بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار اجتماعی قاتل نامرئی روان تهرانیها ، نسخه‌های بی اثر کم کردن آلودگی صوتی پایتخت

    آلودگی صوتی در پایتخت بحرانی هست، این حرف تازه ای نیست ولی با وجود آن که راهکارهای مقابله با این بحران احصا شده است است همچنان این بحران نادیده گرفته می شود.&nb

    قاتل نامرئی روان تهرانیها ، نسخه‌های بی اثر کم کردن آلودگی صوتی پایتخت

    نسخه های بی اثر کم کردن آلودگی صوتی پایتخت/قاتل نامرئی روان تهرانیها

    عبارات مهم : ایران

    آلودگی صوتی در پایتخت بحرانی هست، این حرف تازه ای نیست ولی با وجود آن که راهکارهای مقابله با این بحران احصا شده است است همچنان این بحران نادیده گرفته می شود.

    به گزارش مهر، این شهر پر از همهمه و سر وصدا هست. می گویند اوضاع صدای پایتخت کشور عزیزمان ایران بحرانی هست. روی متن این شهر یک صدای مزاحم بر روی اعصاب شهروندان پیاده روی می کند. سامانه برخط آلودگی صدا پر از لکه های قرمز و قهوه ای است که نشان می دهد هر لحظه یک صدای آزار دهنده در مکان زندگی ارزش تولید می شود. صدایی که می تواند بر سطح فهم دانش آموزان تاثیر بگذارد یا باعث سقط جنین مادری باردار شود. می تواند سطح هوش کودکانی که در همسایگی منابع صدا زندگی می کنند پایین بیاورد. مردم این شهر از صبح با صدای بوق خودروها و موتورسیکلت ها از خواب برمی خیزند تا شب ها که صدای لالایی ارزش صدای بیل و کلنگ است و خالی کردن تیرآهن.

    قاتل نامرئی روان تهرانیها ، نسخه‌های بی اثر کم کردن آلودگی صوتی پایتخت

    جدیدترین تحقیقات حوزه سلامت نیز نشان می دهد صدای بلند ناشی از فرودگاه ها، خیابانها و حتی صدای بلند موسیقی عواقب خطرناک و نامطلوبی جهت سلامت انسان دارد. این سر و صداهای زیاد باعث زیاد کردن فشارخون می شود و تا حدی هم احتمال بروز بیماریهای قلبی- عروقی را زیاد کردن می دهد.

    ماموریت خاص پارلمان شهری

    آلودگی هوا در این سال ها هر لحظه در اوضاع قرمز و بحرانی بوده است آن قدر که سایر آلودگی های پایتخت را به حاشیه برده هست. آلودگی خاک، نور و صدا نیز از چالش های اساسی این شهر هستند ولی همانند آلودگی هوا قربانی نمی گیرند. در این سال ها پایتخت کشور عزیزمان ایران در لیست پرسر و صدا ترین شهرهای دنیا بوده و همین رکورد زنی موجب شد که شورای چهارم طی مصوبه ای شهرداری را ملزم به تشکیل کمیته ای جهت پیگیری راهکارهای عملیاتی کم کردن آلودگی صوتی کند.

    آلودگی صوتی در پایتخت بحرانی هست، این حرف تازه ای نیست ولی با وجود آن که راهکارهای مقابله با این بحران احصا شده است است همچنان این بحران نادیده گرفته می شود.&nb

    ماموریت این کمیته شناسایی تراز صوتی در مناطق ۲۲ گانه، شناسایی پهنه های با تراز صوتی غیرمجاز به همراه منبع و مولد آنها، تهیه نقشه های آلودگی صوتی و به روزرسانی آنها، راه اندازی دیوار صوتی در پهنه های حساس، استفاده از آسفالت متخلخل به منظور کم کردن صدای تردد وسایط نقلیه، نظارت برحسن اجرای مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان هنگام ساخت و سازها و جلوگیری از فعالیت مشاغل مزاحم و پرصدا بود.

    معاینه فنی صوت وجود ندارد

    مریم نادری، مدیر واحد پایش و آینده نگری شرکت کنترل کیفیت هوا در خصوص عملکرد این کمیته می گوید: بیش از ۱۳ جلسه با عنوان مقابله با آلودگی صوتی برگزار شده است و در حال حاضر به علت جابجایی هایی که اتفاق افتاده جلسات متوقف شده است هست. در این کمیته ارگانهایی که به طور ذاتی با عنوان آلودگی صوتی درگیر بودند و حتی ارگانهایی که به طور مستقیم وظیفه ای در این رابطه نداشتند نیز حضور داشتند. مسئله مهم بودجه و حمایت های مورد نیاز از تصمیم گیری هایی این کمیته است.

    قاتل نامرئی روان تهرانیها ، نسخه‌های بی اثر کم کردن آلودگی صوتی پایتخت

    به گفته نادری در بسیاری از موارد استانداردهای مورد نیاز در خصوص آلودگی صوت تعریف نشده بود و به طور مثال معاینه فنی صوت جهت خودروها وجودندارد و اینکه اگر قرار باشد خودروها از لحاظ صوتی مورد معاینه فنی قرار بگیرند هزینه ای که در کل کشور بدنبال دارد نیروهای جدیدی متخصصی که باید جذب شوند لیکن باید افرادی به کار گرفته شوندکه جنس صوت را بشناسند هزینه بالایی می خواهد و نمی توان به آسانی تصمیماتی که در کمیته صورت میشود را اجرایی کرد.

    آلودگی صوتی عامل عدم تمرکز

    شهرام محمدی روانشناس می گوید: تاثیر آلودگی صوت مانند آلودگی هوا نیست که به طور آنی سوزش چشم یا صرفه یا احساس خفگی کنیم بلکه ممکن است هیچگاه اثر آن را نبینیم ولی آلودگی صوت تاثیرات خود را بر روح و روان انسانها می گذارد. کم خوابی، استرس و در کودکان کم هوشی و عدم تمرکز از نشانه های آلودگی صوتی هست. کلاس های درسی که در نزدیکی اتوبانها قرار دارند بر اساس پژوهش های جهانی دانش آموزانشان تمرکز کمتری داشته و سطح یادگیری ارزش کم کردن پیدا می کند. پیش از این علت آن را سر و صدا نمی دانستند بلکه بحث تغذیه را مطرح می کردند ولی یکی از مهم ترین علت عدم تمرکز، آلودگی صوتی هست. حتی آلودگی صوتی می تواند بر روی نوزاد و دوران جنینی تاثیر بگذارد یعنی تاثیر آن از پیش از تولد تا کهنسالی است.

    آلودگی صوتی در پایتخت بحرانی هست، این حرف تازه ای نیست ولی با وجود آن که راهکارهای مقابله با این بحران احصا شده است است همچنان این بحران نادیده گرفته می شود.&nb

    تعیین حریم صدا جهت ساخت و سازها

    با وجود تاثیر مخربی که آلودگی صوتی بر روح و روان انسان ها دارد هنوز حریمی جهت ساخت و سازها در حاشیه بزرگراه ها مشخص نشده است و بسیاری از منزل ها در نزدیکی بزرگراه ها ساخته می شود.

    قاتل نامرئی روان تهرانیها ، نسخه‌های بی اثر کم کردن آلودگی صوتی پایتخت

    تعیین حریم صوت را از سال گذشته شروع کردیم ولی این عنوان بسیار پیچیده هست. در کشورهای اروپایی در هنگام تدوین طرح های توسعه ۲۰ سال به عنوان حریم صوت توجه شده است ولی در کشور ما آلودگی صدا در ساخت و سازها مورد توجه قرار نگرفته و زیاد منزل ها در حریم کمتر از ۵۰ متر از اتوبانها قرار دارند

    مدیر واحد پایش و آینده نگری شرکت کنترل کیفیت هوا در خصوص عوض کردن حریم صوت جهت ساخت و سازها می گوید: تعیین این حریم را از سال گذشته شروع کردیم ولی این عنوان بسیار پیچیده هست. در کشورهای اروپایی در هنگام تدوین طرح های توسعه ۲۰ سال به عنوان حریم صوت توجه شده است ولی در کشور ما آلودگی صدا در ساخت و سازها مورد توجه قرار نگرفته و زیاد منزل ها در حریم کمتر از ۵۰ متر از اتوبانها قرار دارند و زیاد آنها در معرض آلودگی صدا هستند. متاسفانه موارد آئین نامه ساخت وساز نیز مانند ایجاد پنجره های دوجداره و عایق بندی نیز رعایت نشده و تنها امیدشان به دیواره های صوتی است.

    اوتاکید می کند: دیواره های صوتی منظر شهری را خراب کرده و کارایی و کاربرد و تاثیرگذاری که رعایت قوانین و مقررات ساخت وساز دارند را ندارند.

    به گفته نادری در حال بررسی میزان حریم صوتی هستیم که بستگی به عرض خیابان ها دارد و آینده نگری می شود که به حریم ۱۰۰ متر با شد. متاسفانه بعضی از بزرگراهها مانند حکیم و همت و صدر منزل ها به بزرگراهها چسبیده اند که امیدواریم در ساخت و سازهای آینده پایتخت کشور عزیزمان ایران و طرح های توسعه ای رعایت شود یا حداقل مبحث ۱۸ و ۱۹ مقررات ملی ساختمان در ساختمان سازی ها رعایت شود. درحال حاضر مردم دیواره های صوتی را مانعی جهت کم کردن آلودگی صوتی می دانند حتی تماسی در خصوص راه اندازی این دیواره ها در یک کوچه بن بست داشته ایم که باید بدانیم این دیواره ها آنطور که باید تاثیرگذار نیست و باید با فرهنگسازی آن را اصلاح کرد. استاندارد موتور خودروها، موتورسیکلت ها و حمل و نقل عمومی که از کمترین استانداردهای صدا برخوردار هستند می توانند کم کردن آلودگی صوتی را بدنبال داشته باشند. متاسفانه در مناطق ۶، ۱۰ و ۱۲ که بیشترین رفت و آمد اداری و تجاری را داریم با بیشترین پرسشها آلودگی صوتی روبرو هستیم.

    دیوارهای صوتی بی اثر

    دکتر زهرا ریاضی دبیر کمیته سلامت شورای چهارم شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران که در تمامی جلسات کمیته مقابله با آلودگی صوتی شرکت داشته است هم اعتقاد است دیوارهای صوتی اثری بر کم کردن آلودگی صوتی ندارند. او ادامه می دهد: باید بدانیم دیواره های صوتی آنطور که باید اثربخشی بر کم کردن آلودگی صدا ندارند و هزینه هایی که دارند بیش از اثربخشی آنهاست. پنجره های دوجداره، رعایت فاصله با بزرگراهها و آسفالت های متخلخل می توانند بیش از این دیواره ها بر کم کردن آلودگی موثر باشند. آلودگی صوتی یک آلودگی دائمی است و می تواند اثرات جبران ناپذیری بر روح و روان انسانها داشته باشد.

    او نیز بر لزوم معاینه صوتی خودروها و موتور سیکلت ها تاکید می کند و می گوید: در حال حاضر معاینه فنی صوت وجود ندارد و موتورسیکلت ها و خودروها یکی از عوامل مهم ایجاد آلودگی صوت هستند که ما معاینه فنی صوتی را در جلسات کمیته صوت پیگیری می کردیم. یکی دیگر از مباحث وقت ساخت و سازها بود که آنهایی که جهت ساخت و سازها ریخته می شوند و چرثقیل هایی که بکار گرفته می شوند چه ساعتی کار کنند که کمترین تاثیر را برآلودگی صوتی داشته باشند. بعضی از مشاغل نیز ایجاد آلودگی صوتی کرده که ما جهت برخورد با آنها نیاز به قانون داشتیم.

    ریاضی با بیان این که آلودگی صوتی برروح و روان آدم ها تاثیر می گذارد می گوید: افرادی که پرسشها روانی دارند را مشکلاتشان را شدت یافتن می کند. همچنین بر روی شنوایی افراد تاثیرگذار است و می تواند باعث خشم و کج خلقی شود.

    با وجود اثرات آلودگی صوتی بر واکنش‌ها شهروندان تهرانی می توان علت این همه خشونت در پایتخت کشور عزیزمان ایران آلودگی صوتی باشد؟ ریاضی در این رابطه می گوید: یکی از عوامل خشونت و خشم در شهرهای بزرگ مانند پایتخت کشور عزیزمان ایران می تواند همین عامل باشد البته خشونت و خشم تک عاملی نیست و عوامل زیادی دارد. جهت مقابله با آلودگی صوتی نیاز به اصلاح بعضی از قوانین داریم تا در خصوص مزاحمت های شغلی که آلودگی صوتی نیز ایجاد می کند مشکلی نداشته باشیم.

    تهران شلوغ با شهروندان عصبی

    ناهید خداکرمی مدیر کمیته سلامت شورای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران هم در خصوص اوضاع آلودگی صوتی در پایتخت می گوید: جهت کمیسیون سلامت، ۶ کارگروه تعریف کرده ایم که یکی از آن ها آلودگی های ناشی از ترافیک است که یکی از زیرمجموعه های این کمیته آلودگی صوتی است.

    برنامه های توسعه ای تهران، ماشین محور بوده و اتومبیل ها یکی از منابع مهم تولید آلودگی صوت هستند و باید به طور تدریجی محدوده پایتخت کشور عزیزمان ایران را جهت تردد خودروها محدودتر کنیم و فضا را جهت عابران پیاده آزاد کنیم

    وی ادامه می دهد: مسئله آلودگی صوتی موضوعی بسیار جدی هست، به همین علت در کمیته به عنوان سلامت روان نیز این عنوان را پیگیری می کنیم؛ بنابراین شورا، آلودگی صوتی پایتخت را در دو حوزه دنبال می کند. خداکرمی اعتقاد است: برنامه های توسعه ای تهران، ماشین محور بوده و اتومبیل ها یکی از منابع مهم تولید آلودگی صوت هستند و باید به طور تدریجی محدوده پایتخت کشور عزیزمان ایران را جهت تردد خودروها محدودتر کنیم و فضا را جهت عابران پیاده آزاد کنیم و به دنبال توسعه حمل ونقل پاک ازجمله دوچرخه سواری یا وسایل حمل ونقل برقی، تراموا و غیره باشیم.

    خداکرمی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان رکورد پایتخت کشور عزیزمان ایران در زیاد کردن نزاع و خشونت را حاصل بحرانی بودن آلودگی صوتی دانست؟ می گوید: پرسشها پایتخت کشور عزیزمان ایران درهم تنیده است و پرسشها آن به صورت زنجیر به هم وصل استونمی توان گفت فقط آلودگی صوتی باعث بروز این پرسشها هست. این موارد می تواند تأثیرگذار باشد ولی عامل مهم نیست.

    به گفته وی به کیفیت زندگی شهروندان آن طور که باید توجه نشده و نهادهای مسئول زیاد به برطرف عوارض پرسشها ایجادشده در پایتخت می پردازند. به طور مثال هنگامی که صحبت از فشارخون، بیماری قلبی و خشونت می کنیم به دنبال ریشه های ایجاد این پرسشها نیستیم بلکه به دنبال برطرف عوارض این امراض هستیم؛ و هر لحظه از عوامل مهم و ریشه ها چشم پوشیده ایم.

    تهران شهر پرسروصدایی هست، نسخه های متفاوتی است جهت کم کردن آلودگی صدا در پایتخت نوشته شده است هست. روزگاری دیوارهای صوتی را راهکار مقابله با این معضل می دانستند و حالا عنوان حریم از بزرگراه و شیشه های دوجداره مطرح می شود. به نظر می آید تا زمانی که این بحران پایتخت نیز قربانی نگیرد چندان جدی گرفته نشود

    واژه های کلیدی: ایران | آلودگی | آلودگی هوا | آلودگی صوتی | آلودگی صوتی | تردد خودروها | اخبار اجتماعی

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار