محققان دانشگاه رایس موفق شدند با استفاده از افزودن آسفالت به باتریهای لیتیوم-آهن، قابلیتهای آنها را تا حد خوبی زیاد کردن دهند.
شارژ باتری "آسفالتی" تنها در ۵ دقیقه
عبارات مهم : باتری
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، باتری های لیتیوم-یونی با همه توانایی ها و گستردگی های خود تقریبا به آخر راه خود نزدیک شده است اند و محققان اعلام کرده اند که این باتری ها تقریبا به حداکثر توانایی خود رسیده اند و نمی توان از آنها بیش از این انتظار داشت.
تنها در ۵ دقیقه ، آسفالتی"، شارژ باتری "
با توجه به این محدودیت محققان به سمت باتری های لیتیوم-هوا و لیتیوم-آهن رفته اند تا بتوانند به توانایی های جدیدتر و بهتر دست پیدا کنند.
حال محققان دانشگاه رایس در تحقیقات خود متوجه شده است اند که افزودن آسفالت به بخش آندی(anode) باتری های لیتیوم-آهن باعث می شود این باتری ها سریع تر شارژ شوند و همچنین جلو اتصال در مدار این باتری ها و ایجاد اختلال در عملکرد آنها را می گیرد.
محققان دانشگاه رایس موفق شدند با استفاده از افزودن آسفالت به باتریهای لیتیوم-آهن، قابلیتهای آنها را تا حد خوبی زیاد کردن دهند.
برای تولید این باتری محققان از ماده ای به نام “گیلسونیت”(gilsonite) که یکی از مشتقات آسفالت است استفاده و جهت ایجاد خاصیت رسانایی در آن، از نانوذرات گرافن استفاده کردند. این ترکیب با استفاده از فرایند رسوب الکتروشیمیایی در فلز لیتیوم یک آند ایجاد می شود. باتری نهایی با ترکیب این آند با یک کاتد(Cathode) از جنس کربن خالص ساخته شد.
محققان بیش از ۵۰۰ بار این باتری ها را شارژ و تخلیه کردند و متوجه شدند مواد کربن متخلخل موجود در این باتری باعث پایدارتر شدن عملکرد این باتری شده است است.
چگالی توانی این باتری ها ۱۳۲۲ وات بر کیلوگرم و چگالی انرژی آنها ۹۴۳ وات ساعت بر کیلوگرم هست. تراکم جریانی این باتری ها بالای ۲۰ میلی آمپر در هر سانتی متر مربع است که باعث می شود بسیار سریع تر از باتری های معمولی شارژ شوند. این باتری ها فقط در پنج دقیقه شارژ می شوند.
تنها در ۵ دقیقه ، آسفالتی"، شارژ باتری "
قابلیت دیگر این باتری این است که از شکل گیری “دندریت ” جلوگیری می کند. این ذرات باعث می شود که باتری اتصالی کرده و در مواردی آتش گرفته و یا منفجر شود.
محققان این پروژه اعلام کرده اند که علاوه بر تمام توانایی های ذکر شده است این باتری ها ارزان تر از نمونه های قبلی بوده و نیازی به ایجاد نانولوله های گرافنی وجود ندارد که باعث می شود تا حد زیادی فرایند ساخت باتری راحت سازی شود.
محققان دانشگاه رایس موفق شدند با استفاده از افزودن آسفالت به باتریهای لیتیوم-آهن، قابلیتهای آنها را تا حد خوبی زیاد کردن دهند.
نتایج این تحقیق در نشریه علمی ACS Nano انتشار یافته است.
واژه های کلیدی: باتری | محققان | آسفالت | استفاده | اخبار علمی و آموزشی