بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی ویلاهای تفریحی باید مالیات بدهند

    وزارت راه و شهرسازی شناسایی املاک را جهت دریافت مالیات شروع کرد اتحادیه املاک: منزل های خالی از خرداد ماه مشمول پرداخت مالیات می شوند

    ویلاهای تفریحی باید مالیات بدهند

    ویلاهای تفریحی باید مالیات بدهند

    عبارات مهم : ایران

    وزارت راه و شهرسازی شناسایی املاک را جهت دریافت مالیات شروع کرد اتحادیه املاک: منزل های خالی از خرداد ماه مشمول پرداخت مالیات می شوند

    مالکان ویلاهای تفریحی از خردادماه باید مالیات بپردازند. طرح دریافت مالیات از منزل های خالی سالیان سال بر زمین مانده بود، آن هم تنها به این علت که یک بهانه بزرگ جهت اجرای این طرح وجود داشت: «املاک کشور عزیزمان ایران شناسایی نشده است و چون بانک اطلاعاتی نداریم، نمی توانیم مالیات بگیریم.» حالا بهانه برطرف شده است است و وزارت راه و شهرسازی براساس قانون موظف شده است است که «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را به سرعت راه اندازی کند.

    حالا مصطفی قلی خسروی، مدیر اتحادیه املاک به «شهروند» توضیح می دهد که طرح مالیات بر منزل های خالی از خرداد امسال اجرایی خواهد شد و وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی مهم اجرای این طرح درحال شناسایی منزل های خالی هست. او با بیان این که با اجرای این طرح، صاحبان ویلاهایی که خالی است باید مالیات پرداخت کنند، ادامه داد: در سامانه املاک و اسکان تمام املاک مسکونی کشور عزیزمان ایران با مشخصات دقیق اعم از متراژ، کاربری و نشانی دقیق شناسایی و ثبت می شود. هرچند شناسایی منزل های خالی به گفته مسئولان کار چندان راحتی نیست ولی تشخیص خالی بودن بخشی از املاک جهت ماموران مالیاتی آنقدرها هم سخت نیست. به عنوان مثال ویلاهای تفریحی یکی از این دسته املاک است که سکونت دایمی ندارند یا مالکانی که چند منزل دارند و گزارش اجاره دادن آن در سامانه معاملات ملکیوجود ندارد .

    ویلاهای تفریحی باید مالیات بدهند

    چه تعداد منزل خالی در کشور وجود دارد

    تعداد منزل های خالی در فاصله سال های ۹۰ تا ۹۵ رقمی معادل ۶۳ درصد زیاد کردن پیدا کرده که این میزان رشد، ۵/ ۴ برابر قیمت رشد واحدهای مسکونی در حال استفاده هست. طبق آخرین آمارها، در کل شهرهای کشور ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی بلااستفاده وجود دارد که این تعداد منزل خالی حدود ۹ درصد از کل موجودی مسکن را مشمول بر می شود. حالا بعد از کلی وعده و وعید، حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که قانون مالیات بر منزل های خالی از خرداد امسال اجرایی می شود؛ قانونی که در سال ٩٤ به تصویب رسید و قرار بود سال ۹۵ و حداکثر پارسال اجرایی شود، ولی حالا طبق وعده دولتمردان کمتر از یک ماه به وقت اجرایش باقی مانده است.

    وزارت راه و شهرسازی شناسایی املاک را جهت دریافت مالیات شروع کرد اتحادیه املاک: منزل های خالی از خرداد ماه مشمول پرداخت مالیات می شوند

    در قانون چه آمده است

    براساس قانون مصوب مجلس – قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم- مالکان منزل های خالی در صورت شناسایی در سال اول، از سال دوم خالی بودن، مشمول مالیاتی معادل نصف مالیات بر اجاره خواهند شد. قیمت این مالیات ۱۵ درصد است و پایه آن، یک سوم اجاره واقعی آپارتمان در شهرهاست. مبلغ دریافتی از مالکان منزل های خالی براساس این فرمول، به طور میانگین حدود یک هزار تومان در هر مترمربع خواهد بود که این رقم حدود ۰۲/ ۰ درصد بهای فعلی هر متر مربع واحد مسکونی است.

    این میزان مالیات در مقایسه با سود بلندمدت مالکان ناشی از تورم مسکن، نمی تواند ریسک بلااستفاده گذاشتن منزل ها را به سطح مناسب برساند. اخیرا وزارت اقتصاد در مطالعه ای که با نشانه آسیب شناسی برنامه اخذ مالیات از منزل های خالی انجام داده، پیشنهادهای خود جهت اصلاح فرآیند تعریف شده است را مطرح کرده هست. یکی از پیشنهادها، تعریف اجاره بهای واقعی به عنوان پایه مالیات ۱۵ درصد است که در این صورت، رقم جزیی مالیات سه برابر خواهد شد. هر چند با همین اصلاح نیز بعید است که انگیزه احتکار مسکن به علت بالاتربودن سود آن در مقایسه با مبلغ مالیات کم کردن پیدا کند. کارشناسان شرط موفقیت را در استفاده از ابزارهای مالیاتی جهت تنظیم بازارها در پارامتر «اثرگذاری قیمت و فرمول مالیات» عنوان می کنند.

    بیشترین منزل های خالی کجا هستند

    ویلاهای تفریحی باید مالیات بدهند

    گزارش های مرکز آمار در سال ٩٥ حاکی از آن است که استان پایتخت کشور عزیزمان ایران با ١٨,٩ درصد، بیشترین سهم از منزل های خالی را به خود تخصیص داده شده است داده هست. در این بررسی استان های اصفهان با ٩.٣درصد و خراسان رضوی با ٧.٥ درصد در مرتبه های بعدی به لحاظ واحدهای خالی مسکونی قرار دارند. به گفته عباس آخوندی امروز در پایتخت کشور عزیزمان ایران ٤٩٠ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد در حالی که در سال ٩٠، این میزان ٣٢٧ هزار واحد مسکونی بود. بررسی های اولیه مرکز آمار کشور عزیزمان ایران از سرشماری سال ٩٥ بیانگر آن است که تعداد واحدهای مسکونی خالی در سال ١٣٩٠ برابر با یک میلیون و ٦٦٣ هزار و ٤١٢ واحد بوده به عبارتی طی پنج سال گذشته ٩٢٤ هزار و ١٩٥ واحد خالی به واحدهای مسکونی خالی کشور اضافه شده است است.

    اما در حالی تعداد منزل های خالی طی سال های گذشته روند افزایشی داشته که به گفته مدیر اتحادیه مشاوران املاک تعداد منزل های نوساز افت ١٠ درصدی را تجربه می کند. او با بیان این که بیشترین منزل های خالی در مناطق ١، ٥ و ٢٢ هست، ادامه داد: در بعضی از مناطق پرجمعیت پایتخت به علت کمبود شدید منزل شاهد هستیم که تراکم شهری بشدت رو به زیاد کردن است و ساکنین این مناطق با کمبود منزل دست وپنجه نرم می کنند.

    وزارت راه و شهرسازی شناسایی املاک را جهت دریافت مالیات شروع کرد اتحادیه املاک: منزل های خالی از خرداد ماه مشمول پرداخت مالیات می شوند

    چند درصد خانوارهای ایرانیصاحب منزل هستند

    نتایج سرشماری از نحوه تصرف خانوارهای کل کشور در واحدهای مسکونی نشان می دهد که ٦٠,٥ درصد خانوارها صاحب منزل بوده و ٣٠.٧ درصد ایرانی ها نیز به صورت رهن یا استیجاری ساکن هستند؛ سهم سایر موارد از این طبقه بندی ٨.٨ درصد بوده هست. این در حالی است که در سال ٩٠ معادل ٦٢.٧ درصد تصرف خانوارها در واحدهای مسکونی ملکی عرصه و اعیان، ٢٦.٦درصد رهن و استیجاری و ١٠.٧ درصد سهم سایر موارد بود. درواقع اگر تعداد خانوارهای ایرانی را ٢٤ میلیون و ١٩٦ هزار و ٣٥ خانوار در نظر بگیریم، متوجه می شویم که ٧ میلیون و ٤٢٨ هزار و ١٨٢ خانوار مستاجر بوده و ١٤ میلیون و ٦٣٨ هزار و ٦٠١ خانواده هم صاحب ملک هستند.

    تجربه کشورهای موفق

    ویلاهای تفریحی باید مالیات بدهند

    در انگلیس قیمت منزل های خالی (نسبت تعداد منزل های خالی به کل موجودی مسکن) معادل یک پنجم میانگین قیمت کشورهای اروپایی (حدود ۱۵درصد) هست. در این کشور فقط ۳ درصد منزل ها، جهت بیش از یک سال، خالی نگهداری می شود. آنچه موفقیت دولت این کشور را در مهار این نوع از سوداگری ملکی باعث شده، واگذاری سکان مدیریت بازار مسکن به دولت محلی و در عین حال مسئولیت پذیری شهرداری ها در تنظیم بازار مسکن شهرها هست. در انگلیس مالیات بر منزل های خالی، نوعی مالیات شهری است و پایه آن نیز بر اساس سایر مالیات های شهرداری محاسبه و دریافت می شود.

    شهروند

    واژه های کلیدی: ایران | قانون | ایرانی | مالیات | میلیون | ایرانی | قانونی | شناسایی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار