در واكنش به شكايت مخالفان آيين نامه جديد وزارت راه به ديوان عدالت: آخوندي اول خود را عضوي از دولت بداند
اقدام غیرقانونی آقاي وزير
عبارات مهم : قانون
در واكنش به شكايت مخالفان آيين نامه جديد وزارت راه به ديوان عدالت: آخوندي اول خود را عضوي از دولت بداند
اقدام غیرقانونی آقاي وزير
كلامش تيز است و همچنان طعنه مي زند. اكبر تركان، مشاور عالي مدیر جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار شهری كه چندي پيش به واسطه آيين نامه جديد وزارت راه وشهرسازي براي لغو ارجاع نظارت به شرکت نظام مهندسي، عباس آخوندي را فردي مستبد خوانده بود، اين بار در گفت وگو با «شرق» نه تنها بر اين ويژگي آخوندی تأكيد كرد كه ويژگي لجبازي را هم بر آن افزود.
تركان در اين گفت وگو اين آيين نامه را نظر شخصي وزير راه و شهرسازي خواند و آن را در هيبت آيين نامه قلمداد نكرد. به گفته او، اين نظر شخصي زماني قانوني است كه به تصويب هيئت دولت برسد، ولی مصوبه اي براي آن وجود ندارد. تركان در واكنش به اظهارنظر حامد مظاهريان، معاون وزير راه و شهرسازي كه به نمايندگي از وزير، در گفت وگو با «شرق» از مخالفان اين آيين نامه كه آن را غيرقانوني مي دانند…
در واكنش به شكايت مخالفان آيين نامه جديد وزارت راه به ديوان عدالت: آخوندي اول خود را عضوي از دولت بداند
دعوت كرده بود كه به ديوان عدالت اداري شكايت ببرند، خطاب به آخوندي گفت: «این درست است که ایشان قانون شکنی کند، به سراغ قوه قضائيه برويم. اين مشكل در داخل دولت قابل حل هست. پیشنهادم این است که آقای آخوندی، خودشان را عضو دولت بدانند و کارهایشان را با دولت حل کنند». تركان همچنين تأكيد كرد كه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را نمي توان با ساطور نصف كرد و كنترل ساختمان را از شرکت نظام مهندسي گرفت. او مي گويد اين اقدام، مفسده امضافروشي گسترده را در سال هاي پيش كه با قلدري ۲۷ شركت در پایتخت کشور عزیزمان ایران ايجاد شده است بود، دوباره زنده خواهد كرد.
البته او مي پذيرد كه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در اجرا دچار اشكال هست، ولی اعتقاد است بايد در راستاي ارتقاي آن كوشيد و آنچه بايد از سوي آخوندي پيگيري شود، تدوين آيين نامه اي براي شهرسازي هست. به گفته او، اكنون شهرسازي بي صاحب است و شهرداري ها به همين دليل به راحتي با قانون فروشي و شهرفروشي، درآمدهاي غيرقانوني براي خود ايجاد مي كنند. او همچنين در واكنش به عنوان بازرسي شهرداري ها، با طعنه به آخوندي گفت: «شهرداری ها خودشان موافق این کار نیستند. قضیه کاسه داغ تر از آش است… شهرداری ها نمی خواهند خودشان را درگیر این عنوان کنند. نمی دانم ایشان آیا به این کار اصرار می کند؟».
اين در حالي است كه همين ديروز عباس آخوندي در نشست هم اندیشی نمایندگان تشکل ها و انجمن های بخش شخصی در حوزه حمل و نقل و مسکن با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی گفته بود: «مبنای هیاهویی که در باره نظام مهندسی ایجاد شد، این بود که (برخي) همچنان می خواهند با استناد به حکم دولت، در جیب مردم دست کنند و (منافع را) بین خودشان توزیع کنند».
اقدام غیرقانونی آقاي وزير
ديدگاه شما براي آيين نامه جديد وزارت راه وشهرسازي در مورد لغو ارجاع نظارت به شرکت نظام مهندسي چيست؟
آیین نامه؟ كدام آيين نامه؟
آيين نامه جديد وزارت راه وشهرسازي كه واكنش هاي تندي را از سوي شرکت نظام مهندسي به همراه داشته است… .
در واكنش به شكايت مخالفان آيين نامه جديد وزارت راه به ديوان عدالت: آخوندي اول خود را عضوي از دولت بداند
آيين نامه نيست. نظر آقای وزیر هست. آیین نامه تصویب نشده است.
یعنی مسئله قانونی دارد؟
آقای وزیر نظراتی دارد که تلاش کرده اند اینها را تبديل به آیین نامه کنترل ساختمان کنند. جهت دولت فرستاده اند که تصویب نشده است.
اقدام غیرقانونی آقاي وزير
ولی معاون وزير راه وشهرسازي در امور مسكن و ساختمان گفته نظر معاونت حقوقي مدیر جمهور هم در اين زمينه اخذ شده است و چنين اقدامي از اختيارات اين وزارتخانه است.
بالاخره مصوبه ای از هيئت وزیران مورد نیاز هست. مگر نباید به تصویب هيئت دولت برسد؟ مصوبه ای وجود ندارد. اینها نظرات آقای آخوندی هست. این نظرات مورد توافق همه نیست. نظام مهندسی با این نظرات مخالف هست. اگر بخواهیم کمی بحث را فنی تر کنیم، آنچه امروز بايد آقاي آخوندي به آن توجه كند، آیین نامه شهرسازی هست. ما نیازمند کنترل شهرسازی هستیم. کنترل ساختمان قانون دارد. قانونی که الان وجود دارد، نامش قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان هست. نمی شود این قانون را با ساطور نصف کنیم و بگوییم این قانون مربوط به نظام مهندسی است و کنترل ساختمان به آن ارتباطي ندارد.
اسم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان هست. از ماده یک تا ماده ۲۹ مربوط به نظام مهندسی و از ماده ۲۹ به بعد مربوط به کنترل ساختمان است که به تصویب مجلس در سال های قبل رسیده هست. بیست وچند سال هم است که اجرا می شود.
ما هم مشکلی نداریم. اگرچه هر قانونی اشکالاتی در اجرا دارد و این قانون هم مثل بقیه هست، ولی چیزی که امروز شرایط ما را سخت کرده، این است که شهرسازی بی صاحب هست. شهرسازی ها به قواعدی تبدیل شده است اند که منبع درآمد غيرقانوني جهت شهرداری ها شده است اند. شهرداري ها جهت کسب درآمد، قانون فروشی می كنند. فرض کنید یک جا کاربری ای دارد بر مبنای مصلحت زیستی آن منطقه، اینها با گرفتن پول آنها را کم و زیاد می کنند تا درآمد شهرداری تأمين شود. ما به این کار شهرفروشی و قانون فروشی می گوییم و به نظر ما ضرورت دارد شهرسازی تابع قواعد مستحکمی شود و آیین نامه ای با عنوان آیین نامه کنترل شهرسازی بنويسيم.
ضرورت امروز ما ایجادکردن آیین نامه کنترل شهرسازی هست. با وجود اين ضرورت، ولی آقاي وزير دنبال تغيير در قانون كنترل ساختمان هست. قطع نظر از اینکه نظرات ایشان خوب است یا بد و باید در موردشان بحث کرد، از نظر بنده چیزی که ضرورت دارد آیین نامه کنترل شهرسازی است و ایشان باید نظرشان را به این قضیه معطوف کنند.
شما بر غيرقانوني بودن اين اقدام وزير تأكيد می کنید، ولی شاهد هستيم كه رئيس شرکت نظام مهندسي پایتخت کشور عزیزمان ایران به دليل اجرانکردن اين آيين نامه، از سوي وزير راه، پروانه فعاليتش تعليق مي شود. اين يعني اين اقدام نيز غيرقانوني است؟
بله. از نظر ما حرف آقای رجبی درست هست. ابلاغیه ها طبق قاعده مصوب هيئت وزیران، باید به وسیله شرکت نظام مهندسی کشور به استان ها ابلاغ شود و آنها اجرا کنند. شرکت نظام مهندسی و وزارت کشور نظرات آقای آخوندی را خلاف آیین نامه می دانند و این را جهت اجرا ابلاغ نکرده اند. ایشان نباید عصبانی شود و با آقای قربان خانی برخورد کند. نظام مهندسی ساختمان حرف علمی دارد، بايد حرفش را بشنود و حرف وزارت کشور را گوش کند. اگر اختلاف نظر دارند هم مرجع بالاتر، دولت هست. قلدری که نداریم. در برابر قانون باید گردنمان از مو نازک تر باشد و باید به هيئت وزیران برویم.
آقای مظاهریان بر این قضیه تأکید کردند که اگر كسي اعتقاد است اين اقدام خلاف قانون هست، مي تواند به ديوان عدالت اداري شکایت کند؟
ایشان می گوید من خلاف قانون کنم و شما به کلانتری بروید. این درست است که ایشان قانون شکنی کند و ما در کلانتری شکایت کنیم؟ هنگامی که موضوعی در داخل دولت قابل حل هست، ارجاع کنیم که قوه قضائیه حل کند؟ پیشنهادم این است که آقای آخوندی، خودشان را عضو دولت بدانند و کارهایشان را با دولت حل کنند. مورد نیاز نیست ایشان بگوید از من به کلانتری شکایت کنید. این روش درستی نیست. ما باید در دولت مشکلاتمان را حل کنیم.
آیا بر سر این قضیه به صورت حضوری مذاکره کرده اید؟
من در نظام مهندسی مسئولیت ندارم. آقای رجبی مذاکره می کنند. من یک عضو هستم. دوره ای که بودم، بارها در این باره با آقای آخوندی صحبت کردیم، ولی ایشان از بس نظراتش برایش مهم هست، نظرات دیگران برایش مهم نیست. اگرچه نظرات ایشان بسیار اهمیت دارد، ولی بقیه هم حرف دارند.
در شرکت نظام مهندسی بحث فساد و رانت و امضافروشی بارها مطرح شده…
من اینها را قبول ندارم. اگر می خواهید بگویید تخلفات وجود دارد به شما می گویم کجا تخلف وجود ندارد. در جامعه پزشکی يا…؟ آیا می توان یک تخلف را سر چوب زد و آبروی یک جامعه ۵۰۰ هزار نفری را به خطر انداخت؟
راهکاری جهت حل این مسئله وجود دارد؟
نظام مهندسی برخورد می کند. هر مورد تخلف را به شورای انتظامی می دهد که در قانون تنبیهاتی جهت متخلف آینده نگری شده است هست. مگر در جامعه پزشکی این اتفاقات نمی افتد؟ آیا اگر تخلفی صورت بگیرد، می گویند بیمارستان های کشور را تعطیل کنید؟ یا به شرکت نظام پزشکی ارجاع می دهند که بررسی كنند و تصمیم بگیرند؟
با توجه به اينكه در سال هاي متفاوت افراد خاص و همين طور شركت هاي حقوقي بارها امضافروشي كرده اند و اين عنوان ريشه كن نشده، چه راه حلي براي برطرف اين مشكل مي توان در نظر گرفت؟
در سال های قبل، در دوره اول و یک دوره هم قبل از شروع کار دولت آقای روحانی، عضو هيئت مدیره استان پایتخت کشور عزیزمان ایران بودم. در استان پایتخت کشور عزیزمان ایران همه کارهای نظارت برعهده ۲۷ شرکت بود و بقیه هم اصلا مورد توجه نبودند. همه این کارها بین ۲۷شرکت تقسیم می شد. کل نظارت پایتخت کشور عزیزمان ایران در اختیار این شرکت ها بود. ما شروع به اصلاح این ۲۷شرکت کردیم و گفتیم باید ارجاع نظارت از طریق شرکت نظام مهندسی باشد. به همين دليل سیستم ارجاع نظارت دایر شد تا ببینیم به هر شرکت چند کار باید داد. اینکه یک شرکت اسامی یک سری مهندس را بنویسد، کافی است یا باید در مقاطع متفاوت حضور داشته و امضا کند. این کار با زحمات بسیاری در آن دوره انجام شد و انحصار کار از دست ۲۷ شرکت خارج شد و بین کل مهندسان استان پایتخت کشور عزیزمان ایران توزیع شد.
این شرکت ها وابسته به چه کسانی بودند؟ اين حرف شما كنايه به آقاي آخوندي است؟
خاطرم نیست. به آقای آخوندی مربوط نمی شود. ۲۷ شرکت گردن کلفت بودند و پول دستشان بود و امضافروشی هم مربوط به همان وقت هست. اصلا سر کار حاضر نمی شدند و از راه دور پول هایشان را می گرفتند.
امضافروشي كماكان هم به قوت خود باقي هست. چيزي تمام نشده… .
ممکن است چند مورد دیگر باشد؛ ولی آن وقت کل قضیه به این صورت بود. آن وقت کل کار تخلف بود. پایتخت کشور عزیزمان ایران با چندینه صد هزار مترمربع زیربنای ساخت هر سال و هزاران پروژه دست ۲۷ شرکت بود. بعدها تلاش كرديم نظام کنترلی باشد، نظام مهندسی مواظبت کرده و کارها را به نوبت ارجاع مي دهد. شرکت نظام مهندسي مواظبت مي کند كه به یک نفر کار پنج هزار متری و به دیگری کار ۴۰۰ متری ندهند. طوری انجام شود که همه مهندسان در کار سهیم باشند. این کار با موفقیت انجام شد. ممکن است بگوییم میزان موفقیت ۹۰ درصد هست. من مخالف نیستم؛ ولی از آن اوضاع به اوضاع کنونی رسیده است.
حالا وزارت راه و شهرسازی می خواهد دوباره اینها را به همان اوضاع سابق برگرداند که ما مخالف هستیم؛ چون آن اوضاع را دیده ایم. نمی گویم اوضاع موجود بی نقص هست. هر روز باید کامل تر شود؛ ولی اینکه به امضافروشی برگردیم، درست نیست. هنگامی که می گویم ناظر را کارفرما گزینش کند؛ یعنی کارفرما به یکی می گوید چند می گیری، امضا کنی؟ ولی هنگامی که می گوییم ناظر را نظام مهندسی که دستمزدش را از نظام مهندسی می گیرد، گزینش کند، اینجا رابطه مالی مالک و ناظر قطع می شود و ناظر کارش را انجام داده و پولش را هم از نظام مهندسی می گیرد.
در اين آيين نامه كه البته اين عنوان را براي آن نمي پذيريد، قضیه شهرداری ها به میان می آید که ناظر را مالک گزینش کند و در بازرسی دوم شهرداری براي نظارت ورود کند. اين بخش را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
اینکه ناظر را مالک گزینش کند، مفسده دارد.
اين بخش اول هست. در بخش دوم، بازرسی از سوی شهرداری قرار است انجام شود. به نظرتان درست است؟
شهرداری ها خودشان موافق این کار نیستند. قضیه کاسه داغ تر از آش هست. اگر شهرداری ها موافق این کار هستند، می توانیم گفت وگو کنیم؛ ولی آنها با صحبت آقای آخوندی موافق نیستند. شهرداری ها نمی خواهند خودشان را درگیر این عنوان کنند. نمی دانم ایشان آیا به این کار اصرار می کند؟
منظور شما اين است كه اين اصرار به خاطر منافع شخصی است؟
خیر، لجبازی هست. من ایشان را منزه از منافع شخصی می دانم. ایشان مستبد هست. افرادی که تصور می کنند همه چیز بلدند و بقیه چیزی سرشان نمی شود. این اشتباه است.
جایی گفته بودید آقاي آخوندي به خاطر ناراحتي از استيضاح به جان شرکت نظام مهندسي افتاده است… .
گفتم عصبانیت، نه انتقام. مهم این است که ایشان بپذیرند مسئله مهم در کنترل شهرسازی است و تلاششان را متمرکز کنند که شهرسازی ها اصلاح شود. می توان نقایص کنترل ساختمان را برطرف کرده و با روش موجود آن را ارتقا داد.
یعنی راه حل شما استمرار این روند در جهت اصلاح است؟
بله.
جهت شهرسازی چه راهکاری دارید؟
نظام مهندسی می تواند شهرسازان را جهت اجرای مقررات ملی شهرسازی بسیج کند. ما هم آمادگی داریم از طریق نظام مهندسی وارد این کار شویم.
یعنی مسئولیت به شرکت نظام مهندسی سپرده شود؟
بله.
با توجه به نزدیک بودن انتخابات نظام مهندسی، با توجه به سابقه تان در این حوزه کاندیدای دور جديد خواهید شد؟
خیر. من الان خسته ام و حوصله این کارها را ندارم.
واژه های کلیدی: قانون | کنترل | قانونی | مهندسی | ساختمان | شهرداری | شهرسازی | وزارت کشور