بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری «سد معبر» روایتی بدون سانسور از واقعیت‌های جامعه است / محسن قرائی

    «سد معبر» ملودرامی اجتماعی است که این روزها بر پرده سینماهای کشور رفته و با استقبال خوب مردم روبه رو شده است هست. این فیلم نشان داد هنوز مباحث اجتماعی طرفداران

    «سد معبر» روایتی بدون سانسور از واقعیت‌های جامعه است / محسن قرائی

    محسن قرائی: «سد معبر» روایتی بدون سانسور از واقعیت های جامعه است

    عبارات مهم : نمایش

    «سد معبر» ملودرامی اجتماعی است که این روزها بر پرده سینماهای کشور رفته و با استقبال خوب مردم روبه رو شده است هست. این فیلم نشان داد هنوز مباحث اجتماعی طرفداران خودش را دارد. کارگردانی که به همراه عوامل تیم، دغدغه اجتماع را دارد و فکر می کند فیلمش در نمایش واقعیت ها، بدون پرده و سانسور با مردم سخن می گوید. «سدمعبر» که دومین فیلم بلند محسن قرائی کارگردان جوان کشورمان هست، داستان مامور شهرداری است که به واسطه شغلش، درگیر ماجرای دلارهای گم شده است می شود.

    گفت وگوی فرهیختگان با محسن قرائی کارگردان «سد معبر» را در ادامه بخوانید.

    «سد معبر» با توجه به اتفاقات و جریان های اجتماعی چند وقت اخیر مطمئنا حساسیت هایی در مسیر ساختش داشته هست. در رابطه با مسیر ساخت فیلم و پرسشها پیش آمده کمی صحبت کنید؟
    موضوعات اجتماعی؛ آن هم در ارتباط با شرکت ها و نهادها، حساسیت های خاص خود را دارد. گاهی سنگ اندازی هایی هم در مسیر ساخت فیلم جهت ما رخ می دهد. در مرحله اخذ پروانه ساخت، اخذ مجوز فیلمبرداری در سطح شهر و در حوزه شهرداری که به نمایش زندگی ماموران سد معبر می پردازد، به تبع مسیر همواری را نداشتیم؛ حتی این فیلم به علت نبود سرمایه گذار و ریسکی که ناشی از پیامدهای بعد از ساخت آن بود، سه بار در مرحله پیش تولید به بن بست رسید.

    بعد از اخذ پروانه ساخت از ارشاد باید هماهنگی های مورد نیاز را با شهرداری انجام می دادیم. این کار به خاطر حساسیت هایی که در چند وقت اخیر بارها از طریق اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … شاهدش بودیم کار ما را کمی سخت تر کرد.

    چقدر در گزینش بازیگر حساسیت به خرج دادید و در این زمینه تهیه کننده چقدر نظرش با شما یکی بود؟
    خوش شانسی ای که من جهت ساخت این فیلم داشتم این بود که بهمن کامیار تهیه کننده فیلم دست مرا در گزینش عوامل باز گذاشته بود؛ بنابراین آزادانه هر کسی را که می خواستم، گزینش کردم. باید بگویم همه کسانی که در این فیلم بازی کردند جزء گزینش های اولم بودند و با فکر به سراغ آنها رفتم. خوشحالم که در ایفای نقش ارزش هم خوب ظاهر شدند.

    فیلم های ملودرام، ارتباط تنگاتنگی با جامعه دارد. می خواستم بدانم واقعیت ها، چقدر بی پرده و بدون سانسور در فیلم شما مطرح شده است است؟
    سعی کردم بخش مهمی از واقعیتی را که حول این مساله اجتماعی است در فیلم نشان دهم و هیچ چیزی را به نفع شخص یا سازمانی عوض کردن ندهم. بنابراین هر جایی را که مشاهده شد نقض قوانین به وسیله ماموران شهرداری وجود دارد، بدون سانسور نمایش دادم؛ در واقع همان واقعیت هایی را که در جامعه با آنها روبه رو هستیم، بی پرده به تصویر کشیدم.

    در مرحله پیش تولید و نگارش فیلمنامه چقدر شهرداری به شما کمک کرد؟
    بالاخره هنگامی که شما لباس ماموران شهرداری را می پوشید، نظارت هایی صورت می گیرد. مشورت جهت نقش به نتیجه کار کمک می کند و ما هم از کمک های آنها استفاده کردیم. ولی هیچ وقت اجازه ندادیم این نظارت ها باعث عوض کردن رویکرد کاری گروه شود. البته در پیش تولید، تحقیقات میدانی نیز به وسیله من و سعید روستایی نویسنده کار از ماموران سد معبر و شاغلان در شهرداری انجام شد تا به هر چه بهتر شدن نتیجه کار کمک کند.

    برخی معتقدند مردم آنقدر گرفتاری دارند که زیاد ترجیح می دهند سراغ فیلم های کمدی بروند. چقدر با این نظر موافقید؟
    اینکه بگوییم مردم به علت پرسشها اقتصادی، اجتماعی و… به سراغ فیلم های کمدی می روند، حرف اشتباهی هست. در همه جای دنیا فیلم های کمدی، خوب می فروشند؛ بعد یعنی همه جای دنیا گرفتار پرسشها هستند. نه این طور نیست. فیلم کمدی خنده را بر لبان مخاطب جاری می سازد و جهت مخاطب جالب هست. فیلم های ملودارم هم به زندگی روزانه مردم اشاره دارد. این ژانر هم جهت عده ای از مردم جالب هست؛ بعد اینکه بخواهیم مطلق بگوییم علت تماشای فیلم های کمدی پرسشها مردم است را قبول ندارم.

    کامیار: مردم به جای طنزهای سخیف، فیلم های اجتماعی ببینند
    بهمن کامیار تهیه کننده فیلم «سد معبر» هم ابراز امیدواری کرد که مردم با دیدن این فیلم و تبلیغ جهت آن به تولید و فروش فیلم هایی که دغدغه اجتماع را دارند، کمک کنند تا آنان مجبور نشوند به سراغ فیلم های کمدی بروند.

    بهمن کامیار تهیه کننده فیلم «سد معبر» در گفت وگو با فرهیختگان گفت: «فیلم قبلی محسن قرائی و موفقیت سعید روستایی فیلمنامه نویس و همچنین عنوان اجتماعی این فیلم، هر سه ، انگیزه من را جهت ساخت این فیلم شدت یافتن کرد.»

    وی همچنین گفت: «امیدواریم همان طور که باید مردم خنده روی لبان ارزش بنشیند و شاد باشند به تماشای فیلم های اجتماعی از جنس سد معبر نیز که تلاش دارند نگاهی متفاوت به معضلات جامعه داشته باشد، بنشینند.»

    وی خاطرنشان کرد: «عموما فیلم های اجتماعی با بودجه شخصی تهیه می شوند و مستقل هستند. بنابراین انتظار داریم مردم فیلم را ببینند و تبلیغ کنند و ما مجبور نباشیم سراغ فیلم های کمدی که فقط با نشاندن خنده بر لبان مردم پول در می آورند، برویم. ما دوست نداریم این کار را کنیم و خیلی علاقه مند به انجام آن نیستیم. ما دوست داریم فقط دغدغه های جامعه را بیان کنیم.»

    کامیار وقت شروع این فیلم را همزمان با شدت یافتن جریانات اجتماعی به وسیله پرسنل شهرداری اعلام کرد و گفت: «زمانی که این فیلم را شروع کردیم برخوردهای پرسنل شهرداری با دستفروشان وجود داشت و حتی در ساخت فیلم فکر می کردند که انگیزه سیاسی داریم. این مساله ما را با مشکلاتی روبه رو کرد. ما صرفا با نمایش اتفاقات ناهنجار در جامعه تلاش داشتیم مردم را با جنبه هایی از آسیب های اجتماعی که در گوشه و کنار زندگی آنها وجود دارد، آشنا کنیم. امیدواریم که وظیفه اجتماعی خودمان را به درستی انجام داده باشیم.»

    این تهیه کننده سینما ادامه داد: «باید بگویم که در ساخت این فیلم هیچ گونه اهداف سیاسی نداشته ایم و فارغ از هر گونه سیاسی بازی، عملکرد شهرداری را در این اتفاقات نقد کرده ایم ولی با این وجود در تمام سینماهای شهرداری اکران گرفته ایم و حتی در جشنواره شهر به عنوان عالی ترین فیلم آشنا شده است ایم و از شهردار وقت جایزه گرفته ایم.»

    کامیار همچنین گفت: «دوست دارم با فیلم خوب اجتماعی مخاطبان را به سینما بیاورم. البته اگر فیلمنامه طنز ارزشمندی باشد که متکی به طنزهای سخیف نباشد، حتما از آن حمایت می کنم.»

    «سد معبر» روایتی بدون سانسور از واقعیت‌های جامعه است / محسن قرائی

    واژه های کلیدی: نمایش | سانسور | شهرداری | تهیه کننده | آسیب های اجتماعی | اخبار فرهنگی و هنری

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار