بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری معمای ٢٠ میلیاردی آقا کمال

    کمال تبریزی یکی از کارگردان های صاحب نام سینمای کشور عزیزمان ایران هست. او هم دربرخی جشنواره های خارجی جایزه گرفته (فرش باد و…) و البته هم در جشنواره فیلم فجر

    معمای ٢٠ میلیاردی آقا کمال

    معمای ٢٠ میلیاردی آقا کمال

    عبارات مهم : محصول

    کمال تبریزی یکی از کارگردان های صاحب نام سینمای کشور عزیزمان ایران هست. او هم دربرخی جشنواره های خارجی جایزه گرفته (فرش باد و…) و البته هم در جشنواره فیلم فجر. حالا او مشغول ساختن فیلمی تازه هست، فیلمی با نام «ما همه با هم هستیم» که رضا میرکریمی (دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر) تهیه کنندگی آن را برعهده دارد.

    آن طور که اخبار می گوید، این فیلم بسیار پربازیگر است و البته پرهزینه! مطابق خبرهای منتشرشده فیلم تازه کمال تبریزی با بودجه ای حدود ٢٠ میلیارد تومان ساخته خواهد شد. این فیلم رکورد پربازیگرترین فیلم ایرانی را شکسته است و آنطور که اعلام شده، مهران مدیری، محمدرضا گلزار، مانی حقیقی، مهناز افشار، هانیه توسلی، سروش صحت، بهنوش بختیاری، رضا ناجی، ویشکا آسایش، پژمان جمشیدی، مهران غفوریان، حسن معجونی، سیروس گرجستانی، هوتن شکیبا، جواد عزتی، نادر فلاح، سیاوش چراغی پور، سام نوری، فرزین محدث، بهادر مالکی، بهزاد قدیانلو، اشپیتیم آرفی و علی شادمان به عنوان اشخاص سرشمار بازیگری، در آن حاضر هستند.

    مطابق رویه ای که در سینمای کشور عزیزمان ایران وجود دارد، از محل درآمدهای گیشه، یک سوم آن به تهیه کننده می رسد و به عنوان درآمد فیلم محاسبه می شود تا بتواند از محل آن هزینه ها را جبران کند، به همین علت اگر ٢٠ میلیارد تومان بودجه ای که جهت فیلم در نظر گرفته شده است را در سه ضرب کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که فروش ٦٠ میلیارد تومانی فیلم را به نقطه سر به سر خواهد رساند.

    تا این لحظه تاریخ سینمای کشور عزیزمان ایران چنین فروشی را در خود ندیده هست. پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، حدود ٢١ میلیارد تومان فروش داشته هست. در کارنامه خود آقای تبریزی هم چنین فروشی دیده نمی شد. پرفروش ترین فیلم او «طبقه هساث» با فروش ٥ میلیارد تومانی هست. پربحث ترین فیلم او، مارمولک در سال اکران ٧٧٠ میلیون تومان فروش داشت که با توجه به برابری قیمت دلار، حدود سه میلیارد تومان پول امروز هست. ٥ فیلم اخیر تبریزی به شهادت اهالی سینما و آمار دچار شکست شده است اند و با این حال هنگامی که خبر بودجه فیلم منتشر می شود، این پرسش مطرح خواهد شد که با چه محاسبه ای؟ آیا کمال تبریزی می خواهد رکورد فروش سینمای کشور عزیزمان ایران را جابه جا کند؟

    گاهی به آسمان نگاه کن
    محصول سال ١٨٣١ است.

    شیدا
    محصول سال ٧٧٣١ است.

    مهر
    محصول سال ٦٧٣١ است.

    لیلی با من است
    محصول سال ٤٧٣١ است.

    در مسلخ عشق
    محصول سال ٩٦٣١ است.

    عبور
    محصول سال ٧٦٣١ است.

    امکان مینا
    محصول سال ۱۳۹۴ به تهیه کنندگی منوچهر محمدی هست. این فیلم که جهت نمایش در بخش سودای گروه تحریریه سایت سی وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده است بود، در اکثر بخش ها نامزد جایزه شد و مورد انتقاد رسانه و مردم قرار گرفت. امکان مینا در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ در سینماهای کشور عزیزمان ایران اکران شد.

    فروش گیشه ۴۲۳٬۷۷۳٬۰۰۰ تومان

    طبقه هساث
    محصول سال ۱۳۹۲ به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی هست. رضا عطاران جهت این فیلم گروه تحریریه سایت بلورین نقش اول مرد را در سی ودومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

    حاشیه فیلم
    محمدجواد فاضل لنکرانی، روحانی صاحب نام (فرزند آیت الله لنکرانی) در تصویر العمل به این فیلم گفت : فیلم را به پیشنهاد و اصرار یکی از دوستانمان دیدم و بعد از تماشای این فیلم تا صبح از ناراحتی خوابم نبرد. این فیلم بهشت، جهنم، برزخ و قیامت را به استهزا کشیده و بعضی پرسشها نیز ازجمله غیرت را به تمسخر گرفته هست. به سازنده این فیلم درخصوص ساخت فیلم مارمولک نیز تذکر داده بودم، ولی تبریزی بیان کرد من این فیلم را به نیت خدمت ساختم.

    فروش گیشه ٥ میلیارد تومان

    همیشه پای یک زن در میان است
    محصول سال ۱۳۸۶ است.

    فروش گیشه ۹۲۴٬۳۰۰٬۰۰۰ تومان

    دونده زمین
    محصول سال ۱۳۸۹ به تهیه کنندگی علیرضا شجاع نوری هست. این فیلم بعد از ٦ سال توقیف در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ در سینماهای کشور عزیزمان ایران اکران شد.

    خیابان های آرام
    به تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی، محصول سال ۱۳۸۹ هست. خیابان های نا آرام به حوادث سال ١٣٨٨ پرداخته و توقیف شد.

    یک تکه نان
    فیلمی به تهیه کنندگی ناصر عنصری، ساخته سال ۱۳۸۳ است.

    فرش باد
    فیلمی به تهیه کنندگی علیرضا شجاع نوری ساخته سال ۱۳۸۱ هست. فرش باد پرجایزه ترین فیلم تبریزی است.

    مارموز
    محصول سال ۱۳۹۶ به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی هست. نام فیلم «خودسر» معرفی شد ولی چندی بعد نام فیلم به مارموز عوض کردن یافت. این فیلم جهت نخستین بار در جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد. کمال تبریزی پیش از اکران این فیلم روی سن حضور یافت و ابراز امیدواری کرد که این نخستین و آخرین اکران این فیلم نباشد.

    از مدیر جمهوری پاداش نگیرید
    این فیلم ساخته سال ۱۳۸۷ است و در سال ۱۳۸۸ توقیف شد، ولی بعد از مدت ها توقیف و با از بین بردن بعضی از صحنه ها و فیلمبرداری مجدد و اضافه شدن قسمت های تازه مجوز اکران گرفت. نام این فیلم که در ابتدا پاداش بود به «از مدیر جمهوری پاداش نگیرید» عوض کردن کرد و در سوم تیر ۱۳۹۴ اکران شد. خبر اکران این فیلم با تصویر العمل منفی اصولگرایان مواجه شد. در این فیلم کمال تبریزی در نقش جواد ظریف ظاهر شد.

    مارمولک
    این فیلم به تهیه کنندگی منوچهر محمدی، محصول سال ۱۳۸۲ و پربحث ترین فیلم تبریزی هست. مارمولک ٧٧٠ میلیون تومان فروش داشت که با توجه به برابری دلار به پول امروز حدود سه میلیارد تومان فروش داشته است.

    حاشیه فیلم
    در سال ۱۹۸۹میلادی یعنی ۱۵ سال قبل از ساخته شدن فیلم مارمولک، فیلمی با نام ما فرشته نیستیم با مضمون کاملا یکسان در آمریکا اکران شد.

    حجت الاسلام محمدرضا زائری و ابراهیم حاتمی کیا ازجمله مشوقان کمال تبریزی در ساخت این فیلم بوده اند.

    کمال تبریزی سال ها بعد، به نام گذاری نامناسب این اثر اذعان کرد.

    ما همه با هم هستیم
    این فیلم به تهیه کنندگی رضا میرکریمی، ول شدگان نام داشت، ولی به دلایلی عوض کردن نام داد و از فروردین ۹۷ درحال ساخت هست. این فیلم سینمایی رکورد حضور تعداد بازیگران مشهور در یک فیلم را شکسته است.

    معادله هزینه های گیشه و فروش
    جمال ساداتیان – تهیه کننده| فیلم ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ شخصی و دولتی. فیلم های دولتی اهدافی را به دنبال دارند که نیازمند هزینه های بسیار است تا از این طریق به معرفی اهداف خود بپردازند؛ ولی بخش شخصی به این شکل نیست و همه موارد را در نظر می گیرد. همچنین در طول سال تعداد کمی از این دست فیلم های پرهزینه و دولتی تولید می شود تا به معرفی اهداف فرهنگی دولت بپردازد و از این طریق مخاطبانی را به خود جذب کند؛ البته نمی توان به این دست از فیلم های دولتی خرده گرفت؛ لیکن ذات این دسته از فیلم ها هزینه های زیادی را ایجاب می کند.

    همچنین تهیه کنندگان فیلم های دولتی جهت استمرار فعالیت خود اگر بودجه های دولتی در اختیارشان قرار گیرد، فعالیت می کنند و اگر بودجه دولتی نداشته باشند، فیلم جدیدی نمی سازند. قطعا بسیاری از فیلم ها به این شکل اند و تهیه کنندگان تلاش می کنند با استفاده از بودجه های دولتی فیلمی بسازند ولی در بخش شخصی رویه ای تفاوت دارد و ابتدا گیشه و فروش در نظر گرفته می شود و سپس جهت آن فیلم هزینه می شود.

    این را هم باید گفت فیلم هایی که با بودجه دولتی ساخته می شوند، هزینه های فیلم مربوطه به صورت براق اعلام می شود و در غیر این صورت گردش مالی سینما چقدر است که بخواهد پولشویی صورت بگیرد.

    پروژه های پرهزینه با پول دولت
    حامد حسینی – تهیه کننده | تهیه کننده هنگامی که در حوزه تهیه کنندگی ورود پیدا می کند باید همه جوانب را در نظر بگیرد.البته باید در نظر داشت که ساخت بعضی از فیلم ها اجتناب ناپذیر هست، لیکن بعضی از فیلم ها تاریخ مصور کشور به شمار می آید؛ بخشی از تاریخی که قرار است جهت آیندگان بماند. بعضی از فیلم ها فرهنگ زمانه را در قالب سینما به تصویر می کشد تا در تاریخ بماند، لیکن مهمترین مرجع شناسایی فرهنگ ملت های آینده، سینماست. البته ما باید به قدری رشد کرده باشیم که هم گویای فرهنگ باشیم و هم به صنعت سینما بپردازیم.

    اما جهت بعضی از فیلم های پرهزینه باید مواظبت کرد این دست از فیلم ها پرهزینه نشود، لیکن معضل ما این هست؛ زمانی که پروژه ملی را در دست می گیریم در هزینه کردن زیاده روی می کنیم. اگرچه این فیلم ها باید ساخته شود، ولی نباید زیاده روی شود، آیا که معمولا جهت پروژه های ملی و تاریخی خرج های نابجا و زیاد از حد انجام می گیرد. البته در این زمینه می توان با رعایت کردن اصل عنوان و محتوا نگاهی صنعتی و اقتصادی به عنوان داشت. ما در گذشته شاهد فیلم های پرهزینه ای که بالغ بر ١٦٠ میلیارد هزینه داشت، بوده ایم. آیا این فیلم نیاز ملت بود؟ چقدر فروش داشت؟ چقدر این نیاز را برطرف کرد؟ این مباحث را باید مورد بررسی قرار داد و سپس جهت فیلم های دیگر سرمایه گذاری کرد، آیا که معمولا چنین فیلم هایی از بودجه های دولتی برخوردارند.

    معمای ٢٠ میلیاردی آقا کمال

    البته حمایت های دولتی امری طبیعی هست، لیکن باید با توجه به نیاز های روز جامعه تولیدات فرهنگی ارایه دهد. درصورتی که به تهیه کنندگان چنین فیلم های پرهزینه ای بودجه های دولتی تعلق نگیرد، دیگر تولید فیلم نمی کنند. در حقیقت این دسته از افراد به تهیه کنندگانی تبدیل شده است اند که نیازمند تزریق بودجه های دولتی هستند. در غیر این صورت فیلم نمی سازند و توانایی جذب اسپانسر های شخصی را ندارند. همچنین زمانی که تلویزیون اثری را تولید می کند و تبلیغ آن را به ارگان مربوطه می سپارد، صداوسیما تیزر فیلم را بدون دریافت پول تبلیغ می کند، لیکن عنوان ملی است که سایر ارگان ها را درگیر خود می کند، شاید این عنوان را بتوان مصداقی جهت پولشویی دانست.

    پولشویی در پروژه های دولتی یا خصوصی
    حسین فرح بخش – تهیه کننده و کارگردان | ساخت فیلم های پرهزینه معمولا با اعتبار مالی دولتی هست. به عنوان مثال شرکت اوج جهت ساختن فرهنگ دست به تولیدات فرهنگی می زند و همگام با تولیداتی در حوزه دفاعی، اقداماتی فرهنگی را مدنظر قرار می دهد و خودشان می دانند فیلم هایی نظیر فیلم های آقای حاتمی کیا با هزینه های بسیاری تمام می شود و باید نزدیک به ٣٠ میلیارد تومان فروش داشته باشد تا بتواند هزینه ای که جهت این فیلم شده است را جبران کند، ولی هیچ گاه چنین فروشی تجربه نشده و نمی شود. البته بعضی اوقات می گویند ما به علت ساختن فرهنگ به تولیدات پرهزینه روی می آوریم، ولی در این میان بسیار دیده شده است که نهاد های دولتی بودجه ای را جهت ساخت فیلمی با وجود آن که می دانند فروش مطلوبی را به دنبال ندارد، هزینه می کنند.

    همچنین سرمایه گذاری نهاد مربوطه یکی از نکات حایز اهمیت هست، لیکن معمولا نهادهای دولتی که فیلم می سازند، بازخورد فرهنگی- اقتصادی را به دنبال ندارد که البته ممکن است در این بین استثنا هم وجود داشته باشد ولی معمولا این دست از فیلم های دولتی ضرر می کنند (هم معنوی هم مالی) لیکن نه جذابیت خاصی دارد و نه پیامی. همچنین ارزش های والایی که سرمایه گذار به دنبال آن هستند، در این نوع فیلم ها موجود نیست و نمی توانند فرهنگ و اندیشه مورد نظر خود را به مردم القا کنند.

    معمولا تهیه کنندگانی که با هزینه های گزاف دست به ساخت یک فیلم می زنند، از بودجه های دولتی بهره مندند جهت همین این تهیه کنندگان قبل از اتمام پروژه از سودهای سرشار بهره مند می شوند و مسئولیتی در قبال بازگشت سرمایه ندارند، ولی پولشویی در پروژه های دولتی اتفاق نمی افتد و معمولا در بخش شخصی هست، به عنوان مثال کسانی سرمایه گذاری می کنند و پشت پرده هستند که می تواند مصداق پولشویی باشد ولی زمانی که دولت یا حوزه هنری در این جایگاه باشند، امکان پولشویی وجود ندارد، لیکن منبع مشخص هست. در بخش شخصی که امکان سرمایه گذاری یا اختلاس از دولت وجود دارد، می توانند از این طریق پولشویی کرده باشند که به بهانه کار فرهنگی بودجه را تمام شده است بدانند، ولی دولت به طور مستقیم نمی تواند پولشویی کند.

    روزنامه شهروند

    کمال تبریزی یکی از کارگردان های صاحب نام سینمای کشور عزیزمان ایران هست. او هم دربرخی جشنواره های خارجی جایزه گرفته (فرش باد و…) و البته هم در جشنواره فیلم فجر

    واژه های کلیدی: محصول | تبریزی | کمال تبریزی | اخبار فرهنگی و هنری

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار