بلاگز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی ‌۴ درصدی بورس ، شهریور ۲

    شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران با زیاد کردن سه هزار و ۴۶۰ واحدی آخرین ماه تابستان را پشت‌سر گذاشت. این در حالی است که به‌طور سنتی، شهریور یکی از ضعیف‌تر

    ‌4 درصدی بورس ، شهریور 2

    شهریور ۲/ ۴ درصدی بورس

    عبارات مهم : بازار

    شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران با زیاد کردن سه هزار و ۴۶۰ واحدی آخرین ماه تابستان را پشت سر گذاشت. این در حالی است که به طور سنتی، شهریور یکی از ضعیف ترین ماه های بازار سهام به علت فشار تسویه اعتبارات کارگزاری ها بوده هست. پیش تر «دنیای اقتصاد» با رصد عوامل متعدد، سنت شکنی بازار سهام در شهریور امسال را آینده نگری کرده بود.

    به این ترتیب، عالی ترین عملکرد ماهانه بورس ۹۶ در شهریور رقم خورد و شاخص سهام توانست با سه کانال شکنی در آستانه ورود به سطح ۸۶ هزار واحدی قرار گیرد. اقبال به گروه های معدنی-فلزی در ماه گذشته ادامه یافت که در کنار تقویت تقاضا در نمادهای پتروشیمی و پالایشگاهی توانستند این رکورد تازه در مسیر صعودی شاخص سهام را رقم بزنند. اکنون که بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از ابتدای سال توانسته عالی ترین عملکرد را میان بازارها به ثبت برساند، محرک ها و موانع مهمی در این بازار قابل ردیابی هست. از یکسو، روند آینده قیمت کالاها در بازار جهانی و نوسانات بازار ارز بااهمیت ترین متغیرهای تعیین کننده استمرار رونق در گروه های فلزی-معدنی محسوب می شوند. از سوی دیگر، روند قیمت سود در ماه های آینده می تواند بر جریان ورودی نقدینگی به بورس و ارزش گذاری سهام موثر باشد. همچنین گزارش های ۶ ماهه شرکت ها در کنار ریسک های سیاسی مربوط به برجام در این ماه اهمیت خاص ای جهت بورس بازان دارد.

    ‌۴ درصدی بورس ، شهریور ۲

    رصد شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در نیمه نخست سال ۹۶ به بازدهی دلچسب جهت فعالان این بازار اشاره دارد. در این میان بازدهی مورد انتظار جهت تمامی اهالی بازار یکسان نبوده و بعضی فعالان بازار نیز از روند صعودی بازار جا ماندند. دماسنج بازار سهام در ماه شهریور، فصل تابستان و نیمه نخست سال به ترتیب رشد ۲/ ۴، ۹ و ۱۱ درصدی را به ثبت رساند. در این میان رشد قیمت جهانی را می توان محرک مهم رشد قیمت سهام و به دنبال آن شاخص کل عنوان کرد. نمادهای زیرمجموعه فلزات اساسی بیشترین سوخت را جهت رشد شاخص در تابستان مهیا کردند. در ادامه نمادهای فلزی و معدنی، گروه پالایشی نیز بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آوردند.

    گزارش های «دنیای اقتصاد» از اوایل تابستان به انتظار جهت رشد ادامه دار دماسنج بازار سهام اشاره داشت. طی ماه های گذشته جابه جایی نقدینگی از سایر گروه های بازار به سمت نمادهای فلزی و معدنی، باعث شد سهام این گروه ها همراه با اصلاح گروه های دیگری مانند خودرو، روند صعودی را در پیش بگیرند. هفته گذشته ولی مطابق انتظارات، بازار با موج تازه ای از نقدینگی همراه شد. در حالی که نمادهای خودرویی چندین ماه روند رکودی را تجربه کردند آخر با غلبه قدرت تقاضا بر عرضه سهام معاملات چهارشنبه را با صف خرید به آخر رساندند. در حالی که پیش از این تنها سهامداران فلزی، معدنی و پالایشی از عملکرد پرتفوی خود خشنود بودند با سیگنال های مثبت از دیگر گروه ها مانند خودرو، تمام اهالی بازار را به نیمه دوم سال امیدوار ساخت.

    شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران با زیاد کردن سه هزار و ۴۶۰ واحدی آخرین ماه تابستان را پشت‌سر گذاشت. این در حالی است که به‌طور سنتی، شهریور یکی از ضعیف‌تر

    انتظارات «دنیای اقتصاد» برآورده شد

    فتح کانال ۸۰ هزار واحدی: «دنیای اقتصاد» از هفته های ابتدایی تابستان با رصد عوامل اثرگذر بر بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران برآوردی از روند کوتاه مدت بورس ارائه کرد. در این میان بررسی گزارش های پیشین «دنیای اقتصاد» از ابتدای تابستان تاکنون به برآورده شدن نسبی انتظارات اشاره دارد. شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران سال ۹۶ را در سطح ۷۷ هزار واحد شروع کرد. در حالی که قیمت فلزات در بازار جهانی بعد از رشدهای قابل توجه در نیمه دوم سال گذشته، مسیر اصلاحی را تجربه می کردند، تحت تاثیر فضای سیاسی کشور (دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری) شاخص مسیر صعودی را در پیش گرفت. به این ترتیب شاخص در ابتدای خرداد عمدتا با حمایت نمادهای خودرویی به سطح ۸۱ هزار واحد رسید.

    در ادامه توقف نماد «خساپا»، کم کردن تب و تاب سیاسی، استمرار رکود در بازارهای جهانی و همچنین سرکوب قیمت دلار در بازار ارز کشورمان باعث شد، شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز مسیر اصلاحی را در پیش بگیرد. به این ترتیب تا آخر خرداد شاخص کل به کانال ۷۸ هزار واحدی عقب نشینی کرد. دماسنج بازار سهام در ادامه تا میانه تیرماه روند کم نوسانی را در کانال ۷۸ هزار واحدی به ثبت رساند. با این حال با فرا رسیدن فصل مجامع شرکت های بورسی، سیگنال های مثبت از بازار جهانی و همچنین عملکرد مثبت گروه فلزی و معدنی نسبت به نخستین آینده نگری ها، شاخص کل آمادگی مورد نیاز را جهت عبور از سقف ۸۰ هزار واحدی پیدا کرد. مطابق با انتظارات، شاخص در هفته نهایی تیرماه کانال ۸۰ هزار واحدی را فتح کرد. در این خصوص «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «شوک های خاموش درانتظار بورس تهران» در تاریخ ۲۴ تیر به انتظار جهت عبور شاخص از سقف ۸۰ هزار واحدی اشاره کرده بود.

    تداوم سقف شکنی شاخص بورس: این آخر افزایش شاخص نبود و در هفته های بعد نیز شاخص مسیر صعودی خود را ادامه داد. رشد قیمت فلزات در بازار جهانی و قیمت دلار امکان استمرار افزایش شاخص بازار سهام را فراهم آورد.

    ‌۴ درصدی بورس ، شهریور ۲

    پس از فتح کانال ۸۰ هزار واحدی، «دنیای اقتصاد» به انتظار «خیز بورس جهت سقف شکنی» دوباره اشاره کرد. جهش قیمتی در بازار جهانی و جذابیت قیمتی سهام بعد از برگزاری مجامع بورسی و ارائه آینده نگری های مثبت از عملکرد شرکت ها باعث شد شاخص کل یک گام دیگر در روند صعودی برداشته و شاخص به کانال ۸۱ هزار واحد برسد. در هفته های نهایی مرداد در حالی که شاخص کل مسیر کم نوسانی را در کانال ۸۱ ی تجربه می کرد، مطابق با انتظارات مسیر کم نوسان شاخص، با عبور از سقف روانی ۸۲ هزار واحدی به آخر رسید. «دنیای اقتصاد» در گزارش های «بازی خوانی بورس در قله جدید» و همچنین «سه محرک کانال شکنی در بورس تهران» به انتظار جهت ترک کانال ۸۱ هزار واحدی اشاره کرده بود.

    شهریور متفاوت بورس تهران: در حالی که با شروع شهریور بیم از تسویه اعتبارات و تکرار روند سنتی بازدهی منفی شاخص باعث شده است بود که بسیاری از فعالان نسبت به زیاد کردن فشار فروش و عقب نشینی شاخص هراس داشته باشند، نشانه های مثبتی از احتمال رقم خوردن شهریوری متفاوت جهت بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران مشاهده شد.

    شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران با زیاد کردن سه هزار و ۴۶۰ واحدی آخرین ماه تابستان را پشت‌سر گذاشت. این در حالی است که به‌طور سنتی، شهریور یکی از ضعیف‌تر

    «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «شهریور متفاوت بورس تهران؟» احتمال ثبت بازدهی مثبت جهت بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران را در شهریور علی رغم عملکرد سال های اخیر بررسی کرد. گرچه بورس با فشار فروش و هراس از تسویه اعتبارات در شهریور مواجه بود ولی سیگنال های مثبت از بازار جهانی و انتظار جهت تعدیل مثبت در نمادهای فلزی و معدنی و همچنین سیگنال های مثبت از دیگر گروه ها مانند پالایشی ها موجب شد شاخص به مسیر صعودی خود ادامه دهد. در حالی که شاخص تا ۲۴ شهریور رشد هزار واحدی را تجربه کرده بود، «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «مقصد احتمالی پول های جدید» در ابتدای هفته گذشته به نشانه های جذابیت بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها اشاره کرد.

    نشانه های مثبت از بازار جهانی، قیمت دلار، اقتصاد داخلی و همچنین کم کردن بازدهی در بازار پول به عنوان رقیب دیرینه بورس خوش بینی به احتمال حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه در نیمه دوم سال را ایجاد کرد. گرچه در شرایط کنونی نیز نسبت به پایبندی بانک ها به دستورالعمل بانک مرکزی (الزام بانک ها به جذب سپرده با سقف قیمت سود هر سال ۱۵ درصد و روزشمار ۱۰ درصد) تردیدهای بسیاری وجود دارد ولی سیگنال های مثبت و نظارت های محسوس بانک مرکزی و فضای حاکم بر اقتصاد کشور باعث شد که احتمال کوچ بخش هر چند اندکی از نقدینگی که در چند سال گذشته در بانک ها قفل شده است بودند امیدواری به رونق هر چه زیاد بازار سهام در نیمه دوم سال را ایجاد کند.

    ‌۴ درصدی بورس ، شهریور ۲

    در این میان گرچه قیمت فلزات در بازار جهانی بعد از رشدهای افسارگسیخته طی هفته های اخیر مسیر اصلاحی را در پیش گرفتند ولی امیدواری به توقف قیمت ها در سطوح بالاتر از کف های قبلی عاملی جهت زیاد کردن خوشبینی به آینده بازار سهام بود. علاوه بر این همان طور که پیش از این اشاره شد تا میانه هفته گذشته نمادهای فلزی، معدنی و در ادامه نمادهای پالایشی سکاندار روند صعودی بورس بودند.

    در نتیجه دیگر گروه ها به خصوص خودرویی ها با اصلاح قابل توجه مواجه شدند و امکان جذب نقدینگی در این نمادها نیز به وجود آمد. گرچه با توجه به نسبت قیمت به درآمد بالا، سرمایه گذاری در نمادهای خودرویی چندان باب میل سرمایه گذاران بنیادی نیست ولی روند معاملات این گروه در سال های اخیر ثابت کرده که جنس نقدینگی که میل به به سرمایه گذاری به نمادهای خودرویی را دارد با سرمایه گذاران دیگر گروه ها مانند فلزی و معدنی متفاوت هست. در حالی که در هفته گذشته نمادهای فلزی به خصوص سهام شرکت های فولادی فضای مثبتی را تجربه می کردند، طی معاملات روز چهارشنبه موج نقدینگی به حمایت از نمادهای خودرویی آمد و در مدت کوتاهی قیمت این نمادها از بازه منفی تا صف خرید پیش رفتند. به این ترتیب در شهریور علی رغم سال های گذشته با ثبت بازدهی بیش از ۴ درصدی، عالی ترین عملکرد ماهانه بورس در سال ۹۶ رقم خورد.

    نقشه راه بورس در نیمه دوم سال

    بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نیمه اول سال را با بازدهی دلچسب ۱۱ درصدی پشت سرگذاشت. در این شرایط این پرسش مطرح می شود که عملکرد بورس در نیمه دوم سال چگونه خواهد بود. به منظور بررسی اوضاع بورس در نیمه دوم امسال باید روند متغیرهای اثرگذار را دنبال کرد. عوامل اثرگذار را می توان قیمت جهانی کالاها، بازدهی انتظاری در بازارهای رقیب، قیمت دلار و همچنین انتظارات موجود از بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران عنوان کرد.

    رصد نوسانات قیمت های جهانی

    قیمت جهانی فلزات و مواد معدنی را می توان یکی از بااهمیت ترین عوامل اثرگذار بر روند آتی بازار سهام عنوان کرد. طی هفته های اخیر قیمت فلزات از ادامه حرکت در مسیر صعودی متوقف شدند. در این شرایط بار دیگر تردیدهای بسیاری از روند قیمتی فلزات مطرح می شود. در این خصوص طی روزهای اخیر با احتمال زیاد کردن قیمت بهره آمریکا در نشست های آتی فدرال رزرو آمریکا، ارزش دلار در بازار جهانی مسیر صعودی را در پیش گرفت. رشد ارزش دلار در بازار جهانی بر قیمت کالاها و فلزات اثر منفی داشت. گرچه کارشناسان به احتمال توقف کم کردن قیمت فلزات در سطوحی بالاتر از کف های قیمتی پیشین اشاره می کنند، ولی همچنان بعضا نظراتی از احتمال ادامه کم کردن قیمت ها مطرح می شود.

    بر این اساس مطابق با روند صعودی که عدم قطعیت سقف های جدیدی را جهت قیمت فلزات رقم زد در شرایط کنونی نیز همچنان هراس از ادامه افت قیمتی این کالا در سطح جهانی وجود دارد. در این شرایط بازار سهام کشورمان به شدت روند قیمتی فلزات در بازار جهانی را دنبال خواهد کرد. موارد مختلفی مانند نوسانات ارزش دلار آمریکا در بازار جهانی، سیگنال ها از اقتصاد جهانی به خصوص چین و اثر قوانین محیط زیستی بر روند عرضه و تقاضای چین، اثرات تنش های سیاسی در جهان، نوسانات احتمالی عرضه و تقاضای مواد معدنی و فلزی در بازار جهانی از مواردی است که می تواند بر قیمت مواد معدنی و فلزی و به دنبال آن شاخص کل اثرگذار باشد. علاوه بر این می توان به سیگنال مثبت بازار ارز به معاملات سهام نیز امیدوار بود.

    انتظار جهت ادامه رشد تدریجی قیمت دلار در ماه های آتی وجود دارد. رشد قیمت دلار می تواند با حمایت از سودآوری شرکت های کالایی ضامن رشد سودآوری این شرکت ها باشد. در پاییز نیز ارائه عملکرد واقعی شرکت ها در نیمه نخست سال اهمیت بالایی خواهد داشت. انتظارات جهت جهش سودآوری و کم کردن نسبت قیمت به درآمد بازار از مواردی است که در گزارش های ۶ ماهه مورد انتظار هست. در کنار ریسک قیمت های جهانی جهت معاملات بورس تهران، ریسک سیاسی در خصوص برجام با سنگ اندازی های مدیر جمهوری آمریکا بعضا نگرانی هایی را میان سرمایه گذاران بورسی ایجاد کرده هست. با این حال سیاست خارجی کشورمان و پایبندی سایر قدرت های جهانی به برجام، باعث دلگرمی سرمایه گذاران شده است و اثر احتمالی این ریسک را خنثی کرده است.

    توان مسابقه بورس با بازارهای رقیب؟

    دومین عامل اثرگذار بر معاملات بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در نیمه دوم امسال میزان بازدهی انتظاری از بازارهای رقیب به خصوص بازار پول هست. کارشناسان همچنان نسبت به پایبندی بانک ها به دستورالعمل بانک مرکزی در کم شدن قیمت سود جذب سپرده ها تردید دارند. در این میان پرسشها بنیادی که در ترازنامه بانک ها مشاهده می شود به عنوان عامل منفی در جهت تحقق این مهم در اقتصاد کشور به حساب می آید.

    با این حال نظارت های اخیر بانک مرکزی و همچنین حساسیت رسانه ها نسبت به قیمت های بالای سود در بازار پول باعث شده است زیاد بانک ها سپرده های تازه (البته از عموم جامعه) را با رعایت الزامات بانک مرکزی جذب کنند. به نظر می رسد در میان راهکارهای موجود جهت اصلاح نظام بانکی، کم هزینه ترین راه استفاده از ابزارهای نظارتی بر بانک ها جهت کم شدن قیمت سود هست. در حالی که همچنان سیگنال مثبتی در خصوص خروج نقدینگی از بازار پول یا به بیانی دقیق تر حرکت نقدینگی تازه به سمت سایر اهداف سرمایه گذاری مشاهده نمی شود ولی کم کردن واقعی قیمت سود با زیاد کردن نسبت قیمت به درآمد بازار پول می تواند فضا را جهت مسابقه دیگر بازارهای سرمایه گذاری باز کند. در صورتی که عوامل بنیادی مطابق با ماه های اخیر به حمایت از بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران برآیند با جذب نقدینگی، فضا جهت افزایش بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران فراهم خواهد بود.

    لزوم تعدیل انتظارات بورسی

    همان طور که روند قیمتی فلزات در بازار جهانی، قیمت دلار و همچنین میزان بازدهی انتظاری در بازارهای رقیب در جهت گیری بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران اثرگذار هست، انتظارات نسبت به روند آتی قیمت سهام نیز اثرگذار خواهد بود. جهش های روزهای اخیر بورس به زیاد کردن خوش بینی نسبت به رشد قیمت سهام در ماه های آینده اشاره دارد. علی رغم شرکت های فلزی و معدنی که سیگنال های مستقیم از رشد یا افت سودآوری می تواند بر نوسانات آتی قیمت سهام موثر باشد، دیگر گروه ها مانند ماشین به شدت تابع انتظارات از بازدهی سهام خواهند بود.

    نوسان خودرویی ها با موج تازه نقدینگی:خودرویی ها به شدت تابع حرکت نقدینگی در بازار سهام خواهند بود. رصد نقدینگی در گروه ماشین کاملا بر این عنوان تاکید دارد که این نقدینگی توجه اندکی به تغییرات بنیادی داشته و عمدتا تابع انتظارات موجود هست. طی روزهای اخیر نیز کف های روانی از نگاه بازار عاملی جهت استقبال از نمادهای خودرویی بود. در جا زدن نمادهای خودرویی در کف های روانی طی هفته های اخیر، انتظارات را جهت شروع یک موج صعودی به وجود آورد. در چهارشنبه گذشته این نقدینگی به دنبال ایجاد یک موج صعودی در نمادهای این گروه برآمد. این بار با توجه به فضای مثبت بازار سهام و همچنین قدرت نقدینگی موجود، خودرویی ها مسیر صعودی را در پیش گرفتند. درخصوص موج صعودی نمادهای خودرویی توجه به چند توصیه الزامی به نظر می رسد.

    نخست اینکه بازار نوسانات شدید نمادهای خودرویی را در سال های اخیر در حافظه دارد. بر این اساس شدت یافتن عرضه سهام در مسیر افزایش خودرویی مورد انتظار است که می تواند مانع از رشد ادامه دار قیمت نمادهای این گروه شود. توصیه دوم اینکه گرچه خودروسازان اوضاع بهتری را نسبت به دوره رکودی این صنعت تجربه می کنند ولی همچنان اثر این اتفاقات مثبت در صورت های مالی منعکس نشده است و عدم تحقق انتظارات نسبت به اصلاح اوضاع بنیادی خودرویی ها می تواند بر شدت عرضه سهام در این گروه بیفزاید (رصد گزارش های فصلی). توصیه نهایی توجه به قدرت نقدینگی جهت ادامه حرکت صعودی خودرویی ها هست. ارزش معاملات روز چهارشنبه گروه ماشین به بیشترین میزان خود از آخر اردیبهشت رسید.

    در شرایطی که عرضه ها در نمادهای این گروه ادامه داشت، نقدینگی تازه عاملی جهت رشد نمادهای خودرویی شد. در شرایط کنونی نمادهای خودرویی از کف های روانی خود فاصله چندانی نگرفته اند، باید در نظر داشت ادامه مسیر صعودی نمادهای این گروه نیازمند زیاد کردن بیش از پیش ارزش معاملات خواهد بود. به نظر می رسد در مسیر صعودی فشار فروش نیز بیش از پیش زیاد کردن یافته و در نتیجه جهت رشد نمادهای این گروه به نقدینگی بیشتری نیاز خواهد بود. در این میان سرکوب شدید تقاضای خودرویی می تواند بار دیگر اصلاح این گروه را به دنبال داشته باشد. خودرویی ها به عنوان نمونه ای از اثر انتظارات بر نوسانات قیمت سهام مطرح شدند در حالی که این عنوان جهت بسیاری از گروه های بازار مشابه است.

    عملکرد صنایع در نیمه نخست سال

    در عملکرد ۶ ماه نخست سال ۹۶ محصولات کاغذی، قند و شکر و رایانه به ترتیب با رشد ۶۷، ۶۴ و ۴۰ درصدی بیشترین بازدهی را به ثبت رساندند. در نقطه برابر گروه استخراج نفت با تک نماد «حفاری»، سایر معادن با تک نماد «کماسه» و محصولات چوبی با تک نماد «چفیبر» به ترتیب با افت ۲۹، ۲۵ و ۱۳ درصدی بیشترین ریزش را از ابتدای سال تجربه کردند. در عملکرد سه ماهه تابستان نیز فلزات اساسی، کانه های فلزی و فرآورده های نفتی به ترتیب با رشد ۴۰، ۳۷ و ۲۴ درصدی عالی ترین عملکرد در میان سایر صنایع را به ثبت رساندند. در نقطه برابر استخراج سایر معادن، استخراج نفت و دستگاه های برقی به ترتیب افت ۳۲، ۲۴ و ۱۱ درصدی را تجربه کردند. بر این اساس تابستان امسال را می توان تابستان داغ گروه معدنی و فلزی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران عنوان کرد.

    مقایسه بازدهی با بازارهای رقیب

    بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در نیمه نخست سال با رشد بیش از ۱۱ درصدی بیشترین بازدهی را در مقایسه با دیگر بازارها به ثبت رساند. هر سکه طرح تازه از ابتدای سال رشد ۷/ ۱ درصدی و هر دلار آمریکا نیز با رشد ۸/ ۳ درصدی همراه شد. در ماه های نخست سال همگام با فضای سیاسی حاکم بر اقتصاد کشور (انتخابات ریاست جمهوری) رشد قیمت دلار سرکوب شد. با این حال با بازگشت آرامش نسبی سیاسی دلار در مسیر افزایش تدریجی قرار گرفت. قیمت دلار در تابستان رشد ۳/ ۴ درصدی را به ثبت رساند. از ابتدای شهریور نیز قیمت دلار به مسیر صعودی خود ادامه داد به این ترتیب بعد از نزدیک به ۸ ماه دلار بار دیگر به کانال ۳۹۰۰ تومانی وارد شد. البته طی روزهای اخیر بار دیگر قیمت دلار با افت اندکی در مرز این سطح روانی (۳۹۰۰ تومان) قرار گرفته است.

    به نظر می رسد بازارساز ارز به منظور کنترل نوسانات و سرکوب تقاضاهای غیرواقعی سیاست سرکوب کوتاه مدت دلار را در دستور کار قرار داده هست. سکه نیز که در ابتدای سال با حباب قیمتی (بیشتر بودن قیمت بازار نسبت به ارزش ذاتی) در سطح ۸۰ هزار تومانی قرار داشت طی هفته های اخیر به کمتر از ۴۰ هزار تومان رسیده هست. تنش های موجود در فضای سیاسی دنیا به خصوص جدال آمریکا و کره شمالی باعث شد که قیمت طلای جهانی مسیر صعودی را در پیش بگیرد. با این حال از میانه شهریور قیمت طلا مسیر نزولی را در پیش گرفته هست. همگام با افت قیمت طلا سکه نیز از اوج قیمتی خود فاصله گرفت. در شهریورماه نیز بورس با ثبت بازدهی بیش از ۴ درصدی در مقایسه با دلار (بازدهی ۷/ ۱ درصدی) و سکه (بازدهی ۸/ ۱ درصدی) بیشترین رشد را تجربه کرد.

    اتفاقات مهم شهریور بازار سرمایه

    آغاز عرضه های اولیه در شهریور از بااهمیت ترین اتفاقات نیمه نخست سال بود. در اقدامی عجیب و غیر کارشناسی شرکت بورس از هفته های نهایی سال گذشته عرضه اولیه هر گونه سهام و همچنین اوراق بدهی را متوقف کرد. از اوایل شهریور بار دیگر توسعه بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفت. از نکات قابل توجه استقبال قابل توجه از عرضه های اولیه سهام و همچنین اوراق خزانه اسلامی بود. به این ترتیب صف های چند میلیونی را جهت این نمادها شاهد بودیم. در بازار بدهی کم شدن قیمت موثر اوراق در سطوح کمتری نسبت به گذشته مورد توجه بود. طی شهریور اوراق خزانه اسلامی در سررسیدهای متفاوت در بازار بدهی عرضه شد. علاوه بر این در بازار سهام نیز شاهد عرضه سهام مبین وان کیش، چدن سازان و های وب بودیم. انتظارات مثبت کنونی در بازار سرمایه عالی ترین وقت جهت گسترش عرضی بازار سرمایه خواهد بود.

    اخباراقتصادی – دنیای اقتصاد

    واژه های کلیدی: بازار | شهریوری | شهریورماه | اخبار اقتصادی و بازرگانی

    دانلود

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز
  • کتاب روانشناسی به انگلیسی
  • کتاب زبان اصلی
  • کتاب خارجی
  • رفتن به نوار ابزار