بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی چرخش سریع نقدینگی در بورس

    بازار سهام در ادامه روند صعودی روزهای اخیر، روز سه شنبه نیز با زیاد کردن ۲۰۲ واحدی شاخص کل، هفتمین روز متوالی مثبت را سپری کرد. زیاد کردن ۲/ ۰ درصدی شاخص سهام د

    چرخش سریع نقدینگی در بورس

    چرخش سریع نقدینگی در بورس

    عبارات مهم : ایران

    بازار سهام در ادامه روند صعودی روزهای اخیر، روز سه شنبه نیز با زیاد کردن ۲۰۲ واحدی شاخص کل، هفتمین روز متوالی مثبت را سپری کرد. زیاد کردن ۲/ ۰ درصدی شاخص سهام در جریان معاملات دیروز در حالی این نماگر را تا آستانه ورود به کانال ۹۵ هزار واحدی هدایت کرد که بررسی روند روزهای اخیر بازار نشان از چرخش نقدینگی در میان گروه های متفاوت دارد.

    جذابیت در سهامی که مدت اخیر را با ریزش شدید قیمت و رسیدن به کف های قیمتی طی کرده اند، باعث شده است تا این روزها فعالان بازار با ورود به این صنایع در کوتاه مدت، به سود نسبی دست یابند و سپس با ایجاد فشار فروش به صنعت دیگر نقل مکان کنند. اقبال از صنعت انبوه سازی به قند و شکر در روز گذشته نمونه ای از این گونه چرخش سریع نقدینگی هست. دیروز گروه انبوه سازی و مستغلات که روزهای پیشین مورد توجه بورس بازان قرار داشتند، به دنبال شناسایی سود با فشار شدید فروش همراه شد و جای خود را به گروه قند و شکر داد. در این میان همچنان توجه به نمادهای خودرویی و رشد قیمت آنها استمرار دارد. این عوامل موجب شد تا افزایش بازار سهام جهت هفتمین روز متوالی ادامه یابد. به این ترتیب بازدهی ۲/ ۲ درصدی در کارنامه ۷ روز اخیر بورس به ثبت رسید.

    چرخش سریع نقدینگی در بورس

    مساله قابل وضوح در شرایط کنونی بازار سهام چرخش نقدینگی میان گروه های متفاوت صنعت هست؛ این روزها جریان نقدینگی موجود در بازار سهام بعد از اصلاح قیمتی اخیر به دنبال جایی مطمئن جهت ثبات می گردد که چرخش آن در میان گروه های متفاوت نشان از عدم یافتن چنین شرایطی هست. در مجموع رفتارشناسی خرید و فروش های روز اخیر و در مجموع جابه جایی نقدینگی میان صنایع بورسی نشان دهنده این است که تقاضا در سهام بنگاه های کوچک تر هر روز از گروهی به گروهی دیگر عوض کردن جهت می دهد. در این میان در حالی شاهد افت تب فروش در بین فعالان بازار نسبت به هفته گذشته هستیم که همکاری سهامداران خرد در سمت خرید سهام زیاد کردن یافته هست. البته در این میان حقوقی های بازار همچنان نقش حمایتی خود را حفظ کرده اند و این امر مانع از افت قیمت سهام به خاص در نمادهای بزرگ بازار شده است است.

    یافتن جالب ترین گروه

    بازار سهام در ادامه روند صعودی روزهای اخیر، روز سه شنبه نیز با زیاد کردن ۲۰۲ واحدی شاخص کل، هفتمین روز متوالی مثبت را سپری کرد. زیاد کردن ۲/ ۰ درصدی شاخص سهام د

    در این میان نقدینگی موجود در بازار به دنبال یافتن جالب ترین صنعت و یا بنگاه جهت ورود، خرید و کسب سود است که در این میان اولویت با گروه های کوچک بوده هست. ولی جهت عوض کردن مسیر مزبور به دنبال بهانه هایی با چاشنی عوامل بنیادی می گردد. به طوری که فعالان بازار علت ورود به گروه های مرتبط با بازار مسکن از جمله انبوه سازی، سیمان و کاشی و سرامیک را رونق نسبی معاملات مسکن در ماه های اخیر عنوان می کنند (جزئیات زیاد از دلایل اقبال به گروه انبوه سازی در گزارش روز دوشنبه که تحت عنوان «صعود جمعی در بورس تهران» در روزنامه «دنیای اقتصاد» منتشر شد.) ولی روندی با ثبات در این میان وجود ندارد، به طوری که عوامل بنیادی تنها بهانه هایی هستند جهت ورود به این صنایع. بعد از چند روز و احتمالا با کسب سود، جای خود را به گروه و صنعتی دیگر می دهند.

    حال این نقدینگی بعد از انتفاع و کسب سود از این گروه به دیگر صنایع انتقال یافته شد. در جریان معاملات روز گذشته شاهد چرخش اقبال به سمت گروه قندی را بودیم. نمادهای این گروه به صورت دسته جمعی در روز سه شنبه قدم در مسیر صعودی گذاشتند. به عبارت دقیق تر بازار سهام در این روزها شاهد تجربه ورود کوتاه مدت نقدینگی به سمت صنایع متفاوت هست. بعد از کسب سود نسبی، رشد قیمت به تبع زیاد کردن فروش از سوی معامله گران، متوقف می شود و به علت عدم مشاهده سیگنال بنیادی نیرومند به گروهی دیگر کوچ می کند.

    جابه جایی تا کجا؟

    در این راستا سوالی که مطرح می شود این است که چنین الگویی تا چه زمانی استمرار خواهد شد؟ در پاسخ به این پرسش دو سناریو وجود دارد؛ در سناریوی اول چرخش مداوم نقدینگی در میان تمامی صنایع و گروه های فعال در بازار را خواهیم داشت که این عنوان جبران اصلاح قیمتی چند وقت اخیر را نوید می دهد. در سناریوی دوم ممکن است عاملی بنیادی، خبری موثق یا اتفاقی تاثیرگذار بر یک صنعت خاص، این گروه را به لیدر بازار تبدیل کند. در این صورت نقدینگی سرگردان با اطمینان خاطر به این گروه جذب شده است و نه تنها رشد پایدار در صنعت مزبور را به دنبال خواهد داشت، بلکه استمرار افزایش بورس و شاخص کل را به دنبال خواهد داشت.

    چرخش سریع نقدینگی در بورس

    البته باید توجه داشت، همچنان ریسک هایی چه از ناحیه اقتصاد داخلی و چه از ناحیه پرسشها سیاسی وجود دارد که به نظر می رسد با تعیین وظیفه ابهامات، هوا پایدارتر را در بازار شاهد باشیم. طبق نظر کارشناسان پروسه یاد شده است با توجه به صحبت های پیش روی کشور عزیزمان ایران و اتحادیه اروپا ظرف ۲ روز جاری، به مقطع نهایی خواهد رسید و به این ترتیب اوضاع آینده، جریان مشخص تری را شاهد خواهد بود.

    وقت ها و تهدیدها

    بازار سهام در ادامه روند صعودی روزهای اخیر، روز سه شنبه نیز با زیاد کردن ۲۰۲ واحدی شاخص کل، هفتمین روز متوالی مثبت را سپری کرد. زیاد کردن ۲/ ۰ درصدی شاخص سهام د

    همان طور که گفته شد شب گذشته (سه شنبه شب) و امروز شاهد مذاکرات مقامات ایرانی با اتحادیه اروپا درخصوص آینده تحریم ها خواهیم بود. به این ترتیب محمدجواد ظریف بعد از مشورت های فشرده برجامی در پکن و مسکو، دیشب در بروکسل حضور یافت و با مقامات اروپایی راجع به پیامدهای خروج آمریکا از برجام و گرفتن گارانتی های معتبر گفت وگو کرد. (در لحظه تنظیم این گزارش هنوز این مذاکرات شروع نشده بود.) البته نخست وزیر بریتانیا پیش از این در تماس تلفنی با مدیر جمهوری کشور عزیزمان ایران بیان کرد که «بریتانیا، فرانسه و آلمان روز سه شنبه در بروکسل بسته ای از پیشنهادها را جهت حفاظت از اجرای برجام به ظریف ارائه خواهند داد که این اطمینان را به کشور عزیزمان ایران می دهد که از منافع اقتصادی توافق هسته ای بهره مند خواهد شد.»

    در ادامه این مذاکرات نیز امشب چهارشنبه مذاکراتی از سوی کشور عزیزمان ایران با اتحادیه اروپا در پیش هست. هر چند به نظر می رسد امیدواری به پایبندی اروپایی ها درخصوص برجام وجود دارد ولی همچنان صحبت های متناقض و تهدیدات تازه از سوی مقامات آمریکایی به گوش می رسد، به طوری که ترامپ دوشنبه شب دستور کم کردن قابل توجه خرید نفت کشور عزیزمان ایران را صادر کرد. بر این اساس مدیر جمهوری آمریکا به وزیران خزانه داری، خارجه و انرژی آمریکا، دستور داد تا زمینه کم کردن قابل توجه خرید نفت و محصولات نفتی کشور عزیزمان ایران فراهم شود.

    چرخش سریع نقدینگی در بورس

    این عنوان موجب شد تا بازار جهانی بار دیگر هوا صعودی را تجربه کند. در این میان قیمت نفت برنت جهت نخستین بار طی سه سال و نیم گذشته، به بیش از ۷۸ دلار در هر بشکه رسید. این مساله که در ذات خود نشات گرفته از تنش های موجود بود، موجب شد تا نمادهای پالایشی فعال در بازار سهام با روندی منفی مواجه شوند. البته در این میان حقوقی های بازار با حمایت های خود و خریدهای قابل توجه مانع از افت شدید قیمتی در نمادهای این گروه شدند به طوری که خالص خرید حقوقی ها در گروه پالایشی به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید که بیش از یک میلیارد تومان آن به عوض کردن مالکیت پالایش نفت اصفهان تعلق داشت.

    از سوی دیگر روز دوشنبه ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، فلسطینی هایی را که در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس به تظاهرات دست زده بودند، به گلوله بست. این عملیات وحشیانه که به کشته شدن ده ها نفر و زخمی شدن تعداد زیادی منجر شد، از دیگر پرسشها تنش زا در منطقه بود.به این ترتیب باید از یکسو در انتظار فروکش شدن ابهامات موجود و پرسشها سیاسی و از سوی دیگر اطمینان خاطر از روند آتی مذاکرات با گروه ۱+۴ بود تا بتوان روند آتی بازار سهام را بررسی کرد.

    نگاهی به صنایع مورد توجه در بازار دیروز

    همان طور که عنوان شد نمادهای گروه قند و شکر روز گذشته با رشد دسته جمعی قیمت همراه شدند. هر چند نمادهای قندی به صورت سنتی به عنوان گروه بتامنفی بازار سهام آشنا می شوند، ولی یکی از دلایل توجه به این نمادها ورود نقدینگی بود.

    در شرایط فعلی به نظر می رسد عدم وجود شرایط قطعی جهت رشد سودآوری صنایع کوچک و سنگینی تحرک در نمادهای بزرگ باعث شده است است تا این گروه مجددا به عنوان مقصدی جهت کوچ نقدینگی در نظر گرفته شود. البته از سوی دیگر اخبار مربوط به زیاد کردن قیمت شکر در کنار شروع برداشت شکر از چغندر پاییزه از دیگر عوامل موثر بر رشد این گروه بود. نمادهای خودرویی نیز از دیگر نمادهای موردتوجه در جریان معاملات روز گذشته بودند؛ هر چند این گروه با فشار فروش همراه شدند ولی توانستند بیشترین تاثیر مثبت بر رشد شاخص کل را برجای گذاشته و همچنین به عنوان برترین صنعت از لحاظ ارزش معاملات آشنا شوند. به این ترتیب در مجموع گروه مزبور دادوستد ۳۳۵ میلیون سهم به ارزش ۳۳ میلیارد تومان را به ثبت رساند.

    در این جلسه معاملاتی نیز اگر چه مطابق با روز گذشته سه نماد «خساپا»، «خپارس» و «خودرو» در فهرست موثرترین نمادها بر رشد شاخص قرار گرفتند، با این وجود با فشار فروش قابل توجهی مواجه شدند. در معاملات ابتدایی امروز هر ۴ نماد خودروساز تا سقف مجاز قیمت روزانه یا تا نزدیکی آن افزایش کردند ولی به تدریج با دامنه رشد محدودتری همراه شدند. در صورتی که اخبار قطعی تری از همکاری و پایداری کشورهای اروپایی در رابطه با حفظ برجام به دست نرسد، به نظر نمی رسد که این رشد دوام چندانی داشته باشد.

    مروری بر بازار جهانی فلزات

    رصد بازارهای جهانی در روز گذشته نیز نشان از آن دارد که بورس لندن معاملات روز گذشته خود را با آرامش نسبی دنبال کرد. در این روز (در ساعت ۱۶ روز سه شنبه) بهای مس با افت ناچیز ۰۴/ ۰ درصدی در سطح ۶۸۸۰ دلار در هر تن قرار گرفت. آلومینیوم نیز اوضاع مشابهی را تجربه کرد و با کم کردن ۳۹/ ۰ درصدی، ۲۳۰۵دلار در هر تن معامله شد. سرب ولی با رشد ۰۵/ ۰ درصدی، ۲۳۸۸ دلار در هر تن قیمت خورد. روی با بیشترین میزان رشد در بازارهای جهانی همراه شد و با زیاد کردن ۷۴/ ۰ درصدی، ۳۰۸۱ دلار در هر تن معامله شد.

    انتشار گزارش مبهم از اقتصاد چین در صبح روز گذشته، بااهمیت ترین عامل فشار بر بازار فلزات بود. بر اساس گزارش مرکز آمار ملی چین، میزان سرمایه گذاری در دارایی های ثابت این کشور در ماه آوریل با قیمت رشد هر سال ای برابر با ۷ درصد روبه رو شد و میزان زیاد کردن خرده فروشی در این ماه نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۴/ ۹ درصد رسیده هست. هر دو رقم اعلام شده است در این گزارش پایین تر از آینده نگری ها بوده اند. با این حال تولیدات صنعتی چین در ماه آوریل با قیمت رشد هر سال ای برابر با ۷ درصد همراه شد که این رقم نسبت به برآوردها نزدیک به ۶/ ۰ درصد بالاتر بوده هست. این گزارش موجب شد تا فضای مبهمی بر بازار فلزات حاکم شود و قیمت بعضی محصولات معاملاتی به محدوده منفی کشیده شود.

    دنیای اقتصاد

    واژه های کلیدی: ایران | بازار | ایرانی | روز گذشته | اخبار اقتصادی و بازرگانی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار