بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی عملیات عبور از بحران تخم‌مرغ

    بحران تخم مرغ در روزهای اخیر نقش پررنگی را در زندگی مردم داشته ؛تا جایی که بعضی ها می گویند علت اغتشاش های اخیر از کمبود و گرانی تخم مرغ در بازار کلید خورد.

    عملیات عبور از بحران تخم‌مرغ

    عملیات عبور از بحران تخم مرغ

    عبارات مهم : بازار

    کارشناسان می گویند،دولت باید سیاست گذار باشد نه به واردات تخم مرغ ورود کند

    بحران تخم مرغ در روزهای اخیر نقش پررنگی را در زندگی مردم داشته ؛تا جایی که بعضی ها می گویند علت اغتشاش های اخیر از کمبود و گرانی تخم مرغ در بازار کلید خورد.

    عملیات عبور از بحران تخم‌مرغ

    روزهای نخست ماه آذر بود که زمزمه زیاد کردن قیمت تخم مرغ بین مردم و سپس در رسانه ها مطرح شد.

    در دو سال گذشته در آخرهای پاییز و در زمستان نوساناتی در قیمت تخم مرغ در بازار دیده می شود. به طوری که قیمت این محصول در سال گذشته ناگهان ۲ تا ۳ هزارتومانی زیاد کردن یافت، ولی امسال این زیاد کردن به نوعی رکوردشکنی بود. پاییز امسال قیمت تخم مرغ از ریل خارج شد و هرشانه تخم مرغ ۳۰ عددی ( فله) به قیمت ۱۶ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان گران شد.

    بحران تخم مرغ در روزهای اخیر نقش پررنگی را در زندگی مردم داشته ؛تا جایی که بعضی ها می گویند علت اغتشاش های اخیر از کمبود و گرانی تخم مرغ در بازار کلید خورد.

    از طرفی در دوماه گذشته قیمت قرار داده های طیور، ۳۵ الی ۴۵ درصد زیاد کردن داشته است . به طوری که هر کیلو ذرت از ۱۱ هزار ریال به ۷۲ ریال و سویا از ۱۴ هزار ریال به ۱۹ هزار ریال زیاد کردن داشته است.

    در همین حال شرکت دامپزشکی اعلام کرد که ۶ میلیون مرغ تخمگذار آنفولانزا گرفتند و به ناچار جهت حفاظت از انتقال این بیماری معدوم شده است اند.بعدها این آمار به ۱۴ میلیون قطعه زیاد کردن یافت.همین عنوان عامل کم کردن عرضه تخم مرغ به بازار شد و کم کردن عرضه هم طبق اصل عرضه و تقاضا باعث زیاد کردن قیمت این کالای اساسی شد.

    واردات جهت حل مسئله گرانی

    گرانی تخم مرغ و کمبود آن در بازار موجب شد تا دولت در جهت تنظیم بازار اقدام به واردات کند،موضوعی که به گفته کارشناسان اقتصادی از وظایف دولت نیست و دولت باید به امور سیاست گذاری بپردازد و نه در مسایل بازار دخالت کند.با این حا دولت دوازدهم به علت حساسیت زا شدن این عنوان به ناچار در بازار دخالت کرد و موجبات واردات تخم مرغ جهت تنظیم بازار را فراهم کرد.

    عملیات عبور از بحران تخم‌مرغ

    در همین راستا، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار، در خصوص اوضاع بازار بعد از گرانی تخم مرغ اظهار کرد: با کارها دولت جهت کم کردن قیمت تخم مرغ این محصول درب مرغداری ها کم کردن هزار تومانی داشته ولی هنوز نظارتی جهت ثبات قیمت اعلام شده است در خرده فروشی ها نیست و بعضا مغازه داران به هر قیمت که دوست دارند این محصول را به فروش می رسانند.

    طلاکش درادامه تصریح کرد: این تخم مرغ وارداتی از نوع کاملا معمولی و فله ای است که با قیمت هر شانه ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار عرضه شده است هست. اگر قرار باشد قیمت هر شانه تخم مرغ به ۶ هزار تومان برسد باید تا آخر سال فاتحه مرغداران را خواند. (اینجا)

    بحران تخم مرغ در روزهای اخیر نقش پررنگی را در زندگی مردم داشته ؛تا جایی که بعضی ها می گویند علت اغتشاش های اخیر از کمبود و گرانی تخم مرغ در بازار کلید خورد.

    رئیس شرکت دامپزشکی علیرضا رفیعی پور با اشاره به اینکه سال قبل حدود ١٢ میلیون مرغ بدلیل مبتلا شدن به این بیماری در کشور معدوم شد، گفت: امسال نیز میزان مرغ های معدومی در همین حدود بوده هست.

    رفیعی پور کارها انجام شده است به وسیله شرکت دامپزشکی را مورد اشاره قرار داد و افزود: رصد، شناسایی و معدوم سازی کانون های آلوده از اقداماتی است که شرکت دامپزشکی کشور انجام می دهد ضمن اینکه بعضی کارها پیش دستانه نیز باید در این راستا انجام شود مانند تخلیه گله های مرغ مادر و فرستادن آنها به کشتارگاه ها تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.

    عملیات عبور از بحران تخم‌مرغ

    دلایل گرانی تخم مرغ

    طبق آنچه در پی شکایت مردمی از سامانه ۱۲۴ شرکت حمایت مصرف کنندگان اعلام شده است « تخم مرغ شانه ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان را فقط باید در میدان میوه و تره بار خرید و قیمت این محصول در مغازه های سطح شهر ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است که این قیمت برایشان مجاز است.»

    توجه به اینکه قیمت فروش هر شانه تخم مرغ در ستاد تنظیم بازار تصویب و از سوی شرکت حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ شد، این شرکت از مصرف کنندگان خواست که مبلغی بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان جهت هر شانه و ۴۲۰ تومان جهت هر دانه تخم مرغ پرداخت نکنند.

    یک مقام مسئول با بیان اینکه واردات تخم مرغ باعث کم کردن قیمت این محصول در بازار شده است هست، گفت: واردات تخم مرغ ترک به ایران، باعث زیاد کردن قیمت این محصول در ترکیه شده است است.

    ناصر نبی پور، مدیر هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهرانبا بیان اینکه تاکنون حدود ۱۷ میلیون قطعه مرغ براساس بیماری آنفلوانزا در کشور معدوم شده است هست، اظهار داشت: تقریبا به جز دو استان سمنان و خراسان رضوی، همه استانها با این بیماری درگیر شده است اند.

    ارزانی مرغ

    پس از گذشت دو ماه، قیمت مرغ با وارداتی که از سوی دولت صورت گرفت، تعدیل شد. یک مقام مسئول از کم کردن ۱۰۰ تومانی قیمت مرغ خبر داد و گفت: کم کردن تقاضا در برابر عرضه، از دلایل مهم روند نزولی قیمت مرغ در بازار است.

    محمد یوسفی مدیر انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی از کم کردن ۱۰۰ تومانی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۴ هزار و ۸۰۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۶ هزار و۴۰۰ و غرفه های میدان میوه و تره بار ۶ هزار و ۷۵۰ تومان هست.

    اما، بحران تخم مرغ این روزها دستمایه طنزهای فراوانی در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … و اینترنت شده است هست. از اعتراض به مرغ ها تا لاکچری بودن غذایی چون املت را در میان پست های تلگرامی ، پیش از فیلترینگ این شبکه اجتماعی می شد یافت .

    مشکلات تخم مرغی از قدیم

    عدم اطلاع رسانی مناسب در خصوص آنفولانزای مرغی حتی به گلایه رییس جمهور نیز انجامید. همین حالا از مردم علت گرانی تخم مرغ را بپرسید. کمتر کسی انگشت اتهام را به سمت آنفولانزای مرغی می گیرد.

    البته بررسی های خبرآنلاین هم نشان داد که بحران تخم مرغ از ۶ سال قبل وجود داشته؛به طوری که مرور روزنامه های انتشار یافته در سال ۱۳۵۰ نشان می دهد داستان تخم مرغ داستان تازه ای نیست. دهم آبان ماه سال ۱۳۵۰ ، تیتری با این مضمون در صفحه اول روزنامه کیهان تظاهر می کند؛ «مگر مرغ ها اعتصاب کرده اند که تخم مرغ پیدا نمی شود؟»

    در این دوره زمانی نیز رشد قیمت ها که از سوی گزارشگر کیهان تحت تاثیر صدور تخم مر از پایتخت کشور عزیزمان ایران رخ داده هست، باعث شده است تولیدکنندگان تخم مرغ نیز ار عرضه بارهایشان به بازار خودداری کنند.

    در این راستا قیمت خرید تخم مرغ از مرغداران به وسیله شرکت توزیع تخم مرغ در این وقت کیلویی ۴ ریال زیاد کردن یافت و شرکت قیمت خرید را از مرغداران طرف قرارداد با خود از هر کیلو ۵۶ ریال به ۶۰ ریال رساندند.

    خبرآنلاین

    واژه های کلیدی: بازار | محصول | بیماری | واردات | وارداتی | دامپزشکی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

    دانلود

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار