یک بازیگر و کارگردان تئاتر اعتقاد است: منزل تئاتر جهت اصلاح وضعیتش باید دچار عوض کردن در اساسنامه و یک انقلاب در سیستم خود شود.
فاتحه این منزل خوانده شده است است!
عبارات مهم : تئاتر
علی سرابی در آستانه برگزاری انتخابات منزل تئاتر در گفت وگویی با ایسنا، راجع به اینکه با توجه به انتقادهایی که به این نهاد صنفی وارد می شود چه میزان امکان مسابقه جهت عوض کردن در برنامه ها و نحوه فعالیت منزل تئاتر وجود دارد تا در جریان روز تئاتر کشور اثرگذار باشد؟ بیان کرد: قبل از هر چیز باید به این اشاره کنم که حضور اعضا در رأی گیری که می تواند تغییری را ایجاد کند اقدامی نیکو و حسنه هست، ولی اینکه چطور این کار به وسیله مدیریت مجموعه انجام شود و آن ها در این سال ها چه کرده اند جهت من جای بحث دارد آیا که شرایط مرا به اینجا رسانده که می بینم سیستم رأی دادن در منزل تئاتر دقیقا همانند رأی گیری در سطح کشور است.
او گفت: ما هر چهار سال یک بار جهت گزینش یک مدیر جمهور به امید عوض کردن و اصلاح در جامعه رأی می دهیم ولی هرگز این اتفاق نیفتاده و هر بار اوضاع وخیم تر شده است هست. انتخابات منزل تئاتر هم یک جامعه کوچک تر از آن چیزی است که در سطح کلان می بینیم.
کارگردان نمایش «آن سوی آینه» ادامه داد: اساسا مسئله من با منزل تئاتر که عضو آن نیز هستم این است که سال هاست به یک منزل پر از رخوت و با کسانی که با سوء نگاه و نظرات سنتی آنجا را اداره می کنند تبدیل شده است است و من به عنوان کسی که سال هاست در تئاتر فعالیت می کنم و در دانشگاه نیز در همین رشته درس خوانده ام، هیچ انگیزه ای جهت شرکت در فعالیت های این منزل ندارم، مخصوصا اینکه هر لحظه با خود من مخالفت شده است است و همه این ها پیامد همان رخوت است.
سرابی به یاداوری موضوعی پرداخت و گفت: هنگامی که شنیدم بنیاد ملی نخبگان قصد داشته نخبگان هنری را معرفی کند و در فهرستی که از سوی منزل تئاتر اعلام شد زیاد نام اعضای هیأت مدیره منزل تئاتر دیده می شد، دیگر کاملا واضح است که فاتحه این منزل خوانده شده است هست؛ بنابراین به نظر می رسد فقط در یک شکل می شود رأی گیری کرد و آن این است که مدیران منزل تئاتر اعلام کنند در این سال ها هیچ بهره وری نداشته و سودی هم نبرده اند، بعد کلیه اعضا کنار بروند تا در انجمن ها افراد جدیدی عضویت کنند. آن وقت رأی گیری وجاهت بیشتری دارد و می توان در آن شرکت کرد.
کارگردان «خدای کشتار» با اشاره به اینکه در سال های قبل در انتخابات منزل تئاتر شرکت می کرده ولی امسال آن را بی فایده می داند، افزود: عجیب است که در وقت داوری رویدادی، منزل تئاتر کسانی را به عنوان داور برمی گزیند که در جریان امروز تئاتر هیچ کار نو و جدیدی ندارند و هیچ وقت اثر جدی از آن ها دیده نشده هست. آیا واقعا جامعه تئاتر به وسیله این افراد باید قضاوت شود؟ همین می شود که می بینیم منزل تئاتر ما با وجود آنکه می تواند مسئله گشا باشد هر لحظه طوری عمل کرده که انگار گرد مّرده در آنجا پاشیده شده است است.
فاتحه این منزل خوانده شده است است!
وی گفت: این شرایط باعث می شود من که در ۲۰ سال گذشته، تئاتر به حرفه ام تبدیل شده است است و عضو منزل تئاتر هستم ترجیح دهم از این منزل دور باشم و به دنبال اماکن شخصی باشم چون می بینم که تئاتر در آنجا زیاد جریان دارد.
سرابی در پاسخ به اینکه با وجود برگزاری انتخابات اگر قرار باشد اعضا کناره گیری کنند چطور می توان به اصلاح و عوض کردن امید داشت؟ ضمن اشاره به انتخابات چند سال گذشته که افراد جدیدی به هیأت مدیره وارد شدند ولی به دلایل متعدد کناره گیری کردند، گفت: سابقه نشان می دهد چه در انتخابات شرکت کنیم و چه شرکت نکنیم شرایط منزل تئاتر تکان نمی خورد و هیأت مدیره کماکان نظر خود را دارد، یعنی به هر علتی که باشد سابقه نشان داده تغییری در این منزل ایجاد نمی شود. به همین علت باید یک سیستم انقلابی تری در منزل تئاتر ایجاد شود و مورد نیاز است اساسنامه منزل تئاتر دستخوش عوض کردن شود.
او در آخر به بودجه منزل تئاتر هم اشاره کرد و افزود: راجع به منزل تئاتر توصیه جالب توجه بودجه ای است که به آن تخصیص یافته و مشخص نیست این بودجه صرف چه می شود. آن هم هنگامی که من به عنوان عضو منزل تئاتر هیچ اعتبار ای از این محل نداشته ام ولی امیدوارم با عوض کردن در اساسنامه و سیستم منزل تئاتر اتفاقات جدیدی رخ دهد.
واژه های کلیدی: تئاتر | سیستم | انتخابات | اخبار فرهنگی و هنری