درختان را از ریشه می کنند، زمین را زیر پایشان فشار می دهند و حتی عمدا گودال های آب را بزرگ می کنند تا بتوانند در آن حمام کنند. این واکنش‌ها نه تنها به نفع خود فیل ها بلکه جهت سایر حیوانات هم بافایده هست. علاوه بر این هنگامی که فیل ها در یک محل غذا می خورند و در جای دیگر دفع می کنند، دانه ها را پخش می کنند. اگر دانه گیاه های و درختان و بوته ها در منوی غذایی فیل ها نبود بسیاری از آن ها اکنون وجود نداشتند.

    فیل ها تانک شرمن ها در جنگ های باستان بودند

    هیچ چیزی به اندازه یک فیل ۵ تنی زره پوش که به عاج های آن نیزه های برنجی بسته شده است نمی تواند دشمن های را بترساند یا حداقل ۲۰۰۰ سال پیش این گونه بوده هست. استفاده از فیل های جنگی دوران باستان حدود ۴۰۰ تا ۳۰۰ سال قبل از میلاد به اوج خود رسید. بعد از آن فیل ها در تمدن های کلاسیک حوزه مدیترانه پرطرفدار نبودند، ولی همچنان در جنگ های هندی و آسیایی استفاده می شدند. تا قرن پانزدهم که با وجود توپ های جنگی که بر سر فیل های مسلح فرود می آمد استفاده از آن ها دیگر فایده ای نداشت و کاملا از‌بین‌برده‌شده شد.

    فیل ها به علت تجارت عاج در خطر انقراض قرار دارند

    فیل ها هم مثل سایر حیوانات تحت فشارهای محیط زیستی آلودگی، تخریب زیستگاه و دست اندازی انسان ها قرار دارند. علاوه بر این آن ها در معرض خطر شکارچیانی قرار دارند که به خاطر تجارت عاج آن ها را شکار می کنند. در سال ۱۹۹۰ ممنوعیت جهانی تجارت عاج منجر به زیاد کردن جمعیت فیل های آفریقایی شد، ولی شکارچیان آفریقا این قانون را زیر پا گذاشتند. به طور مثال ۶۰۰ فیل در کامرون به وسیله شکارچیان کشور همسایه چاد کشته شدند. کشور چین هم اخیرا واردات و صادرات عاج را ممنوع کرده هست، هرچند این قانون به طور کامل مانع دلالان بی رحم عاج نشده، ولی قطعا بافایده بوده است.

    برترین ها

    واژه های کلیدی: استفاده | حیوانات | آفریقایی | اخبار گوناگون

    چند واقعیت جالب راجع به فیل‌ها

    چند واقعیت جالب راجع به فیل‌ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار